xbox360 als media extender

Pagina: 1
Acties:
  • 199 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• RuBBerenRoBBie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-02 20:05

RuBBerenRoBBie

Ben niet gek, ben vliegtuig...

Topicstarter
Ik verwacht zeer binnenkort een samsung le26m51 binnen te krijgen. Ook heb ik de (onverwachte) mazzel een nieuw telefoonabonnement af te sluiten, met cadeau!!

Natuurlijk wil ik op de lcd hd-films gaan bekijken en later in het jaar hdtv uitzendingen (wk2006) bekijken/ opnemen. Ik wil hiervoor dus een htpc aanschaffen. Dit zal dan wel een vrij zware moeten worden. Dat geld heb ik voorlopig niet!!
Nu kan ik als cadeau bij een nieuw abonnemt een xbox360 premium kiezen.
Ik geef niks om er games op te spelen, ik wil hem puur gebruiken als mediaextender.

Na lang zoeken op allerlei forums (hdready, hdinfo, tweakers, avforums, etc) kom ik er echter niet achter wat de systeemeisen zijn voor de mce2005 server die ik wil gebruiken i.c.m. de xbox360.

Ik heb hier een duron1400mhz staan met een onboard graphics en een tv kaart (mce150) en 512mb ram. Dit is in principe genoeg voor mce2005.
Maar is het ook genoeg om .ts files en wmv9 files te streamen naar de xbox360? Dit is voor mij het belangrijkste.

Ik hoop dat ik alles een beetje goed heb uitgelegd, maar ik vat het even samen in een zin:

Wat zijn de minimale systeemeisen voor een mce2005 pce met xbox360 als mediaextender om vloeiend hd-films te kunnen afspelen?

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

Kan je dan niet gewoon beter je pc via d-sub/dvi direct op je tv aansluiten? :?

Of mis ik hier iets? ben niet zo'n hdtv-goeroe :P

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:00
Ik zie er ook niet het nut van om die xbox tussen computer en tv te zetten, zeker als je toch geen games gaat spelen.

Afhankelijk van de uitgangen op je kaart en ingangen op je tv (DVI lijkt me het handigst) sluit je ze direct op elkaar aan. Die xbox is gewoon een doorgeefluik als je hem gebruikt as extender, verder doet 'ie helemaal niks.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Nou, ik heb geen zware pc ter beschikking... Tenminste niet een om hd af te kunnen spelen.
De minimum spec daarvoor zijn voor wmv9 een 3,0g proc.
Ik dacht het via de xbox op deze manier op tye kunnen lossen.

Ik heb ook gekeken wat de minimum specs zijn om hd materiaal via een pinnacle showcenter 200 af te kunnen spelen, maar niets duidelijks kunnen vinden.

• Banjy
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-02 18:05
Breepee schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:30:
Ik zie er ook niet het nut van om die xbox tussen computer en tv te zetten, zeker als je toch geen games gaat spelen.

Afhankelijk van de uitgangen op je kaart en ingangen op je tv (DVI lijkt me het handigst) sluit je ze direct op elkaar aan. Die xbox is gewoon een doorgeefluik als je hem gebruikt as extender, verder doet 'ie helemaal niks.
Is niet waar. Hij geeft inderdaad door maar helpt wel degelijk mee met decoden. Mijn cpu load is beduidend lager als ik via de xbox 360 een HD film op me tv afspeel dan direct op mijn computer. Het is dacht ik ook weer niet zo dat hij alles doet maar andere mensen weten ook te melden dat hij wel degelijk mee helpt.

Het andere grote voordeel vind ik dat je alleen maar een netwerk kabel hoeft te trekken... En geen DVI/HDMI en optical cable (moet je toch wel hebben als je echt wilt gaan genieten). En als je dus een xbox 360 met dat abbo kan krijgen dan lijkt mij dat een goede keuze :)

Mocht je geld over hebben en bereid zijn om direct aan te sluiten dan is dat nog steeds wel een stuk beter en minder omslachtig. (meer codecs supported) Mij bevalt het echter prima zo. :)

Photography Portfolio Straaljager filmpje

• Brent
Banjy schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:35:
Is niet waar. Hij geeft inderdaad door maar helpt wel degelijk mee met decoden.
Leg me dan maar eens uit hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden op de Microsoft website. Volgens mij is het namelijk niet zo, en dan kan de TS beter kijken of hij een Athlon XP 2500~3000 kan bemachtigen.

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Breepee schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:07:
[...]

Leg me dan maar eens uit hoe dat werkt en waar ik dat kan vinden op de Microsoft website. Volgens mij is het namelijk niet zo, en dan kan de TS beter kijken of hij een Athlon XP 2500~3000 kan bemachtigen.
Dit is precies het probleem waar ik ook tegenaan loop. Ik kan nergens uitsluitsel (voor 100%) krijgen of de xbox het coderen doet of niet. Ik heb nl. alleen een duron 1400mhz om eraan te hangen en als die het coderen moet doen kan ik het wel vergeten met hd materiaal... Laat staan zometeen opnemen van hd tv en/ of het bekijken ervan.

Ik kan ook kiezen voor een sempron 2800 systeem, 160gb, 512mb met een onboard videokaart, maar dan moet ik weer investeren in minimaal een geforce 6200 en een htpc kast...
En dan denk ik dat een geforce 6200 ook nog te weinig is... (zijn andere topics voor, kom ik wel achter).

Het leek mij i.i.g. een fantastische oplossing om met de xbox in zee te gaan, want dat zou me niets kosten. Aan de andere kant, wanneer het niet werkt, staat hij voor niets in de kast...

Hoe ik hier trouwens aan kom is via een artikel in de chip. Daar stond een voorbeeld mediacenter oplossing van een zeer goedkope pc (via 800mhz, 256mb, onboard video) als server met een pinnacle showcenter200 als streaming client eraan. Op deze manier zou je wel hd films af kunnen spelen mits via lan gestreamt...

• Banjy
Breepee schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:07:
[...]

Uitleggen kan ik niet maar ik heb besloten het eens zelf uit te zoeken.

Ik heb getest met een WMV-HD filmpje (van microsoft site) en een .TS Film.

(cpu loads)

WMV-HD (step into liquid, 1280x720):
Weergave op pc: +- 80%
Weergave op tv: +- 7%

.TS (1920x1080)
Weergave pc: +- 38%
Weergave tv: +- 13%

Conclusie:

Xbox 360 helpt wel degelijk mee met decoden het verschilt ook per formaat. Mij valt het grote verschil op in een 720p en 1080i bron. Ik moet hier alleen nuanceren niet zo zeer de bron maar het formaat speelt een grote rol. (tevens 720p .TS getest)

Veronderstelling:

WMV-HD is een veel krachtigere codec dan .TS (mpeg2) en vereist dus meer rekenkracht van de cpu de xbox 360 neemt die dus beter over.
.TS word officieel niet ondersteund door Windows media player en de xbox 360 dit lukt wel via HDTV pump vandaar dat hij minder kan meerekenen dan zijn vertrouwelijke wmv formaat.

Ik hoop dat je hier wat mee kan!

• Brent
RuBBerenRoBBie schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:25:
Ik kan ook kiezen voor een sempron 2800 systeem, 160gb, 512mb met een onboard videokaart, maar dan moet ik weer investeren in minimaal een geforce 6200 en een htpc kast...
Ik dacht dat je die Duron al had? CPU upgraden naar iets rond de 2500-3000 en je bent klaar. Eventueel een videokaart die helpt bij het renderen, Geforce 5200/6200 Radeon X300/X1300.
En dan denk ik dat een geforce 6200 ook nog te weinig is... (zijn andere topics voor, kom ik wel achter).
Een 6200 is hier juist zo ongeveer speciaal voor gemaakt, geknipt dus voor deze taak.
Banjy schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:20:
WMV-HD is een veel krachtigere codec dan .TS (mpeg2) en vereist dus meer rekenkracht van de cpu de xbox 360 neemt die dus beter over.
Lijkt me idd een redelijke conclusie. Rijst echter de vraag hoe toekomstbestendig zo'n oplossing is. Wie zegt dat WMV de codec is die straks te vinden is op Bluray/HDDVD. Als dat een andere is, heb je misschien niks meer aan je Xbox? Met een goede CPU kun je alles afdraaien, ongeacht de codec.

• jozejas
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-09-2025
de xbox-360 is ontworpen rondom hd dus hij zal zeker het hd-dvd formaat ondersteunen want er komt binnenkort een externe hd-dvd speler voor uit dus dat zal het probleem niet zijn maar als ik de ts was zou ik dit in het xbox360 forum vragen

animus maximum donatum atque maximum punium est

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
[quote]Breepee schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:29:
[...]

Ik dacht dat je die Duron al had? CPU upgraden naar iets rond de 2500-3000 en je bent klaar. Eventueel een videokaart die helpt bij het renderen, Geforce 5200/6200 Radeon X300/X1300.

Ik heb die duron idd ook al. Maar ik kan die niet zomaar upgraden naar een 2500~3000. Trekt het moederbord/ ram niet. Ik moet het hier dus mee doen.
Ik bedoelde dat ik i.p.v. een xbox360 ook kon kiezen voor een sempron 2800+ bij het nieuwe telefoonabonnement, maar dan moet ik er dus nog wel een videokaart en een geluidskaart bij kopen

Ik heb dus gewoon twee keuzes:

Kiezen voor de xbox i.c.m. een duron 1400mhz waar ik mce2005 op draai (systeempje heb ik al thuis) maar het gevaar lopen dat het niet werkt doordat het systeem te slecht is (maar dit kost me niets en ben gelijk klaar), of
kiezen voor een sempron 2800+ systeem, 160gb, 256mb die ik dan gebruik als htpc. Moet ik nog wel een videokaartje kopen en natuurlijk een goede geluidskaart! Eigenlijk ook een htpc kast!!
Kost me wel weer +/- 200 (zonder nog de 150 euro voor een kast) euro terwijl ik dus misschien gratis en voor niets klaar kan zijn!

Maar gasten thanx voor de hulp tot nu toe!!

@Banji: Wat zijn dan de systeemspecs van je computer waar de xbox is op aangesloten??

• Banjy
RuBBerenRoBBie schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:25

Maar gasten thanx voor de hulp tot nu toe!!

@Banjy: Wat zijn dan de systeemspecs van je computer waar de xbox is op aangesloten??
Asrock Dual Sata s939 bordje
AMD Athlon 64 3000+ @ 2,24ghz
2 x 512mb PC3200
6600GT (weet niet of deze al meewerkt met decoden, het schijnt dat deze dat kan over een tijdje met nieuwe drivers ofzo)
2 x 250gb Samsung schijven in Raid 0

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Kijk! Dat is nogal een verschil met een Duron erin. Dan moet alles wel vloeiend verlopen bij jou!!!
Ik zou even kijken naar nieuwe drivers voor je 6600gt, die moet het hardwarematig decoderen nu al ondersteunen via de nieuwste drivers volgens mij. Scheelt weer wat.

Ik neem aan dat je een utp kabeltje hebt getrokken van je pc naar je xbox? Heb je idd maar 1 kabeltje nodig...

Ik ga nog effe verder zoeken tussen de xboxers!

• Banjy
RuBBerenRoBBie schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:16:
Kijk! Dat is nogal een verschil met een Duron erin. Dan moet alles wel vloeiend verlopen bij jou!!!
Ik zou even kijken naar nieuwe drivers voor je 6600gt, die moet het hardwarematig decoderen nu al ondersteunen via de nieuwste drivers volgens mij. Scheelt weer wat.

Ik neem aan dat je een utp kabeltje hebt getrokken van je pc naar je xbox? Heb je idd maar 1 kabeltje nodig...

Ik ga nog effe verder zoeken tussen de xboxers!
klopt UTP en ik heb volgens mij 81.95 zoveel nieuwer is er nog niet (toch?). Maar ik geloof dat zeker bij wmv-hd de xbox 360 zo goed als al het decoden doet want ik had nog wat andere programma's aan die altijd wat cpu kracht vragen. Het voelt tenminste niet als belastend als ik een HD film afspeel... Maar dit zou ook wel kunnen komen door de redelijke processor.

Maar als je echt een HTPC experience wilt en je ben bereid wat te investeren dan lijkt mij dat zeker de betere keus omdat het gewoon makkelijker in de toekomst werkt. Ik zit vast aan de weergever van de xbox 360 je kan niet goede programma's gebruiken die meteen alles ondersteunen etc. Ook divx/xvid behoren niet tot de mogelijkheden (er is een work around voor dvd maar HD moet je een extreem krachtige pc voor hebben als het zelfs al mogelijk is)...

Als je xbox 360 voor bijna niks kan krijgen dan kan ik je zeggen dat het goed bevalt en lekker werkt! Heb je echter geld over en wil je het ultiem ga dan voor een losse HTPC :) Want ondanks dat het mij nu prima bevalt zal ik later denk ik wel voor een losse htpc gaan of de extenders moeten uiteraard nog veel beter worden, dat is gewoon net iets minder omslachtig. Al heeft dit ook wel ze charme hoor... content van je pc plukken een kamer verder :*) (gewoon de cool factor)

• lowfi
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 16-02 07:38
xbox is niet echt stil... misschien iets om rekening mee te houden

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
OK bedankt weer voor de tips, ik ga de xbox maar uit mijn hoofd zetten en wat extra geld opzij zetten!!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:55

Jag

Overigens kan het niet anders dan dat de X-box de decoding doet. Anders zou namelijk de rauwe (niet geencode) video data naar de XBox gestreamd moeten worden, dat lukt niet met 100MBit. Kijk maar naar de data rates van DVI, die zijn gigantisch.

Als je overigens voor een HTPC gaat:
- VGA kabels zijn goedkoper dan DVI kabels een stuk minder problematisch bij lengtes van meer dan 5m. En VGA geeft bij mij geen enkel zichtbaar verschil met DVI bij 1280x720. Bij grote lengtes (15m+) kan je BNC bekabeling gebruiken (5, ook als multi verkrijgbaar) om problemen met ghosting te voorkomen. VGA kan heel lang zonder kwaliteitsverlies met BNC.
DVI heeft als voordeel dat je geen beeldpositie afwijkingen kan hebben (bij VGA moet er altijd een keer gecalibreerd worden), maar DVI wil nog wel eens niet werken op sommige resoluties om onduidelijke redenen. En DVI is gewoon niet geschikt voor grote afstanden (dan krijg je artefacten in beeld).
- LCD monitoren (dus ook tv's) altijd op native panel resolutie aansturen. Voor jouw tv is dat 1366x768, een resolutie die je met powerstrip moet aanmaken (standaard LCD tv resolutie). Als je dat doet is het kwalitatief net zo goed als een computer monitor alleen dan groter :).

• RuBBerenRoBBie

RuBBerenRoBBie

Topicstarter
Ok thanx... ik was idd al bezig met het uitzoeken van kabels en het vraagstuk vga/ dvi!!
Pagina: 1