Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Alleen belasting betalen of meer?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi ik had een vraag over inkomsten, ik heb een 40 uurige-werkweek met een vast salaris,
in september 2005 ben ik begonnen met het programeren van een
spel, ik ben daar bijna mee klaar (wat mensen zijn nu aan het
betatesten), en ik ga ervan uit dat de volledige versie dan
rond april klaar is. Nu wil ik dat via internet gaan verkopen,
mijn vraag is echter als iemand het gekocht heeft, moet ik
dan alleen maar wat belasting betalen, of komt daar veel meer
bij kijken? Ik ben trouwens gewoon van plan om bij mijn werkgever
te blijven.

Alvast bedank,

• beany
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:58

beany

Meeheheheheh

Het zijn extra inkomsten, die gewoon boven op je inkomen bij geteld worden.

Maar er zijn ook allerlei grenzen wanneer wat wel en wat niet betalen. Het meest eenvoudige is even met de belastingfoon bellen, die jongens en meisjes daar weten er alles vanaf!

Dagelijkse stats bronnen: https://x.com/GeneralStaffUA en https://www.facebook.com/GeneralStaff.ua

• SambalBij
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-11 16:48

SambalBij

We're all MAD here

Je zult wel te maken krijgen met extra inkomstenbelasting die je moet gaan betalen, en je zult ook wel BTW moeten afdragen over hetgeen je verkoopt. Daar zul je dan wel een BTW nummer voor moeten hebben en misschien ook wel een KVK inschrijving?
Inderdaad de belastingdienst eens bellen :)

Sometimes you just have to sit back, relax, and let the train wreck itself

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:41

Standeman

Prutser 1e klasse

Yup.

Je moet een KVK nummer (eenmanszaak) en een BTW nummer hebben aangezien je een internet-winkel begint. Over de verkopen moet je 19% BTW rekenen en het totaal elk kwartaal aangeven bij de belastingdienst (ook al verkoop je niets). Er is een bepaalde belasting vrije voet waarbij je niets hoeft af te dragen qua BTW, ik dacht iets van 1800,- euro, maar dat moet je even nazoeken. (rekent de webapp van de belastingdienst automatisch voor je uit).

Verder kan je de inkomsten (winst) opgeven onder het kopje "Inkomsten uit overige werkzaamheden" in de standaard belasting-aangifte app.

Kijk even www.belastingdienst.nl aandachtig door (en dan vooral het zakelijke gedeelte natuurlijk) en bel de KvK in jouw buurt, die kunnen heel veel vertellen.

[ Voor 11% gewijzigd door Standeman op 24-01-2006 16:29 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Verwijderd

Als je slim bent koop je aan het eind van het jaar een nieuwe computer voor je werk met een facture op je naam. En dan mag je van het ingkomen btw geld de btw aftrekken die je heb besteed aan die computer.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 16:33 ]

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:03

paQ

wat is daar slim aan?
dat is hooguit 1 keer leuk...

als je het ding verkoopt moet je weer BTW afdragen.
BTW is niet van jou en wordt het ook nooit.

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06 17:45
Als je gewoon zoveel kosten maakt dat je geen winst/weinig winst hebt -> is het zeer zeker leuk :)

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 11:09

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Precies. Van kosten die je voor je zaak maakt krijg je niet alleen de btw terug, maar je kunt het ook van de winst aftrekken en je betaalt er dus geen inkomstenbelasting over :)

Het voornaamste dat de belastingdienst daarbij interesseert is dat het aannemelijk moet zijn dat je die kosten voor de zaak maakt en niet voor privégebruik. D.w.z, als je een tweede PC koopt hiervoor is dat erg aannemelijk (en voor veel Tweakers gewoon erg leuk), als je maar 1 PC hebt is het juist weer heel aannemelijk dat je hem een groot gedeelte "prvé" gebruikt en over dat gedeelte moet je gewoon belasting betalen. Daarnaast zijn er natuurlijk nog allerlei andere regels over, zoals bijvoorbeeld over hoeveeltijd je zoiets mag/moet afschrijven (PC de kosten over drie jaar aftrekken, dacht ik; maar een PC onderdeel - zeg een leuke grafische kaart - mag je in 1 jaar aftrekken).

Het is niet voor niets dat alle kleine ondernemers van echt alles de bonnetjes bewaren, tot aan een spindeltje DVDs aan toe. Je moet het namelijk wel allemaal kunnen bewijzen als ze er om vragen, en dan ben je blij als je alles hebt bijgehouden al is het maar in een Excell sheetje ;)
Pagina: 1