Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Probleem met laserblanking

Pagina: 1
Acties:

• LiquidSmoke
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-11 09:57
Ik ben sinds vorige week bezig om de dac van guido na te bouwen.

Nu zijn de voeding en de dac gereed, en zit ik op mot-1 steppers te w8en, deze zijn in duitsland besteld.

Nu wou ik ondertussen graag blanking inbouwen en wou dit adhv dit schema doen:

Afbeeldingslocatie: http://dnst.be/laser/devilmastah/ttl.JPG

De weerstand 2,2 en de trimpot heb ik weggelaten omdat ik eerst een test wou doen met de driver en dan de diode op de uitgang.

Als Tor heb ik de bu2525af gebruikt, en volgens de datasheet is pin1 b, pin2 c en pin3 e, zo heb ik het ook aangesloten.

Nu wordt er echter wel geschakeld, maar niet goed; ik zie een heel wazig groen stipje, een halve mW van de 30 die ik zou moeten hebben.

Wanneer ik echter de blanking ingang op de voeding (waar de tor dus ook aan hangt) hang, doet ie het wel.

Later heb ik een rode 1mW diode op de uitgang gezet, en die doet het wél goed op de blanking uitgang van de dac. Maar alleen als ik een 200 ohm weerstand gebruik op de ingang ipv 3k

Ik heb dus het wazige idee dat de stroom uit de parpoort niet groot genoeg is om mijn groene laser te kunnen schakelen (rode laser trekt 45mA, groene 410mA).

Ik heb de voeding (lm317 met vaste weerstanden achter lm7805) en de tor (aansluitschema uit pdf gehaald) al vaak gecontroleerd, en weet zeker dat deze goed zijn.

Hoe is dit op te lossen? Is een opto op de parpoort snel genoeg? Op deze manier kan ik dan wel de eigen voeding gebruiken en om de tor te sturen, en om de laser te voeden.

/edit: De reden dat ik graag een opto zou gebruiken is omdat de laservoeding wel uit dezelfde trafo komt als de dac, maar uit een compleet andere uitgang, de gnds aan elkaar knopen was niet zo'n success, want toen pofte de zekering van die uitgang.

Mocht het neit anders kunnen, kan ik die voeding ook nog ergens anders aansluiten (op dezelfde uitgang waar de voeding voor de dac zit nml).

Heb gister ook niet meer gemeten hoeveel mA er uit de parpoort wordt getrokken, iemand suggereerde al dat ik iets verkeerd had aangesloten (spanning zakt ook in mekaar met met de groene laser eraan. Maar zo'n simpele schakeling kun je gewoonweg (bijna) niet verkeerd aansluiten.

/edit2:

Heb net ff wat nagemeten:

Wanneer ik de groene laser aansluit op de voeding, en de tor ook, dan trekt ie zo'n 10mA als stuurspanning. De laser trekt dan vol vermogen (tegen de 200mA op dit moment).

Heb nog niet kunnen meten wat er uit de parpoort getrokken wordt, dat zal vanavond pas worden.
De gebruikte computer is een laptop, misschien dat dat er iets mee heeft te maken, een lagere stroom op de uitgang ofzo?

[ Voor 35% gewijzigd door LiquidSmoke op 24-01-2006 09:45 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Zit er geen koppeling tussen de aarding (hangt aan de massa van je PC, dus ook van je parallele poort) en je voeding voor je laser? Je verhaal over DAC's en voedingen en dergerlijke vind ik nogal wazig (wat moet die DAC doen, waar gaat ie naartoe, en wat heeft hij te maken met dit schema?).

Om je transistor in te schakelen (volledig te laten geleiden), moet je 0,6V hebben tussen massa en emitter. Het meest voor de hand liggende lijkt me om in dit schema een optocoupler te gebruiken, de uitgang verbind de 3V van de voeding met de basis van je transistor (voor die weerstand van 3k). De andere verbinding (aan de emitter van de transistor) heb je niet nodig. De ingang (de led) van de optocoupler schakel je dan in via parallele poort.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LiquidSmoke
naftebakje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:14:
Zit er geen koppeling tussen de aarding (hangt aan de massa van je PC, dus ook van je parallele poort) en je voeding voor je laser? Je verhaal over DAC's en voedingen en dergerlijke vind ik nogal wazig (wat moet die DAC doen, waar gaat ie naartoe, en wat heeft hij te maken met dit schema?).

Om je transistor in te schakelen (volledig te laten geleiden), moet je 0,6V hebben tussen massa en emitter. Het meest voor de hand liggende lijkt me om in dit schema een optocoupler te gebruiken, de uitgang verbind de 3V van de voeding met de basis van je transistor (voor die weerstand van 3k). De andere verbinding (aan de emitter van de transistor) heb je niet nodig. De ingang (de led) van de optocoupler schakel je dan in via parallele poort.
de dac zet parallele signalen om in analoge, er wordt 2maal een dac0832 gebruikt, achter deze dacs zit een opamp, hiermee kun je hele kleine stappenmotoren sturen, grotere steppers hebben een driver nodig. ( schema )

de gnd hangt ook aan de poort, dat is het vreemde.

De uitgang van de parpoort levert 2,5 volt, stroom heb ik nog niet gemeten.

Ja ik heb me wat verdiept in opto's de afgelopen uren, en kom tot de conclusie dat dit wel gaat werken.

Heb thuis nog wat cny17-3tjes liggen, no problemo dus :)

Ik zag door de bomen het bos niet meer, maar nadat ik hier alles uitgetikt had kwam ik al gauw achter een mogelijke oplossing :)

Volgens hoofd td hier kan een opto snel genoeg schakelen (sneller dan een parpoort uit kan sturen iig).

[ Voor 16% gewijzigd door LiquidSmoke op 24-01-2006 10:26 ]

• LiquidSmoke
zelfs met een opto lukt het niet :?

Wanneer ik de opto op de 3v uitgang prik (ook een losse trafo geprobeerd) lukt het weer wel :?

Iemand zei iets over pulsed lasers, kan dat er iets te maken mee hebben?

Begrijp er nu echt geen snars meer van.....

/edit: een 74 374 ertussen en hij doet het :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door LiquidSmoke op 24-01-2006 19:02 ]

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-11 19:33
Als je wil dat er iemand iets van snapt, kan je best eens een schema tekenen van hoe je de optocoupler nu hebt aangesloten in het schema dat je gepost hebt.

Het gaat helemaal niet over die DACs en dergerlijke, dus die kan je best ff vergeten. Alleen die laser blanken, dan pas de rest.

Edit: tis blijkbaar opgelost. Proficiat, en veel plezier.

[ Voor 40% gewijzigd door naftebakje op 24-01-2006 19:30 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• LiquidSmoke
Die opto heb ik zo aangesloten: ingang (uit p poort dus) op 1 en 2, uitgang (stroom richting tor wordt hier dus mee geschakeld) op pin 4 en 5.

Gebruikte opto ter informatie: cny17-3 (had ik nog liggen).

Probleem is gewoon dat de spanning / stroom uit de p poort te laag is om de tor en de opto volledig te kunnen schakelen. Die d-flip flop ertussen werkt als een trein.

[ Voor 30% gewijzigd door LiquidSmoke op 25-01-2006 09:12 ]

Pagina: 1