Ik heb in mijn pc 2 harde schijven zitten. 1 SATA en 1 IDE. Op de sata schijf staat mijn XP en ik had tot vannochtend de IDE in XP disabled aangezien die voor problemen zorgde. Nu heb ik hem vannochtend weer op enabled gezet en geformat. Toen opnieuw opgestart. toen kreeg ik NTLDR is missing. Ik in bios gekeken, stond de IDE als primair disk en boot device. Toen heb ik de SATA als prim. disk en boot device gezet. Weer booten en nu zegt ie reboot and select proper boot device. ik ben ten einde raad.
Verwijderd
Haal je IDE eens helemaal uit je boot-sequence... Als ie het dan nog niet doet, is er iets mis met je SATA.
Koppel die IDE harde schijf eens los en check het opnieuw.
Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)
als ik hem als second disk selecteer dan staat er in mijn boot-sequence alleen de sata, cd-rom en floppy..Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:16:
Haal je IDE eens helemaal uit je boot-sequence... Als ie het dan nog niet doet, is er iets mis met je SATA.
Wat waren die problemen als ik vragen mag? Wellicht heeft je huidige probleem daarmee te maken.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:15:
...en ik had tot vannochtend de IDE in XP disabled aangezien die voor problemen zorgde.
PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080
amd3000Nielson schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:18:
Wat zijn de verdere specs van je systeem ?
k8n-e deluxe
geforce 6600GT
Seagate IDE 80 GB
samsung spinpoint sata 200GB
heb k ook eens gehad, dat NTLDR miste. van alles geprobeerd, maar het is echt nodig voor het opstarten. het enige wat bij mij hielp was een compleet nieuwe windows-install.
ik had (volgens mij) destijds ook 2 HD's (beiden IDE, beiden Western Digital), en niet lang daarna ging de oudste van de twee stuk...
ik had (volgens mij) destijds ook 2 HD's (beiden IDE, beiden Western Digital), en niet lang daarna ging de oudste van de twee stuk...
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Verwijderd
Dat is toch goed? Hij moet immers van de SATA booten?Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:18:
[...]
als ik hem als second disk selecteer dan staat er in mijn boot-sequence alleen de sata, cd-rom en floppy..
hetvolgende; toen ik mijn nwe sata schijf erbij wilde zetten lukte dit na veel gepruts, hier heb ik ook topics over gehad, en uit eindelijk lukte het maar kon ik mijn ide niet formatten, toen heb ik hem in mn nwe XP gewoon bij sysbeheer disabled maar bij iedere reboot moest ik tussen 2 XPs kiezen, dit was het probleem. ik durfde er eerst niets aan te doen omdat ik bang was dat er zoiets zou gebeuren maar vannochtend dus toch die IDE weer enabled en toen lukte t formatten wel. Maar nu boot ie dus niet meer.r00n schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:20:
[...]
Wat waren die problemen als ik vragen mag? Wellicht heeft je huidige probleem daarmee te maken.
ja dat dacht ik ook aangezien op de SATA een XP staat en hij daar dus van moet booten, toch doet ie t niet, zelfs niet als ik met F8 de Sata selecteer.. wat ook vreemd is; als ik de lege IDE schijf selecteer als boot device krijg ik NTLDS is missing en als ik de SATA met XP drop selcteer "reboot and select proper Boot Device:.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:29:
[...]Dat is toch goed? Hij moet immers van de SATA booten?
[ Voor 71% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 12:41 ]
Verwijderd
Ik denk dat je je IDE schijf al als bootdevice had, en dat je Windows XP op de SATA schijf hebt geinstalleerd toen. Dat betekent dus dat hij boot eerst van de IDE schijf, en gaat dan naar het \Windows mapje op je SATA disk. Nu heb je je IDE schijf geformateerd en kan hij dus niet meer booten. Ik zou die IDE schijf even helemaal fysiek loskoppelen en dat Windows over de oude windows heen installeren (je zal waarschijnlijk wel een disk moeten gebruiken om je SATA driver voor je moederboard in te laden). Als het meezit heb je dan nog al je gegevens en programma's. Wel eerst ff backuppen he? 
Als dat niet lukt wordt het helemaal herinstalleren vrees ik. Hou in elk geval die IDE schijf losgekoppeld tot je de SATA schijf goed aan het werk hebt.
Als dat niet lukt wordt het helemaal herinstalleren vrees ik. Hou in elk geval die IDE schijf losgekoppeld tot je de SATA schijf goed aan het werk hebt.
Ga nog eens terug naar de oude situatie (die wel werkte) en controleer de boot.ini (in c:\)
Daar staat iets in als:
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP...
In bovenstaand geval boot bij dus van partition 1 van disk 0.
Als ik nu een nieuwe disc als primaire drive installeer, maar wel wil booten van de oude, dan moet ik deze getallen wijzigen in rdisk(1)partition(1).
Kijk dus eens hoe het nu is, en denk goed na over hoe het in je nieuwe situatie is.
Pas op: Als het fout gaat kun je straks helemaal niet meer booten. Je hebt dan bootdisks nodig om nog bij je schijf te komen.
Daar staat iets in als:
[operating systems]
Als ik nu een nieuwe disc als primaire drive installeer, maar wel wil booten van de oude, dan moet ik deze getallen wijzigen in rdisk(1)partition(1).
Kijk dus eens hoe het nu is, en denk goed na over hoe het in je nieuwe situatie is.
Pas op: Als het fout gaat kun je straks helemaal niet meer booten. Je hebt dan bootdisks nodig om nog bij je schijf te komen.
klinkt als een XP repair zoals op die site? backuppen heb ik niet gedaan, held als ik ben.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:42:
Ik denk dat je je IDE schijf al als bootdevice had, en dat je Windows XP op de SATA schijf hebt geinstalleerd toen. Dat betekent dus dat hij boot eerst van de IDE schijf, en gaat dan naar het \Windows mapje op je SATA disk. Nu heb je je IDE schijf geformateerd en kan hij dus niet meer booten. Ik zou die IDE schijf even helemaal fysiek loskoppelen en dat Windows over de oude windows heen installeren (je zal waarschijnlijk wel een disk moeten gebruiken om je SATA driver voor je moederboard in te laden). Als het meezit heb je dan nog al je gegevens en programma's. Wel eerst ff backuppen he?
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
Als je op je s-ata schijf windows installeert. En je laat tijdens de installatie ook een ide schijf in je pc zitten. Dan worden een aantal bestanden (waaronder de NTLDR) op de IDE schijf gezet ipv op de sata schijf. Waarschijnlijk omdat die als eerst wordt gedetecteerd. Het gevolg is dat je computer naast de sata schijf waar windows op staat, ook de ide schijf nodig heeft.
Als jij die schijf eruithaalt, of formatteer, is het gevolg dat er bestanden missen en windows niet opstart.
-Wat je kan proboren is een windows repair en dan via de recovery console "fixboot" intypen.
-Als dit niet werkt, misschien toch een re-install.
Als je op je s-ata schijf windows installeert. En je laat tijdens de installatie ook een ide schijf in je pc zitten. Dan worden een aantal bestanden (waaronder de NTLDR) op de IDE schijf gezet ipv op de sata schijf. Waarschijnlijk omdat die als eerst wordt gedetecteerd. Het gevolg is dat je computer naast de sata schijf waar windows op staat, ook de ide schijf nodig heeft.
Als jij die schijf eruithaalt, of formatteer, is het gevolg dat er bestanden missen en windows niet opstart.
-Wat je kan proboren is een windows repair en dan via de recovery console "fixboot" intypen.
ik kan al niet meer booten..kzin schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:46:
Ga nog eens terug naar de oude situatie (die wel werkte) en controleer de boot.ini (in c:\)
Daar staat iets in als:
[operating systems]
hier heb ik al mijn hoop op gevestigd, ga ik vanmiddag proberenLaukui schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:46:
Ik heb ongeveer hetzelfde probleem gehad.
op de sata sowieso, de ide weet ik niet die heb ik helemaal geformat.Nielson schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:46:
Heb je niet toevallig op beide schijven een actieve primaire partitie ?
Probeer toch je boot.ini eens te controleren.
Met je XP installatie CD (of handiger: met een BarPE disc) kun je alsnog bij je schijf komen.
Kies voor recovery, en dan heb je ergens halverwege een optie voor een command prompt.
Probeer boot.ini te vinden op je SATA. Dit is gewoon een textbestand dat je met een simpele editor kunt openen (de naam van de editor in recovery prompt is me even ontschoten).
Je disc nummer moet kloppen met primaire of secundaire disc.
Dit heeft mij wel eens geholpen.
Met je XP installatie CD (of handiger: met een BarPE disc) kun je alsnog bij je schijf komen.
Kies voor recovery, en dan heb je ergens halverwege een optie voor een command prompt.
Probeer boot.ini te vinden op je SATA. Dit is gewoon een textbestand dat je met een simpele editor kunt openen (de naam van de editor in recovery prompt is me even ontschoten).
ik ben nu een beetje bekent met het recovery systeempje. ik heb zo ook ntldr op de sata schijf gezet en zie idd ook die boot.ini staan. ik begrijp alleen niet hoe ik deze kan editten.. weet je dat?kzin schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:51:
Probeer toch je boot.ini eens te controleren.
ik heb de boot.ini in R gecopieerd naar een SD kaartje en lees hem nu op deze laptop;
[boot loader]
timeout=20
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Windows XP Proffessional"
klopt dit?
als ik in R map doe krijg ik dit
c: NTFS 190990 MB \device\harddisk0\partition1
a: \devicer\floppy
H: \device\cdrom
volgens mij klopt mn boot.ini wel maargoed
[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 16:10 ]
Het is het slimst om alleen de sata schijf met windows te gebruiken tijdens de fixboot e.d.Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:43:
nog 1 vraagje, als ik die fixMBR en FIXBOOT ga doen, moet ik de IDE dan losgekoppeld hebben?>
Ook als een nieuwe installatie nodig is, moet je alleen de sata schijf gebruiken. En als windows werkt, haal je de ide schijf erbij.
Is je partitie op die SATA schijf wel Active (bootable) ? (met FDISK kan je dat wel doen)
Ik wil miscommunicatie door verkeerde interpretatie van mijn articulatie voorkomen!
zou ik ergens in de bios dat in kunnen stellen want alles staat op de c schijf (boot.ini en ntldr) dus hij zou wel moeten booten.
waar kan ik fdisk doen? niet in het recovery systeem toch?Ectholian schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:29:
Is je partitie op die SATA schijf wel Active (bootable) ? (met FDISK kan je dat wel doen)
[ Voor 52% gewijzigd door sanfranjake op 25-01-2006 01:11 . Reden: editknop ]
Probeer eens een fixmbr in recovery console met de IDE schijf niet aangesloten.
Het aanpassen van boot.ini heeft hier niet zoveel zin. Het probleem is dat je MBR vernaggelt is (of niet meer bestaat indien deze op de IDE schijf stond!).
Mocht dit niet lukken, kun je ook de Windows XP install starten. Het eerste stuk doorlopen alsof je een nieuwe installatie wil doen, dan krijg je ook de mogelijkheid om een bestaande installatie te repairen (dat is dus niet het starten van de recovery console!). Van hieruit wordt Windows opnieuw geinstalleerd, maar blijven de instellingen en applicaties bewaard. Alleen zul je wel alle service packs, hot fixes en drivers opnieuw moeten installeren.
Zie de link "How To Remove SP2 using a Repair Install" als je klikt op deze link voor meer info.
(en natuurlijk eerst ff een back-upje maken, als dat nog gaat!)
Het aanpassen van boot.ini heeft hier niet zoveel zin. Het probleem is dat je MBR vernaggelt is (of niet meer bestaat indien deze op de IDE schijf stond!).
Mocht dit niet lukken, kun je ook de Windows XP install starten. Het eerste stuk doorlopen alsof je een nieuwe installatie wil doen, dan krijg je ook de mogelijkheid om een bestaande installatie te repairen (dat is dus niet het starten van de recovery console!). Van hieruit wordt Windows opnieuw geinstalleerd, maar blijven de instellingen en applicaties bewaard. Alleen zul je wel alle service packs, hot fixes en drivers opnieuw moeten installeren.
Zie de link "How To Remove SP2 using a Repair Install" als je klikt op deze link voor meer info.
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
als ik fixmbr \device\Harddisk0\partition1mbaltus schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:27:
Probeer eens een fixmbr in recovery console met de IDE schijf niet aangesloten.
zegt ie dat t succesful is.. als ik nu boot staat er gewoon weer select proper boot device..
als ik de install wil repairen, moet ik dan de partitie waarop mn XP staat selecteren? en als hij vraagt te formatteren dan nee zeggen? kan ik dan kiezen? ik ben bang dat ik al mn foto's en muziek kwijt ben..
zou ik ook de IDE schijf er weer bij kunnen zetten en dan daarop een verse XP installatie en dan de files overhevelen?
iemand ideen?
ik had het gehad met proberen de sata aan de praat te krijgen, dus ik heb de IDE schijf weer aangesloten en daar een XP op gezet. Toen vroeg hij tijdens de eerste installatie-reboot welke OS ik wilde opstarten, ik kan kiezen uit MS WIN XP PRO, WIN XP PRO en P. DIt komt omdat ik bij het bootcfg /rebuild perongeluk p had toegevoegd als OS. Wat zal ik nu doen? de nwe installatie voltooien en dan de muziek overhevelen en de SATA formatten? of de IDE formatten? volgens mij gaat t dan weer fout maargoed. Ik vind t irritant om bij een reboot te moeten kiezen.. hoe kan ik dit wegkrijgen?
[ Voor 32% gewijzigd door sanfranjake op 25-01-2006 01:10 . Reden: editknop ]
avada, gebruik even de
rechtsbovenaan je bericht als je binnen 24 uur iets toe wilt voegen. Je topic blijft sowieso 24 uur in de lijst staan 
ik heb nu even de posts aangepast en overtollige reacties verwijderd. bij de door mij gewijzigde berichten zie je de editknop niet meer
ik heb nu even de posts aangepast en overtollige reacties verwijderd. bij de door mij gewijzigde berichten zie je de editknop niet meer
[ Voor 25% gewijzigd door sanfranjake op 25-01-2006 01:09 ]
Volgens mij is het gewoon het beste als je Win XP op de IDE installeert en de bestanden van de SATA kopieert (ergo back-up maken). Daarna SATA formatterren en opnieuw installeren (als je Windows op de SATA schijf wilt hebben).
Mocht je de overbodige entries willen verwijderen, dan kun je dit doen door boot.ini aan te passen. Alle verwijzigingen naar de niet bestaande besturingssystemen (onder het kopje [operating systems]) kun je daaruit verwijderen.
Mocht je de overbodige entries willen verwijderen, dan kun je dit doen door boot.ini aan te passen. Alle verwijzigingen naar de niet bestaande besturingssystemen (onder het kopje [operating systems]) kun je daaruit verwijderen.
The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is
Pagina: 1