Mediacenter PC + HD-TV via DVI: werkt dat zomaar?

Pagina: 1
Acties:
  • 804 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-02 17:08
Binnenkort willen we een LCD HDTV kopen, met daaraan een Media Center PC. Nou is het natuurlijk het mooiste als de volle resolutie van die TV kan worden gebruikt door het Media Center, en dan wel digitaal (dus zonder gezeur met analoge TV-outs enzo). Ik heb vast gezocht naar TV's die een beetje in de buurt komen van wat we willen en ik kwam onder andere terecht bij dit model van Philips. Er staan er op die site nog meer, het gaat in dit geval niet specifiek om deze. Nou vroeg ik me af: kunnen die TV's (in het algemeen) HD-resolutie aan op hun DVI-ingang (op de Philips-site worden maar een paar 'normale' computer-resoluties, met als hoogste 1280x1024, genoemd, maar de HD-resoluties staan weer wel bij 'video-resoluties'....). Met andere woorden: slikken die flatpanels ook gewoon hun eigen native resolutie via DVI?

Daarnaast heb ik begrepen dat het over het algemeen de nVidia-videokaarten zijn die op iedere resolutie kunnen werken (wat ik dus wil is het liefst de native resolutie van het paneel). Klopt dat?

• MisterData
Is het echt zo'n lastige vraag? :) Laat ik de vraag dan anders stellen: wat is de optimale manier van aansluiten van een media-center met een nog te kiezen videokaart naar een nog te kiezen LCD-TV die in iedergeval HD-resoluties aankan (maar misschien een native resolutie heeft die lager ligt)?

Verwijderd

Het antwoord is ook makkelijker dan het lijkt:

wat is de optimale aansluiting die vanuit je pc komt?

Aangezien er nog een hdmi uit je pc komt, en dit ook niet gaat lukken is je antwoord:

DVI

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Een scherm kan als hij ervoor geschikt is gewoon een resolutie weergeven die de pc uitstuurt. Het verschilt per scherm of je hem op "native panel" resolutie aan kan sturen (VGA en DVI zijn daar beide geschikt voor, het verschil is niet schrikbarend groot).

Let wel op dat niet alle schermen zich graag op native panel resolutie laten aansturen (belachelijk, maar het is wel zo!).

[ Voor 20% gewijzigd door JvS op 24-01-2006 18:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nou vroeg ik me af: kunnen die TV's (in het algemeen) HD-resolutie aan op hun DVI-ingang (op de Philips-site worden maar een paar 'normale' computer-resoluties, met als hoogste 1280x1024, genoemd, maar de HD-resoluties staan weer wel bij 'video-resoluties'....). Met andere woorden: slikken die flatpanels ook gewoon hun eigen native resolutie via DVI?
Ja en nee, de scaler zal tv weergeven op de native resolutie, maar dit hoeft niet te betekenen dat hij deze resolutie ook als input slikt. (voorbeeld hiervan zijn de faroudja scalers, deze kunnen wel scalen naar 1080p maar accepteren geen 1080p als input) Sommige fabrikanten kijken eerst naar de resolutie en sturen het signaal alleen door de scaler indien dit nodig is.
Daarnaast heb ik begrepen dat het over het algemeen de nVidia-videokaarten zijn die op iedere resolutie kunnen werken (wat ik dus wil is het liefst de native resolutie van het paneel). Klopt dat?
Ja en nee, de laatste drivers bieden ondersteuning voor HDTV resoluties, echter is het weergeven van interlaced niet vlekkeloos. Indien je een HDTV wil en deze op de computer wilt aansluiten en optimaal beeld wilt hebben kun je het beste kijken naar 720p of 1080p tv die dit ook op de inputs zal accepteren. De laatste bestaat nog niet (een Pioneer plasma die dit kan is er bijna) en dus blijven alleen de 720p tv's over.

[ Voor 5% gewijzigd door |sWORDs| op 24-01-2006 18:13 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• MisterData
Bedankt voor de informatie :) De enige manier om erachter te komen of een flatpanel z'n native resolutie slikt is dus kijken naar de specs (of het even testen)...

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je hebt uberhaupt geen keus. Waarom zou je een panel nemen met een resolutie van meer dan 720 lijnen en minder dan 1080? Scalen moet ie dan altijd en het scalen van 1080 naar 720 en visaversa is het makkelijkst en geeft het beste resultaat. Haal dus gewoon een 720p scherm met een goede scaler. (bijv. faroudja scaler, of een pioneer scaler) Of een 1080p scherm met een goede scaler.

En neem helemaal geen scherm met een 1366x768 resolutie, een videokaart kan vanwege 8bit geen 1366 aan, maar alleen 1360 en 1368 en veel van die schermen accepteren die weer niet op hun inputs. Benq heeft een leuk scherm dv3750. Deze is 1080p maar accepteert alleen 1080i en lager op zijn inputs. Hang je pc daar aan met 720p en de faroudja scaler maakt er een mooi beeldje van. Zodra 1080i stb's / hd-dvd's er zijn kun je die ook meteen aansluiten. Scherm is 37" (95 cm) en kost zo'n 1550 euro.

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Mischien kan ik mijn vraagje hier ook even stellen.

Ik heb nog een radeon 8500 liggen. Die wil ik binnenkort graag in een HTPC stoppen. Kan ik met die kaart via de DVI-uitgang gewoon alle gangbare resoluties op een LCD-TV weergeven? Of zijn er nog speciale vereisten waaraan een grafische kaart voor dit soort werk moet voldoen. Die radeon 8500 wil ik met name graag gebruiken omdat het de snelste radeon is die nog 3d ondersteuning heeft in Xorg.

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

El Cid schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:13:
Mischien kan ik mijn vraagje hier ook even stellen.

Ik heb nog een radeon 8500 liggen. Die wil ik binnenkort graag in een HTPC stoppen. Kan ik met die kaart via de DVI-uitgang gewoon alle gangbare resoluties op een LCD-TV weergeven? Of zijn er nog speciale vereisten waaraan een grafische kaart voor dit soort werk moet voldoen. Die radeon 8500 wil ik met name graag gebruiken omdat het de snelste radeon is die nog 3d ondersteuning heeft in Xorg.
The newer Rage 128 and Radeon chips are not yet supported by this driver. Rage 128's and Radeon's are, however, supported by separate drivers, and owners of such adapters should consult the documentation provided with these drivers. This driver will also invoke the appropriate driver if it finds Rage 128 and/or Radeon adapter(s) in the system.

ATI Proprietary Linux x86 Display Drivers for XFREE86 / X. Org Version 8.21.7
The ATI Proprietary Linux driver is designed to support the following ATI desktop products:
Radeon® 8500 series
Radeon® 9000 series
Radeon® 9100 series
Radeon® 9200 series
Radeon® 9500 series
Radeon® 9550 series
Radeon® 9600 series
Radeon® 9700 series
Radeon® 9800 series
Radeon® X300/X550 series
Radeon® X600 series
Radeon® X700 series
Radeon® X800 series
Radeon® X850 series

De 8500 is dus de minimale kaart voor deze drivers en niet de maximale. 3d acceleration lijkt volgens de documentatie ook geen probleem.

Edit.... Misschien ook wel gezien de lading hits bij het zoeken naar r300 en acceleration.

[ Voor 7% gewijzigd door |sWORDs| op 25-01-2006 18:30 ]

• El Cid
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
Jij hebt het nu over door ATI geleverde binary drivers. Ik had het over de ingebouwde open source drivers van Xorg. Eventueel kan ik er dan ook nog een radeon 9800pro instoppen die ik nog heb liggen. Dan werkt HDTV vrijwel zeker. Maar dan moet ik die binary drivers dus gaan gebruiken, en mijn ervaring is dat het voor problemen kan zorgen onder linux. Met mijn radeon 8500 icm de ingebouwde drivers van Xorg, hoef ik maar een keer een configuratie bestand voor Xorg te maken. En als het goed is blijft alles dan ook werken bij toekomstige updates van de desbetreffende linux distributie.
Pagina: 1