Toon posts:

Gedeelde mappen in WinXP Pro beveiligen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dames en heren Tweakers,

In een Windows-Netwerk met 5 pc’s wil ik op 1 van die PC’s een map delen die alleen beschikbaar is voor een bepaalde andere PC.

Deze map staat op een Win XP Pro systeem met NTFS en naam Victor
De PC die deze map moet benaderen heeft ook Win XP Pro met NTFS en naam LaptopVic

Wat tot nu toe wel goed lukt is het gewoon delen van de mappen, maar dan zijn ze voor iedere PC in het netwerk beschikbaar.

Tot nu toe geprobeerd op de PC “Victor”:

De map aanklikken met rechter muisknop en dan “Eigenschappen”
Vervolgens tabblad “Delen”
Aangevinkt “Deze map delen”
vervolgens de knop [Machtigingen]
in het nieuwe venster de knop [Geavanceerd]

in het volgende nieuwe venster zijn er meerdere opties, onder de knop [Locaties] staat allen de PC “Victor” waar ik graag de PC “LaptopVic” zou zien (zou hier het probleem zitten?)
Als ik de knop [Nu zoeken] gebruik kan ik volgens mij alleen gebruikers op de PC “Victor” selecteren of “Iedereen”

Als ik "Iedereen" selecteer in de lijst met gebruikers, en deze onder het tabblad “Beveiligen” de rechten geef die ik nodig zou hebben op de PC “LaptopVic” is de map voor iedere PC in het netwerk beschikbaar en dat is nog steeds niet de bedoeling.

Als ik de administrator op “Victor” selecteer is deze map niet te benaderen vanuit de PC “LaptopVic” en krijg ik de melding dat ik niet de juiste machtigingen voor deze netwerkbron heb.

Toen ergens op het forum gelezen dat ik het Gastaccount in Windows XP aan moest zetten en de gebruiker “Gast” moest toevoegen als gebruiker van de map.
Het probleem blijft dan volgens mij hetzelfde, iedere PC in het netwerk kan dan weer de map gebruiken. Het zou mooi zijn als ik voor het gastaccount een wachtwoord kon opgeven.

Verder nog geprobeerd allen de administrator van de PC “Victor” rechten te geven voor de map. En dan vanaf “LaptopVic” de map via rechtermuisknop en dan “Netwerkverbinding maken” -> vervolgens via verbinding maken via een “Andere gebruikersnaam” en dan de login gegevens gebruiken die ik op de PC “Victor” gebruik, werkt ook niet.

Volgens mij zie ik zoiets simpels over het hoofd, maar ik kom er maar niet achter. Heeft iemand misschien een idee?

Bij voorbaat dank.

Verwijderd

Mapping aanmaken op de laptop, onder administrator account van de host computer. Moet werken.

• mbaltus
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 21-04 18:34
Als je op de laptop van de rechten van een gebruiker van het werkstation wil gebruiken, dan moet je bij de gebruikersnaam expliciet opgeven om wie het gaat. Dit door de PCnaam vooraf te laten gaan aan de gebruikersnaam, en deze scheiden door een "\". Dus: Victor\Administrator.

Overigens kun je dan vanaf alle PC's daarop terecht, als je die gebruikersnaam (met wachtwoord) gebruikt! Het is niet zomaar mogelijk om PC's te blocken. Windows doet dat op basis van de gebruiker.

The trouble with doing something right the first time is that nobody appreciates how difficult it is

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt,

met jullie hulp is het gelukt.

Wat ik heb gedaan is op de laptop onder gebruikersaccounts een netwerkwachtwoord ingesteld.
met als login en ww die van de administrator op de host computer

Verder alleen de administrator op de host rechten gegeven voor de gesharde map.

werkt precies zoals ik wil.

Super, veel forums doorzocht maar niet kunnen vinden.

groeten Victor

Verwijderd

Ik zet meestal eenvoudig delen van bestanden uit en voeg de namen van de netwerkgebruikers toe op de pc waar de shit gedeeld moet worden.
Dan kan je ntfs rechten toekennen aan de gebruikers van de werkgroep.

Of begrijp ik je niet goed ?

Verwijderd

Topicstarter
Dit was in eerste instatie ook de bedoeling maar dat lukte me maar niet.

Maar de bovenstaande mogelijkheid werkt prima.
Pagina: 1