Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[CM] externe opslag, media center storage expansion

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
het idee:
ik heb nu een zelfgebouwd mediacenter waarvan ik vindt dat ie te hoog is waardoor het te massief overkomt. ik wil graag de pc opsplitsen in 2 units, de processing unit en de storage expansion unit.
de bootschijf blijft wel in de processing unit want daar is plaats voor.

Storage expansion unit
wat zou ik er graag in hebben
  • dvdbrander - (daar heb ik een oplossing voor want ik heb nog een USB?firewire naar ide controller uit een oude externe harddisk.)
  • cardreader - extern model, strippen en kan dus met usb aangesloten worden
  • de harddisks - ik heb er nu 2 maar zou graag de optie hebben om er 4 aan te sluiten omdat dat net zou passen. omdat ik ze het liefst als 1 volume benader zou dit betekenen dat het een raid oplossing moet worden. Zijn er nu al sata controllers met 4 esata aansluitingen (extern dus) die raid 0/0+1 of raid 5 ondersteunen?
Ik heb bij een webshop wel brackets gezien die je interne sata door kunnen lussen naar buiten. dit zou ook een optie zijn, alleen moet ik dan wat molexen omsolderen naar mannetje vrouwtje.

mijn contrete vraag aan jullie.
  1. [b]
  2. wat vinden jullie van het idee?
  3. hoe zou je het uitvoeren / heb je suggesties voor hardware?
  4. [/b]
ik wil er nogmaals de nadruk op leggen dat cube kastjes en dergelijke om mijn harddisks in te proppen uit den boze zijn, omdat mijn mediacenter bij de TV staat, en dus in HIFI formaat is.

sony heeft ook zoiets gedaan maar dan in een veel lomper formaat (laten we het slank houden!)
http://www.pcmag.com/article2/0,1895,1883714,00.asp

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Wil je normale interne schijven in een andere behuizing doen, en 4 sata kabels daarnaartoe gooien? Of wil je 4 externe sata schijven, los? Het eerste lijkt me een must als je raid wil draaien, maar dan heb je vrij weinig aan hotswapping. Wil je uberhaupt gaan hotswappen?
edit:
ik vind het idee gaaf :)

[ Voor 7% gewijzigd door stefan001 op 24-01-2006 13:16 ]

• ReseTTim
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-11 23:07

ReseTTim

Chocolate addicted

highpoint heeft een raid controller voor externe disken iig.. beter kun je gewoon die standaard sata kabel een lange van kopen ;) dan kan ie aan elke raid controller ;)

Mijn profiel - Te koop: Overzicht van spullen..

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-11 22:14
Zag laatst iets op bit-tech staan over een computer die dus ook uit 2 units bestaat. Ziet er echt stoer uit vind ik.

Je zou usb schijven kunnen nemen maar dat is natuurlijk niet echt snel. Anders lange sata kabels.

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:15:
Wil je normale interne schijven in een andere behuizing doen, en 4 sata kabels daarnaartoe gooien? Of wil je 4 externe sata schijven, los? Het eerste lijkt me een must als je raid wil draaien, maar dan heb je vrij weinig aan hotswapping. Wil je uberhaupt gaan hotswappen?
edit:
ik vind het idee gaaf :)
Hotswappen gaat niet gebeuren. en een backup van de belangrijke gegevens (foto's documenten) staan op een externe schijf die ik af en toe bijwerk en dan weer bij mijn ouders neerleg.
wat ik wil is inderdaad 1 hifi stijl behuizing met daarin alles dat met opslag te maken heeft. harddisks, optische drive en kaartlezer.
Zag laatst iets op bit-tech staan over een computer die dus ook uit 2 units bestaat. Ziet er echt stoer uit vind ik.

Je zou usb schijven kunnen nemen maar dat is natuurlijk niet echt snel. Anders lange sata kabels.
aopen heeft ook een bare bone die uit 2 delen bestaat. erg leuk ook. ik denk dat het met losse sata kabels gaat worden en de controller van het moederbord, ik heb hier al een sata + power doorlusbracket gevonden, daar zou ik er een paar van in de kast kunnen schroeven natuurlijk

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 14:55 ]

• stefan001
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 18-11 16:39
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:50:
aopen heeft ook een bare bone die uit 2 delen bestaat. erg leuk ook. ik denk dat het met losse sata kabels gaat worden en de controller van het moederbord, ik heb hier al een sata + power doorlusbracket gevonden, daar zou ik er een paar van in de kast kunnen schroeven natuurlijk
Een beetje tweaker mod dat toch gewoon ;). Wat kan jou die opening (weglaten van bracket) in de achterkant nou schelen, niemand die het ziet :P. Sata kabels zijn nogal lang, en stroomkabels kun je verlengen. Je kan ook een extra voeding in de andere behuizing doen, moet je alleen ff verzinnen hoe je die gaat schakelen met afstandsbediening...
Ga je trouwens het gedeelte met mobo enzo ergens achter de kast wegwerken, of is het meer de bedoeling dat je 2 hifi-model componenten hebt staan?

Verwijderd

Topicstarter
stefan001 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:12:
[...]

Een beetje tweaker mod dat toch gewoon ;). Wat kan jou die opening (weglaten van bracket) in de achterkant nou schelen, niemand die het ziet :P. Sata kabels zijn nogal lang, en stroomkabels kun je verlengen. Je kan ook een extra voeding in de andere behuizing doen, moet je alleen ff verzinnen hoe je die gaat schakelen met afstandsbediening...
Ga je trouwens het gedeelte met mobo enzo ergens achter de kast wegwerken, of is het meer de bedoeling dat je 2 hifi-model componenten hebt staan?
Het moeten 2 hifi componenten worden. Ze komen gewoon op dikke vrijhangende plank onder de LCD-TV. Ze zullen beide iets van 6 cm hoog en 43 cm breed worden.
dat simpel van het moederbord doorlussen heb ik ook aan gedacht maar dan moet ik de kast eerst uit elkaar halen, voor ik ze apart kan verplaatsen. Ik denk dat ik er wel wat stekkertjes inmod, dan kan ik deze gewoon lostrekken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Er bestaan connectors die meerdere SATA kanalen via 1 kabel versluizen (gebruikt op RAID kaarten, herrinner ik me van nieuws op tweakers.net), misschien is dat handig?

In jou plaats zou ik 2 oude versterkers of dergerlijke gaan halen op een stort/bij een reparatiedienst/.... die wat bij elkaar passen. Zo heb je mooie behuizingen voor weinig (behuizing krijg je meestal gratis, misschien moet je een kleine investering doen om alles netjes te laten passen). Achteraan zet je er dan de connectoren die je wil op (er zijn gaten genoeg). Je kan dan ook een LCD gebruiken, power en reset voorop zetten, eventueel geluid visualiseren, .... naar eigen godsvrucht en vermogen :+

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Verwijderd

Topicstarter
naftebakje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:50:
Er bestaan connectors die meerdere SATA kanalen via 1 kabel versluizen (gebruikt op RAID kaarten, herrinner ik me van nieuws op tweakers.net), misschien is dat handig?

In jou plaats zou ik 2 oude versterkers of dergerlijke gaan halen op een stort/bij een reparatiedienst/.... die wat bij elkaar passen. Zo heb je mooie behuizingen voor weinig (behuizing krijg je meestal gratis, misschien moet je een kleine investering doen om alles netjes te laten passen). Achteraan zet je er dan de connectoren die je wil op (er zijn gaten genoeg). Je kan dan ook een LCD gebruiken, power en reset voorop zetten, eventueel geluid visualiseren, .... naar eigen godsvrucht en vermogen :+
Zover was ik al inderdaad, in plaats van echt hifi te gebruiken heb ik een kastje gemaakt van alu plaat (niet heel moeilijk), nu het klaar is vindt ik hem te hoog en te massief. en daarom wil ik het splitsen in 2 slankere behuizingen. ik heb in de schuur ook nog wel wat componenten liggen die het prima zouden doen hiermee. (gare cd speler en equalizer - moet dan alleen een beter front maken)
Er zit nu een LCD (128x64) in en een power, reset en eject-knop zit ook mooi weggewerkt met behulp van wat tiptoetsjes van een oude videorecorder.

• Extera
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-05 16:02
kan je geen oude pc ergens vandaan trekken en deze instellen als fileserver?
dan hoeft je media center alleen nog uit een pc met 1 hdd te bestaan.
heb je alleen een (draadloze) netwerk verbinding nodig, en je kan met evt. toekomstige media centers ook gebruik maken van de server.

Mijn Serverrack - iRacing Profiel

• Dukey
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-11 18:24

Dukey

Ik heb dit getypt hier -->

Als eens gedacht aan een mediacenter extender? Daar zijn die dingen namelijk precies voor gebouwd!

Ik zelf gebruik een Xbox 360 als extender. De Xbox staat dus bij de tv beneden en boven staat een computer met tv-tuners en flink wat opslag. M.a.w ik heb dus geen kabaal in de woonkamer maar ik kan wel genieten van de volledige functies van mediacenter.

Hoeft trouwens geen xbox te zijn der zijn ook zeer mooie 19inch modellen die zeker tussen je radio componenten passen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dukey op 25-01-2006 09:16 ]

Ook wel de allergrootste _ _ _ _ _ (vul in met blokletters)

Verwijderd

Topicstarter
@extera: Een fileserver is een idee, maar daar gaat het hier niet om, ik heb het voor elkaar om een prima werkende HTPC (draaiend op mediaportal) te maken die vrijwel onhoorbaar is. Het geheel ziet er erg strak uit. en nu wil ik deze aanblik bewaren. maar optimaliseren door de boel op te splitsen. behoefte om mijn media ergens anders dan in de woonamer te bekijken heb ik niet want in mijn slaapkamer heb ik geen tv (en die komt er ook niet, in bed slaap ik en maak ik het gezellig met mijn vriendin, tv kijken doe ik beneden op de bank)

@djoekie: een extender is aardig, maar ik werk niet met windows mediacenter (digitale TV, en dat kan nog steeds niet :( ) daarbij vind ik het ook gewoon leuk om een apparaat in de huiskamer te hebben staan dat er uitziet als onderdeel van mijn hifi installatie, maar waarvan je het niet ziet.
Het geluid is zoals gezegd geen issue, want je moet echt even kijken of de ledjes branden om te zien of hij aan is. stil genoeg dus. (ik gebruik een notebook harddisk om het systeem op te draaien en heb een m-atx voeding met pabst fan. het is echt vrijwel onhoorbaar)

maar ik ga vanmiddag die externe s-ata connectors bestellen. en dan kunnen we weer gaan bouwen.
(vriendin niet blij, hij was net af. ;) )

Update
ok, ik draai weer door, het wordt een concept.
de huidige mediacenter blijft as is, en dit concept wordt verder uitgewerkt.
Het idee so far:
een modulair systeem, waarbij het niet te zien is of dit nou een exclusief hifi systeem is een computer.
  • module 1:
    De eigenlijke computer, Bij voorkeur een m-itx p mobile bordje met een dual core pentium m er op (aopen heeft een bordje aangekondigt) 2 GB geheugen, snelle videokaart met HDMI en notebook HDD. de voeding kan dan klein blijven en dus stil, koel etc.
  • module 2:
    De uitbreidingsmodule, hierin zou ik een aantal apparaten willen huisvesten, denk aan een externe firewire hdtv tuner, esata(II) harde schijven, optische drive.
  • module 3:
    Deze module zou in het meest ideale geval de versterker bevatten, dat zou dus inhouden dat ik een bestaande (surround) versterker moet gaan verknutselen zodat het ontwerp matched met de andere 2 modules
in het ideale geval zijn alle 3 de modules qua uiterlijk vrijwel identiek (minimalistisch uiterlijk) zwart geanodiseerd alu front. ledjes op dezelfde plaats, knoppen ook. ik zal een dezer dagen een render maken van het idee zodat jullie mijn hersenspinsels wat beter begrijpen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-02-2006 11:48 . Reden: visuaguy draait door en komt tijd te kort voor de uitwerking ]

Pagina: 1