[Meerdere malen defect] Recht op vervanging of volledige res

Pagina: 1
Acties:

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 01:05
Beste mensen, ik zit met een probleem:
Mijn laptop
Specs: http://www.targa.nl/cms/targa_2_459.php?produkt_id=341 , 13 maanden oud, 1399,-) moest tot nu toe 4 keer gerepareerd worden.
Enkele dagen na de 4e reparatie ging het apparaat echter wéér stuk.
zie http://forum.fok.nl/topic/803533
Ik heb contact opgenomen met de servicedesk van Targa. Dit heb ik bewerkstelligd doormiddel van een brief en meerdere malen telefonisch contact. Na enkele dagen deelden ze me mee dat ik de onderstaande opties heb.

1. Ik laat de laptop wéér repareren (dit wordt dan de 5e maal).
2. Ik krijg 70% van het aankoop bedrag (0.7 x 1399,-) terug, en ik lever de laptop weer in.

Is dit normaal? Ik vroeg me af of ik geen vervangend/vergelijkbaar exemplaar kon krijgen, maar dit zat er volgens hen absoluut niet in. Dit aangezien ze geen identieke exemplaren meer hebben liggen.
Ik heb echter absoluut géén zin om de laptop nóg een keer te laten repareren. Aangezien hij nu al zó vaak stuk is gegaan zie ik daar geen heil meer in.
Verder vind ik het belachelijk dat ik eventueel slechts 70% van het aankoop bedrag terug kan krijgen! Daarvoor kan ik niet hetzelfde apparaat nieuw aanschaffen, en verder heb ik van de 13 maanden dat ik de laptop in bezit heb, er 3 maanden niet fatsoenlijk gebruik van kunnen maken. Dit omdat hij 2 maanden in de reparatie was, én omdat 1 maand het internet om de haverklap uitviel. Het kostte me een berg tijd om er achter te komen dat het om een defecte LANchip ging (kabels getest/.Verschillende OS (win&linux)/modems/routers/etcect)
Wat zouden jullie doen? Heb ik recht op een vervangend exemplaar?Als ze die niet hebben een beter exemplaar die ze wel op voorraad hebben? Hoe sterk sta ik in mijn spreekwoordelijke schoen? Wat zijn mijn rechten als consument? Ik kan helaas niet aankloppen bij de geschillencomissie, aangezien ik de laptop bij een supermarkt heb gekocht :'( , verder ben ik ook niet lid van de consumentenbond.

Hoop dat iemand kan helpen
MVG en thnx in advance :W
Maart

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Je moet je beklagen bij de LEVERANCIER, en niet bij een dealer/importeur en/of een fabrikant!
Je hebt dat ding ergens gekocht, in jouw geval bij een supermarkt. Dat is dus jouw leverancier en die hoort volgens het Nedrlandse-consumenten-recht jouw fatsoenlijke garantie te geven.
Jij hebt niets met Targa of wie dan ook te maken. Dat is een geschil tussen jouw keverancier en haar leverancier onderling. Daar hoort een consument niet tussen te zitten.
Ik merkt echter dat er (vooral wat betreft computers e.d.) altijd maar ten onrechte wordt
verondersteld dat als de consument een probleem heeft met een bepaald toestel, dat hij dat wel zal oplossen met de fabrikant. IInformeer je maar eens op de site van de consumentenbond e.d.
Volgens het hier geldende recht behoort jouw leverancier dit probleem op te lossen, en van die 13 maanden zou ik me maar helemaal niets aantrekken, want elk weldenkend mens snapt dat een laptop toch wel 3 tot 5 jaar mee moet gaan.
En dat is dan ook wat je er van mag verwachten, en dus zal jouw leverancier met een behoorlijke oplossing moeten komen.
Immers op deze manier koop jij iets waarover jouw leverancier dus nog geen minuut lang garantie geeft want hij verwijst je vrolijk naar de fabrikant. En dat is nu precies wat volgen de geldende wet niet kan of mag.
Jouw leverancier moet de garantie afhandelen en niemand anders.
Ik heb iets soortgelijks aan de hand gehad met "Take it now" waar ik een Acer-laptop
had gekocht. Die begaf het na 14 maanden, en Take It Now verwees ook vrolijk naar Acer.
Na ettelijke telefoontjes, verwijzingen naar de consumenten wet, en zelfs brieven hebben zij uiteindelijk wel een nieuw moederbord in mijn laptop laten zetten door Acer.
Dus gewoon volhouden, je staat voor 100% in je recht.
Suc6

• maart1985
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-02 01:05
Maar wat mag ik dan verwachten?
Dat ze de volledige 100% retourneren?Of heb ik recht op een vervangend exemplaar?
Mijn laptop is in ieder geval stuk, en ik heb geen zin in nóg een reparatie.

• Wodde2
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09-2021
Jouw leverancier moet zorgen voor een werkende laptop.
Zo simpel is dat.
Sterker nog, die kosten die jij maakt om een halstarrige leverancier zover te krijgen zijns zelfs te verhalen op die leverancier.
Er is jurisprudentie over te vinden op de website van HCC, die onlangs processen tegen DEL daarover heeft gewonnen.
In principe komt het erop neer dat degene die levert aan een consument de garantie moet afhandelen MET die consument.
Niet meer en niet minder.
Het consumentenrecht spreekt verder niet over een bepaalde termijn van garantie, maar over een te verwachten levensduur van het geleverde goed. En dat is voor een laptop, zeker van die prijs, langer dan 1 jaar!!
Je kunt natuurlijk nooit 100% van de aanschafprijs terug eisen als dat ding al 13 maanden oud is, maar je mag wel eisen dat hij ofwel gerepareerd wordt ofwel vervangen wordt door een gelijkwaardig of beter apparaat.
Je hebt een laptop gekocht en die moet het gewoon doen,.
Hoe simpel kan het zijn.