Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Computer beveiligen m.b.v. USB stick?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10 22:18
Computer beveiligen m.b.v. USB stick?

Ik krijg binnenkort een laptop op de deurmat. Nu wil ik deze goed beveiligen, ik dacht dit te doen met een USB stick.

Mijn idee is dus om op de USB stick wat essentiële bestanden te plaatsen zoals “explorer.exe” (indien dit bestand niet nodig is voor het benaderen van mijn USB stick)

Een wachtwoord is niet mogelijk omdat ik mijn laptop ook wel eens aan mijn familieleden / vrienden ga uitlenen en ik overal hetzelfde wachtwoord gebruik. (E-mail, Tweakers.net enz)

Ik heb thuis nog een USB stick liggen die ik als kopie kan gebruiken.

Is dit wel verstandig of raden jullie me wat anders aan?

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
Mento schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:52:

Een wachtwoord is niet mogelijk omdat ik mijn laptop ook wel eens aan mijn familieleden / vrienden ga uitlenen en ik overal hetzelfde wachtwoord gebruik. (E-mail, Tweakers.net enz)
Dan neem je er een wachtwoord bij 8)7. Waarom moeilijk doen als het veeeel makkelijker kan, desnoods zet je er een beperkt gastaccount op voor je familieleden..

Verwijderd

Precies maak een account zonder rechten voor de andere mensen.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 27-11 09:24
Windows kent een authenticatie met behulp van smartcards.
Op je USB stick wordt een certificaat (een 256-bits "password") opgeslagen. Zonder dat certificaat kun je niet inloggen.

Zoek daar eens naar.
Of kijk bijv hier voor een 3th party solution; http://www.dekart.com/products/authentication_access/logon/

[ Voor 24% gewijzigd door frickY op 24-01-2006 09:28 ]

Verwijderd

Schopje naar BV :)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Klippy

Still Game

Ik zie de beveiliging niet met jou oplossing?
Volgens mij gaat dat ook niet werken zo, maar afgezien daarvan:

Die USB stick moet je dus altijd erin prikken om te werken, dus als je je laptop wil uitlenen geef je die stick mee.
En dan is de beveiliging? Dat iemand zonder stick je laptop niet kan gebruiken? Als iemand je laptop jat installeert hij Windows wel opnieuw. En als je zelf even weg wil zonder dat iemand je laptop kan gebruiken kan je ook niet even die USB stick eruit gaan trekken, dan moet je daarna weer rebooten.
Lijkt me allemaal niet wat je wil.

Leg even uit wat de bedoeling is, zijn vast betere oplossingen voor.
Van wachtwoorden tot vinger scanners en USB sticks die je PC locken als je er 4 meter van weg bent.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Abomination
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10 13:41

Abomination

Wait for it . . . Wait for it

Mischien kan je beter een BIOS boot wachtwoord nemen. ook hebben sommige laptops de mogelijkheid om een wachtwoord op de harddisk te zetten. Zonder de goede wachtwoord, kan de laptop dan niet worden doorgestart, Neem hiervoor een liefst nieuw wachtwoord met "vreemde" tekens ( bijvoorbeeld @ )

Panasonic 9J Mono; Vaillant aroSTOR VWL BM 270; IthoDaalderop CVE-S SP; Showersave QB1-21; Aqmos CM-32

Verwijderd

Het eerste wat mij te binnen schoot was ook een bios wachtwoord. Is echt een kwestie van een minuutje werk!

• sariel
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-05-2024
Tsja, wat ik doe is wat simpeler.....op m'n USB stick heb ik een encrypted FS waar ik de belangrijke dingen op heb staan. Zelfs als je achter m'n PC kan, krijg je de belangrijke bestanden niet te zien, omdat die met 2 sleutels geencrypt zijn. Vind ik veilig genoeg.
Zoek op truecrypt.

Copy.com

• WillemJanJansen
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-10 20:35
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:53:
Het eerste wat mij te binnen schoot was ook een bios wachtwoord. Is echt een kwestie van een minuutje werk!
Abomination schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:42:
Mischien kan je beter een BIOS boot wachtwoord nemen. ook hebben sommige laptops de mogelijkheid om een wachtwoord op de harddisk te zetten. Zonder de goede wachtwoord, kan de laptop dan niet worden doorgestart, Neem hiervoor een liefst nieuw wachtwoord met "vreemde" tekens ( bijvoorbeeld @ )
Jippie, dan kunnen ze je instellingen niet meer veranderen, tenminste niet snel 8)7.
Het lost het probleem van de TS dus echt niet op. Dat is zijn doel helemaal niet.

Trouwens, je kunt dat bios ww er ook zo uitflikkeren door een bios reset :z. Daar schiet je dus niks mee op..

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:02:
Precies maak een account zonder rechten voor de andere mensen.
Wat hij zegt!

- 1 admin account, met je eigen wachtwoord en alle rechten
- 1 user account, eventueel ook met wachtwoord en enkel user-rechten

Probleem opgelost :)

• Mentox
Het probleem met een wachtwoord is dat deze dan aan meerdere mensen moet worden gegeven. binnen no time is het wachtwoord zinloos en moet ik deze weer wijzigen.

Het probleem met een andere account is dat wanneer ik deze beperkte rechten geef dat ze sommige applicaties niet kunnen gebruiken. Deze moet dan weer worden gestart met administrator modus en daar heb je weer het wachtwoord voor nodig.

Een BIOS wachtwoord ga ik er ook opzetten zodat ze daar niet meer in kunnen. En hij boot direct op van HDD dus Windows opnieuw installeren gaat niet zo snel. BIOS resetten is ook niet gemakkelijk met een laptop. (hoop ik)

Ik dacht mijn USB stick te gebruiken als sleutel. Maar na wat googlen zie ik hier ook weer nadelen van in, Windows wordt geupdated en je bestanden worden gewijzigt. Als dan mijn stick stuk gaat ben ik alles kwijt. De oplossing van een back-up werkt dus ook niet.

Mijn idee was namelijk:
Ik geef de notebook met USB, de persoon kan werken.
Ik werk achter mijn notebook verwijder de USB en ik kan even weg zonder dat iemand anders er achter kan. (werkt dus niet want er staan bestanden op die belangerijk zijn 8)7 )

Ik dacht een goede oplossing te hebben maar het blijkt dus (behoorlijk) nutteloos. |:(

[ Voor 34% gewijzigd door Mentox op 24-01-2006 10:23 ]

• Dix0r
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 20:58
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:06:
[...]

Wat hij zegt!

- 1 admin account, met je eigen wachtwoord en alle rechten
- 1 user account, eventueel ook met wachtwoord en enkel user-rechten

Probleem opgelost :)
Dat kan idd volstaan :)

Maar het is me niet helemaal duidelijk op welk niveau je, je laptop wil beveiligen? Als het om informatie gaat die zeker niet aan derden mag worden doorgespeeld. Zou ik eens denken aan het encrypten (256AES) van je gehele laptop. Is genoeg software voor verkrijgbaar :)

• Brecht Laitem
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-06-2024
Mento schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:16:
Ik werk achter mijn notebook verwijder de USB en ik kan even weg zonder dat iemand anders er achter kan. (werkt dus niet want er staan bestanden op die belangerijk zijn)
Lock the computer gebruiken (windowstoets + L)

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23:11

Klippy

Still Game

http://www.sitecom.nl/pro...oductid=293&subgroupid=20

Misschien is dat wel wat, nooit getest trouwens, maar je hoeft iig geen wachtwoord in te voeren :P
Al lijkt mij dat wachtwoord invoeren makkelijker dan zo'n USB ding, maar goed :)

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Mentox
Brecht Laitem schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:42:
[...]

Lock the computer gebruiken (windowstoets + L)
Voor die functie moet je een wachtwoord hebben wat ik dus niet wil. Maar zoals ik al probeerde te zeggen is dat mijn idee waardeloos is en ik dus niet verder zal kijken naar een oplossing

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 02:31

Wildfire

Joy to the world!

Mento schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:57:
[...]

Voor die functie moet je een wachtwoord hebben wat ik dus niet wil. Maar zoals ik al probeerde te zeggen is dat mijn idee waardeloos is en ik dus niet verder zal kijken naar een oplossing
Waarom zou je geen wachtwoord willen? Is dat nou zo'n ramp?

Stel gewoon een wachtwoord in en met de Windows-toets + de L kun je je laptop dan locken.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

WillemJanJansen schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:01:
[...]

[...]

Jippie, dan kunnen ze je instellingen niet meer veranderen, tenminste niet snel 8)7.
Het lost het probleem van de TS dus echt niet op. Dat is zijn doel helemaal niet.

Trouwens, je kunt dat bios ww er ook zo uitflikkeren door een bios reset :z. Daar schiet je dus niks mee op..
Ik denk niet dat veel mensen weten hoe je de BIOS reset, laat staan op een laptop ;)

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

fsfikke schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:04:
[...]
Ik denk niet dat veel mensen weten hoe je de BIOS reset, laat staan op een laptop ;)
De mensen die uberhaubt hun best zullen doen om de data op de laptop te "stelen"zullen dat echt wel weten hoor. Overigens is het natuurlijk erg dom om overal hetzelfde wachtwoord te gebruiken.

Geef eerst eens aan WAT je precies wilt beveiligen. Wil je bv een bepaalde map beveiligen tegen lezen door anderen? De complete toegang tot de laptop ontzeggen voor iedereen behalve de door jou uitgekozen mensen? Het gebruik van netwerk mogelijkheden onmogelijk maken voor anderen? Je geeft eigenlijk te weinig informatie waar we wat mee kunnen. Kortom, wees duidelijk in je wensen, voorhanden technische kennis, de doelgroep (tegen wie of wat wil je gaan beveiligen) etc.

[ Voor 54% gewijzigd door Bor op 24-01-2006 19:47 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Pagina: 1