Pc start niet, voeding dood ?

Pagina: 1
Acties:

• KeRsTmAnNeKe
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:34
Sinds net heb ik 'wat problemen' met mijn pc, het hele ding wil niet meer starten.

Hij staat zo goed als altijd aan, net even weggeweest, kom trug, scherm zwart wat na tijdje vanzelf gebeurt, maar het bleef zwart.

gereset, niks.. zwart...

nog een paar keer, waarna hij na enkele seconden weer uitging.

en nu doet hij helemaal niks meer, behalve een hoge toon die je uit hoort gaan als je stroom eraf haalt.

Zelf denk ik dat de voeding de geest gegeven heeft, kan morgen wel testen met een ander ding dat hier ligt, maar hoop moeite die ik hoop te besparen.
waarom ik het denk,
het is een 350w voeding, wel van enermax geen sambal-bij merk, en er hangt flink wat apparatuur aan.
eerste gen. amd 64, 4 harde schijven, dvd-speler en brander, aparte geluid en netwerkkaart, stuk of 5 casefans, gf 6600gt en nog usb apparaten die wat stroom gebruiken.
aardig wat voor zo'n voeding naar mijn idee.

gisteren van mijn vriendin een usb stuurtje gekregen en die heb ik toestraks aangesloten, maar denk dat het net dat laatste beetje was dat de voeding kon hebben en dat hij na enkele uren aangesloten te hebben gezeten de geest heeft gegeven.

Nu hoop ik dus dat iemand een oplossing kan geven zonder dat ik zelf moet gaan zoeken, heb hier nog wel een atx voeding liggen, maar die moet ik ook weer ergens uit slopen... en gaat mij al met al enkele uurtjes kosten denk ik... lostrekken van alle hardware enz enz..
(dat ik dat enkele jaren geleden leuk vond :p)

Mocht het probleem ergens anders kunnen liggen hoor ik dit ook graag.

• paulman
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05-2025
atx stekker loshalen van mobo, PS ON met ground kortsluiten en kijken of hij loopt? (als de fan draait, eventueel met multimeter voltages checken)

• silitek
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-05 10:46

silitek

Tubes Only

Toevallig net zo'n zelfde probleem opgelost. Een bak van een kennis van me..........ding bleef op zwart. Nieuwe voeding erin en draaien maar.

edit: Hij is wel alle data kwijt (fotoalbums) helaas niet kunnen redden :+

[ Voor 24% gewijzigd door silitek op 23-01-2006 21:52 ]

Tubes....It's what make music music!

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
je hoeft niet alles meteen uit je kast te halen gewoon de psu dr bij leggen en kabeltjes vervangen max 5 min werk.
maar idd hoogstwaarschijnlijk je voeding zoals je zelf zegt.
vergeet niet eerst al je usb aparaten eraf te halen ;) anders heb je straks t zelfde misschien :P

• Witwasser
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Heb dit probleem nu ook met mijn PC. Ik wou hem zaterdagmiddag aanzetten, maar hij deed helemaal niks... mijn eerst gedachte: de Voeding. Ik de kast opengeschroefd. Wat blijkt; de fan is ramvast gaan zitten door het stof wat er de laatste 2,5 jaar doorheen is gekomen (voeding nog nooit doorheen geblazen oid, dus heeel smerig ;)) en kon dus niet meer ronddraaien. Toen zag ik dat hij wat is gaan smelten en er kwam ook een brandend luchtje vanaf, toen wist ik het zeker, doorgebrand :P Het is trouwens een AOpen 350W voeding.

Nu maar een nieuwe 350W voeding besteld :)

• KeRsTmAnNeKe
zit dus waarschijnlijk toch goed, zal dadelijk weleens testen of voeding aanslaat met PS ON (welke moet ik precies hebben ...?) en mocht het dat zijn hopen dat er een computerwinkel in de buurt zit die vanavond open is...

gaat leuk geintje worden, wil geen low-budget voeding... en een 380w coolermaster die ze op site hebben staan haalt bij lange na niet de wattages van de 365w enermax die der nu in steekt... moet modelletje zwaarder worden :p

[ Voor 35% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 24-01-2006 18:34 ]

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
om je voeding aan te laten gaan moet je pin 4 en pin 6 met elkaar verbinden (groen en zwart)

• KeRsTmAnNeKe
okee... net paperclip in ding geduwd en verrek, fans van voeding slaan aan...

zal eens snel wat dingen eruit trekken en kijken wat ie dan doet...

niks dus... zelfde resultaat met alleen mobo en videokaart...

kan natuurlijk ook nog een van die 2 zijn ... maar zie ik dadelijk wel met andere voeding...

[ Voor 36% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 24-01-2006 18:57 ]

• KeRsTmAnNeKe
stapje verder...

helaas geen voeding, wel een besteld...

heb hier even uit een kast die er toch maar stond een 300w voeding gepakt, aangesloten en niks... terwijl die voeding wel aanslaat als ik die ps on kortsluit...

enige wat op moment aangesloten is zijn mobo/proc met daarin losse videokaart... ik weet niet of een pc meer nodig heeft ofzo om aan te gaan?

stomme computers ook...

net even paperclip erin gedaan terwijl alles aangesloten was... voeding gaat gewon draaien, cpu fan ook...
ga het even proberen met oude voeding... kan goed zijn dat daar niks mis mee is... heb ik net nieuwe besteld :p (annuleren dan maar...)
maar wat zou het dan kunnen zijn ?

nog even edit... met de enermax voeding precies hetzelfde...
de power led blijft wel hele tijd branden... ook als pc in principe uit staat...
wtf is er aan de hand :(

Met 'starten' net kreeg ik nog wel 4 rode leds... zou dat kunnen betekenen dat mijn processor dood is... en daarom pc ook gewoon helemaal niet start ?

net nog beetje gepield...

komt eropneer, voeding waarschijnlijk nog goed, nieuwe ook al geannuleerd...

zodra pc start, wat hij niet uit zichzelf doet, gaan er achterop 4 rode leds branden, wat volgens msi
System Power ON
-The D-LED will hang here if the processor is damaged or not installed properly.
is...

dus is processor of moederbord...

hoop laatste, socket 754 mobo is goedkoper dan een athlon processor...

[ Voor 70% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 24-01-2006 22:31 ]

• KeRsTmAnNeKe
hmm...

schijnbaar heeft ie hele dag op standby gestaan... is het normaal dat de chipset op mobo echt goed heet word ?

word ff helemaal gek hier... over wat te doen... iets is stuk, maar wat, kanshebbers zijn mobo en processor...

Processor lijkt me beetje gek, dingen gaan langer dan 2 jaar mee over algemeen, koeler heeft al die ijd gewerkt en ook nooit op kritische temperaturen gewerkt... ook niet overclocked enzo...
Zou dus van ene op andere moment uitgevallen moeten zijn.
optisch ook niks op aan te merken.

Moederbord geeft een foutmelding op de processor, dmv 4 rode leds, als ik pc start dmv paperclip in PS ON.
Ik weet ook niet of een pc aan hoort te gaan als de processor stuk is, of dat er iets doorgefikt kan zijn op mobo waardoor die nu een foutmelding geeft.
Chipset op mobo word ook gruwelijk heet, zelfs met pc op standby.

Zit dus aan te denken mobo te vervangen door een met PCI-E en gelijk PCI-E videokaartje erbij, was toch al van plan andere videokaart te kopen.
en dan hopen dat processor nog heel is.

Maar als processor stuk is, misschien beter te upgraden naar een s939 mobo (nu 754) en gelijk een 3200+ 64 derin proppen.

qua geld komt het nu iig op meest slechte moment :p

[ Voor 83% gewijzigd door KeRsTmAnNeKe op 25-01-2006 19:33 ]

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:31
Hele grote kans dat het je northbridge is, je kan het alleen uitsluiten met een testprocessor. Sowieso is dan een upgrade niet geheel onverstandig. Mocht je nog garantie hebben op je moederbord (vaak wel 2 jaar) dan kun je die opsturen, krijg je hem dan terug dan heb je weer moederbord + processor combotje.

Als een processor stuk is piept je PC niet meer maar gaan de fans meestal wel draaien.

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• KeRsTmAnNeKe
eindelijk weer bericht vanaf mijn eigen pc...
het was idd mobo, heb er nu een nieuw plankje in gehangen en alles werkt weer naar behoren.

Schaf binnenkort denk ik wel een wat dikkere voeding aan.

en dadelijk fijn alles opnieuw installeren :(
Pagina: 1