Leuke informatie iig. Ik heb de functie eigelijk meteen uitgezet (had al gelezen dat het snelheid koste). Als ik aan het gamen ben stop ik lekker mijn downloads......dion_b schreef op vrijdag 10 juli 2009 @ 21:57:
[...]
De WL-308 heeft een interessante feature, namelijk de mogelijkheid QoS (ook wel bekend als traffic shaping, maar Sitecom noemt het "Stream Engine") toe te passen op verkeer dat van en naar je LAN gaat.
Bedoeling van die feature is om te zorgen dat hoe nOOberig jij of anderen op de LAN bezig zijn met onbegrensde up/downloads, je altijd voldoende bandbreedte gereserveerd hebt voor gaming packets.
De manier waarop de WL-308 dat doet is zorgen dat non-gaming apps nooit 100% van de verbinding kunnen gebruiken. Eén enkele toepassing mag max 75% van de maximale up- of download gebruiken.
Als je dus een speedtest doet, of een groot bestand probeert binnen te trekken via FTP oid, dan zul je niet je volledige snelheid kunnen bereiken. Mijn opmerking was dat deze feature niet perfect lijkt te werken, aangezien je ping (dus lag) met volledige belasting nog steeds oploopt tot 500ms (halve seconde), dus dat het beter dan niets is, maar niet meer dan dat, en anderzijds dat je met een 60 of 120Mbit/s verbinding gewoon het verschil tussen de 95Mbps die je met deze feature aan haalt en de 120Mbps max domweg niet merkt tenzij je iedere keer aan het kijken bent hoe groot je ... is op speedtestsites
Zo duidelijker?
En die paar sec dat mijn ouders wat aan het downloaden zijn, daar zal ik weinig last van hebben, ik zie hun niet langer dan een paar sec 90Mbit vol trekken