Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

De mislukkelingen

Pagina: 1
Acties:
  • 513 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Welkom in het [EL] De Mislukkelingen topic deel 1

De bedoeling van dit topic

Welkom in dit topic, in dit topic is het de bedoeling om net zoals vooraf gaande delen je mislukkelingen te plaatsen m.b.t. je carriere als el'er zijnde :)
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

De regel(tjes)

In dit topic behoor je je aan een aantal simpele regeltjes te houden:
  • In dit topic geld ook weer net zoals geheel GoT, gewoon de policy waar je aan moet houden. Ga nou niet van alles roepen of schelden. Deze posts zullen gewoon worden verwijderd en je kan een ban/OW eraan over houden. Dat is geheel aan je zelf, maar toon een beetje respect voor elkaar en ga nou niet elkaar de huid vol schelden als jij denkt van goh wat een sukkel. Dit houd je maar lekker voor je en mijn en andere tweakers zullen daar dan echt geen zorgen over maken. Dus kortom het geheel ligt aan je eigen :)
  • Als je eventuele plaatjes wilt laten zien, dat kan dan gewoon maar houd deze binnen de maximale breedte van 600 pixels zodat de layout intact blijft. Om een plaatje te verkleinen moet je de volgende code toepassen:
    [img=600]url van plaatje[/img]
  • Meer info? Kijk in de faq`s van EL: Policy el
Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/got/images/layout/pixel.gif

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nah, trap zelf maar af:

Heb een usb -> ide convertor liggen uit een externe hdd casing, maar wou er eigenlijk 2 apparaten aan kunnen hangen, dus na de nodige uren aanklooien, desolderen, solderen etc heb ik de connector die je direct de schijf of cd-rom inprikt vervangen door een waar je gewoon een kabel in kan doen.

Sluit het aan, werkt het niet :(, de convertor nog wel, maar als je er 2 apparaten aan mikt pakt ie alleen de slave, weer een halve dag verspild...

Verwijderd

Vandaag wilde ik even een mini-pcbtje van mijn xbox moderboard af-solderen. Soldeerbout te heet, pcb afgefikt 8)7. Volgende keer beter opletten.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
@Xeper, heb je geen regelbare bout, is heel handig, enigste tijd dat ik nog een pcb afpik is als ik er snel een connector af moet hebben en de pcb niet belangrijk is :)

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-11 21:53

MeNTaL_TO

The future is not set

Nieuwe mobo in kast inbouwen, alles aangesloten, getest, werkt.
Bouwt alles weer keurig in, kast dicht, alles aangesloten, plaats op zijn kast.
Drukt op powerknop, niets....pc weer naar voren, schakelaar bij voeding staat toch echt op 1.
Alles weer afkoppelen, stekker er terug in....niets
Kast weer open, ledje op mobo blijft uit. Alles stuk voor stuk weer los trekken...niet meer aan te krijgen. Komt mijn broertje mijn kamer binnen, is bij jou het licht ook uit?
Hmmm aardlek omgesprongen.
Het houdt je bezig he.

Op de MTS moesten we een kastje maken voor een voeding en ik kreeg het steeds voor elkaar om de elco's verkeerd om op de printplaat te solderen.

[ Voor 13% gewijzigd door MeNTaL_TO op 24-01-2006 15:27 ]

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• RetepV
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Oei, ik heb er zo veel. Maar de meest beschamende en meest frustrerende is wel de volgende:

Lang geleden had ik een Japanse Sony PS gekocht, nog voordat de PS hier in Europa uit was. Die speelde dus alleen maar Japanse spellen, hoewel je via de welbekende swap-trick ook andere spellen kon spelen. Er waren al snel modchips op de markt, dus ik er eentje kopen om mijn Japanse console om te bouwen zodat hij ook Europese games kon spelen.

Goed. Ik dus de PS openen de printplaten eruit schroeven en alles heel netjes neerleggen en weer aansluiten. Voeding naast het mainboard en met het kabeltje aansluiten. Helaas geen TV of monitor op mijn hobbykamer, dus gewoon in de huiskamer op de grond voor de TV. Soldeerbout en andere rommel naar beneden gehaald, etc. Eerst nog even testen of de PS het ook doet als je alles open hebt liggen. Ok, wel knopje van cd-klep ingedrukt houden, maar het werkt.

Dus ik de modchip erin solderen. Goed, weer alles aansluiten en testen. Hmm, werkt niet. Goed, opnieuw alles checken. Ah, losse soldering. Goed, weer alles aansluiten en testen. JA! HET WERKT!

Dus ik spring op om een schroevendraaier te pakken en alles weer dicht te schroeven... Tik ik met mijn voet *net* tegen de voeding aan. *FLITS*! *ROOK*! Kortsluiting met het mainboard.

PS overleden :'(

Nergens nog spare parts te krijgen, want dat ding was hier nog niet eens uit. Gelukkig hadden we op mijn werk ook een Japanse PS staan. Die kon ik voor een weekendje lenen en zo kon ik stiekem uitvinden wat er allemaal mis was. :D Gelukkig alleen de voeding, en na een paar weken zoeken had ik een ander waardoor mijn PS het weer deed. De mod werkt overigens nog steeds, alleen wil de PS inmiddels geen CD's meer lezen.

Edit:

Hmm, dit gaat wel over modden. Maar het is ver in het verleden en gaat eigenlijk over de domheid om niet op een werkbank te werken. Dus dit verhaaltje mag toch wel?

[ Voor 7% gewijzigd door RetepV op 24-01-2006 15:45 ]

Macbook Pro

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-11 19:01

mace

Sapere Aude

RetepV schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:35:
Edit:

Hmm, dit gaat wel over modden. Maar het is ver in het verleden en gaat eigenlijk over de domheid om niet op een werkbank te werken. Dus dit verhaaltje mag toch wel?
Als verhalen over extra PCB's in een xbox (goh wat zou dat nou zijn O-) ) mag, dan mag dit vast ook wel :Y)

• microchip
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 29-05-2021
Ok, dus ik had net een nieuw printje gemaakt met wat elektronica om een Nokia 3310 display aan te sturen. Datasheet goed bekeken, software geschreven om wat tekst te laten zien, alles aangesloten, en de voeding aangesloten.

En wat gebeurt er? Helemaal niets!

Ik denk gelijk dat het een hardwareprobleem was (ik heb een stuk minder vertrouwen in mn soldeerkunsten dan in mn programmeerwerk), en ga alles nalopen en nameten. Alle baantjes nagegaan, kijken of er niets mis was gegaan tijdens het etsen. Paar dubieuze soldeereilandjes opnieuw gedaan enz. Sluit ik het weer aan. Helemaal niets.

Inmiddels al een uur of 2 verder, en dan besluit ik tóch mn software te checken. Wat blijkt, ben ik "initLCD" vergeten aan te roepen... D'OH 8)7

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Foutzoeken met de voeding uit is ook wel leuk :D
Maar gelukkig kom je daar vaak wel snel achter ;)
Of afgebroken verbindingen (flatcable) vanmiddag nog... en maar zoeken...

[ Voor 28% gewijzigd door JuuL20 op 24-01-2006 21:12 ]

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ik heb even 'el' weggehaald; dat lijkt me na de splitsing wel enigszins wiedes :)

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

Ongeveer een jaar geleden had ik voor het eerst zelf een baybus gemaakt (met microcontroller, LCD, seriele verbinding met PC, etc). Op een breadboard werkte het ding perfect, dus het was tijd om een printje te maken. Printje gemaakt, getest met externe voeding en alles werkte nog steeds. Dus ik besloot om 'em even aan te sluiten op de PC met de seriele kabel (met de baybus nog steeds aan de externe voeding). * LWY steekt hoopvol de stekker in de COM-poort. *KNAL* Computer uitgevallen, voeding ook en van de MAX232 op de baybus was ineens een stuk (ongeveer een zesde) van de behuizing verdwenen. Blijkt dat ik vergeten was om de Ground van de PC en de baybus/voeding met elkaar te verbinden :X .
PC wilde niet meer aan, de voeding en baybus (op de MAX232 na) werkten gelukkig nog wel. Uiteindelijk zag ik dat er op mijn mobo een of ander I/O IC'tje was overleden, waardoor 'ie dus niet meer opstartte. Ik terug naar de winkel, want ik had nog garantie en dat IC was natuurlijk "vanzelf" door midden geknald. Zonder gezeur kreeg ik een nieuw mobo mee en mijn computer deed het gelukkig weer. :+

De baybus draait inmiddels alweer bijna een jaar zonder problemen in de PC van mijn broertje, deze keer met ground draadje en een nieuwe MAX232. De voeding is een paar maanden later alsnog overleden door een onbekende oorzaak...

Verwijderd

SA007 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:25:
@Xeper, heb je geen regelbare bout, is heel handig, enigste tijd dat ik nog een pcb afpik is als ik er snel een connector af moet hebben en de pcb niet belangrijk is :)
Het is een regelbare soldeerbout, ik had hem te heel laten staan.

En ik in dit geval ging het JUIST om het pcb .......

Ik zie nu ook dat het pcb van mijn ouwe xbox nu ook dood is. De soldeerbout stond op de hoogste stand -/

• New
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-11 09:12

New

Ik vraag mezelf steeds af waarom deze threads "De mislukkelingen" heten en niet "De mislukkingen"

Bij een mislukkeling spreek je toch over een persoon, en bij een mislukking over iets dat mis is gegaan? En uit de eerste zin in deze topic maak ik toch op dat het om het tweede gaat.

Of zeg ik nu iets heel doms? :?

[ Voor 33% gewijzigd door New op 25-01-2006 03:14 ]

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
mis·luk·ke·ling (de ~ (m.), ~en)
    1 iem. die mislukt is of aan wie alles mislukt

mis·luk·king (de ~ (v.), ~en)
    1 resultaat dat niet brengt wat gehoopt of verwacht was => deconfiture, zeperd

Nee, je zegt dus niet iets heel doms. Echter, mislukkeling klinkt wel leuker IMO.

Weinig fuckups hier wegens te weinig doen met EL, maar ik wilde tijden terug ook wel eens zo'n Sweex routertje modden. Afijn, MAX233 gehaald etc en aansluiten. Mooi dat dat kreng niet meer aan wil :X Power-LED blijft 3 sec. branden om vervolgens uit te gaan :/ Weggegooide €24,- dus :(

• LWY
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-07-2022

LWY

= Louie

New schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 03:11:
Ik vraag mezelf steeds af waarom deze threads "De mislukkelingen" heten en niet "De mislukkingen"

Bij een mislukkeling spreek je toch over een persoon, en bij een mislukking over iets dat mis is gegaan? En uit de eerste zin in deze topic maak ik toch op dat het om het tweede gaat.

Of zeg ik nu iets heel doms? :?
Deel 1 en 2 van het mislukkelingen/mislukkingen topic in CM heetten inderdaad De mislukkingen. Bij deel 3 is het, voor zo ver ik weet, per ongeluk De mislukkelingen geworden en sindsdien is het maar zo gebleven. :)

[ Voor 3% gewijzigd door LWY op 25-01-2006 11:10 ]

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44

RvL

Een interface maken voor een project op school: een navigatiesysteem voor pizzakoeriers bouwen.

Allereerst de interface:Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~helamoen/temp/efi1.jpg

Maar voor ik hier eens was...
Allereerst natuurlijk een prototype gemaakt. Bij gebrek aan een breadboard een gaatjesprint en tig meter draad gepakt. Na wat solderen en doen werkte het ook nog.

Maar toen begon het ge-emmer. Ik ging een print maken van het geheel. Op zich niets bijzonders en het was ook zo gebeurd. Alles er op gesoldeerd en getest. Werkte niet. Goed gekeken of alles er goed op zat (anode en kathode en dergelijke wil ik nog wel eens omdraaien :)). Maar alles zat goed.

Maar eens aan t meten geslagen, bleek dat ik van de 5 IC's maar liefst 1 IC aan de ground gehangen had. Dus maar weer terug naar de tekentafel en deze keer wel opletten.

Uiteindelijk was alles gelukkig op te lossen met 1 simpel draadje. Dus het complete systeem maar testen. Complete systeem werd onderweg gevoed door een loodaccu van 12v. Deze had open contacten (stom....). Dus ik leg de accu neer, interface er bovenop en jawel hoor, precies met de spoortjes tegen de + en - aan. De helft van de banen van de interface weggefikt, een voedingsspoor van de stuurmodule weggefikt en de loodaccu naar de haaien (stond zo bol als een ballon). Kon ik weer opnieuw beginnen... :X

Daarna ging gelukkig alles goed, maar ik hoef die interface voorlopig niet meer te zien ;)

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Sja, ik doe vast wel es wat fout, maar dat verdruk ik altijd :) Ik weet bijvoorbeeld wel dat ik een kapotte Sweex routerpcb heb liggen, maar hoe ik die nou stukgemaakt heb moet je me niet vragen :)

Ik weet wel dat ik, als ik ooit een nieuw mobo koop, maar es gebruik moet gaan maken van een extra buffer op de parallele poort. Van de poort die ik nu heb doen een pinnetje of 4 het niet meer.

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-11 10:00
Paar jaar terug met mijn stereo toren, een Sony :r

Cd wisselaar speelde bijna geen cd's meer af, dus ik openmaken, om eventjes de lens van de laser schoon te maken, zat een of ander groot stuk metaal in de weg (waar dat stickertje op zit van: "pas op, hier zit een laser achter" :P ) dus ik het hele ding maar verder uit elkaar gehaald, lasertje schoon gemaakt en alles terug in elkaar.

Ik proberen en niks natuurlijk, wel cd's laden, ook opspinnen, niks lezen.
Bleek later dat ik het lintkabeltje wat de laser unit verbond met de grote pcb verkeerd om had gedaan (hoe dat kon en waarom het paste weet ik snap ik nog steeds niet)

Enfin, toen maar een Home Cinema set gekocht (een philips :) ) En daarvan is nu een tor van de eindversterker kapot, maar dat heb ik ze bij het reparatiecentrum uit laten zoeken.

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Sprite_tm schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 12:03:
Sja, ik doe vast wel es wat fout, maar dat verdruk ik altijd :) Ik weet bijvoorbeeld wel dat ik een kapotte Sweex routerpcb heb liggen, maar hoe ik die nou stukgemaakt heb moet je me niet vragen :)

Ik weet wel dat ik, als ik ooit een nieuw mobo koop, maar es gebruik moet gaan maken van een extra buffer op de parallele poort. Van de poort die ik nu heb doen een pinnetje of 4 het niet meer.
Daarvoor hebben ze nou die handige Sweex Paralelle poort kaarten. Mobo blijft heel, geen geneuzel en een maximale schade van 10 euro.

• rooiekool
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:55
hehe, leuk hoor voor een hobbyist: die parport. Druk aan het stoeien met ene ouwe p120, quikbasic blabla, allemaal mooi. Typische 'uitvinderswerkplaats' oftewel: overal gereedschap, catalogi, ouwe projecten noem maar op. Op een gegeven moment: rookontwikkeling. Hmm, dat waren we niet aan het maken. Snelle parport eruit, rook weg. Ok, even kijken: complete kabel aanelkaar gebakken. Hoe het gebeurde geen id!! Nieuwe kabel gepakt: en weer door ;)

*Rooiekool heeft ondertussen van marktplaats 6 parallelle poorten liggen voor verdere uitspattingen.

Verwijderd

Net nog video (18 jaar oud een van de eerste stereo recorders van philips) deed het slecht trek hem los hmmzz loopwerk oke eens een beetje aan wat potmeters draaien hmmz iets beter schiet ik uit de potmeter tussen een afschermings plaatje en de print.

PPpsssst een hoop rook en verhip hij doet het weer.

Nu nog geen mislukking maar hij zal 1 dezer dagen wel stukgaan definitief

• Borgoth
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

Na een hoop kabaal uit me pc te hebben gehoord en te hebben gekeken, een opgezwolle procesor fan te hebben aangetroffen ben ik op het idee gekomen om tog maar een beter fan te gaan zoeken :P

Afbeeldingslocatie: http://img132.imageshack.us/img132/5359/fan6np.th.png

[ mischien een leuk idee voor Xtreem cooling? ]

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

• rooiekool
LOL

en stug je fan aan de verkeerde kant zetten!! 8)7

• Borgoth
  • Laatst online: 30-04-2023

Borgoth

De botte lul.

tis nie mijn plaatje maar heb wel zo iets

Make something idiot proof, and someone will make a better idiot.
Verstand op nul en nadenken!

Verwijderd

Verkeerd bruggetje gemaakt op breadboard(voedings lijn) schakeling toch na x keer nagelopen te hebben schakeling opnieuw opgebouwd zonder aan voedings lijn te komen en blijven verbazen warom de LM7805 zo bloedheet word, en dan dat ene draadje ineens zien :r .

Iets gevaarlijker:

Op mn werk tijdens plaatsen van groote nieuwe groepen kast(supermarkt) sluiting in Hoofdzekerings kast (met gesloten kap) 315Ampere mespatronen er uit (waar we dus niet mee bezig waren).
Vast een rond slingerend draadje geweest van oude installatie, collega paar mins geflashed door flits. CounterStrike Style 8)

Verder niets te zien behalve een zwart geblakerd/gesmolten kastje :*) (Hoofd zekeringen zouden toch in de nieuwe kast komen, dus schade viel mee)

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 09-02-2006 22:37 ]

• RetepV
  • Laatst online: 27-10 11:41

RetepV

ALLES valt te repareren

Ik heb er nog één 8).

Jaren geleden ging ik een keer een voeding bouwen met een 7805. Grote elco van 4700uF, kleintje van 100uF (geloof ik) en een tantaalelco'tje van 100uF. Gewoon standaard ontwerp.

Maar goed. Elco's moet je dus goed aansluiten, hé 8)7. Dus ik sluit alles aan en steek de stekker in het stopcontact. Hoor ik psssssssssssssssst. Dus ik kijken. POF! Schiet het deksel van die 100uF elco er af, nog geen 5cm langs mijn hoofd heen!

Les 1: Sluit elco's goed aan.

Les 2: Als je iets raars hoort, stekker er METEEN uit.

Les 3: NOOIT MET JE HOOFD BOVEN HET APPARAAT HANGEN ALS JE IETS HOORT! Gelijk wegduiken ofzo. :+

Hahaha, na de klap lag er allemaal witte nepsneeuw over mijn voeding heen :D.

Macbook Pro

• twabi2
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 26-12-2024
Toch meteen een sneeuwman mee gemaakt zeker?

Maar je hebt wel gelijk, nooit met je hoofd ergens boven hangen,
heb zo ooit peroxiden in mn ogen gehad...
Brandt lekker!
Had meteen -5 ipv -4.5 aan mn rechteroog

[ Voor 71% gewijzigd door twabi2 op 13-02-2006 21:25 . Reden: herformuleren ]

• mace

mace

Sapere Aude

Twabi2 schreef op maandag 13 februari 2006 @ 21:23:
Toch meteen een sneeuwman mee gemaakt zeker?

Maar je hebt wel gelijk, nooit met je hoofd ergens boven hangen,
heb zo ooit peroxiden in mn ogen gehad...
Brandt lekker!
Had meteen -5 ipv -4.5 aan mn rechteroog
Oh, das lekker,

Ik heb zelf het eens voor elkaar gekregen om een afgebroken radioantenne in mijn oog te krijgen, resultaat: 50% zicht aan rechteroog. |:(

• rooiekool
Zo zien we maar weer: veiligheid voor alles.
Tijdens mn 'normale werk' in de metaal/TD loop ik in strijdtenue _altijd_ met een beschermbril op. Je moet er even aan wennen, maar er komt echt een moment dat je er dankbaar voor bent. Als je bijvoorbeeld je kop omdraait en dan oog in oog staat met een stuk hoeklijn, of wanneer een afgebroken frees aan de andere kant van de bankwerkerij komt kijken.

Vreemd genoeg: tijdens 'hobby' nooit een bril op....

• pcnerd
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04-2022

pcnerd

Jump!

woei, laatst wou ik een mot afslijpen, enkel de secundaire, om te herwikkelen, raakte ik met mijn slijptol de primaire windingen aan, onbruikbaar :(
volgende mot, hiervan had ik een tijdje terug provecorisch de primaire afgewonden om hem omgekeerd te gebruiken, enkel was de "voltage drop" te groot :(.
nouja, niet zo erg, zijn maar 20/200 windingen af ofzo (dacht ik).
dus ik secundaire erafslijpen, en eruit meppen (ging deze keer wel goed).
ik dat ding aansluiten, knal schakelaar om, keiharde 50 hz buzz, en de lampen begonnen te knipperen en zachter te branden, kortom: ongeschikte primaire :P

Take a parachute, and jump!

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Niet zozeer een fout van mij, maar ik schrok er wel van: Ik bezig met een stel printen waar blijkbaar een viertal SMDs verkeerdom zaten. Wat er gebeurde kan je zelf zien; ik heb bij de tweede een filmpje gemaakt:
http://sprite.student.utw...o/foto/misc3/hpim3541.avi

• Atmoz
  • Laatst online: 21-11 14:23

Atmoz

Techno!!

RvL schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 11:38:
Een interface maken voor een project op school: een navigatiesysteem voor pizzakoeriers bouwen.

Allereerst de interface:[afbeelding]

Maar voor ik hier eens was...
Allereerst natuurlijk een prototype gemaakt. Bij gebrek aan een breadboard een gaatjesprint en tig meter draad gepakt. Na wat solderen en doen werkte het ook nog.

Maar toen begon het ge-emmer. Ik ging een print maken van het geheel. Op zich niets bijzonders en het was ook zo gebeurd. Alles er op gesoldeerd en getest. Werkte niet. Goed gekeken of alles er goed op zat (anode en kathode en dergelijke wil ik nog wel eens omdraaien :)). Maar alles zat goed.

Maar eens aan t meten geslagen, bleek dat ik van de 5 IC's maar liefst 1 IC aan de ground gehangen had. Dus maar weer terug naar de tekentafel en deze keer wel opletten.

Uiteindelijk was alles gelukkig op te lossen met 1 simpel draadje. Dus het complete systeem maar testen. Complete systeem werd onderweg gevoed door een loodaccu van 12v. Deze had open contacten (stom....). Dus ik leg de accu neer, interface er bovenop en jawel hoor, precies met de spoortjes tegen de + en - aan. De helft van de banen van de interface weggefikt, een voedingsspoor van de stuurmodule weggefikt en de loodaccu naar de haaien (stond zo bol als een ballon). Kon ik weer opnieuw beginnen... :X

Daarna ging gelukkig alles goed, maar ik hoef die interface voorlopig niet meer te zien ;)
Ziet d'r goed uit. Hoe werkt het precies? Met een rs232 GPS ontvanger en dan door een uC de data parsen? Of is dit iets heel anders?
Sprite_tm schreef op dinsdag 14 februari 2006 @ 20:48:
Niet zozeer een fout van mij, maar ik schrok er wel van: Ik bezig met een stel printen waar blijkbaar een viertal SMDs verkeerdom zaten. Wat er gebeurde kan je zelf zien; ik heb bij de tweede een filmpje gemaakt:
http://sprite.student.utw...o/foto/misc3/hpim3541.avi
Lol, en dat stinkt :Y)

• RvL
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-11 15:44

RvL

atmoz schreef op woensdag 15 februari 2006 @ 12:32:
[...]

Ziet d'r goed uit. Hoe werkt het precies? Met een rs232 GPS ontvanger en dan door een uC de data parsen? Of is dit iets heel anders?
inderdaad, d.m.v. een standaard TomTom muis op rs232 ontvang je de GPS data. Deze moet je dan eerst filteren uiteraard want er staat een hoop zooi tussen.

De uC, een (veel te trage, stroomvretende, niet floating-point capabele) Beck DK40, berekend dan de nog af te leggen afstand en de te volgen richting (hemelsbreed, d.m.v. CORDIC)

En dan spuugt de uC het gewoon via de I/O poorten uit. In de interface gaat de richting dan in een 3 naar 8 lijns decoder. Voor de afstand zit er nog wat extra hardware tussen, wat AND-poortjes, zodat je meedere leds tegelijk kan laten branden. Op die manier laat ik met 7 I/O lijnen 16 leds branden. 8e en laatste I/O dient als input.

Liefde maakt een smal bed breed!
Nu de dekens nog...

Verwijderd

Was de Sweex hardware niet al kapot voordat het bij de leverancier aankwam? Net als een Fiat, die roest ook al op de tekentafel :Y)

Ik heb toch wel een berg blunders gemaakt met stroom, echt niet normaal meer. Oké ik sleutel al vanaf mijn 3e met electronica/enzo, ook met 220. Meest aparte was toch wel dat ik wou voelen of er stroom op een fitting stond. Het andwoord was "ja" (toen was ik 5) :+

De laatste tijd heb ik wel wat dingen gesloopt tijdens het modden, bv een grafisch LCDscherm wat na mijn behandeling niet meer werkte. Maargoed ik heb er toch voldoende liggen, dus ik klaag niet. Verder eigenlijk nooit last van mislukkingen, kwestie van zoeken / weten wat je doet ;)

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Al een eindje aan het prutsen met de software van een PIC (dimmertje maken), nadat ik het eerste programma had geschreven met alle opties die ik wilde, en de fout niet vond, opnieuw begonnen. En ook het simpelste werkt niet :? Blijkt dat de nuldetectie (schaamteloos overgenomen van internet) die ik aangepast had van 220V naar 12V wisselspanning (zat toch een transfo in, leek me iets veiliger) niet werkt.... volgende keer toch ff scoopje lenen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
RetepV schreef op maandag 13 februari 2006 @ 19:57:
Maar goed. Elco's moet je dus goed aansluiten, hé 8)7. Dus ik sluit alles aan en steek de stekker in het stopcontact. Hoor ik psssssssssssssssst. Dus ik kijken. POF! Schiet het deksel van die 100uF elco er af, nog geen 5cm langs mijn hoofd heen!
Dat was een tijdje een hobby: oude laagspannings elkootjes uit sloopradio's en tv's halen en die domweg op 220V zetten. Vervolgens vanaf een afstandje de spanning inschakelen. Succes gegarandeerd!
ps: ik ben niet verantwoordelijk voor lichamelijke of geestelijke schade als gevolg van deze tip O-)

• B_FORCE
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
sja mijn laatse grote fout, mm lees maar zelf eingelijk :P

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29171/2

en bekijk de laatste paar plaatjes.
Was wel ff schrikken zo'n keiharde BANG!!! s'nachts :(

One World Concepts

• mace

mace

Sapere Aude

B_FORCE schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 03:37:
sja mijn laatse grote fout, mm lees maar zelf eingelijk :P

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29171/2

en bekijk de laatste paar plaatjes.
Was wel ff schrikken zo'n keiharde BANG!!! s'nachts :(
Als je het echt niet meer weet kun je in zo'n geval het beste er wat geld tegenaan gooien en een service manual kopen.

www.doknet.nl ;)

Of het philips origineelnummer ervan, heb ik ff voor je opgezocht: 482272550328 :)

• B_FORCE
  • Niet online
philips ??? tis een marantz ?

One World Concepts

• mace

mace

Sapere Aude

Ja, maar marantz viel toen nog onder philips ;)

• B_FORCE
  • Niet online
MaCe1337 schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:08:
[...]

Ja, maar marantz viel toen nog onder philips ;)
oooow op die fiets... :P

mjah het project staat nu al een hele tijd stil, helaas, is opzich best nette versterker.

Iemand anders suggesties ?
Wat kosten btw die service manuals ?

One World Concepts

• JuuL20
B_FORCE schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:14:
[...]
Wat is er mis met de hulp @ CO?
En je (ik ook met deze post) gaat offtopic.

• mace

mace

Sapere Aude

B_FORCE schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 16:14:
[...]

oooow op die fiets... :P

mjah het project staat nu al een hele tijd stil, helaas, is opzich best nette versterker.

OK laatste offtopic post:

de service manual kost zo rond de 25 euro.
Vraag gewoon aan bij doknet, want ze sturen een vrijblijvende offerte :)

Ik heb er ook eentje gekocht voor mijn versterker, dus ze zijn betrouwbaar.

Als je nog vragen hebt, voeg me dan toe aan msn ofzo, mail staat in profiel.

• Johnsel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-03 21:07
och ja,
nog niet zo lang geleden
220 relais gekocht voor apparaten met pc aan te zetten.
Kom ff proberen dat ding.. ik dat ding gesoldeert aan een oude wekker
mooi weggewerkt. Ok dan, ik sluit m nog niet aan op de computer voor de zekerheid. eerst maar eens op de 220 alleen.......
klik! BAM!!!! volges mij is kapot.. :P relais van binne verbrand.. wekker ook (werkt wel nog) en hoofdzekering eruit gesprongen. De tin was tusse 2 pinnetjes in gaan zitten.

• Llouizzz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-11 15:19
is dat die router waarmee je een logger hebt gemaakt??

• JuuL20
louisver schreef op dinsdag 21 februari 2006 @ 21:14:
[...]
is dat die router waarmee je een logger hebt gemaakt??
En hij staat ermee in de electuur :)

• Resistor
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Resistor

Niet meggeren!

Ik heb geen echte mislukkingen, enkel een waarschuwing:
Kijk goed uit met hoogspanning, zelfs een opgevoerde elektrische vliegenmepper is niet prettig als je hem in je handen wilt testen (ervaring) en opgeladen ontstoringselco's doen ook pijn (ook ervaring)
Ik heb wel wat kleine dingetjes zien roken (elektronica schijnt er op te werken :P ), maar ik heb nog nooit een elco opgeblazen.

En natuurlijk oppassen voor de soldeerbout, geen plastic zakjes in de buurt leggen. En niet van de tafel laten hangen als je hem daarna weer blindelings wilt pakken, doet pijn en geeft blaren (nou ja, tafel, was bezig op een schuimrubber matras, bewust de soldeerbout er vanaf gehangen)

What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?

• Carnivorus
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 15-02-2022
ATX voeding uit elkaar gehaald om te onstoffen en te ontluizen. In elkaar gezet en gezorgd dat alles weer goed (ingesteld) stond; uitproberen, werkt. Langere kabel van andere voeding eraan gesoldeerd. Alles weer in elkaar gezet en teruggeplaatst. Spanning erop, ventilator zucht een keer *pang*
De voeding is het duidelijk niet eens met standje 110(V).

"O ja, er was iets met de voltage schakelaar"

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Carnivorus: Die sloop ik er dan ook subiet uit als ik een voeding openmaak. De kans dat ik zo'n ding op 110V wil laten lopen is toch nihiel.

• goeievraag
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Voltage schakelaars heb ik geen moeite mee. Plus en min, das pas lastig. Had ik met onderdelen uit een oude tv een 2x6W versterker gebouwd (die het nog deed ook :) ). Tijdje niks aan gedaan, maar vandaag maar weer eens uit de kast gehaald. Trafo op laagste spanning+gelijkrichter dr aan. Doet het niet. Zeker een te lage spanning.
Sluit hem een tandje hoger aan en werd getrakteerd op geknetter en rook :( .

En als de rook eruit is.....

I fell with my reet in the prikkeldreed. How do I frommel my hand in the cookiestrommel? The sun is shining over het randje van de heining. I'm shocking klem between de deuren van de tram.

• Miagieek
  • Laatst online: 14-05-2019
Men pa en ik gingen het probleem bij de familiepc zoeken, bleek al snel de voeding te zijn ( pa heeft wel wat kennis electronica) het vreemde was dat hij het 9 van de 10 keer nog gewoon deed, dus toch maar even uitgeblazen en terug in het stopcontact. Ik druk op de powerknop, pc start, psu ging in de tegenaanval en lanceerde maar liefst een hele condensator recht boven men pa zijn oog , zijn we toen wel even van geschrokken.

Ook wel eens een nieuw tv kaartje gekocht , uit de doos gepakt om er eens naar te kijken (lag dus op de vloer). Men ma roept me, ik draai me om , bedenk me net op tijd en stap niet op het kaartje maar op een oud netwerkkaartje(=geen ramp).

• donzz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-11 11:51
hmm

ik had een cardbus to sata converter ooit gekocht om snelle externe opslag aan mijn laptop te kunnen hangen. dat stelde teleur, aangezien het kaartje maar iets van 16 MB/s haalde. dus ik het ding eens open gemaakt, en gezien dat er nog plek was voor een chip. ik denk: hej dat zou wel eens de bios chip kunnen zijn waar ook de raid informatie in opgeslagen wordt.ik zoeken naar welke chip, welk programma die chip kon programmeren, welke nederlandse importeur die chip had.. bleek dat het ging om een sil3112 controller, welke samen moest kunnen werken met een AT29LV040A en geprogrammeerd met een tooltje van silicon image. en wat bleek? de importeur was bereid mij 2 van deze chips te laten samplen. chipjes ontvangen, vastgesoldeerd, bleek scheef te zitten.. geen probleem chipje er weer af en opnieuw proberen. bleek dat een aantal van de spoortjes op de print waren losgekomen... 8)7 dus toen maar op ebay een nieuw kaartje gekocht (3 britse pond). deze blijkt een via chipje te gebruiken, raid zo te ondersteunen, en in mijn eerste test al 60 MB/s te halen :) dat scheelt weer solderen

alles kan kapot; beter dat ik het nu test dan dat er straks iemand komt klagen

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
offtopic:
Tnx voor het schoppen van mijn topic

Ik denk zelf eik niet dat het kaartje veel sneller zou worden als het wel zou werken ;)

Hopelijk gebeurd mij niet hetzelfde als ik eerdaags ga proberen hardware monitoring op een neoware 3000 te solderen.

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Damn :/ Ik zie dat microcontrollerloze USB-LCD en ik heb zoiets van: Heej, flash uploaden via JTAG doe ik nu nog via een parallele-poort-adapter. Het is vast verschrikkelijk nuttig om dat ook via zo'n FT232R te laten lopen. Nja, ik zorg dus dat ik aan een stel van die chippies kom, ik knoop het aan mijn jtag-kabel vast, ik gooi OpenWinCE-jtag om om de bitbang-mode van die kabel te gebruiken.... wat blijkt: is het geheel zelfs met allerlei vieze optimalisaties nog niet eens zo snel als de parallele-poort-kabel te krijgen >:(

• madwizard
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-10-2024

madwizard

Missionary to the word of ska

Gebruik je wel synchronous bitbang, en werk je met blokken data? Je moet voorkomen dat je 1 byte per USB pakket gaat verzenden en ontvangen. Als je goed buffert is het bitbangen echt wel snel genoeg, ik heb er CPLDs en AVRs mee volgeschreven binnen enkele seconden.

www.madwizard.org

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Nope, asynchroon: ik heb geprobeerd de hardware aan de kant van de FT232 zo makkelijk mogelijk te houden, dus enkel een stel draden naar de jtag-punten toe. Schrijfacties buffer ik wel (word per 4K doorgestuurd), leesacties niet maar die heb ik zoveel mogelijk eruit gehacked (niet wachten tot de byte geprogged is; gaat toch veel te traag om dat voor te zijn; op die manier houdt ik ik de programmeerloop alleen write-acties over) maar alsnog haal ik slechts een kwart K per seconde ofzo: da's best weinig als je 256K (U-boot-binary) in een accesspoint wilt gooien. Is synchroon dan sneller?

• madwizard

madwizard

Synchroon is niet sneller maar beter geschikt voor JTAG omdat je meteen TDO terugkrijgt. Ik bedoelde meer dat je niet steeds 1 byte stuurt en dan 1 weer ontvangt om uit te lezen, dan krijg je 1 ms delay per byte. Bij synchroon kun je 100 leesacties tegelijk sturen en de resultaten dan in 1 keer terugkrijgen. Er zit dan wel een delay in voordat je de resultaten hebt, dat kan lastig zijn bij bestaande software die gewend is gewoon byte voor byte te bitbangen. Als je eigen software schrijft ervoor kun je veel beter optimaliseren maar dat is waarschijnlijk niet wat je wilt. Ik heb Altera CPLDs via bitbangen en JTAG geprogrammeerd, daar haal je effectief zo'n 200k x 8 bits per seconde maar zitten ook een hoop delays tussen (elke 2 databytes 10uS delay, de delay werd gemaakt door loze data te zenden).

edit: ik weet niet of je goede specs hebt van die JTAG verbinding met je controller maar anders zou je een klein tooltje kunnen schrijven die het handiger doet. JTAG leent zich op zich wel erg goed voor synchronous bitbang, zeker zolang je meerdere leesacties achter elkaar kunt sturen terwijl je de resultaten van de eerste nog niet hebt (dus weinig afhankelijkheden).

[ Voor 19% gewijzigd door madwizard op 25-05-2007 19:43 ]

www.madwizard.org

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Mmmmjaaah, maar dan vergeet je misschien dat CPLDs uberhaupt snel te programmeren zijn ;) Ik zit met een PowerPC-proc waarvan de flash geprogged word door via JTAG de pinnetjes als een sortta puppetmaster naar een bepaalde state te schoppen, en op die manier een bus aan te sturen. 10K TCK-cyclussen om 1 byte te programmeren heb je zo hoor. Tis dus ook misschien gewoon zo dat jtag in dit geval niet ideaal is en ik mss een flash-eprom-emu of 2e bootloader ofzo moet bouwen... :/

Verwijderd

Sorry, maar dit is Elektronica -> de mislukkelingen. Ze hebben vast in wos of whatever ook wel zo'n topic.

[ Voor 85% gewijzigd door Sprite_tm op 25-05-2007 19:51 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:50:
[mbr]Sorry, maar dit is Elektronica -> de mislukkelingen. Ze hebben vast in wos of whatever ook wel zo'n topic.[/]
Ok, never mind. :+ Ik moest me gewoon even afreageren :P

• madwizard

madwizard

Sprite_tm schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 19:45:
Mmmmjaaah, maar dan vergeet je misschien dat CPLDs uberhaupt snel te programmeren zijn ;) Ik zit met een PowerPC-proc waarvan de flash geprogged word door via JTAG de pinnetjes als een sortta puppetmaster naar een bepaalde state te schoppen, en op die manier een bus aan te sturen. 10K TCK-cyclussen om 1 byte te programmeren heb je zo hoor. Tis dus ook misschien gewoon zo dat jtag in dit geval niet ideaal is en ik mss een flash-eprom-emu of 2e bootloader ofzo moet bouwen... :/
De CPLD (MAX II EPM240) had ongeveer 7,5KByte aan data nodig, met na elke 2 bytes een delay van 10uS (tis flashgeheugen dus duurt even met programmeren). Erase, programmeren en verifiëren duurde ongeveer 5 seconden. Maar 10k TCK's per byte nee, zit daar meer richting de 10 stuks ofzo. En ik lees TDO gewoon pas uit als de data terugkomt, eigenlijk te laat dus.
Theoretisch moet die FT232 de pinnen op 16MHz kunnen verversen (of zelfs op 48 misschien wel), maar volgens mij is dit in de praktijk iets lastiger. Hoe dan ook moet je toch een flinke snelheid kunnen halen, het zwakke punt zit op het moment dat je data moet teruglezen. Het is ook een beetje experimenteren met de juiste bitrate. En zo groot mogelijke blokken tegelijk sturen, twee writes worden twee USB packets.

Oja, controleer ook even bij je hardware instellingen bij de USB converter of je daar nog de default delay hebt staan van 16 (?) ms. Die op 1 zetten scheelt ook.

www.madwizard.org

• LeonM
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-10 14:18
Paar jaar geleden een flinke mislukking gehad:

Was een redelijk krachtige lineaire voeding aan het maken die zo'n 15A continu moest leveren bij 48V. Daarin zaten 8x10.000uF elco's die met twee dikke strips aluminium waren doorverbonden.

Voeding stond aan, en ik was de overspanning beveiliging aan het afregelen, de elco's waren op dat moment opgeladen tot circa 55V. Om goed bij het potmetertje te komen moest ik mijn hand in de voeding steken, geen probleem, sinds de primaire kant van de trafo geheel was geisoleerd. Toen kwam het probleem dus: ik maakte een sluiting tussen de 2 alu strips met de stalen band van me horloge.... :X

Resultaat, enorme klap, pols flink verbrand, horlogeband naar de klote en een halve hartaanval van de schrik. Tegenwoordig doe ik ALTIJD mijn horloge af als ik met elektronica werk (misschien ook wel omdat mijn huidige horloge iets duurder is :P)

• Wes46
  • Laatst online: 20-03 09:38

Wes46

Keep it simple.

LeonM schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:12:

Was een redelijk krachtige lineaire voeding aan het maken die zo'n 15A continu moest leveren bij 48V. Daarin zaten 8x10.000uF elco's die met twee dikke strips aluminium waren doorverbonden.

Voeding stond aan, en ik was de overspanning beveiliging aan het afregelen, de elco's waren op dat moment opgeladen tot circa 55V. Om goed bij het potmetertje te komen moest ik mijn hand in de voeding steken, geen probleem, sinds de primaire kant van de trafo geheel was geisoleerd. Toen kwam het probleem dus: ik maakte een sluiting tussen de 2 alu strips met de stalen band van me horloge.... :X

Resultaat, enorme klap, pols flink verbrand, horlogeband naar de klote en een halve hartaanval van de schrik. Tegenwoordig doe ik ALTIJD mijn horloge af als ik met elektronica werk (misschien ook wel omdat mijn huidige horloge iets duurder is :P)
wat zal jij geschrokken zijn :9

ik zelf heb nog niet echt veel ervaring, zit nu in me eerste jaar elektrotechniek maar ik merk wel dat ik altijd wel wat vergeet wanneer ik een schakeling aan het bouwen ben. Of ik vergeet de plus aan te sluiten of door te lussen of ik vergeet een draadje aan te sluiten en hoe goed ik ook kijk ik vergeet altijd wat 8)7

iRacing

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Op breadboards is ook leuk, de langere hebben vaak dat de powerstrips aan beide zeiden niet continue doorlopen, ben ook wel 's lang beziggeweest waarom een stukje schema niet wou werken :P

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

LeonM: Er is een reden waarom ik compleet geen sierraden oid heb :) Ik heb idd ook wel een paar keer een schroevendraaier of meetpen oid tegen een stel veel te opgeladen condo's gehouden. Op 80000uF heb ik nog nooit gezeten, tho', gelukkig....

Madwizard: Euh? Waar stel je dat in?

SA007: Breadboards zijn ev0l; iets te vaak meegemaakt dat een schakeling kuren had omdat er net iets geen goed contact maakt. Ik pak meestal hetzij meteen een experimenteerprintje erbij, hetzij ik soldeer alles eerst 'in de lucht' aan elkaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Sprite_tm op 25-05-2007 21:45 ]

• madwizard

madwizard

Sprite_tm schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:44:
Madwizard: Euh? Waar stel je dat in?
Computer management, Device Manager, USB-serial device opzoeken, properties, port settings, advanced. Onder "BM options" staat Latency timer. Zet die op 1ms. Ook al staat er BM options het werkt ook op de 232RL.

www.madwizard.org

• Sprite_tm

Sprite_tm

Semi-Chinees

Ow, kijk, ik gebruik geen Windows, vandaar dat ik het niet zag ;)

• madwizard

madwizard

Er is ook een FTDI functie die hetzelfde doet, moet je even in de D2XX API reference kijken.

www.madwizard.org

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:30
Geld het ook als je een USB stekker verkeerd om op een print soldeert :$

maar goed, de keren dat ik echt iets met elektronica doe is zeer beperkt :P

[ Voor 3% gewijzigd door Keiichi op 25-05-2007 22:20 ]

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

• FCC
  • Laatst online: 03:57

FCC

LeonM schreef op vrijdag 25 mei 2007 @ 21:12:

Dat was vast niet fijn...

Ik heb weinig te vertellen omdat ik niet zo'n knutselaar ben.
offtopic:
Heb altijd veel respect voor de dingen die ik hier langs zie komen.

Maar in mijn stage-tijd heb ik wel iets 'leuks' meegemaakt.
Ik liep stage bij een taxi-inbouw bedrijf, dus de hele dag taximeters, mobilofoons , en audio spullen inbouwen. Telefoons waren toen nog zeldzaam ;)
Een keer was ik zo slim om bij het aansluiten van de plusdraad op de accu m'n steeksleutel contact te laten maken met het chassis..
Gaf een mooie vonk 8). Steeksleutel was erg heet, en ik had een hartverzakking.

Waar een wil is, is een stopcontact....

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
Nah, kan hier weer 's wat posten hoor...

Terwijl ik deze mod deed:
SA007 in "Het 'kleine projectjes'-topic"

Heb ik 4x! een schok gekregen van de flitscondensator, damn dat doet pijn... :(

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Met in het achterhoofd: "een ezel stoot zich geen 2 keer aan dezelfde steen" maar dan mag je het ook houden op 2x om geen ezel te zijn :Y)

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
Topicstarter
nah, als je de batterijen aansluit laat hij direct die condensator weer op, en om 'm open te maken kom je met je vingers bij plekken waar het heel makkelijk is om die pooltjes te raken (zo'n beetje de hele bovenkant lopen sporen langs waar die 300V overheen gaat....)

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Een tijd geleden nog simpele spanningsmetertjes aan het bouwen geweest met een LM3914 IC.

Tip: Als je de current limiter voor de uitgangsleds wilt gebruiken, zorg er dan voor dat je er eerst even een weerstandje in plaats van de led aan hangt om te meten waarop de stroom eigenlijk begrenst is.

Ik deed dat niet. Resultaat: *pats*, een vlam is te zien in de led-bar die ik gebruikte en het was einde verhaal met een van de segmenten.

Meteen ben ik er wel achter gekomen dat de uitgangen toch wel redelijk beveiligd zijn. Een van de uitgangen hing namelijk per ongeluk aan de 12 volt.

If it ain't broke, fix it till it is...

Pagina: 1