Moederbord vervangen, zonder XP reïnstall?

Pagina: 1
Acties:
  • 137 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BarrY A.
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-12 19:30

BarrY A.

Two strokes never die...

Topicstarter
Hallo mede-tweakers,

Eerst wil ik even mijn systeem voorstellen:
- Pentium 4 3,0 Ghz socket 478
- Gigabyte GA-8IPE1000-G rev. 4.0
- Ati radeon 9800 Pro
- 2 x 512 DDR400 Trancend
- SB Audigy 2 value

Een, voor mij, alleraardigst systeempje waar ik veel mee aant gamen ben.

Alleen nou wilde ik het moederbord vervangen door een abit IC7-G. Ik wilde wat overklokken en dan kan ik met de IC7-G wel m'n lol op. Maar nou las ik in het PMG FAQ dat je beter niet je moederbord kan vervangen zonder Windows opnieuw te installeren. Dat wil ik liever niet. Ik heb onder andere de complete MoH-serie erop staan die ik niet zo graag opnieuw wil installeren. :'(

Nou was mijn vraag of iemand hiermee ervaring heeft?? Is het nou echt nodig??

Het is eigenlijk alleen de chipset(875P) en de LAN-chip die anders zijn. Kan dit gaan vloeken met de 865 PE of valt dit wel mee??

Kheb al veel sites bekeken maar kan er weinig over vinden. Dus ik heb jullie ervaring nodig!!

Alvast bedankt iedereen!!! ;)

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
Probeer het gewoon zou ik zeggen, als het toch gaat bokken dan formatteer je als nog. Zelf heb ik zonder problemen een moederbord + CPU vervangen zonder Windows opnieuw te installeren. Het ging om een totaal ander moederbord, merk en chipset waren allemaal anders, dus dat maakt niet altijd wat uit.

[ Voor 31% gewijzigd door Hahn op 24-01-2006 16:07 ]

The devil is in the details.

• labtech
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23-04-2019
Misschein heb je hier wat aan ?

http://episteme.arstechni...77909774/m/1400925745/p/1

Ow, en je maak natuurlijk eeerst een image van je huidige systeem. Mocht er wat fout gaan , dan kun je altijd weer terug.

Succes en sterkte!

[ Voor 40% gewijzigd door labtech op 24-01-2006 16:07 ]

• Shotcaller777
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Als chipset gelijk is aan je oude mobo dan hoef je windows niet altijd opnieuw te instaleren.

Mij is het nog nooit gelukt, heb altijd moeten formateren en daarna instaleren.

• AtomicWing
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-12 18:21
Ik denk dat het niet zoveel uit gaat maken. Ik zou wel even (gewoon voor de zekerheid) de chipsetdrivers, audiodrivers en eventuele netwerkdrivers deïnstalleren. Na vervanging even opnieuw drivers erop en gaan met die nieuwe mammaplank denk ik! Zie ook post van labtech.

"Als je concurrentievoordeel afhankelijk is van mensen die iets waardevols of unieks moeten maken, dan mag je geen normaal personeel hebben" (Daniel M. Cable)

Verwijderd

Voor zover ik weet is dat om miserie vragen. Best gewoon herinstallen. MoH is toch sneller geherinstalleerd, dan dat je je mobo hebt vervangen? De saves kan je bijhouden.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Als je nou toch de boel opnieuw moet installeren maak dan een 7 gig partie aan voor windows en zet je andere meuk op een andere partitie, op die manier kan je altijd opnieuw installeren zonder dat je wat kwijt raakt.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Gewoon opnieuw installeren, zeker als je daarna nog wil gaan overklokken. Je wil namelijk zo min mogelijk onzekerheden hebben om de grens op te kunnen zoeken. Als je een schone install hebt, weet je zeker dat eventuele vastlopers iig (of zeer waarschijnlijk) niet daarin kunnen liggen.

Savegames etc gewoon even op een secundaire partitie zetten natuurlijk. ;)

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
PilatuS schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:08:
Als je nou toch de boel opnieuw moet installeren maak dan een 7 gig partie aan voor windows en zet je andere meuk op een andere partitie, op die manier kan je altijd opnieuw installeren zonder dat je wat kwijt raakt.
Mja bestanden backuppen is meestal niet zo'n probleem. En je moet zowiezo al je programma's opnieuw installeren.

Het lukt trouwens mij iedergeval niet... Laatst nog geprobeerd en blijft ergens tijdens start up hangen. Schijnt dat het in Windows Vista verbeterd is. Windows 98 heeft er ook geen problemen mee dacht ik.

Verwijderd

Niet een groot probleem zou ik zo zeggen.
Als er een andere softraid inzit moet je misschien eerst een diskette maken om je chipset te installeren.( van het nieuwe bord natuurlijk )
Als eerste drivers deïnstalleren, voordat je het moederbord gaat verwijderen.
Dan schakel je de computer uit en haal je het moederbord eruit.
Nu zet je het nieuwe bord erin en start je windows opnieuw.
Eventueel nu de softraid drivers installeren, of doorstarten.
Windows zal de nieuwe hardware gewoon herkennen en om nieuwe drivers vragen, die jij kan installeren.
Meer problemen dan deze kom je volgens mij niet tegen in dit geval!
Suuk6!

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-12 16:48
misschien kun je ook even een sysprep draaien, ik geloof dat die ook de chipset drivers weghaald en dan een image maken (en idd ook een gewone image)

you had me at EHLO

• Micha
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:28:
Niet een groot probleem zou ik zo zeggen.
Als er een andere softraid inzit moet je misschien eerst een diskette maken om je chipset te installeren.( van het nieuwe bord natuurlijk )
Als eerste drivers deïnstalleren, voordat je het moederbord gaat verwijderen.
Dan schakel je de computer uit en haal je het moederbord eruit.
Nu zet je het nieuwe bord erin en start je windows opnieuw.
Eventueel nu de softraid drivers installeren, of doorstarten.
Windows zal de nieuwe hardware gewoon herkennen en om nieuwe drivers vragen, die jij kan installeren.
Meer problemen dan deze kom je volgens mij niet tegen in dit geval!
Suuk6!
Hmm volgens mij werkt dit niet... Heb je het ooit zelf geprobeerd?

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

Topicstarter
Zoooow...ben 4 uurtjes wezen werken, gelijk 11 reacties :)

bedankt mensuuuh....
Roamor schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:09:
Gewoon opnieuw installeren, zeker als je daarna nog wil gaan overklokken. Je wil namelijk zo min mogelijk onzekerheden hebben om de grens op te kunnen zoeken. Als je een schone install hebt, weet je zeker dat eventuele vastlopers iig (of zeer waarschijnlijk) niet daarin kunnen liggen.

Savegames etc gewoon even op een secundaire partitie zetten natuurlijk. ;)
Maareh...Jullie (dus niet all1 Roamor) zitten allemaal te zeuren over savegames, die schelen me helemaal niks. Kheb het heel veel on-line gespeeld en dat doe k nog steeds graag(vandaar :P )!!!

maar ik vind bovenstaande wel een goed argument om um te herinstalleren, kheb um nu anderhalf jaar en een software-beurtje kan die wel gebruiken!!!
Ow, en je maak natuurlijk eeerst een image van je huidige systeem. Mocht er wat fout gaan , dan kun je altijd weer terug.
Maar nu wil ik nog wel un image hebben van mn systeem, want stel je voor dat die nieuwe mamaplank nix doet, of de geest geeft. heeft iemand een link naar een "doe-het-zelf image maken guide??" want kben niet zo'n software-gigant omt zomaar te zeggen!! :+

Nogmaals bedankt!!!

[ Voor 3% gewijzigd door BarrY A. op 24-01-2006 20:09 ]

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 18-12 13:05

FlyEragon

Alien Monkeys

Ik zal het zo zeggen: Ik heb eens mijn eigen HD met Win Xp install in een totaal andere computer gezet, en windows herconfigureerde zichzelf en alles deed het weer. Dus met enkel een ander mobo moet het zeker wel lukken.

• Micha
  • Niet online
Mr. hierboven Ik heb dit meerdere keren gedaan en het werkt gewoon niet :). Denk dat jij een zeer bijzondere windows versie had... ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De repair functie van Windows setup werkt ook prima :)

Maar aangezien het hier om een upgrade van Intel 865 naar 875 gaat, denk ik niet dat je serieuze problemen gaat krijgen. Deze chipsets zijn namelijk vrijwel identiek, op een zeer klein detail na: de 875 heeft ondersteuning voor PAT, waarvan de performancewinst toch verwaarloosbaar is, al helemaal wanneer je gaat overclocken. Op bepaalde Asusborden met het Intel 865 chipset kun je PAT overigens ook gewoon via een modified BIOS inschakelen ;) En oh, de i875 heeft ook "onofficiële" ondersteuning voor Dual Xeon, maar daar heb je weinig aan, aangezien het hier om een P4 bord gaat :+

[ Voor 4% gewijzigd door BalusC op 24-01-2006 20:46 ]

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:45:
De repair functie van Windows setup werkt ook prima :)

Maar aangezien het hier om een upgrade van Intel 865 naar 875 gaat, denk ik niet dat je serieuze problemen gaat krijgen. Deze chipsets zijn namelijk vrijwel identiek, op een zeer klein detail na: de 875 heeft ondersteuning voor PAT, waarvan de performancewinst toch verwaarloosbaar is, al helemaal wanneer je gaat overclocken. Op bepaalde Asusborden met het Intel 865 chipset kun je PAT overigens ook gewoon via een modified BIOS inschakelen ;) En oh, de i875 heeft ook "onofficiële" ondersteuning voor Dual Xeon, maar daar heb je weinig aan, aangezien het hier om een P4 bord gaat :+
hmmm...thanx BalusC...daar was ik nog niet opgekomen, maar ik maak er vaak dankbaar gebruik van!!!
Dan ga ik eerst kijken of mn mamaplankie werkt zonder iets aan windows te doen, doet'ie ut formateer ik de boel en begin weer schoon. Als'ie het niet doet zet ik mn oude terug en ga ik opzoek naar het probleem...

mensjuuhzzz bedankt voor jullie reacties. Ik heb mn beslissing al genomen!!! ;)

Verwijderd

MicDis schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:10:
[...]

Hmm volgens mij werkt dit niet... Heb je het ooit zelf geprobeerd?
jawel, je moet echt verschil aan hardware hebben om het niet aan de gang te krijgen pen3-pent4 dit crashte intel cq amd daar heb ik zelf wel problemen mee gehad. Maar niet met een ander bord in m'n bestaande systeem. Is het proberen waard hoor! En zoals BalusC zegt, de repairmogelijkheid van windows benutten is ook nog een optie! Kun je daarna toch altijd nog opnieuw beginnen als het niet goed uitpakt. Wie wil er een eeuwigheid installeren? ik niet! Dus ik zou het zeker doen.
grtzz

• BarrY A.

BarrY A.

Two strokes never die...

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:59:
Wie wil er een eeuwigheid installeren? ik niet! Dus ik zou het zeker doen.
grtzz
Heb je helemaal gelijk in en na een biertje denk ik eigenlijk ok wel serieus over na...kheb de informatie iig, wat ik ermee ga doen weet ik nog nie... :P

bedankt nogmaals...grtzzz back
Pagina: 1