Hallo allemaal,
Ik draai een linux bak (Debian), waar ik een 30Gb Maxtor ATA (Maxtor 5T030H3) schijf in heb zitten van een paar jaar oud. Dit werkt allemaal prima, maar ik heb sinds een weekje ook een SCSI 9.1Gb (Fujitsu MAG3091MP) schijf in m'n bezit (2ehands). Nu hoor ik altijd dat SCSI een stuk sneller is dan ATA, en ongeveer net zo snel als SATA...
Hoeveel verschil zou het voor mij maken als ik m'n root filesystem op de SCSI schijf zet, en de 30gb schijf gebruik voor data opslag? Merk ik dat 'ie sneller opstart/programma's laad of weet ik het?
Ik heb de schijf al werkend onder linux, ik wilde alleen weten of het de moeite waard is om linux te draaien vanaf de SCSI schijf.
alvast bedankt!
Dickjeh.
-edit-
als ik met hdparm test lijkt het mij dat de ATA schijf een stuk sneller is... Of zijn deze waarden niet van zulk groot belang?
radix:/# hdparm -Tt /dev/hda <- ATA schijf
/dev/hda:
Timing cached reads: 568 MB in 2.00 seconds = 283.98 MB/sec
Timing buffered disk reads: 110 MB in 3.03 seconds = 36.28 MB/sec
radix:/# hdparm -Tt /dev/sda <- SCSI schijf
/dev/sda:
Timing cached reads: 560 MB in 2.01 seconds = 278.31 MB/sec
Timing buffered disk reads: 30 MB in 3.19 seconds = 9.41 MB/sec
-/edit-
Ik draai een linux bak (Debian), waar ik een 30Gb Maxtor ATA (Maxtor 5T030H3) schijf in heb zitten van een paar jaar oud. Dit werkt allemaal prima, maar ik heb sinds een weekje ook een SCSI 9.1Gb (Fujitsu MAG3091MP) schijf in m'n bezit (2ehands). Nu hoor ik altijd dat SCSI een stuk sneller is dan ATA, en ongeveer net zo snel als SATA...
Hoeveel verschil zou het voor mij maken als ik m'n root filesystem op de SCSI schijf zet, en de 30gb schijf gebruik voor data opslag? Merk ik dat 'ie sneller opstart/programma's laad of weet ik het?
Ik heb de schijf al werkend onder linux, ik wilde alleen weten of het de moeite waard is om linux te draaien vanaf de SCSI schijf.
alvast bedankt!
Dickjeh.
-edit-
als ik met hdparm test lijkt het mij dat de ATA schijf een stuk sneller is... Of zijn deze waarden niet van zulk groot belang?
radix:/# hdparm -Tt /dev/hda <- ATA schijf
/dev/hda:
Timing cached reads: 568 MB in 2.00 seconds = 283.98 MB/sec
Timing buffered disk reads: 110 MB in 3.03 seconds = 36.28 MB/sec
radix:/# hdparm -Tt /dev/sda <- SCSI schijf
/dev/sda:
Timing cached reads: 560 MB in 2.01 seconds = 278.31 MB/sec
Timing buffered disk reads: 30 MB in 3.19 seconds = 9.41 MB/sec
-/edit-
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 14:11 ]