Terrestrial schreef op maandag 23 januari 2006 @ 23:29:
Helaas heb ik nog steeds geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Dat het werkt met 400 mhz geheugen weet ik maar hoe bereik ik dat de FSB altijd op de volle 800 mhz draait.
Als je met dual channel module 2x 533 mhz = 1066 mhz - 30 % = 747 mhz haalt is dat dus niet de volle bus. Dan maar beter 2 modules van 800 mhz kopen? Dat is echter wel een stuk prijziger.
je denkt verkeerd
je bus is maar 200Mhz
je geheugen erbij ook
ze gebruiken alleen wel allebij apparte technieken om meer bandbreedte te genereren.
dual channel is ook een techniek om voor meer bandbreedte te zorgen.
de snelheid is en blijft 200Mhz
men noemt het 800 en 400Mhz, maar in feite maken ze gewoon een 2 of 4 kanalen elks op 200Mhz.
dat je daardoor meer bandbreedte krijgt, sure, maar dat maakt het geen echte 400 of 800Mhz.
het is ook niet 100% effectief trouwens. doordat er verdeeld moet worden over meerdere kanalen zal er altijd wat overhead af gaan.
en bij dualchannel is dat helemaal erg omdat je niet eens kan voorspellen naar welk geheugensegment er geschreven gaat worden, waardoor je transacties niet kan balanceren.
daardoor houd je maar ongeveer 30% effectieve extra snelheid over.
edit: zoals ik dus ook al zei: je mag de snelheden niet optellen. fabrikanten doen dat wel om duidelijk te maken wat sneller zou moeten zijn, maar het is gewoon niet echt zo dat het b.v. 800Mhz is.
[
Voor 37% gewijzigd door
McKaamos op 23-01-2006 23:40
]