full of half duplex?

Pagina: 1
Acties:
  • 120 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Passenger
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 11:41
Ik heb hier nu 5 pc's in mn netwerk staan, waaronder 1 router... als er 1 pc aan het downloaden is, lijkt het alsof de andere pc's langzamer over het netwerk kunnen babbelen... dus niet downloaden, maar echt babbelen over het netwerk (dus mn lokale server etc.) shares e.d. worden ook langzamer (en het lijkt me dat downloaden met 10k/sec niet zoveel bandbreedte trekt op een 100mbit netwerk?)
maar nou vroeg ik me af... moeten al die nic's nou full of half duplex staan? of heeft dat hier niets mee te maken? Zijn gewoon 5 10/100 nic's, allemaal full duplex, en een 10/100 5 poorts hub

• Redje
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18-08 21:30
OOPS!

Een standaard hub kan geen fullduplex aan, omdat een hub point to multipoint is een switch kan dat wel.

Dus ik zou hem maar op half duplex zetten :)

• Passenger
ok, onder windoze lukt me dat wel, maar hoe zit dat onder linux? of kan ik dan beter even een topic openen in het non-windows operated systems forum?

• BonBon
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 17-06-2010
de nic's moet je op half duplex zetten (hub ondersteunt geen full duplex; switch wel).
Feit is dat je bandbreedte gedeeld wordt over je 5 pc's... (zou je een switch hebben,
dan behoudt elke poort zijn volle snelheid).

• Passenger
moet ik dan mn hub wegdoen en een switch kopen? merk je daar veel verschil in?
want anders vraag ik me af waarom er dan 10/100mBit hubs bestaan.. zou dan totaal onzinnig zijn toch?

• Turtle
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19-06 14:09

Turtle

omdat een hub "iets" goedkoper is dan een switch. En als je van 1 PC wat naar een andere copieert en er gebeurt verder weinig op het netwerk dan merk je echt niet veel verschil tussen een hub en een switch. Een switch heeft alleen zin als je heel veel data tussen meerdere computers moet verzenden.
Je moet bekijken of het voor jou het geld waard is.

bla bla

Verwijderd

Nou ik kan je wel zeggen ik heb een switch gekocht en ik ben er erg blij mee, want ik doe nog wel veel aan lan gamen en dan zuigt iedereen veel data over de draad dus bij een hub gaat het dan bij iedereen langzaam dus een switch zeker waard, maar als je gewoon af en toe wat moet printen of je moet even een paar files van 1 computer hebben dan is een switch gewoon niet belangrijk, ik heb een 8 poorts en koste 350,- is een 10/100 switch, ik ben er erg blij mee maar die vertilator maar gewoon zoveel lawaai dat is wel stukkie minder.

• Passenger
hmzzz.. ze zijn dus nog niet eens zo duur.. een 10/100 hub is ook F160,- dus tiz ongeveer het dubbele.. valt me nog mee.. misschien toch interessant om dr naar te gaan kijken... nog aanraders?

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Even kort over spellen over een hub cq switch.
Maakt echt weinig uit, keer gespeeld over 10Mbit met hub en 100Mbit met switch, en het verschil is echt amper te merken.
Alleen als er mensen besluiten je hele mp3 collectie te gaan kopiëren dan is een switch op 100Mbit wel lekker, maar voor games maakt het allemaal niet zoveel uit.
Anders zou je immers nooit over een ISDN/modem verbinding kunnen gamen (is altijd nog een keer over 50 langzamer dan een 10Mbit hub)

• Passenger
wat ik hier vooral doe in het netwerk is, flinke files van gem. 50meg overzetten, en mp3 verzameling op server bij houden.. veelal met files werken... gamen over lan doe ik eigenlijk niet eens..

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-05 22:10

Jive

MooMooMastah

Dan laat jij zeker ook de lan-optimise optie uit als je lokaal gaat zitten unrealen met 8 man ofzow .....

Nou ... ik merk op een hub zowiezo al thuis met 3 man ofik die optie aan of uit heb, laat staan alsik op een lan-party zit met 30 man op een 3com switch met zun allen (beide 10mbit)

Jive's Box
Jive @ DNET

• Passenger
Op maandag 22 januari 2001 17:14 schreef JiveDAF het volgende:
Dan laat jij zeker ook de lan-optimise optie uit als je lokaal gaat zitten unrealen met 8 man ofzow .....

Nou ... ik merk op een hub zowiezo al thuis met 3 man ofik die optie aan of uit heb, laat staan alsik op een lan-party zit met 30 man op een 3com switch met zun allen (beide 10mbit)
als je nou ook nog een keer zou lezen wat ik post, zou je meteen zien dat ik geen spellen over lan speel...

Verwijderd

alleen een 100Mbit (autosensing of keihard 100) switch kan full-duplex aan, en dan nog alleen als die port waarop je verbinding wilt maken ook nog daadwerkelijk full-duplex is en de kaart dat ook aankan.

hubs, routers, etc. zijn geloof ik allemaal half-duplex.

Enige uitzondering is een cross-cable. Maar ik denk dat dat ook soort van point-to-point verbinding is.

8>
Overigens is het verschil tussen full-duplex en half-duplex niet eens zo'n snelheidswinst. Het komt er gewoon op neer dat frames tegelijkertijd ACKnowledged kunnen worden terwijl ze ontvangen worden. Bij half-duplex is het meer als een 27mc bakkie. Over en uit.
Pagina: 1