Toon posts:

Die-hard overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 139 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben van plan even een pctje flink te 'kietelen'. Heb dingen gezien en gelezen over het echte koelwerk zoals slaolie en droogijs. Ik zit nu dus met een paar vragen. Ik had zelf een ideetje, om een soort van dubbele case te bouwen:

Een metalen bak waar de pc net inpast, die je volgiet met slaolie. :P
Daaromheen een grotere metalen bak die je volgiet met droogijs.
Een buis vanuit de grote bak die doorloopt in de kleinere bak gevuld met slaolie die met de bodem tegen de cpu aanzit. Hier kan het droogijs de cpu mee coolen. (uiteraard is de buis alleen open in het gedeelte waar droogijs inzit ;)
(maak nog wel een paar simpele tekeningetjes van hoe ik het bedoel)

Het enige probleem zou kunnen zijn, dat de slaolie bevriest, wat niet bepaald fijn is voor het bakbeestje. Een paar pompen erin zou de slaolie misschien nog kunnen redden. (Heb ik verder niet zo veel verstand van)

Dus ik vraag me af hoe en of ik dit zou kunnen uitvoeren.

Verder zou ik nog willen weten wat voor cpu ed ik hier het best voor kan gebruiken, ivm warmte.

Ik zat zelf te denken aan een Amd Athlon 1,4 Ghz of hoger.

Ik wil 'm behoorlijk hoog clocken omdat ie luchtgekoeld (in een bigtower) en met een beetje succes al naar ong. 2 ghz kan worden gekieteld, met waterkoeling ook naar minimaal 2 ghz en in normale slaolie de 2,4 ghz moet kunnen halen.

Ik zit dus te denken aan 2,8 ghz :*)

Ik sta open voor kritiek en ideen.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:34

Exigence

dnkroz

Puntje van de sla-olie: het werkt tijdelijk wel redelijk goed ja. Het koelt zelf niet, maar doordat het een enorme hoeveelheid is zal het enorm veel warmte op kunnen nemen. Maar na een tijdje gaat het zeker geleiden doordat er stof en ander vuil in terecht komt. Bovendien wordt het enorm smerig :P

Puntje van het droogijs: droogijs wordt gebruikt als tijdelijke koeling, omdat het vervluchtigt. Je zult dus constant bij moeten vullen. Het kost redelijk veel geld om dat lang vol te houden. Ook zal na een paar dagen je kamer gevuld zijn met CO2 -> minder zuurstof -> niet gezond. Daarnaast denk ik dat de olie inderdaad gaat bevriezen bij temperaturen van zo'n -70 graden celcius. Een pomp er in zetten gaat je niet helpen de bevriezing tegen te gaan.

Mogelijk: mwah, eventueel... maar heel tijdelijk
Praktisch: nee, denk ik niet
Kosten: lijken me hoog :)

En daarnaast zal je 1,4 Ghz Thunderbird waarschijnlijk nooit de 2,8 Ghz halen, dat spul schaalt niet eeuwig door ;) Wees blij dat je de 2 Ghz haalt :)

Dus je kunt beter voor een goede wc-set gaan, of nog beter een phase changer. Heb je meer aan, weinig troep, kun je zo vaak en zo lang gebruiken als je wilt. Wil je toch tijdelijk? Neem dan gewoon een droogijs container en wat droogijs. (En dat is ook niet makkelijk ;) )

Maar ik zou zeggen: probeer het uit, en post hier je ervaringen :)

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 24-01-2006 16:22 ]

• tiescarbo
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 17-04-2024
het idee is zeker leuk. Maar je moet ook aan andere dingen denken.

Ik neem aan dat je een 133 fsb Cpu neemt. Dan moet je wel weer een goed mobo hebben dat ook een hoge fsb ondersteunt.
Ook moet je erg goed geheugen hebben wat met die Fsb mee kan clocken.

Succes ermee iig

*bookmarked. :)

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties!

Mm, dat punt over wanneer olie bevriest, is me nu duidelijk. Dat plan is dus te moeilijk uit te voeren. Nu kom ik op een ander idee. Als je gewoon een (redelijk) grote ijzeren bak neemt en vult met slaolie. Daarin plaats je een vriezer die je op ca. -20 graden celcius kan zetten.(hoe lager hoe beter) Dan zorg je voor een buis oid. met een koelblok eraan, die je op je cpu plaatst en boven de slaolie uitkomt. Dan zet je nog een pomp in de slaolie die bevriezing voorkomt (als het boven -70 blijft :9 )

Zo zou de cpu bijna -200 zijn en de rest van de gehele pc ca -20 a -30. (lees: verwachtingen)

Lijken mij op zich wel temps om extreem te kunnen kietelen :*)

Het is voor een tijdje, gewoon om een paar records oid neer te zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 16:34 ]

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-02 21:55

r.marijnissen

sapphire512mb

Kom op zeg:Je hebt geen ervaringen in dit soort koelingen,
niet eens waterkoeling en je springt van de ene op de andere gedachte.

Lees beter het [rml][ WC] Het Grote Waterkoelingstopic Deel XV[/rml]
door.
of het [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]
Dit zijn allemaal van die gedachten wat toch niet uitkomt.

[ Voor 10% gewijzigd door r.marijnissen op 24-01-2006 16:39 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:29:

Mm, dat punt over wanneer olie bevriest, is me nu duidelijk. Dat plan is dus te moeilijk uit te voeren. Nu kom ik op een ander idee. Als je gewoon een (redelijk) grote ijzeren bak neemt en vult met slaolie. Daarin plaats je een vriezer die je op ca. -20 graden celcius kan zetten.(hoe lager hoe beter) Dan zorg je voor een buis oid. met een koelblok eraan, die je op je cpu plaatst en boven de slaolie uitkomt. Dan zet je nog een pomp in de slaolie die bevriezing voorkomt (als het boven -70 blijft :9 )

Zo zou de cpu bijna -200 zijn en de rest van de gehele pc ca -20 a -30. (lees: verwachtingen)

Volgens mij snap ik je niet helemaal :? Als je die bak met slaolie in een vriezer van -20 doet enzo hoe wil je dan ooit -200 enzo halen. -200 lijkt me so wieso beetje onwaarschijnlijk met wat slaolie enzo. En btw je zegt wel dat slaolie Die-Hard overclocking is ofzo. Maar het is niet extreem koud ofzo.

Dice en LN2 valt onder de catogorie Die-Hard ;)

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:29:

De ideeen die je allemaal aandraagt zijn wel leuk, maar totaal niet realistisch. Het beste wat je nog kunt doen dan is een waterchiller maken. Er staat genoeg uitgelegd hoe je het een en ander redelijk goedkoop in elkaar kunt zetten met behulp van een oude koelkast.
Met een beetje boerenverstand, wat realistisch nadenken en wat handigheid kun je een heel eind komen :)

[ Voor 5% gewijzigd door Exigence op 24-01-2006 16:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
r.marijnissen schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:38:
Kom op zeg:Je hebt geen ervaringen in dit soort koelingen,
niet eens waterkoeling en je springt van de ene op de andere gedachte.

Lees beter het [rml][ WC] Het Grote Waterkoelingstopic Deel XV[/rml]
door.
of het [rml][ PC] Algemeen Phasechange discussie topic[/rml]
Dit zijn allemaal van die gedachten wat toch niet uitkomt.
Eens moet de eerste keer zijn ;)

Btw, het gaat me hier niet om waterkoeling, maar om stikstof- en slaoliekoeling. Die topics hebben dus weinig nut, maar bedankt.

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Exigence schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:49:
[...]

De ideeen die je allemaal aandraagt zijn wel leuk, maar totaal niet realistisch. Het beste wat je nog kunt doen dan is een waterchiller maken. Er staat genoeg uitgelegd hoe je het een en ander redelijk goedkoop in elkaar kunt zetten met behulp van een oude koelkast.
Met een beetje boerenverstand, wat realistisch nadenken en wat handigheid kun je een heel eind komen :)
inderdaad... sla olie als koel methode is wel geinig maar totaal niet practisch en functioneel!

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:48:
[...]

Volgens mij snap ik je niet helemaal :? Als je die bak met slaolie in een vriezer van -20 doet enzo hoe wil je dan ooit -200 enzo halen. -200 lijkt me so wieso beetje onwaarschijnlijk met wat slaolie enzo. En btw je zegt wel dat slaolie Die-Hard overclocking is ofzo. Maar het is niet extreem koud ofzo.

Dice en LN2 valt onder de catogorie Die-Hard ;)
Ik wou proberen de pc in slaolie te zetten, en dan een buis met stikstof die op de cpu gaat, en boven de slaolie uitsteekt. Cpu is dan dus bijna -200 en de omgeving vd pc is dan -20 a -30 graden celcius. :9~

Verwijderd

Topicstarter
Exigence schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:49:
[...]

De slaolie is niet als direct koelmiddel op de cpu, maar als koelmiddel voor de overige componenten.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:50:
[...]

Eens moet de eerste keer zijn ;)

Btw, het gaat me hier niet om waterkoeling, maar om stikstof- en slaoliekoeling. Die topics hebben dus weinig nut, maar bedankt.
Slaolie koelt niet. En je huppelt nu ineens van droogijs weer naar vloeibare stikstof? Weet je wat er uberhaupt bij komt kijken?
Eens moet de eerste keer zijn ja, uiteraard, maar autorijden leer je ook niet in een dag. Je moet eerst leren sturen, leren gasgeven, schakelen en op het verkeer letten. Het gaat allemaal in stapjes.
Of denk je dat alle mensen die met droogijs en LN2 bezig zijn zomaar ineens op het idee gekomen zijn en het ook uitgevoerd hebben? Denk het niet.

Ik wil je niet ontmoedigen, maar zoek het eerst een treedje lager. Anders komt er toch niks van, of je haalt jezelf dingen op de nek die niet mals zijn. Stap voor stap, trede voor trede :)
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:52:
[...]

Ik wou proberen de pc in slaolie te zetten, en dan een buis met stikstof die op de cpu gaat, en boven de slaolie uitsteekt. Cpu is dan dus bijna -200 en de omgeving vd pc is dan -20 a -30 graden celcius. :9~
Wat denk je dat die buis met de rest van de slaolie en de rest van het bord doet? ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Exigence op 24-01-2006 16:55 ]

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:31

sapphire

Die-hard pruts0r

ik weet het1 ik weet het! ik weet het !

De olie om je socket bevriest ? :D

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
Oke, misschien loop ik iets te hard van stapel. Ik bedoelde eigelijk bij het eerste idee al om het met vloeibare stikstof te doen. Dat verhaal van autorijden moet je leren, daar heb je gelijk in, maar dat neemt niet weg dat ik het niet moet proberen.

Ik denk dat wanneer ik het doe ik het eerst zonder pc probeer om gewoon even de temps te meten en te kijken of de olie wel of niet bevriest oiv stikstof. Ik zelf denk dat het moet kunnen. Als je de olie goed in beweging met een aantal pompen zou de olie waarschijnlijk niet snel bevriezen. Als de verhouding van olie op stikstof maar klein is.

De verhalen over dat olie niet koelt, vind ik niet kloppen. Olie zelf is niet zo sterk een koelende bron, maar in olie blijft een pc kouder, dus olie koelt op zich wel.

Ik maak nog even een schetje over hoe ik het in gedachte heb voor de mensen die het nog niet helemaal begrijpen.

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:30:
Oke, misschien loop ik iets te hard van stapel. Ik bedoelde eigelijk bij het eerste idee al om het met vloeibare stikstof te doen. Dat verhaal van autorijden moet je leren, daar heb je gelijk in, maar dat neemt niet weg dat ik het niet moet proberen.

Ik denk dat wanneer ik het doe ik het eerst zonder pc probeer om gewoon even de temps te meten en te kijken of de olie wel of niet bevriest oiv stikstof. Ik zelf denk dat het moet kunnen. Als je de olie goed in beweging met een aantal pompen zou de olie waarschijnlijk niet snel bevriezen. Als de verhouding van olie op stikstof maar klein is.

De verhalen over dat olie niet koelt, vind ik niet kloppen. Olie zelf is niet zo sterk een koelende bron, maar in olie blijft een pc kouder, dus olie koelt op zich wel.

Ik maak nog even een schetje over hoe ik het in gedachte heb voor de mensen die het nog niet helemaal begrijpen.
Nee, de olie koelt niet, de pc warmt alleen minder snel op ;) En de olie heeft genoeg oppervlakte om de warmte weer aan de lucht kwijt te raken. Olie is hier dus de warmtegeleider.

En bij je eerste autorijles ga je ook niet meteen de stad in, tussen het drukke verkeer (tenzij je al eerder gereden hebt ;) ).

Nog een puntje: weet je al waar je je vloeibare stikstof vandaan gaat halen? En waar je het in wilt vervoeren?

Ik kan je verzekeren dat de olie bevriest bij temperaturen van -195 graden celcius. En een pomp kan je wel vergeten, de olie bevriest net zo hard. De olie is behoorlijk dik, en zal alleen maar dikker ("stroperiger") worden naarmate de temperatuur daalt. Je pomp zal het niet of nauwelijks kunnen verpompen. Wil je het toch verpompen dan heb je een speciale (= vaak dure) pomp nodig. Bevriest de boel, zeg dan maar dag tegen je pomp.
Bijna alle oliën zullen onder de -70 graden celcius bevroren zijn, je zult dan moeten overstappen op andere vloeistoffen.

Dit zijn dus allemaal praktische problemen die ik even voor je aankaart. Nodeloos ingewikkeld als je het mij vraagt :)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, we laten de discussies over autorijden en het feit dat olie wel of niet koelt even rusten. :)

Het vervoeren op zich is niet zo heel erg lastig, met een paar dekens oid.

Stel, je neemt een grote ijzeren bak van 200 liter, die je volgiet met slaolie. Je neemt daarna een koperen buis van ca 5 cm doorsnede. 2,5 x 2,5 x pi = 19,6 cm². Het beste is een zo plat mogelijke bak te nemen, zo kan de pijp korter blijven waardoor er minder stikstof in verhouding tot de slaolie is. Dus dan gaan we uit van een pijp van ca. 30 cm hoog. 30 x 19,6 = 588 cm³ = ongeveer 0,6 liter. Als je nagaat, is 0,6 liter op 200 liter lange na niet genoeg om het -195 te krijgen.

Als het dikker wordt is het lastig te pompen, klopt. Dus eigenlijk moet eerst de olie goed doorgepompt zijn en blijven pompen voordat de stikstof in de buis erin gaat. Misschien een vijverpomp, waterpomp oid. :9

Bedankt voor de reacties.

Edit: http://img503.imageshack....etsstikstofslaolie5ce.jpg
Het is maar een simpel schetsje ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 19:23 ]

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik zou geen ijzeren bak nemen, ivm geleiding

Bikemounts.nl opmaat gemaakte houders voor bikeradars, fietscomputers & tools. Perfect passend op JOUW fiets.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05-2025
jij wilt stikstof vervoeren in een paar dekens?

sorry hoor, maar dit gaat mij te ver.
je vraagt advies, om er vervolgens tegenin te gaan, en je weet amper waar je over praat
(ik weet ook amper waar ik over praat, daarom ga ik eerst de stap van water naar PhCh maken)

en nog niemand heeft hier het extacte vriespunt van (een bepaalde) olie genoemd. dus waar ga je vanuit?

ik wil niet flamen, of je tegenhouden, maar probeer eerst wat meer kennis van zaken te doen.
mensen die hier met DI/LN2 bezig zijn, zijn niet gek (oke een beetje) maar weten waar ze mee bezig zijn.

[ Voor 39% gewijzigd door Extera op 24-01-2006 19:33 ]

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Exigence

Exigence

dnkroz

Je krijgt in een paar uurtjes inderdaad waarschijnlijk niet die hele bak zo koud, maar het gebied rondom het moederbord (de koude trekt dwars door de sporen in het moederbord heen) en rondom de container zal enorm koud worden.

Wat je nu hebt getekend is een klassieke LN2 opstelling, met als enige verschil dat het hele moederbord in een bak met een vloeistof ligt. Blijft dus de vraag over wat het nut dan nog is van die vloeistof: niets, want door de koude van de LN2 wordt zowieso het hele moederbord al koud. Koud genoeg, alle electrische onderdelen koelen tot -50 is nergens voor nodig, en alleen maar schadelijk.

En trouwens.... LN2 vervoeren in een paar dekens? Grapje?
Extera schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:31:
en nog niemand heeft hier het extacte vriespunt van (een bepaalde) olie genoemd. dus waar ga je vanuit?
De laagste die ik heb kunnen vinden: siliconenolie met een smeltpunt van 203 Kelvin.

Smeltpunt van slaolie ligt al op 263 Kelvin.

[ Voor 22% gewijzigd door Exigence op 24-01-2006 19:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
iig bedankt voor alle tips en opmerkingen. Ik weet verder ook niet zo veel van vloeibare stikstof af. Maar zoals ik wel eens over waterkoeling heb gelezen, is dat de ene kant mooi koel blijft, terwijl de andere kant gewoon heet wordt, zou dit niet ook gebeuren bij stikstof, hoewel het veel kouder is? Met olie wordt het eigenlijk aan alle kanten gekoeld. Maar -50 is ook niet al te best voor een aantal onderdelen.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

mace

Sapere Aude

Ik denk dat bij -50 vooral de passieve componenten zoals elko's vreemd gaan doen.

En aangezien mobo's niet mil-spec zijn, gaat het waarschijnlijk mis ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja, -50 ligt te laag. Maar wordt het wel -50 bij 0,6 liter stikstof op 200 liter olie? 8)7

• Exigence

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:54:
iig bedankt voor alle tips en opmerkingen. Ik weet verder ook niet zo veel van vloeibare stikstof af. Maar zoals ik wel eens over waterkoeling heb gelezen, is dat de ene kant mooi koel blijft, terwijl de andere kant gewoon heet wordt, zou dit niet ook gebeuren bij stikstof, hoewel het veel kouder is? Met olie wordt het eigenlijk aan alle kanten gekoeld. Maar -50 is ook niet al te best voor een aantal onderdelen.
Waar jij het hier over hebt zijn peltier elementen (die doormiddel van het peltier effect warmte van de ene zijde naar de andere kunnen verplaatsen). De ene kant wordt koud, de andere warm.
Als niet precies weet wat vloeibare stikstof is, wat het doet, wat je er mee kunt en hoe het zich gedraagt lijkt het me niet slim om daar meteen mee te gaan expirimenteren.

Ik heb mijn zegje gedaan. My few cents ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Exigence op 24-01-2006 20:42 ]

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-02 21:55

mace

Sapere Aude

Vergeet ook niet dat je serieuze brandwonden kunt oplopen van vloebare stikstof!!

Als je een beetje die hard wilt beginnen, kun je met peltiers gaan rommelen, dat zijn idd die plaatjes met een koude en een warme kant, de warme kant moet goed gekoeld worden (Waterkoeling) want anders wordt de koude kant ook heet en ben je de sjaak.

Leuk projectje om mee te beginnen :D

Verwijderd

MaCe1337 schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:48:
Vergeet ook niet dat je serieuze brandwonden kunt oplopen van vloebare stikstof!!

Als je een beetje die hard wilt beginnen, kun je met peltiers gaan rommelen, dat zijn idd die plaatjes met een koude en een warme kant, de warme kant moet goed gekoeld worden (Waterkoeling) want anders wordt de koude kant ook heet en ben je de sjaak.

Leuk projectje om mee te beginnen :D
Alsof dat LN2 minder gevaarlijk maakt.. Waarom zou je in godsnaam met pelts beginnen? Echt zinloos. Pelts zijn irritant, kosten veel geld en het gaat toch niet hard.

Begin dan met droogijs om ervaring op te doen met extreme kou. Met name dan het isoleren. Stikstof blijft gevaarlijk ook al heb je jaren ervaring.

Er word altijd zo bemoederend gedaan met dit soort dingen. Alsof het een of andere wetenschap is wat je eerst 6 jaar moet studeren. Velen hebben het idee dat je minstens een dikke OC moet hebben gezet voordat je met extreme middelen aan de gang kan..

..waar het wel van afhangt is hoe precies je te werk gaat en dat kun je niet leren.

Ik zou gewoon lekker doen wat je leuk vind. Soms sloop je de hardware..mja..das dan kl*te. Niemand zal hier ooit iets posten hoe dom hij was toen er iets fout ging, maar geloof me, we maken allemaal domme fouten die een paar honderd euro kosten. Dus ik zou zeggen pak een container en ram hem vol met droogijs. Veel plezier :)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 13:30 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-02 13:46
Wat je ook nog kan doen is watercooling en dan in je reservoir ijsblokjes gooien.
Daarmee moet het wel lukken om een cpu op 10-15 graden te houden onder stress.
Met extreme koeling ben je niks doordat je het niet 100% van de tijd kan inzetten.
Je kan uiteraard wel telkens de helft van je waterreservoir bevriezen naar ijsblokes, wel even een plastic roostertje plaatsen zodat het ijs niet in de leidingen terechtkomen.
Bijkomend nadeel is ook dat de omgevingstemperatuur niet te hoog mag zijn, anders smelt je ijs te snel.
Tip:
1 grote klomt ijs smelt trager dan vele blokjes.
Zo zie je maar dat je leuke dingen kan doen zonder extreem te gaan. ;)

• t!mP
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-12-2025

t!mP

is inflatie gevoelig

Momenteel haal je alles door elkaar, je verwart waterkoeling met peltiers etc etc. Je hebt op geen vlakken ervaring en wilt ze vervolgens allemaal samenvoegen. En nu vraag je advies aan ons, mijn advies is zoek eerst maar eens uit wat elk onderdeel opzich inhoudt. Heb je dan nog specifieke vragen kun je die altijd nog stellen, je vraagt nu het onmogelijke van ons.

Bovendien haal je 'bench-koeling' met 'normale' extreme koeling door elkaar. En wil je voor 'n bench score gaan zou ik zeker niet al die technieken proberen samen te voegen, het zal echt niet beter gaan presteren dan bv. vloeibare stikstof op zichzelf.

edit: Slaolie overigens is absoluut niet geschikt voor die-hard-overclocking, het is meer een leuk experiment wat je computer geruisloos maakt doordat het geen gebruik maakt van actieve koeling. Onder kamertemp zul je met alleen slaolie dus al niet komen, het idee om dat te gaan koeling lijkt mij onzinnig omdat je dan beter het slaolie kunt weglaten.

[ Voor 27% gewijzigd door t!mP op 26-01-2006 02:11 ]

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Eigenlijk wil je dit dus doen:

Afbeeldingslocatie: http://www.xtremesystems.org/forums/attachment.php?attachmentid=23842&d=1107326537
Het is dus allemaal al ooit gedaan door Charlie van xtremesystems.org
Hij heeft z'n ervaringen in deze thread beschreven.

Ga dat eens doorlezen en kijk dan verder. Het is allemaal niet zo simpel als je denkt ;)

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

Topicstarter
Oke, maar wat denken jullie precies over het idee van de slaolie/stikstof combo? Het voordeel is dat als de slaolie -20 is het peltierverschijnsel eigelijk weinig kwaad kan doen. Ik stel zelf veiligheid voorop, dus handschoenen aan en buiten of in een goed geventileerde omgeving aan de slag met stikstof (wanneer ik met stikstof aan de slag ga).

Ik zou er nog wel wat meer over willen weten, dus post je ervaringen en kennis hier! :)

Verwijderd

Topicstarter
Syngrow schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:13:
Eigenlijk wil je dit dus doen:

[afbeelding]
Het is dus allemaal al ooit gedaan door Charlie van xtremesystems.org
Hij heeft z'n ervaringen in deze thread beschreven.

Ga dat eens doorlezen en kijk dan verder. Het is allemaal niet zo simpel als je denkt ;)
Ja, bedankt man! _/-\o_ Nu weet ik dus ook dat het mogelijk is. Ik denk dat ik begin met een amdtje van rond de 1,4 ghz en zie wel tot hoever ik m kan kietelen. Maakt me verder niet zo veel uit als er ergens iets kapotgaat, lijkt me gewoon leuk om te doen en te kijken hoe dat gaat. Kan iemand me vertellen wat je vooraf wel en niet moet doen met je mobo/cpu etc?

Verwijderd

Zoiets als jij bedoeld is al eens gedaan: moederbord in niet geleidende vloeistof, daar dry ice bij in gooien en de cpu koelen met stikstof.. dan lekker OCen :*)

Hier kun je zien - http://www.octools.com/index.cgi?caller=submersion.html - hoe ze het gedaan hebben.. :)

Maar toch denk ik ook dat het niet verstandig is om jezelf zo in het diepe te gooien, je hebt nog weinig ervaring met "extremere" cooling.. En als je zo enorm ver wilt overclocken en records neer wilt zetten, dan moet je meer hebben dan alleen goeie koeling. Dan moet je ook dingen in software enz tweaken..

Maargoed, als je het togg wilt doen.. veel plezier en succes.. zet je resultaten dan hier op GoT neer :Y)

PS - als je je cpu egt wilt kietelen; pak een veertje en laat em gille!

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 22:16 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 22:11:
Zoiets als jij bedoeld is al eens gedaan: moederbord in niet geleidende vloeistof, daar dry ice bij in gooien en de cpu koelen met stikstof.. dan lekker OCen :*)

Hier kun je zien - http://www.octools.com/index.cgi?caller=submersion.html - hoe ze het gedaan hebben.. :)

Maar toch denk ik ook dat het niet verstandig is om jezelf zo in het diepe te gooien, je hebt nog weinig ervaring met "extremere" cooling.. En als je zo enorm ver wilt overclocken en records neer wilt zetten, dan moet je meer hebben dan alleen goeie koeling. Dan moet je ook dingen in software enz tweaken..

Maargoed, als je het togg wilt doen.. veel plezier en succes.. zet je resultaten dan hier op GoT neer :Y)

PS - als je je cpu egt wilt kietelen; pak een veertje en laat em gille!
Mooie link man! Ik probeer het eerst ns op een wat ouder pctje en daarna op een beter systeem :9 Dan kijk ik even hoe dat zo verloopt en kan ik gelijk kijken wat de temps worden, wat er wanneer gebeurt etc. Zodat je niet meteen een paar honderd euro's verkloot :P

Mss wat dacht je van een combinatiekieteling? :P

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

oshiro

Chill, dude.

Verwijderd schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:50:
[...]
Zodat je niet meteen een paar honderd euro's verkloot :P
Wat denk jij dat LN2 en een dewar jou gaan kosten :P
Daar schrik je denk ik wel van ;)

[ Voor 13% gewijzigd door oshiro op 28-01-2006 23:48 ]

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Exigence

Exigence

dnkroz

oshiro schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 23:48:
[...]

Wat denk jij dat LN2 en een dewar jou gaan kosten :P
Daar schrik je denk ik wel van ;)
Mwah, dewar kun je huren bij Hoek Loos voor niet al te veel geld als ik me goed herinner. Daar kun je meteen je LN2 kopen :)
Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat vloeibare stikstof zo'n 1-2 euro per liter was, en een dewar huren zo'n 1 euro per dag. Maar daar zal ook nog wel borg overheen komen.
Dus voor 100 euro kun je wel een aantal dagen vooruit denk ik :)

[ Voor 8% gewijzigd door Exigence op 28-01-2006 23:59 ]

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Nu online

oshiro

Chill, dude.

Dat valt me nog reuze mee idd :D
breng me nou niet op ideeën he ;) das waar, een dewar hoef je natuurlijk niet te kopen

Maar iig, ik denk dat het voor
nog vies tegen gaat vallen.
Zoals ook al tig keer is gezegd (:X) zou ik me eerst focussen op alternatieve OC-methoden alvorens je direct in het dipe te storten. Ik ben nu in totaal anderhalf a 2 jaar in het OC-gebeuren, en ik zit nog steeds te knoeien met welke mem-latencies nou het optimaalst zijn.
Het valt zeker niet mee.

Maar, wie ben ik :P (<-- checkt postcount van mijzelf)
Doe wat je niet laten kunt iig, innovatie is nooit weg. Er zijn zat mensen geweest die de hele wereld tegen zich hebben gehad en toch met een geniaal idee kwamen :)

offtopic:
wat een paar biertjes al niet doen :Y)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Jesse
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:41
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 18:05:
Oke, maar wat denken jullie precies over het idee van de slaolie/stikstof combo?
Als je nou eens zorgt dat je achter de warmtecapaciteit van slaolie en stikstof komt, (en je goed bedenkt hoeveel van de slaolie daadwerkelijk meedoed) kan je berekenen hoe koud je slaolie zal worden. Uiteraard moet je niet vergeten dat de stikstof ook opwarmt.
Het voordeel is dat als de slaolie -20 is het peltierverschijnsel eigelijk weinig kwaad kan doen.
Zoek eerst ff uit wat een peltier is. Overigens begon men er onterecht over als ik het goed zag, jij bedoelde dat de onderkant van je proc warm zou blijven omdat ie daar veel minder gekoeld word. Een koude vloeistof aan die kant kan aardig helpen.
Ik stel zelf veiligheid voorop, dus handschoenen aan en buiten of in een goed geventileerde omgeving aan de slag met stikstof (wanneer ik met stikstof aan de slag a).
Heb je inmiddels enig idee wat vloeibare stikstof is?
Ik zou er nog wel wat meer over willen weten, dus post je ervaringen en kennis hier! :)
Dit is natuurlijk omgekeerde wereld hé (en het hele topic al). Eerst moet je zelf zoeken, en als je er niet uitkomt kan je hier om advies vragen. (Dwz ik kom niet zo vaak in Tweaking, maar op de rest van GoT is dat gebruikelijk.)

Overigens iets anders: Van al die gasten die je zeggen dat je niet met extreme methodes moet beginnen is er waarschijnlijk maar een fractie die daar zelf wel ervaring mee heeft. Mijn bedoeling is niet om je tegen te houden of af te remmen, maar verdiep je er eerst zelf in. Er is flink wat te vinden over extreem oc-en (zoals je al ziet uit de links die je hier in je schoot geworpen krijgt). Lees die topics van mensen die met vloeibare stikstof en andere methodes (phase-change, niet geleidende vloeistoffen) aan de gang zijn geweest. Verdiep je ook in de wat algemenere eigenschappen van de spullen waar je mee aan de gang gaat (ook je hardware en het oc-en daarvan, zoals wel heel teregt opgemerkt word). En ga vooral door met wat je leuk vind! :)

[ Voor 7% gewijzigd door Jesse op 29-01-2006 19:03 ]

Pagina: 1