Toon posts:

Gehele PC boem flits reboot

Pagina: 1
Acties:
  • 122 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik probeer meteen een zo'n volledig mogelijke post te maken van mijn probleem. Mocht ik iets vergeten, vraag het gerust, dan zal ik het nog toevoegen.

Het probleem:

Op nogal willekeurige momenten valt spontaan de computer geheel uit, en reboot zichzelf.

Dit gebeurd vooral wanneer:

- Ik een DVD aan het branden ben. Halverwege het branden valt dan de pc uit, en kan ik de dvd weggooien.
- Wanneer ik emule of ABC heb aanstaan, en deze bestanden aan het down/up-loaden zijn.

Wanneer ik aan het gamen ben, of aan het werk in word/excel heb ik geen last van het probleem. Terwijl het bij het laden van ABC (bittorent) wel om de 3 minuten reboot, uit , reboot, uit kan zijn.

Mijn specificaties:

Tagan 580Watt voeding
MSI NEo2 FISR met Intel 865PE chipset.
Intel Pentium 4 3,0 Ghz 1Mb cache (prescott)
2 maal 512MB valueram pc3200
2 maal maxtor 160 gig SATA
Asus X800 Pro op AGP
USRobotics wifi card 54mbit op PCI bus
Turtle Beach Montego DDL geluidskaart op PCI bus

hiervan is niets overclocked of ooit geweest.

Alles is watergekoeld, en de temperaturen zijn stressed:

CPU: 44 MOBO: 41 GPU: 37

De spanningslijnen zijn stabiel:

+3,3 Volt -> 3.33 volt
+5 Volt -> 5.08 Volt
+12 Volt -> 12.16 Volt
-12 Volt -> - 12.36 Volt
-5 Volt -> -5.10 Volt

Verder heb ik de drivers van de WIFI kaart meerdermaals vervangen, omdat ik dacht dat het probleem hier lag. Ook wifi kaart is divers PCI slot geprobeerd.

Ik gebruikte voorheen een 2,8 Ghz CPU, ik heb deze omgewisseld met de huidige 3,0 Ghz CPU, die er voortaan in blijft zitten. Het probleem is er nog steeds. Dus hier zal het niet aan liggen.

* Overigens heeft het systeem meerdere formats gehad

Ik heb zojuist een microsoft memory diagnostic tool een uur laten draaien. Hierbij bleef als resultaat dat er geen errors zijn gevonden. Dus het geheugen sluit ik ook uit.

Ik ben dus ten einde raad. En ik hoop dat jullie nog tips voor me hebben.

Wat ik graag zou doen, is het moederbord vervangen om te testen of deze gewoon gaar is, maar ik heb echter geen moederbord 1,2,3 ter beschikking. En vanwege de hele inbouw aan waterkoeling etc, kost me dit zo'n ongelofelijke hoeveelheid werk. Ook koop ik liever geen vervangend moederbord, omdat ik dan als het echt moet kijk voor een Nforce4 X16 moederbord . Maar dat is echt als het mobo dood is verklaard. Heb liever dat deze setup draait.

Ik hoop dat het zo overzichtelijk is opgesteld. Mochten er nog vragen zijn,dan hoor ik het wel.

Hartelijk Dank

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:25

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Volgens mij is de -12 lijn iets aan de hoge kant.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-04 12:06
-12 wordt bijna niet gebruikt
sinds wanneer heb je hier last van? heb je toen iets vervangen? je pc verplaatst?
lees de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter eens door

[ Voor 59% gewijzigd door Murcielago op 24-01-2006 07:31 ]

PSN: djmurcielago

• TallManNL
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 24-05 20:06
Treedt het probleem vooral op als je bezig bent met HD's/optische drives ? Uit de TS lijkt dat namelijk wel. Drivers van de ide/sata controllers up to date ? HDs mogelijk te zetten op andere poorten ? Draai je RAID ? Geen vreemde gegevens in de S.M.A.R.T. data ? Benchmarks op HDs uitvoeren en kijken of de resultaten normaal zijn.

geheelonthouder met geheugenverlies

Verwijderd

De pc van mij pa had dit probleem ook.
Na het ombouwen van het gehele systeem in een andere case was het over.

Wat bleek nou, de afstandsbusjes die het moederbord van de kast af moeten houden waren soms kort, soms lang wat tot gevolg had dat sommige plaatsen de kast raakten.

Vandaar ook de plotselinge en onverklaarbare reboots.

Ik zou hier ook eens naar kijken :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 09:28:
De pc van mij pa had dit probleem ook.
Na het ombouwen van het gehele systeem in een andere case was het over.

Wat bleek nou, de afstandsbusjes die het moederbord van de kast af moeten houden waren soms kort, soms lang wat tot gevolg had dat sommige plaatsen de kast raakten.

Vandaar ook de plotselinge en onverklaarbare reboots.

Ik zou hier ook eens naar kijken :)
Hier heb ik inderdaad ook aan gedacht, ik heb er naar gekeken, maar hij druk nergens tegen de kast aan. Het is ook wel een degelijke kast. Coolermaster Praetorian.

Het wordt dus even nagaan hoe het zit met de HD's. Hiervan heb ik nog geen driver aangepast, omdat de schijven in principe altijd al gewerkt hebben in windows. Ik zal eens kijken of er nieuwe sata drivers uit zijn.

Bedankt voor zover alvast

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-05 18:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stel de boel even zo in dat hij niet reboot maar een blauw scherm laat zien, dat geeft een hoop meer duidelijkheid.

Uit de FAQ:
in een standaard Windows XP systeem herstart de computer automatisch zonder een duidelijke foutmelding te geven. Je kunt dit uitschakelen via Deze Computer - Eigenschappen - Geavanceerd - Opstart en herstelinstellingen - Instellingen - Systeemfouten - vinkje weghalen bij "De computer automatisch opnieuw opstarten".

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

Kijk ook eens in de logboeken (configscherm, systeembeheer, logboeken)
Onder systeem zou je toch wel wat moeten zien.

Verwijderd

Gooi eens zoveel mogelijk apparaten los, zodat je alleen nog maar 1 hd, videokaart, geheugen, mobo en proc gebruikt. Kijk of je met deze opstelling een reboot kan "uitlokken". Dan kan je teminste al een zooi hardware uitsluiten. (Als hij niet reboot dan ligt het dus aan de andere zooi hardware als hij wel reboot dan ligt het dus aan een an de bovengenoemde dingen)

• ChangeLife4Ever
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 07:38

ChangeLife4Ever

owned by above

TS zou ook MemTest kunnen proberen, om zodoende het probleem, wat betreft het geheugen uit te sluiten.

remember your end, someone owns us

• Moffin
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 02-03 23:10
Ik heb dit probleem ook gehad, bij mij was het de harddisk die toen dood aan het gaan was. Controleer even je hd en draai eens memtest. Ik denk dat je probleem dan aardig boven water komt.

[ pvoutput | 5760 wp @ O 45° - Z 10° - W 45°]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem zo ingesteld dat ik een blauw scherm hoor te krijgen.
Maar toch valt hij gewoon spotaan uit, en reboot hij.

Ook heb ik zojuist nieuwe sata drivers geïnstalleerd, maar nu zit ik dan met het probleem dat mijn geluid de hele tijd schokt. Wat ook heel irritant is.

Ondanks de drivers is de pc toch weer opnieuw uitgevallen.

Het geheugen is gecontroleerd met diagnostic tool van microsoft, en is in orde. De processor ook.

Voor mijn gevoel iets met drivers, moederbord door, wifi kaart dood of iets met de HD's.
Zit even te kijken hoe ik de HD's kan checken. Heb geen floppy drive voor powermax

• Moffin
Wat geeft smart aan bij het booten?

Verwijderd

Topicstarter
wat moet ik doen voor SMART, heb daar nog nooit van gehoord, sorry.

• Moffin
In je bios moet je smart op enable zetten, krijg je deze tekst te zien, dan weet je zeker dat het je harddisk is. (heb deze ervaring met een maxtor gehad 2 jaar geleden)

Verwijderd

Topicstarter
heb hem zojuist enabled in de BIOS,
maar ik krijg zo'n waarschuwing niet te zien.
Alleen welke schijven er zijn aangesloten.

Het is echter ook zo dat wanneer ik een spel doe, dat hij nog nooit is uitgevallen, en dan moet de schijf toch ook erg belast zijn?

• Kortfragje
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-05 14:06

Kortfragje

......

Geen BSDO en toch reboot. Is je reset knop goed aangesloten (heb ik zelf eens gehad dat dat ding af en toe sloot en daardoor systeem rebootte)

http://www.gjpvanwesten.nl

Verwijderd

Topicstarter
ja reset knop zit op het moment goed aangesloten,
probleem is er ook als alle knoppen en ledjes niet aangesloten zijn.

Naar onthouden is het rebooten alleen bij:

Branden dvd's , downloaden van groot bestand. Bij windows update service pack 2 had hij er ook problemen mee, en viel hij vaak uit.
Bij het resumen van een bittorent file van 4 gig.
Tijdens het downloaden van grote bestanden met emule.
Soms als de pc veel bezig is, en ik start internet explorer op.

Naar mijn idee zit het dan ergens bij de wifi, HD's, drivers of Mobo.
Ik ben nog aan het proberen om een andere wifi kaart te regelen.
USRobotics lijkt me ook maar bagger. Alleen het werkt al 2 jaar perfect. Dus dat zegt niets

• Nulnulnix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-09-2025

Nulnulnix

BOFH

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:38:
Kijk ook eens in de logboeken (configscherm, systeembeheer, logboeken)
Onder systeem zou je toch wel wat moeten zien.
Wat zegt de eventvwr?

We have just one world, but we live in different ones...

Verwijderd

Kortfragje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 11:40:
heb hem zojuist enabled in de BIOS,
maar ik krijg zo'n waarschuwing niet te zien.
Alleen welke schijven er zijn aangesloten.)
Draai je RAID, want dan krijg je t niet te zien ??

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 11:55 ]

• Ray
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

ik heb dit probleem ook een poosje gehad. Het ging hier toen om usb devices die dit probleem gaven. Heb je er toevallig een usb ding aanhangen ?

Verwijderd

Topicstarter
even kijken geeft"

Type gebeurtenis: Fout
Bron van gebeurtenis: DCOM
Categorie van gebeurtenis: Geen
Gebeurtenis-ID: 10010
Datum: 24-1-2006
Tijd: 10:59:33
Gebruiker: WOUTER-1\W.P.F. Schouwenberg
Computer: WOUTER-1
Beschrijving:
De server {F3A614DC-ABE0-11D2-A441-00C04F795683} heeft zich binnen de vereiste termijn niet bij DCOM geregistreerd.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Bron van gebeurtenis: Dhcp
Gebeurtenis-ID: 1002
Tijd: 10:40:22
Gebruiker: n.v.t.
Beschrijving:
De IP-adreslease 192.168.1.100 voor de netwerkkaart met netwerkadres 00C049EEABE9 is geweigerd door de DHCP-server 0.0.0.0. De DHCP-server heeft een DHCPNACK-bericht gezonden.

Zie Help en ondersteuning op http://go.microsoft.com/fwlink/events.asp voor meer informatie.

Bron van gebeurtenis: EventSystem
Categorie van gebeurtenis: (50)
Gebeurtenis-ID: 4609
Tijd: 10:49:53
Beschrijving:
Het COM+-gebeurtenissysteem heeft bij de interne verwerking een ongeldige resultaatcode gevonden. HRESULT is C0000005 voor regel 44 van d:\qxp_slp\com\com1x\src\events\tier1\eventsystemobj.cpp. Neem contact op met Microsoft Productondersteuning om dit te melden.

Type gebeurtenis: Waarschuwing
Bron van gebeurtenis: LOGITECH
Gebeurtenis-ID: 2
Tijd: 10:49:24
Beschrijving:
Kan beschrijving voor gebeurtenis-ID (2) in bron (LOGITECH) niet vinden. De lokale computer beschikt wellicht niet over de benodigde registergegevens of DLL-berichtbestanden om berichten van een externe computer te kunnen weergeven. U kunt mogelijk de schakeloptie /AUXSOURCE= gebruiken om deze beschrijving op te halen, zie Help en ondersteuning voor details. De volgende gegevens zijn deel van de gebeurtenis: .

dat zijn de enige foutmeldingen van vandaag, die naar mijn inzicht niet veel voorstellen.

Ik gebruik het een en ander op USB ja.

Bluetooth voor dinovo laser set.
pda cradle van HP
logitech camsphere webcam
logitech wireless rumblepad controller
internal card reader
logitech microfoon
media center infarood ontvanger

deze zijn vanaf nu allemaal ontkoppelt

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 17:09

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

heb je al eens een schijf controle uitgevoerd? ntfschk pro bv?
heb dit ook wel eens gehad dat een pc spontaan reboote etc. bleek er een fout in het file system te zitten.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:04
ik zou het geheugen TOCH eens uit de sockets halen en een keer de connectors schoonblazen/schoonpoetsen. Ik ben tijdens mijn werk als systeem/netwerkbeheerder, dit probleem al heel vaak tegengekomen.

Memtest zei bij mij ook dat er niets aan de hand was .. maar het kan statische electriciteit of een slecht contact zijn.

Probeer het eens!

Verwijderd

Is het systeem goed ge-aard? Het lijkt misschien een wat vergezochte oplossing maar ik heb zulke vreemde dingen gezien bij slechte aarding dat ik mensen dit toch graag even onder de neus duw :p
En daarbij kan het vast geen kwaad hier even extra naar te kijken ;)

• SchizoDuckie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18-02-2025

SchizoDuckie

Kwaak

Als je dan toch je kast open hebt, zorg dan even dat je *zeker*, *heel zeker* weet dat je moederboard *geen* contact maakt met je kast.

Ik heb vroegâh met meerdere pc's dezelfde vage fouten gehad, en de oplossing was in alle gevallen het toevoegen van dunne kartonnen ringetjes om de verbinding met de kast. 1 om je schroefje (drukt bovenaan tegen je mobo) en 1 tussen je moederbord en het afstandshoudertje in.

Suc6 :)

Stop uploading passwords to Github!

Verwijderd

Ik zet in op een driverprobleem met je WIFI-card. USB-devices en aarding zijn ook goede kanshebbers.

edit: ik heb een soortgelijk probleem ooit gehad met een USB-modem i.c.m. ADSL. Dit was een driverprobleem. Na een update was dit probleem opgelost, maar deden zich wel andere problemen voor......Uiteindelijk een nieuw modem aangeschaft en de problemen waren de wereld uit.

[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 14:58 ]

• HaterFrame
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:53

HaterFrame

Well... Poo came out!

Wat ook een goed idee is is om even na te kijken hoe je de boel hebt aangesloten vanaf je voeding, zorg dat je zoveel mogelijk aparaten sprijdt over de strengen met 12v. connectors... Loste bij mij ook dit probleem op, had 2 hdd`s op 1 streng zitten en dat trok ie nie echt...

* HaterFrame weet dat ie dit behoorlijk cryptisch heeft omschreven maar hoopt dat je snapt wat ie bedoelt..

I am the great Cornholio!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

SchizoDuckie schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:31:
Als je dan toch je kast open hebt, zorg dan even dat je *zeker*, *heel zeker* weet dat je moederboard *geen* contact maakt met je kast.

Ik heb vroegâh met meerdere pc's dezelfde vage fouten gehad, en de oplossing was in alle gevallen het toevoegen van dunne kartonnen ringetjes om de verbinding met de kast. 1 om je schroefje (drukt bovenaan tegen je mobo) en 1 tussen je moederbord en het afstandshoudertje in.

Suc6 :)
Met andere woorden: het heeft te maken met de aarde(-draad). ;)
Alhoewel ik aan de andere kant niet of nauwelijks wil geloven dat het aan de aarde(-draad) kan liggen...
Mijn PC is namelijk ongeaard, en die reboot namelijk nooit spontaan.. ;) Die reboot waarschijnlijk omdat zijn temperatuur te hoog is... :9 Dus kan ook een temperatuur probleem zijn... :)

[ Voor 21% gewijzigd door CH4OS op 24-01-2006 15:56 ]

Verwijderd

Topicstarter
hallo mensen,

daar ben ik weer,
ik heb zojuist bij de lokale bcc-boer een nieuw wifi kaartje gehaald.
het valt te proberen, en ze zijn toch maar 30 pleuros.

en ik moet zeggen,
mijn geluid hapert niet meer.
de pc komt stabieler over.
het is nu even wachten of hij niet meer uitvalt.

het zou een hele goedkope fantastische oplossing zijn voor mijn probleem.
Als hij nou niet meer uitvalt, dan doe ik een dansje :D

• Ray
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

maar je hebt nu dus ook nog alle usb dingen eraf ? of zitten die er weer aan :)

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:05:
hallo mensen,

daar ben ik weer,
ik heb zojuist bij de lokale bcc-boer een nieuw wifi kaartje gehaald.
het valt te proberen, en ze zijn toch maar 30 pleuros.

en ik moet zeggen,
mijn geluid hapert niet meer.
de pc komt stabieler over.
het is nu even wachten of hij niet meer uitvalt.

het zou een hele goedkope fantastische oplossing zijn voor mijn probleem.
Als hij nou niet meer uitvalt, dan doe ik een dansje :D
Of je PC nog stabiel is, kan je dan het beste denk ik testen met een stress test... :)

Verwijderd

Topicstarter
ik had inderdaad alle USB devices weer aangesloten op het systeem,
en alles scheen goed te lopen.

Ben nu net weer terug van weggeweest.
Had de pc express aan laten staan.

En helaas bij terugkomst is de pc opnieuw opgestart.

Erg jammer, dus weer even verder kijken.

we kunnen nu in ieder geval de wifi adapter, en de wifi drivers uitsluiten.

En helaas moet ik zeggen dat op deze plek het stopcontact niet geaard is,
en hier heeft ook al 5 jaar een pc perfect gedraaid. En deze zelfde pc toch ook al weer een jaar.

Ook lijkt de aarde mij niet echt de oorzaak. In dat geval zou de pc op elk willekeurig moment uitvallen. En nu is er toch wel sprake van uitval bij bepaalde processen.
Zoals het branden van dvd's up / downloaden grote bestanden. Een relatie tussen internet en opslag.
Ik heb zojuist de router en accespoints verwijderd, en de pc direct op het internet aangesloten.
Zodat we eventueel een probleem vanuit de routers kunnen uitsluiten.

Ook maakt het moederbord aan de achterkant geen contact met de plaat, de busjes zitten er tussen, en er zit bijna een centimeter aan ruimte tussen.

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2006 10:25 ]

Verwijderd

Als ik jou was zou ik toch maar eens een ander geheugen module er in stoppen.
Vaak zijn de problemen die jij noemt afkomstig van incompatibel geheugen.
Je kunt je geheugen ook testen met memtest.. als je hier error’s in krijgt dan weetje zeker dat je een geheugen probleem hebt.
Het kan ook wezen dat je geheugen goed is maar niet compatibel is met je moederbord.
Dan zul je toch geheugen moeten vervangen.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-03 20:40
Alles wijst op de voeding. Ik zou de pc zeker eens testen met een andere voeding.
edit: ik lees dat hij het tijdens het gamen niet deed... dat maakt de kans erop wel kleiner natuurlijk, maar dan nog. Als je het niet test zul je het ook nooit weten :)

[ Voor 52% gewijzigd door matel op 25-01-2006 20:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
hmm een gloeidnieuwe Tagan 580 Watt, het zou inderdaad kunnen, maar het lijkt me wel heel onwaarschijnlijk. Die dingen zijn niet kapot te krijgen, en alle spanningen zijn erg stabiel.
Maar om erachter te komen, zullen we het eens testen.
Ik zat er nog aan te denken om morgen een nieuwe socket 478 moederbordje te kopen
die dingen zijn maar 80 euro voor een goeie asus.

verder zag ik dat er achterop mijn Tagan een knop zat,
met de modi: Split or Combine.

Deze stond op split. Het blijkt dat dit dan 20A geeft over de 12+ rails,
en wanneer je combine gebruikt, dat je 35A kunt halen.

Ik heb hem nu overgezet van split naar combine. Wie weet helpt het.

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 09:34 ]

Verwijderd

dat split en combine is om te bepalen of je 2 12v rails wilt of 1 gecombineerde :)

Verwijderd

Topicstarter
k heb meerdere rails aangesloten op het moment,
en hij staat op combine,
en alles werkt nu gewoon.

Ik heb geen onderdelen die nu geen stroom krijgen.
Even afwachten of de pc hierdoor niet meer uitvalt.
Vooralsnog zit ik al een uur zonder uitval volop te downloaden.

Een test voeding is al geregeld. Dus mocht hij toch nog uitvallen,
dan gaat er een tijdelijke voeding in deze avond

Verwijderd

Topicstarter
Hier weer een update van de situatie:

Ik heb gister meerdere malen de harde schijven gecontroleerd op fouten,
en bij de C-schijf viel steeds de pc uit bij het scannen op 80% van de schijf.
Dus mijn gedachten: BINGO, gevonden, de schijf is dood.

Dus meteen de winkel gegaan, schijf omgeruild,
en een nieuwe WD 160 gig erin gebouwd als hoofdschijf.

Windows geïnstalleerd, aantal drivers erop.
Maar helaas, de pc valt nog steeds uit.
Ditmaal bij de bittorrent client ABC, wanneer ik een dvd image resume,
en hij bezig is met checking existing file.
Dan is het weer boem flits uit.

Ik zit er dus aan te denken om snel een nieuw moederbordje aan te schaffen.
En dan gewoon eenzelfde socket 478 moederbordje van asus.

• saikoboarder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 08:44
al gedacht aan de n-force4/diamondmax10 verbinding?
naar het schijnt geven deze soms problemen.

edit lees net dat het met een WD ook fouten geeft dus dat kan ook al niet.

[ Voor 29% gewijzigd door saikoboarder op 27-01-2006 11:23 ]

Verwijderd

Ik zou alle overbodige hardware niet installeren.
Dus alleen 1 hd, 1 cd/dvdrom, 1x512MB DDR en de vga kaart. (Geen wifi geen usb spul, geen turtle beach etc)
Hierna windows opnieuw installeren en uitgebreid testen of het probleem nu verholpen is.
Testen= oa. download de sp2 weer eens
En test het geheugen aub met memtest
(Ik denk dat het daaraan ligt)
Probeer trouwens ook eens een nieuwe ide kabel voor de brander

Het kan ook zijn dat het bestand die je via ABC weer laadt totaal corrupt is en dat je pc daardoor weer op zijn snuffer gaat.
Dus laat dat ff zo zitten.

Krijg je nog steeds reboots:
Wissel dan ff het geheugen om, of probeer andere geheugenbanken.

Nog steeds reboots:
Als je dat hebt met deze minimale onderdelen dan is het het beste om deze basis onderdelen een voor een te gaan vervangen.

Draait het goed?
Installeer de overige hardware een voor een opnieuw en zorg ervoor dat je de laatste drivers ervoor hebt. Na elk aangesloten hardware weer goed testen.

Geen reboot?

Ga weer eens een cd/dvd branden
Reboot je pc:
Installeer eens een nieuwe versie van het brandprogramma. Of ide kabeltje vervangen

Geen reboot:
Installeer ABC en probeer het bestand weer te openen die zoveel problemen geeft.
Krijg je een reboot? kopieer het betreffende bestand naar een andere locatie en probeer een nieuwe torrent uit.

Blijft alles nu goed dan lag het aan de torrent.

Nog steeds reboots:
Deinstalleer ABC en probeer een andere client.

Heb je het daarna nog dan brainstormen we weer verder

• __xeno__
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-05 10:42
jij gaat wel snel over tot aanschaf van nieuwe hardware, ik zou eerst even rustig uitsluiten.
Zo weinig mogelijk hardware, geen usb shizzle en 1 geheugen module.

Verwijderd

misschien is de voeding gewoon niet toerijkend of is ie gewoon gaar.

Verwijderd

Topicstarter
Weer een vrije dag,
een dag om weer eens naar me pc te kijken...

Ik heb nu in mijn kast:

het moederbord, CPU, VGA, beide HD's ( met 1 schijf wil hij niet starten ) een floppy drive
en 2 maal het geheugen ( voor memtest )

Nu ga ik even memtest uitvoeren,
en jullie de resultaten posten wanneer deze klaar is

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 29-01-2006 16:08 ]

Verwijderd

Je kunt het iso bestand naar een cdrom branden.
Heb je raid draaien ofso? ( Met 1 schijf wil hij niet starten)

Verwijderd

Topicstarter
zoo, het is gelukt.
Ik heb een andere versie gedownload die er een bootable floppy van maakt.
En ik moet zeggen dat ik geen errors heb gekregen met memtest,

Het geheugen is dus in orde,

zoals ik ook wel verwachte, omdat het bij spellen etc nooit problemen leverde.

Ik heb geen raid draaien.
Het zijn wel beide sata schijven.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 12:28:

Ik zou alle overbodige hardware niet installeren.
Dus alleen 1 hd, 1 cd/dvdrom, 1x512MB DDR en de vga kaart. (Geen wifi geen usb spul, geen turtle beach etc)

done, echter met wifi, deze kaart is nieuw, en ik heb hier geen kabel voor internet in de buurt. Dus deze geeft geen problemen.

Hierna windows opnieuw installeren en uitgebreid testen of het probleem nu verholpen is.
Testen= oa. download de sp2 weer eens

al vaak herinstall gedaan, zal dit later op de dag nog eens doen

En test het geheugen aub met memtest
(Ik denk dat het daaraan ligt)

gedaan, geheugen in orde

Probeer trouwens ook eens een nieuwe ide kabel voor de brander

zal dit nog doen

Het kan ook zijn dat het bestand die je via ABC weer laadt totaal corrupt is en dat je pc daardoor weer op zijn snuffer gaat.
Dus laat dat ff zo zitten.

het probleem is niet alleen bij ABC, ook bij andere activitieten zoals CD's branden, en surfen in explorer. Ook met het wissen van de torrent en files, en met nieuwe torrents downloaden treed het probleem weer op. Het is echter zo dat wanneer ik ABC aan heb staan, en hij de files gaat laden, dat het extra vaak voorkomt. Dus dat lijkt me iets om dieper op in te gaan.

Krijg je nog steeds reboots:
Wissel dan ff het geheugen om, of probeer andere geheugenbanken.

nog te doen, even kijken hoe het nu loopt met minimale onderdelen

Nog steeds reboots:
Als je dat hebt met deze minimale onderdelen dan is het het beste om deze basis onderdelen een voor een te gaan vervangen.

Draait het goed?
Installeer de overige hardware een voor een opnieuw en zorg ervoor dat je de laatste drivers ervoor hebt. Na elk aangesloten hardware weer goed testen.

Geen reboot?

Ga weer eens een cd/dvd branden
Reboot je pc:
Installeer eens een nieuwe versie van het brandprogramma. Of ide kabeltje vervangen

Geen reboot:
Installeer ABC en probeer het bestand weer te openen die zoveel problemen geeft.
Krijg je een reboot? kopieer het betreffende bestand naar een andere locatie en probeer een nieuwe torrent uit.

Blijft alles nu goed dan lag het aan de torrent.

Nog steeds reboots:
Deinstalleer ABC en probeer een andere client.

Heb je het daarna nog dan brainstormen we weer verder

Verwijderd

Sluit de schijf dan eens aan die niet werkt. En test deze met powermax.
(word deze schijf wel gezien in het bios?)

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
Overigens: aarde problemen komt niet door wel/niet geaard maar door aard Lussen. Dat heeft met het design van de ombouw te maken en in PC's Heel Slecht Geregeld. Probeer maar eens studio kwaliteit geluid te mixen, daar zijn dus speciaal geselecteerde pc's voor.

Ik had in mijn oude huis Wollen Tapijt. En altijd een statisch geladen kast (trillend vingertje) heeft - bedacht ik me achteraf - wel 2 HD's gekost.

En inderdaad: je wilt altijd aarden, en dat zegt dan nog niks, maar dan kun je aardlussen chken door in ieder geval een minimum systeem te draaiien. 1 schijf, alleen vgakaart.
Dan 1 voor 1 je hardware erin.

En het kan dus ook een complexe combinatie zijn van incompatible aardingcontacten van het model Kast / hardware en dan kun je alleen een ander model kast proberen, of juist een ander Model moederbord / of any component

Uiteraard je laaste strohalm(en). Sterkte.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 29 januari 2006 @ 16:43:
Sluit de schijf dan eens aan die niet werkt. En test deze met powermax.
(word deze schijf wel gezien in het bios?)
zo daar ben ik weer.

Het lag aan een biosconfiguratie. Maar daar had ik nog even geen aandacht aan besteed. De WD schijf is sinds deze week nieuw, en de daarbij draaiende 160 gig maxtor is in orde volgens de powermax utility. Ik heb de hele mikmak geformatteerd, en alleen de wifi drivers geinstalleerd.
En ik werk nu weer in een schoon windows, zonder overbodige hardware. Het is dus even kijken of hij zo blijft werken of alsnog uitvalt.

Verwijderd

Topicstarter
hier een update:

Vanaf 17 uur draaide de pc gewoon lekker,
geen uitval gehad met surfen en MSN.

Enige wat geinstalleerd is: wifi drivers en ati drivers voor de videokaart

na een poos ABC client geinstalleerd, en een nieuwe torrent gestart.
Dit draaide weer prima. Ik ging op bed liggen ( wat jullie vrij weinig zal boeien ), en toen prompt ineens weer de bekende reboot beep.

Aangezien ik nu 00:23 toch mijn nest ga bezoeken, laat ik de pc draaien zonder ABC actief. Ook zal ik de wifi verbinding uitschakelen.

Verwijderd

ik had ook zoiets lomps tijdje terug:

bleek dat er 2 hele fijne haartscheurtjes in het sata kabeltje zaten waardoor het contact gewoon niet goed was, controleer dit ff (gooi om te testen ff al je optische schijven ook los)

(zo het ook niet zo kunnen zijn dat een 'device' stroom lekt, en dat juist doordat je geen aarde hebt het zooitje zo nu en dan lullig vast loopt?)
zoveel mogelijk los / en eruit - op deze manier dan maar testen wat het is.

:/

• Hoogie2004
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:24

Hoogie2004

Whohooooo

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:30:
Is het systeem goed ge-aard? Het lijkt misschien een wat vergezochte oplossing maar ik heb zulke vreemde dingen gezien bij slechte aarding dat ik mensen dit toch graag even onder de neus duw :p
En daarbij kan het vast geen kwaad hier even extra naar te kijken ;)
I'm with him, heb zelf ook last gehad hiervan (lees, ongeveer gelijke problemen zoals plotselinge reboots e.d.), na het aansluiten van de aarde-draden nergens meer last van.

My iRacing profile | Strava

• Snuffel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 08:26

Snuffel

Vroem!

Probeer eens een cheap-ass videokaart erin te zetten.
Ik herken het probleem, en in mijn geval was het een instabiele videokaart die op de meest vreemde momenten voor reboots zorgde. Ik had een extra 'feature' erbij: bij mij freezde eerst de PC, daarna een reboot.
Je kan het altijd proberen..

You have to be careful if you don't know where you are going because you might not get there...

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Ik krijg het idee dat er her en der wat IRQ adressen niet goed zitten. Het zou me bijvoorbeeld niets verbazen als de WiFi-kaart op het zelfde IRQ adres zit als de Harde schijf en de DVD-brander. Zeker weten doe ik het niet, maar naar mijn mening lijkt het er wel op.

Klein testje om te kijken of het klopt:
Haal de netwerkkaart er is uit en brand dan een DVDtje, als het hiermee opgelost is weet je waar het zit. Als dit klopt, de Netwerkkaart een ander IRQ-adres in de BIOS geven, hoe dat moet kun je lezen in je moederbordboekje. :)

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon)

Verwijderd

Topicstarter
Daar ben ik weer.

Vannacht is de pc zonder activiteiten aan,
dus ook met netwerkverbinding uitgeschakeld,
weer uitgevallen.

het lijkt me dus absoluut een hardwarematig probleem.

Het verhaal wat betreft aarde zet ik opzij, want er zijn hier in de 8 jaren dat ik hier zit met computers nog nooit problemen geweest wat betreft aarde. En ook de 2 andere pc's doen het in dit stopcontact naar behoren. En deze gehele pc heeft het hier altijd perfect gedaan.

Zoals mijn vermoeden al deed lijkt me het moederbord gewoon defect. Wat na 2 jaar ook een erg grote kans kan zijn bij een MSI moederbord.

Ik ga deze aanstaande dinsdag maar eens vervangen, aangezien het toch maar een 80 eurotjes kost voor een asus socket 478 moederbord P4P800 deluxe pak ik dan.

Verwijderd

Een nieuw mobo kopen zonder dat je weet wat er aan de hand is, is dom.

maja.. wat je zegt over een aarde aansluiting slaat nergens op, onderdelen kunnen stroom lekken -> en dan kan je wel degelijk in problemen komen..

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2006 13:54 ]

Verwijderd

Ik had precies de zelfde problemen, nadat ik van 1 hardeschijf naar een raid 0 opstelling ben gegaan. Het bleek gewoon een virus te zijn. Ik gebruik zelf avast antivirus en die gaf een melding in het logboek. Zie configuratiescherm/systeembeheer/logboeken/antivirus na een paar scan's.

Verwijderd

Leuk om te lezen hoe iedereen dit probleem meteen herkent. De oorzaak van een reboot kan natuurlijk vanalles zijn! Ik had bijvoorbeeld ook laatst slecht contact bij een van mijn geheugen modules. Valt ie ook opeens uit, maar begint ie wel te piepen ( das een hele belangrijke indicatie van wat fout kan zijn! ).

xforce, je moet gewoon 100% zeker weten of het hardware of software of hardware icm met software is. dat laatste is natuurlijk veel moeilijker te checken.
Er is al een paar keer gezegd; test alle mogelijkheden met het absolute minimum aan hardware en voeg dan iets toe en weer testen.
ook de kwestie van aarde, uit testen om geen mogelijkheden open te laten.
Zorg ervoor dat je de hardware problemen geheel uitsluit!
Dan kan je verder zoeken naar drivers en software conflicten.

Dus ook je kabels vervangen etc, ik zou je mobo uit je kast halen, om een aantal mogelijke oorzaken uit te sluiten + het is meteen makkelijker testen. Laat WC cooling ook even achterwege tenzij je het nodig hebt.

Bij het testen is het natuurlijk niet altijd gemakkelijk om meteen vervangende hardware te vinden, maar bedenk hier alternatievn voor. ik zou niet meteen vanalles gaan kopen voordat je weet waar de oorzaak van je probleem vandaan komt, tenzij het de laatste mogelijkheid is. En dan zou je nogeens bij een winkel zelf kunnen testen voordat je iets koopt. ;)

Verwijderd

Topicstarter
jah oke ik begrijp het wel,
maar naar mijn idee heb ik zo;n beetje alle mogelijkheden gehad.
Ik draai nu ook alleen met de basis onderdelen.
En toevoegen van aarde gaat niet lukken, omdat het hier eenmaal niet zit, en mijn ouders niet willen dat ik hier ga klooien aan het huis.
Maar ik denk er momenteel gewoon aan om gewoon helemaal over te gaan op iets nieuws.

NForce X16 met AMD X2 processor en 7800GTX,
ben ook alweer toe aan wat nieuws,
en als ik zo maar bezig blijf met testen en elke keer teleurgesteld wordt,
dan lijkt het me nu een goed moment om toch maar over te stappen.

Mocht het dan met de nieuwe hardware nog problemen opleveren,
dan moet het wel aan de voeding / aarde voorzieningen liggen.
Pagina: 1