Enkele vragen betreffende nieuw system in oude Chieftec kast

Pagina: 1
Acties:
  • 123 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik ben op dit moment bezig met het samenstellen van een nieuwe pc die in een oude kast geplaatst moet worden.

Ik gebruik mijn pc voor dvd's bekijken, programmeren, office taken, internet / downloaden. Dit zijn dan ook de taken voor mijn nieuwe pc. Alleen ik wil wel de mogelijk hebben om de spelletjes van nu te kunnen spelen (Half-life 2). Maar de graphische kaart hoeft geen top of the bill te zijn. Alle grafische pracht hoeft niet per se aan te staan.

Het grootste probleem met mijn huidige pc nu is dat ik tijdens het downloaden met bittorent niet meer fatsoenlijk kan werken met de pc. Laat staat een dvd of mp3 afspelen. De boel gaat dan enorm stotteren.

Mijn huidige pc (AMD Thunderbird 1.2 ghz, 650 mb intern, radeon 8500LE) zit in een kast van chieftec en daar moet het spul weer in.

De componenten die ik op het oog heb:
  • AMD Athlon64 3200+ S939
  • 2x DDRAM 512Mb PC3200 400MHz
  • HDD 160Gb 7200rpm SATA 8Mb
  • NEC 3550 DVD +/- Rewr 16x zwart
  • Creative SB Audigy SE (oem)
  • Asus VGA X300SE-X 128Mb PCI-E
Moederbord:
  • Gigabyte MB K8NF-9 AMD S939
  • Asus MB A8N-E AMD S939
  • Asus MBA A8N-VM CSM AMD S939
  • MSI K8N Neo4-F S-939 DDR400 PCI-E ATX
Ik heb gekozen voor de ene goedkoopste AMD Athlon64 processor, zodat ik over een jaar (oid) nog de mogelijkheid heb om de processor te upgraden. De rest van de componenten zijn vooral gekozen voor de lage prijs. De totale prijs bij Norrod (met de Gigabyte) is bijna 600 euro. Dat is ook wel het maximum. Netwerkkaart, extra hd's, monitor, toetsenbord en muis heb ik al. Ik richt me trouwens op Norrod, Funprice en Computerland.

Mijn belangrijkste vragen zijn:
Kan ik met de gekozen videokaart Half-life 2 redelijk vlot spelen?

Ik kon op de site van Chieftec ( http://www.chieftec.com/products/Workcolor/BX01.htm ) niet vinden of de kast ook eisen stelt aan het moederbord, zijn die er? En voldoen mijn opties?

Past een Micro ATX of heeft dat toch geen voordeel voor mij?

Op dit moment maakt mijn pc best een boel lawaai. Ik heb niet goed kunnen constateren wie daar de oorzaak van is. Ik weet dat de volgende voeding http://www.highpowersupply.com/product-ps-hpc360202.htm horend bij de kast zit. Is het fair om er van uit te gaan dat die niet de grootste herrie bron is, maar de processorkoeler (welliswaar van Thermaltake - onvind maar op hun site). Dus levert het investeren in een stille processorkoeler geluidsvermindering op?

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:13

Piggen

Lekker bakkie

Ik zou voor een betere videokaart gaan, want ik geloof niet dat je daar lekker Half-Life 2 mee kunt spelen.

mATX past verder prima in die kast en ik zou eerst eens kijken waar het storende geluid vandaan komt voor je dingen gaat ondernemen. Met een nieuwe processor komt er ook een nieuwe koeler op (de boxed koelers zijn best oké) en kan het probleem zo opgelost zijn.

• Tim Schuhmacher
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:37
Ik twijfel dus zelf ook wel een beetje over de videokaart. Deze had trouwens wel als voordeel dat hij passief gekoeld werd. Scheelt weer een herriebron. Of is een ventilator van een videokaar qua dB veel minder en dus van geen betekenis dan die van de processor & voeding?

En 'best oke' is dat vergelijkbaar met de Zalman CNPS 7000B-ALCU die ik op het oog had bij Norrod?

[ Voor 17% gewijzigd door Tim Schuhmacher op 24-01-2006 00:31 ]

• Piggen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14:13

Piggen

Lekker bakkie

Die is uiteraard stiller, maar als ik de ervaringen mag geloven zijn die boxed koelers ook geen lawaaischoppers.

En qua videokaart zijn er ook volledig passieve 'silencer'-uitvoeringen van de Geforce 6600 en 6600GT, alleen zijn die wel een stuk duurder. Een andere oplossing is een koeler van Zalman of Arctic op een actief gekoelde kaart schroeven, want dat scheelt ook nogal.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-02 12:18
neem de arctic freezer 64 pro om op je cpu te zetten, koelt beter en is stiller, en hij is goedkoper
ik heb zelf een zalman vf700-cu op mijn 6600gt gezet, daarna hoor je em niet meer

PSN: djmurcielago