South bridge stuk? of toch niet helemaal?

Pagina: 1
Acties:
  • 100 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• zBEASTORz
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17-09-2017

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hey mensen,

Ik zal het hele verhaal vertellen wanneer het begon en zo duidelijk mogelijk (hoop ik) :P, vraag maar raak als je iets wilt weten

Ik heb sinds net een raar probleem.

ik sloot mijn ex harddisk aan mijn computer.
toen keek ik naar het beeld en was mijn computer vast gelopen. Kan gebeuren dus ik opnieuw opstarten.

Had die geen zin in, het beeld bleef namelijk zwart. Heb hem daarna even uit laten staan en weer op gestart. Hij begon te laden en kwam even in windows.. fout beeld weg. Daarna alleen maar blauwe schermen.

Toen ging ik even in mijn kast kijken of er iets fout zit. naar mijn verbazing rook het branderig (nog geen rook) ;)

ik snel dat ding uit gezet en ging weer verder snuffelen. Ik aan alles lopen voelen of er iets warm was.
En dat was er ook, mijn south Bridge was gloeiend heet. ik verbranden mijn vikke. (zit geen heatsink op)

Even paar min laten staan om alles af te laten koelen. Ik weer voelen naar en tijdje (pc stond uit) En hij was nog steeds gloeiend heet (verbranden weer men vikken). Zelf vond ik dat het wel erg lang warm bleef, dus ik de stroom eraf gehaalt. Binnen een paar seconden was die koel.
Toen die weer koel was deed ik de stroom er weer op, en toen voelde ik er weer aan en verbranden weer mijn vikken.
Daarna ook even alle usb aparaten eraf gehaalt kijken of het daar aan lag. dat was niet het geval.

Hij word dus gloeiend heet terwijl de pc nog uit staat alleen de stroom erop.
Normaal werd die gewoon koud als die uit stond en als de pc dree dan was die gewoon iets warmer als hand warmte.

Ik heb er toen even een flinke koeler+fan op geplakt en kijken of mijn computer nog opstarten.
Dat deed die ook. Alleen alle usb poorten zag die nog wel maar niks deed het (onboard)
Ik zit dit nu ook in te typen met die computer waar ik het over heb. Hij is niet super heet meer hand warmte moet wel de heatsink erop zitten anders is het over en slaat die vast. Alles werkt voor de rest gewoon alleen de usb poorten niet meer.

Ook moet ik zeggen dat die flink was overgeclockt. 2.8@3.65 daar draait die nu even niet op maar het kan wel als die nu gekoelt word (southbridge) Het ligt dus niet aan het geheugen cpu or whatever
Er is echt iets met de Southbridge en ik weet haast wel zeker dat het met het aansluiten van het usb aparaat is gebeurt (aparaat zelf werkt nog)

Mensen, wie weet wat er mee aan de hand is en misschien valt op te lossen?
Morgen zal ik alles even eruit halen en alles goed checken maar misschien hebben jullie een idee en dat morgen mij misschien zal helpen.

Hartelijk dank alvast

mvg John

[ Voor 7% gewijzigd door zBEASTORz op 24-01-2006 02:53 ]

Blaad

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-05 01:25
Hangt die hard disk er nog aan?

Het lijkt mij grote kans dat je ergens sluiting hebt, zeker omdat je zegt dat je south bridge normaal niet heet wordt en het ding ook heet blijft wanneer het systeem uit staat.

Het lijkt me in ieder geval zwaar ongezond voor je systeem en ik zou alles in het werk stellen om het uit te zoeken, desnoods spullen uit de kast schroeven en plat op tafel kijken wat i doet.

Verwijderd

die ex hardeschijf was usb? usb is plug and play, dus daar kan het niet aan liggen lijkt me:s. heb je geen andere raren dingen gedaan?

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Zoals ik al zei heb ik alle usb aparaten eraf gehaalt.

En ik heb geen andere raare dingen gedaan, ook al zou ik er in staat kunnen zijn maar zo draait alles al maanden.

Maar dit kan ik beter ook even zeggen, het kwam ineens weer in me op.
3 dagen geleden wou ik ook al mijn ex harddisk eraan aan sluiten. Toen kreeg ik een schok van het usb stekkertje (heb een verleng kabeltje) wat van mijn computer komt, Niet echt pijnlijk maar voelde het wel.

Blaad

• fordrwd4ever
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:22

fordrwd4ever

Idiot Outside, but why?

Toevallig een moederbord met de Intel ICH5R southbridge?

Zo ja, dan heeft dat schokje op de usb poort de southbridge opgeblazen.
Komt wel vaker voor, maar meestal brandt er dan letterlijk een gat in deze chip.

Gewoon je bord opsturen voor garantie, het is gewoon een konstruktiefout.

Het Ford forum van Europa, www.fordpower.org.uk

• Lennieboy83
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 31-05-2024
Post al je specs eens graag, want ik zie al niet over welk bordje het gaat :?

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Mijn excuse :)

mobo=Asus P4P800se met inderdaad een ICH5R southbridge :(
vga=xfx 6800le
2gig geheugen 2xdane 512mb dane elec en 2x 512mb twinmos all pc3200
P4 2.8Ghz

Het raare vind ik dat alles het nog wel doet op de usb poorten na.

zo ga ik eerst een andere voeding proberen, misschien is die niet meer lekker, je weet maar nooit :)
En daarna alles op tafel leggen en nakijken, Waarschijnlijk is die gewoon op geblazen maar ja, kan altijd eerst even kijken.

[ Voor 42% gewijzigd door zBEASTORz op 24-01-2006 12:35 ]

Blaad

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Sommige usb hd's trekken ook hun spanning met een 2de usb stekken van hun computer, je kan die vaak ook op het net aansluiten. Misschien dat je te veel vermogen hiermee onttrok.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Hey,

ging net weer even in mijn computer kijken (pc stond uit)
Normaal tikte mijn voeding altijd heel zachtjes als die uit stond (heeft die altijd al gedaan)
Maar toen die Southbridge gloeiend heet werd en dat die ook heet werd toen die uit stond tikte mijn voeding ook heel raar en heel erg.

Toen ik net gin gkijken toen die uit stond tikte mijn voeding weer normaal zoals gewoonlijks.
ik heb toen de heatsink+fan er even af gehaalt om te kijken of die nog steeds zo gloeiend heet werd.
Ten eerste hij word niet meer heet als de computer uit staat, ten tweede hij word niet meer gloeiend heet als die aan staat. Het is nu +- weer handwarmte.

Als het zo allemaal blijft werken dan vind ik het best want ik heb nog wel een pci kaartje met usb aansluitingen. (die werkt wel)

Natuurlijk zet ik de heatsink er weer terug op ect. voor de zekerheid.
Ik draai trouwens ook weer op mijn normaale snelheid 3.61Gig

Maar gelukkig werkt alles voor de rest heb nog geluid toetsenbord muis werkt allemaal nog. :)

In iedergeval bedankt voor alle reachties als je nog iets toe te voegen hebt hoor ik het graag!!

[edit]Ik zag net ook dat er een barst in de southbridge zat. ik weet niet hoe lang die het nog blijft doen maar dat zien we dan wel weer. :'(

[ Voor 9% gewijzigd door zBEASTORz op 24-01-2006 14:45 ]

Blaad

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Lijkt me dan toch duidelijk een garantie zaakje zoals een andere member hier net ook al zei....

I am the great Cornholio!

• zBEASTORz

zBEASTORz

Een pro prutser

Topicstarter
Ik heb geen garantie meer, wel heb ik naar asus een mail gestuurt wie weet.
Maar het bord is een jaar oud dus heb weinig kans denk ik.

Blaad

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Zoals iemand anders ook al aangaf zou het hier toch om een fabricatie fout gaan van Intel? Lijkt me dan een kwalijke zaak als het niet vervangen gaat worden :?

I am the great Cornholio!

Pagina: 1