Toon posts:

verschil tussen een een marcolens en een groothoek coverter

Pagina: 1
Acties:
  • 234 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers!

Ik zal graag willen weten wat het verschil is tussen een macrolens en een groothoek converter.

Ik heb de Nikon D70 met d kitlens vorig jaar gekocht. Zelf weet ik niet zo heel veel van de fotografie af. Maar ik probeer er wat van te leren door te lezen en zelf heel wat shots te maken: oefening baart kunst :P

Zoals jullie wel zullen weten is de kitlens van Nikon D70 een soort all-around. Ik vind hem eigenlijk ook niet echt scherp. (Wellicht zal dit aan mijn fototechniek liggen). Ik weet niet of jullie ook ervaren hebben met de volgende: ik wil graag een foto maken van de Euromas met mijn kitlens. Op de afstand waar ik stond was het vrij dicht bij het gebouw. Echter als ik door mijn zoeker kijk, dan lijkt de Euromast niet zo gigantisch. Ik denk dat mijn lens de voorwerpen met een bepaalde factor verkleind. Ik wil daarom graag een macro-lens hebben.

Ik twijfelde aan een converter of een echte macrolens te kopen. En ik zal graag van jullie willen weten wat het verschil tussen die 2 zijn. Bijvoorbeeld verschil in kwailiteit, scherpte en het prijsverschil.

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07-2025
allebei wil je denk ik niet hebben, maar ga eens naar de bibliotheek en lees daar een goed boek over fotografie, want je snap er - op zijn zachts gezegd - geen donder van, volgens mij. en om dat nou allemaal hier uit te gaan leggen, dan zou ik bijna een boek moeten schrijven en aangezien er al meer dan voldoende goede boeken over fotografie zijn, lijkt het me handiger als je er daar één of meerdere van doorneemt...

succes!

• MSteverink
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 28-01 14:09
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:16:
Ik denk dat mijn lens de voorwerpen met een bepaalde factor verkleindt.
Dat hoop ik ook voor je. Als dat niet zo was zou je camera namelijk dezelfde afmetingen moeten hebben als het voorwerp dat je fotografeert.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:16:
Ik zal graag willen weten wat het verschil is tussen een macrolens en een groothoek converter.
Dat is ongeveer hetzelfde als tussen een driewieler en een waterfiets :+

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:36

Dido

heforshe

Een macrolens met een vergrotingsfactor van 1:1 beeldt een voorwerp op werkelijke grootte af op je film/sensor.

De laatste keer dat ik de euromast zag was die iets groter dan een 35mm film, dus ik denk dat je geen macrolens wilt.

Groter dan beeldvullend krijg je dat ding natuurlijk nooit, dus wat wil je precies?

Wat betekent mijn avatar?

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Euhm, ik stel voor dat je een boekje over fotografie haalt, want ff in lekentaal: je vraagt nu naar het verschil tussen een appel en een BIC-balpen 8)7 Een macro-voorzetlens (voor zover je die op je kitlens wil) is om kleine objecten te fotograferen, een groothoek objectief is in de regel juist weer voor grotere dingen bedoeld: een kerktoren die er niet oppast omdat je niet genoeg afstand kunt nemen, bijvoorbeeld.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.