Toon posts:

asus A8N-SLi Premium komt niet in setup ervaringen

Pagina: 1
Acties:
  • 298 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik stuit op het volgende probleem met de asus A8N-Sli Premium, hij komt niet in zijn setup, blijft dus hangen bij "entering setup". Probleem is dus dat het bios niet geladen wordt. de power led brandt, en tijdens de POST hoor ik wel het "bliebje" waarna er geen berichten meer komen... ook geen meldingen alleen "entering setup"..... (na op del te drukken..)

Na zoeken blijkt dat hier meer mensen problemen mee hebben (hadden), en dat het mobo heel kieskeurig is met het geheugen wat ie vreet. Ik had wel gekeken naar de lijst met geheugens die getest zijn voor dit mobo, alleen ik had nog nieuw goed geheugen liggen en dacht ik probeer het, anders moet ik weer duur nieuw geheugen kopen. (de soep wordt nooit zo heet gegeten…of wel?)

setup van het systeem:
BenQ DW1650 zwart
samsung DVD rom TSH-53
ASUS A8N-SLI PREMIUM
AMD Athlon 64 3700+ San Diego (S939)
Dane-Elec 1024MB ddr 400Mhz dimm (1x)
Leadtek 256Mb Winfast PX 7800 GT MyVIVO PCI-E
Soundblaster audigy2 zs
2x western digital wd1600 (sata)
Coolermaster Ammo 533
Coolermaster RS-450-ACLY 450Watt
Zalman CNPS7000B- CU (AMD 64 Bit)

Geprobeerd:
Ik heb reeds het geheugen zowel gewisseld van bank naar bank als ander geheugen geprobeerd (2x corsair vs256MB400), werkte ook niet. Alle kabels gecheckt niets zit los of verkeerd. Alle ventilatoren draaien netjes. Mogelijk had het te maken met de CPU koeler die ik eerst zonder de fanmate had aangesloten (draaide gewoon volle bak) later met..., mocht niet baten.
Ik heb het Het Asus A8N-SLI topic doorgelezen waar dit specifieke probleem niet aan de orde komt, wel wordt wel gezegd dat:
“Dit moederbord ondersteunt elk type geheugen wat een AMD64 CPU ook ondersteunt want de Memory controller zit namelijk in de CPU zelf en niet zoals als bij Intel systemen op het moederbord”
Ik heb hier sterk mij twijfels over aangezien in dit http://forums.anandtech.com/messageview.cfm?catid=29&threadid=1731749 topic mensen de zelfde problemen ondervonden (en niet echt een oplossing hadden).

De vraag:
Heeft iemand hier ook ervaringen mee (gehad)?
Zie ik mogelijk iets over het hoofd?
Zijn er nog andere oplossingen om alsnog in het BIOS te komen?

Voor de duidelijkheid; ik heb het systeem net nieuw in elkaar gestoken, het heeft dus nog niet gedraaid. Het probleem is nog steeds aanwezig, en ik ga mogelijk morgen eens kijken voor ander geheugen.

Bij voorbaat dank!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 01:26 ]

• SileX
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
ik heb dit moederbord ook.
Nog niet van dit soort problemen meegemaakt, alleen als ik te ver overclock.

Heb je een speaker aangeloten aan de onboard geluids kaart ? Doe dit op de groene minijack, dan hoor je iemand praten als er wat mis gaat.

Geef desnoods de bios een reset

Verwijderd

Ik heb dit bordje ook, probeer je batterij is of doe inderdaad een biosupdate.

Verwijderd

Topicstarter
Tja.. ik heb de speaker idd. aangesloten, maar er komen geen meldingen, ik kom niet eens in het BIOS, als ik geen "del" geef blijft hij in de POST hangen.. Er schijnen diverse problemen te zijn met verschillende geheugens, asus claimt dit opgelost te hebben met een bios update, maar ook dit blijkt niet te helpen.... vandaar dat ik benieuwd ben of iemand anders dit probleem ook heeft (had).. :P

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:26:
Tja.. ik heb de speaker idd. aangesloten, maar er komen geen meldingen, ik kom niet eens in het BIOS, als ik geen "del" geef blijft hij in de POST hangen.. Er schijnen diverse problemen te zijn met verschillende geheugens, asus claimt dit opgelost te hebben met een bios update, maar ook dit blijkt niet te helpen.... vandaar dat ik benieuwd ben of iemand anders dit probleem ook heeft (had).. :P
bios heb je al gereset dus...

volgens mij kan je via ALT-F2 in bios flash utility komen.

Verwijderd

Topicstarter
nee..nog niet, ik was van plan om het eens te proberen met geheugen uit de "goede" lijst van asus..maar ik ga proberen of ik in de flash ut. kan komen en bekijken welke bios versie er in zit, en eventueel een flash te doen.

• SileX
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:31:
nee..nog niet, ik was van plan om het eens te proberen met geheugen uit de "goede" lijst van asus..maar ik ga proberen of ik in de flash ut. kan komen en bekijken welke bios versie er in zit, en eventueel een flash te doen.
bios resetten is toch wel een van de simpelste dingen; waarom doe je dat gewoon niet ?

Verwijderd

Ik zit nu met een soortgelijk probleem.

Dit zijn mijn specs:
ASUS A8N-sli premium
AMD 64 X2 3800+
2x 1GB Twinmos RAM
ASUS N7800GT
2 Maxtor 160GB (Raid 0)

Mijn systeem werkte prima totdat ik mijn oude soundblaster live kaartje erbij prikte. Na het opstarten waren er nog geen problemen. Geluidskaartje werd herkend en drivers geïnstalleerd. Na enkele minuten sprong m'n pc uit. Opnieuw opgestart, de onboard geluidskaart uitgeschakeld in het bios. Nu kreeg ik bij het opstarten van Windows een BSOD. Pc uitgezet en nu start ie helemaal niet meer op:(
Lampje op het moederbord brandt, alle fans draaien maar er verschijnt niks op het scherm. Ik hoor ook geen piepjes bij het opstarten.

Ik heb het moederbord al gereset, geheugen en videokaart verwijderd maar zonder resultaat.

Wie weet een oplossing?

Verwijderd

Topicstarter
dat lukt dus niet.. hij blijft hangen op het moment dat ik de setup in wil..ook alt f2 werkt niet..Ik heb inmiddels een andere geheugenstrip geprobeerd (kingston kvr400x64c3a/1G) welke op de qualified vendors list staat.. werkt ook niet..

Verwijderd

Topicstarter
:?
Ik zit nu in het BIOS! de reset had ik al gedaan...maar dat mocht niet baten...

heb nu opgestart met losgekoppelde hd's en dvd br/le dit helpt dus...

kennelijk heeft hij moeite met het herkennen van ide....
rare beesten die asus mobo's

goed dit is al een stap verder..voor _pj_.. probeer dit ook eens...

• ralfbosz
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 09:11

ralfbosz

xm create bosz -c

Ik had ooit op een ander Asus bord hetzelfde, bij het afkoppelen van de HD wilde hij wel ineens opstarten en in de setup komen.

Was eigenlijk mijn schuld, ik had zitten wroeten in de setup (LPT & COM porten disabled). Nadat ik weer in de setup kwam gewoon de DEFAULT geladen en alles werkt weer als vanouds.

rm -r *

Verwijderd

Topicstarter
alleen is dit een maagdelijk bord.. dus het bios staat nog default..

blijft ook het probleem met het geheugen.. dane elec 1G vreet ie dus niet..

Verwijderd

Topicstarter
laatste stand van zaken...

hij loopt dus vast op de dvd writer..als ik die er uit haal doorloopt hij de POST normaal.. 8)7

dit is dan wel met het kingston mem. (belangerijk dat die (1G) in de derde bank zit)

vreemd dat ie niet naar de bios wil vanwege de dvd rw...en ook de POST niet doorloopt.
nou ja het werkt tot zo ver..iedereen bedankt voor de suggesties! _/-\o_

ben wel benieuwd naar eventuele anderen die dit soort problemen hebben..

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Moet je even kijken of er misschien een firmware update is voor je dvd writer. Als die er is, de dvd drive even in een andere bak hangen en daar de nieuwe firmware erop flashen. Misschien dat het helpt.

Verwijderd

Topicstarter
zat ik al aan te denken..thnx

Verwijderd

ik heb inmiddels het moederbord gereset. Alles losgekoppeld behalve de videokaart cpu en 1GB geheugen in bank 3. Nog steeds krijg ik niks op het scherm en draaien alleen de fans.

Het rare is dat alles hiervoor wel goed werkte. Zou het kunnen dat er iets kapot is gegaan bij het plaatsen van de geluidskaart?

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Klinkt me allemaal erg bekend in de oren. Ik had dat dus ook met mijn casemod AlumaxX. Alles werkte en toen de computer tijdens het installeren van Windows XP opnieuw opstartte had ik dus hetzelfde als wat jij hebt. Geen foutmeldingen en geen beeld.

• Frigolamptje
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 01-05 11:20
waterkoud schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:21:
Klinkt me allemaal erg bekend in de oren. Ik had dat dus ook met mijn casemod AlumaxX. Alles werkte en toen de computer tijdens het installeren van Windows XP opnieuw opstartte had ik dus hetzelfde als wat jij hebt. Geen foutmeldingen en geen beeld.
En je oplossing was? Misschien wel handig om weten hé :P

• waterkoud
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Ik wou dat ik de oplossing had. Ik haal heel dat ding dit weekend uit elkaar en ga alles proberen wat ik kan bedenken en vinden op alle fora. Als ik eruit ben laat ik het in ieder geval weten.

Verwijderd

Ik ben inmiddels al een stukje verder. M'n geheugen is iig niet kapot. Videokaart ook niet denk ik (ik heb een oude videokaart erin gepropt; geen verbetering). PSU werkt ook nog (wel op een pc die minder vermogen nodig heeft).

Blijven CPU en MB over. M'n koeler (cnps 7700-cu) zit aardig vast op de CPU kan ik die er zomaar af trekken?

Verwijderd

Topicstarter
dat moet kunnen de cpu zit gelockt en kan er niet een twee drie uit, ik zou wel voorzichtig zijn...waarschijnlijk zit er wat opgedroogde koelpasta die hem klemt. Waarschijnlijk ten overvloede..de schroefjes heb je verwijderd?..

hou er wel rekening mee dat je nieuwe pasta aan moet brengen als je de koeler er weer op zet.
(oude pasta verwijderen)
suc6
Pagina: 1