Ruis in Promedion Laptop

Pagina: 1
Acties:

• german8
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-02 14:42
Hallo allemaal,

Ik heb een Promedion M570a laptop waarover ik zeer tevreden ben. Op 1 punt na.
Er zit namelijk een continu ruis in het koptelefoon/frontspeakers uitgang.

Het maakt niet uit of ik het volume hard, zacht of uit zet. De ruis zit er altijd in (zelfs als ik in het BIOS ben).

Bij Sager (een andere reseller van Clevo notebooks) wordt er gratis een onderdeel op het moederbord vervangen en dit heb ik ook aan Promedion doorgegeven.

Promedion zegt er het volgende over;
De ruis is normaal bij dit type Notebook. De oplossing die sager voorstelt vermindert het totale volume niveau van de notebook.
U kunt beter het volume niveau iets lager zetten met het zelfde resultaat.

(About the headphone static noise with over amplified, normally on headphone the volume control just use 10%~30% it was enough for user. And the headphone didn’t find the noise as that time. If the volume control 80%~100% have a little static noise but it’s too loudly to user. Normally user did use like that volume percentage. It is for notebook speaker and external speaker use only.)
Unquote

Ik ben eerlijk gezegd verbaasd over zo'n reactie. Als ik een stereo koop is het toch ook niet normaal dat er een continue ruis in 1 van de boxen zit? Of in het beeld van een TV scherm?
Van het Engels-talige gedeelte begrijp ik overigens helemaal niks.

Wat kan ik nu nog doen?

[ Voor 3% gewijzigd door german8 op 24-01-2006 15:02 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hoor je dat over een koptelefoon, of over iets anders?
It is for notebook speaker and external speaker use only.
Zij claimen dus dat als je het naar een versterker stuurt je er geen last van hebt.

• german8
Dat claimen ze wel maar waarom staat er dan een logo van een koptelefoon bij?
Ik heb helaas geen versterker om dit te testen.

Verder, als ik de audio uitgangen re-map (dus koptelefoon omwissel met line-in) heb ik geen ruis meer maar dan worden de laptop speakers niet ge-mute.
Dit kan ik dan weer oplossen door een jack in de originele koptelefoon (nu dus line-in) uitgang te prikken.

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 04-02 22:51

FaceDown

Storende factor.

goedkoop = duurkoop

Groetjes, FaceDown.

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Klinkt als een heel goedkope koptelefoonversterker (of eentje die stuk is?). Heb je ook ruis als je (zoals ze in dat stukje aanraden) op lager volume luistert?

De line-in (die je dus als line-out gemapped hebt) heeft natuurlijk geen koptelefoonversterker, en daarom heb je er dan denk ik geen last van. Wat bagger zeg.

Als je nog losse pc-speakers hebt (van die actieve dingen) kan je ook daarmee nog testen.

• german8
Het maakt niet uit hoe het volume staat, de ruis is altijd gelijk.
Ik heb op meerdere forums al over dit verschijnsel gelezen.

Ga vanavond wel even testen met desktop m'n speakers.

p.s. Goedkoop = duurkoop gaat niet helemaal op.
Ik ben verder helemaal tevreden over het product en erg goedkoop was ie niet.

• german8
Ik heb mijn desktop speakers eropaan gesloten en dan is er geen ruis!
Hoe kan dit nu weer? De speakers hebben overigens een eigen voeding.

Er staat toch echt een headphones tekentje bij de betereffende uitgang.

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

wellicht is de gevoeligheid van je koptel hoger en haar je daarom ruis. veel actieve setjes hebben een behoorlijk ingangs weerstand en die haalt dan de ruisdrempel eruit (ten koste van bandbreedte dynamiek etc maar goed dat merk je niet op dit nivo)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Met actieve speakers is de aard van de connectie gewoon helemaal anders: die hebben hun eigen voeding en versterking zoals je zegt. De uitgang van de laptop hoeft dan geen vermogen te leveren, wat hij voor een koptelefoon wel moet. De diagnose lijkt dus te kloppen: brakke koptelefoonversterker in je laptop.

Je kan je laptop misschien ruilen omdat je hier ontevreden mee bent. Andere opties: de poorten remappen (de andere poort geeft geen ruis maar is eigenlijk niet geschikt om een hoofdtelefoon aan te sturen, dus dat klinkt ook niet top waarschijnlijk), en anders een koptelefoonversterkertje kopen.

Of dat laatste de moeite waard is hangt ook van de kwaliteit van je hoofdtelefoon af natuurlijk, maar als je veel op deze manier gaat luisteren is het vast wel de moeite waard.

• german8
Bedankt voor de uitleg! Ik gebruik mijn koptelefoon vrij vaak dus is het wel jammer.
But hey, nobody's perfect!

Koptelefoonversterkers kosten minimaal 50 euro!
Aangezien Promedion niet erg oplossingsgericht is gaat het waarschijnlijk een extra plugje worden.

[ Voor 16% gewijzigd door german8 op 25-01-2006 10:23 ]

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Valt wel mee, deze zag ik toevallig en die kost bijvoorbeeld 23E. En dat is voor vier koptelefoons :D. Bij de lokale electroboer is vast wel iets merkloos te vinden voor die prijs.
Is geen top-of-the-bill natuurlijk, maar je kan wel verwachten dat het niet ruist.

• german8
Promedion gaat inderdaad niks doen aan de ruis.
De uitgang is bedoeld voor frontspeakers en dan heb je idd geen ruis.
(waarom er dan een headphones logo bijstaat?)

Jammer maar helaas.
Pagina: 1