Bi-wiring of niet ?

Pagina: 1
Acties:
  • 9.909 views sinds 30-01-2008

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 13-07 21:54
Hoi mede tweakers,

Ik zit hier met een vraagje, ik heb een tijdje terug 2 speakers gekocht, de JBL northbridge E80. Deze bezitten de mogelijkheid om ze biwired aan te sluiten. Nu heb ik een receiver op mijn kamer staan, een sony STR-DE595. deze heeft een mogelijkheid om tussen speakers te schakelen (A, B of A&B).
Nu is mijn vraag kan ik de speakers op kanaal A en B aansluiten zonder dat ik iets sloop of opblaas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Geen punt, moet je alleen wel de reciever op a+b zetten anders heb je alleen laag of alleen hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeronimo
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20:40
Ja dat kan, kwestie van de inlegbruggen op je boxen verwijderen en aansluiten op a&b uitgangen van je versterker.

sneller typen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:36
Ik denk niet echt dat dit verstandig is. Je haalt er namelijk wel het hoog/laag filter wat in je speakers zit tussenuit. Je zet dan het volledige (= hoog+laag) signaal op je lagetonenspeaker en ook op je tweater... Kan me niet echt voorstellen dat die dat leuk gaan vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

darkmage schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:49:
Ik denk niet echt dat dit verstandig is. Je haalt er namelijk wel het hoog/laag filter wat in je speakers zit tussenuit. Je zet dan het volledige (= hoog+laag) signaal op je lagetonenspeaker en ook op je tweater... Kan me niet echt voorstellen dat die dat leuk gaan vinden...
De filters voor hoog en laag zitten nog steeds achter de terminals hoor. Dus je haalt die er niet tussenuit.

Every morning is the dawn of a new error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 21:07

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ik zie met dit soort hardware uberhaubt niet echt een voordeel in bi-wiren eigenlijk. Het voordeel van bi-wiren en bi-ampen in deze klasse staat nogal ter dicussie.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThoetmosesIII
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 20-02-2021
darkmage schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:49:
Als de speakerset de mogelijkheid biedt om 'bi-wired' aangesloten te worden (meestal te zien aan 2 metalen plaatjes onder de aansluit-terminals) kan het echt geen kwaad.
Een zichzelf respecterende luidsprekerbouwer zal de ene terminal aansluiten op het laag-doorlaat filter voor de woofer en de andere terminal op de hoog-doorlaat filter voor squaker en tweeter.

M.i. no problem dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
Heeft dit dan nog voordelen als ik deze speakers bi-wired aansluit of niet. want zijn deze 2 uitgangen ( A & B ) ook daad werkelijk gescheiden kanalen met hun eigen verstrerker trappen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZiegoM
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19-02 13:07

ZiegoM

Yammie R1

Nee, dat zijn gewoon verschillende aansluitingen op dezelfde eindtrap.

Je kan ook biwiren door twee kabels samen te draaien en in de plus/min van de A speaker te steken.

[ Voor 8% gewijzigd door ZiegoM op 23-01-2006 19:03 ]

\_Specs_/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJsbeer
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Met betrekking tot het opblazen zal het allemaal wel meevallen, ze zijn er immers voor gemaakt. Ik neem aan dat iedere ingang een filter heeft, anders zou die brug aan de buitenkant weinig zin hebben.

Maar wat denk je ermee te bereiken? Je zult het alleen maar doen voor het idee, qua geluid schiet je er helemaal niets mee op! Met Sony ES spul en een ziekelijk goed gehoor, allah, maar hier zul je niets van merken.
Ik heb zelf een QS920 versterker met B&W DM602's. Daar had ik eerst ook normale bekabeling tussen, later vervangen door absurde tuinslangen, maar daar merk je echt geen bal van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Inderdaad. Het effect met deze apparatuur zal echt 0,0 % hoorbaar zijn vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:26

voodooless

Sound is no voodoo!

... en met andere apperatuur ook niet :+

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Wat betreft andere apparatuur (veel duurdere en betere apparatuur) en het nut van bi-wiren en bi-ampen: hier zijn de meningen nogal op verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:07

Exirion

Gadgetfetisjist

Het idee achter bi-wiren is dat de grote stromen die door de woofer gaan, en de impedantiegrillen van het ding, het midden/hoog signaal beinvloeden. Daarom zou het scheiden daarvan een verbetering opleveren. Ik moet zeggen dat ik er geen ervaring mee heb, maar ik wijs het niet direct af als zijnde onzinnig.

Wel heb ik ervaring met bi-ampen: aparte versterkers voor laag en hoog of voor laag en midden/hoog. Daarbij is het filter actief omdat het _voor_ de eindversterkers zit. Dat heeft absoluut wel zin, maar het is toch nog wel een stapje verder dan bi-wiring. Een versterker voor midden/hoog hoeft ook niet zo zwaar bemeten te zijn als die voor het laag.

Ik ben van plan om m'n eigen speakers nog te gaan bi-wiren. Aan kabel geen gebrek en het is een vrij goedkope oplossing. Baadt het niet dan schaadt het niet ;) Bi-amping is wat ingrijpender en persoonlijk is de te behalen winst mij de moeite niet waard.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Het is wel compleet onzinnig: de amp stuurt door beide kabels exact het zelfde signaal. Voor de amp maakt het niks uit of je de kabel op de output van de amp splitst of op de input van de speaker. Je verlaagt misschien de weerstand van de kabel door er twee te nemen, maar een dikkere kabel doet hetzelfde.

Enige wat je doet je jezelf gerust stellen ;)

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 23-01-2006 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

deepspace schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:36:
Het is wel compleet onzinnig: de amp stuurt door beide kabels exact het zelfde signaal.
Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat door de woofer bij zware belasting tientallen amperes kunnen lopen en het idee is dat deze zware stromen van invloed zijn op het midden/hoog waar het oor gevoeliger is voor aantasting van het signaal. Door gescheiden kabels te gebruiken haal je dat in ieder geval uit elkaar. Of het ook hoorbaar is, ik weet het niet. Binnenkort kan ik het gaan vergelijken :)

Wel geloof ik absoluut in bi-amping, en dat is technisch ook makkelijker te verklaren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Exirion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:54:
[...]

Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat door de woofer bij zware belasting tientallen amperes kunnen lopen en het idee is dat deze zware stromen van invloed zijn op het midden/hoog waar het oor gevoeliger is voor aantasting van het signaal. Door gescheiden kabels te gebruiken haal je dat in ieder geval uit elkaar.
Alsof de hoge tonen van tevoren kiezen dat ze lekker over de andere kabel gaan? Het typische van een scheidingsfilter is dat op de UITgangen van het scheidingsfilter een gescheiden signaal staat. Daarvoor is alles precies hetzelfde signaal.

Daarnaast haal je denk ik twee verschillende vormen van Bi-amping door elkaar. Passieve bi-amping (2 versterkers met elk een kabel naar het aparte deel van het scheidingsfilter) en Actieve bi-amping, waar een line-level (actief) filter voor de twee versterkers zit en er een gescheiden signaal versterkt wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Anoniem: 17926 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:58:
Passieve bi-amping (2 versterkers met elk een kabel naar het aparte deel van het scheidingsfilter) en Actieve bi-amping, waar een line-level (actief) filter voor de twee versterkers zit en er een gescheiden signaal versterkt wordt.
Ik heb het over actief ja. Liefst dan ook met de versterkers in de speakers ingebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 17926

Heb ik geen ervaring mee, maar dat is inderdaad zeker aantoonbaar beter dan pure kabelverdubelling. Ook de passieve versie heeft zo zijn voordelen (hoewel minder opvallend qua resultaat denk ik.) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17:02

Jag

deepspace schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:36:Je verlaagt misschien de weerstand van de kabel door er twee te nemen, maar een dikkere kabel doet hetzelfde.
Dat niet eens. Je hebt wel twee keer zoveel kabeloppervlakte, maar de ene kabel geleidt alleen het HF signaal en de andere alleen het LF signaal. Netto resultaat: kabelimpedantie halveert niet :P.
Exirion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:54:
[...]

Daar gaat het niet om. Waar het om gaat is dat door de woofer bij zware belasting tientallen amperes kunnen lopen en het idee is dat deze zware stromen van invloed zijn op het midden/hoog waar het oor gevoeliger is voor aantasting van het signaal.
Nou nou, tientallen amperes, dat valt nou ook wel weer mee. Maar goed, ik zou niet weten waarom het LF signaal het HF signaal wel zou beinvloeden als er een stroom loopt en niet als er alleen maar een spanning opstaat. Volgens mij moet je nieuwe electrotechniek verzinnen om dat te kunnen verklaren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:08:
[...]
Dat niet eens. Je hebt wel twee keer zoveel kabeloppervlakte, maar de ene kabel geleidt alleen het HF signaal en de andere alleen het LF signaal. Netto resultaat: kabelimpedantie halveert niet :P.
[...]
Als je doelt op de hoge impedandantie in het laag van de high pass, en ongekeerd in de low-pass heb je natuurlijk helemaal gelijk.

Actief filteren is natuurlijk een heel ander verhaal he ;) Bi-ampen zie ik ook niet echt zitten imho.

[ Voor 12% gewijzigd door voodooless op 23-01-2006 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AleXtc
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-07 15:31

AleXtc

Wannabe Pirat

Stel;

een 7.1 versterker 7x130 watt

een 5.1 setup speakers waarvan linksvoor en rechtsvoor een bi-wire aansluiting heeft.

Speakers a-b geeft mij dan 2 x linksvoor en 2 x rechtsvoor.

Voila; 2 x 130 watt linksvoor en 2 x 130 watt rechtsvoor.

( in mijn geval; links en rechts zijn elk 300 watt )

Dus ik krijg meer vermogen naar mijn speakers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Bij bi-wering / amping loop je de kans dat daardoor je woofer - tweeter niet meer helemal goed in balance staan in het ergste geval treeds er zelfs een faseverschuiving op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Jag schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:08:
Nou nou, tientallen amperes, dat valt nou ook wel weer mee.
Het zal je tegenvallen. Piekstromen van >50A zijn echt niet uitzonderlijk. Een beetje fabrikant geeft bij eindversterkersspecs ook de maximaal leverbare stroom op. Uiteraard moet je wel delen door 2 in stereo, dus in die zin klinken die tientallen amperes misschien zwaarder dan ik bedoel.
Anoniem: 91634 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:29:
Bij bi-wering / amping loop je de kans dat daardoor je woofer - tweeter niet meer helemal goed in balance staan in het ergste geval treeds er zelfs een faseverschuiving op.
Waanzin. De kabels zijn even lang, en al zijn ze dat niet: de snelheid van electriciteit laat zelfs bij een verschil in kabellengte van vele meters nog geen significante faseverschuiving ontstaan.

[ Voor 36% gewijzigd door Exirion op 23-01-2006 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• subsonik
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 16:05
AleXtc schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:28:
Stel;

een 5.1 setup speakers waarvan linksvoor en rechtsvoor een bi-wire aansluiting heeft.

Klopt niet. Met vermogens rekenen bij audio is eigenlijk sowieso nogal dubieus, wat van belang is, is de spanning die je eindversterker levert. Of je nu al dan niet bi-wiring gebruikt, de spanning die op de terminals van je luidspreker staat, blijft gelijk. Het afgegeven vermogen dus ook, met het enige verschil dat het nu verdeeld wordt over 2 versterkers ipv. over 1.
Exirion schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:56:
[...]
Het zal je tegenvallen. Piekstromen van >50A zijn echt niet uitzonderlijk. Een beetje fabrikant geeft bij eindversterkersspecs ook de maximaal leverbare stroom op. Uiteraard moet je wel delen door 2 in stereo, dus in die zin klinken die tientallen amperes misschien zwaarder dan ik bedoel.
Een amp die >50A piekstroom kàn leveren is idd niet uitzonderlijk. Een situatie waar dat in de praktijk ook gebeurt, is dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

De minste amps die meer dan 3 tot 8 Ampere max kunnen leveren. Met het aantal output transistoren van de meeste amps haal je dat zeker niet, zeker niet de HT amps. Er zijn natuurlijk wel amps die dat halen, maar dan kom je op het argument van subsonik ;) Geen enkel probleem dus.

[ Voor 18% gewijzigd door voodooless op 23-01-2006 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En ik vindt 5watt al hard :+
Waanzin. De kabels zijn even lang, en al zijn ze dat niet: de snelheid van electriciteit laat zelfs bij een verschil in kabellengte van vele meters nog geen significante faseverschuiving ontstaan.
In het ergstegeval(met vooral blik op biamping) zei ik, denk aan gevallen waarbij de kabel niet even lang is, bi amping met verschilende versterkers, enz.

De toegepaste filter en kratestieken van een luidspreker ontwerp zijn er op gebaseerd dat op de luidspreker aansluiting precies het zelfde singaal binne komt op bijde ingangen.

Als jij gaat biwiring en je beweert dat het uitmaakt, dan komen op beide aansluitigen volgens jou niet meer excate het zelfde singaal binne waardoor het geheel niet meer in balans is omdat de luidspreker daarop niet is ontworpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

toch heb ik zelf wel positieve resultaten gehaald met biwiring. De simpelste verklaring is dat het bruggetje vaak zo slecht is dat de kabel al verbetering geeft :) en op systemen die echt veel stroom vreten (83 db en minder) wil het zeker helpen. Okz dan moet je ook wel een amp hebben die echt >80 amp en meer kan geven met een dempingsfactor > 150

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
ik denk dat je het beste dit artikeltje kan lezen en dan je keuze maken: http://www.sonicdesign.se/biwire.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

bigfoot1942 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:43:
ik denk dat je het beste dit artikeltje kan lezen en dan je keuze maken: http://www.sonicdesign.se/biwire.html
One thing that happens when you biwire your loudspeakers is that the input of the high- and the low-pass filters are fed with different input signals. The difference is a result of the high frequencies and the low frequencies being forced to travel different paths, perhaps through different types of cables, but under all circumstances through cables who have seen different loads (a tweeter with a high pass filter has a completely different impedance response compared to a woofer with a low pass filter!).
Volgens mij weet die gast niet helemaal waar hij het over heeft - hij doet alsof de lage frequenties en de hoge frequenties bij bi-wiren echt elk hun eigen kabel kiezen! In werkelijkheid gaat er nog steeds laag naar de tweeter (en de energie daarvan gaat verloren in de high-pass die aan de tweeter zit), en er gaat ook hoog naar de woofer (en dat wordt gedissipeerd in de low pass...).

De argumenten die aangevoerd worden slaan hooguit op bi-amping met actieve crossovers, zeker niet op bi-wiring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raphidae
  • Laatst online: 06-01 13:36

raphidae

...antichrist...

John_Glenn schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 01:47:
[...]

[...]

Volgens mij weet die gast niet helemaal waar hij het over heeft - hij doet alsof de lage frequenties en de hoge frequenties bij bi-wiren echt elk hun eigen kabel kiezen! In werkelijkheid gaat er nog steeds laag naar de tweeter (en de energie daarvan gaat verloren in de high-pass die aan de tweeter zit), en er gaat ook hoog naar de woofer (en dat wordt gedissipeerd in de low pass...).

De argumenten die aangevoerd worden slaan hooguit op bi-amping met actieve crossovers, zeker niet op bi-wiring.
De frequenties 'kiezen' dat niet natuurlijk, maar er is een wezenlijk verschil tussen de impedantie op de lage frequenties van een high-pass filter + tweeter en die van een low-pass filter + woofer.

Stel het je voor als je 2 weerstanden, 1 van 4 ohm en 1 van 8 ohm, parallel aansluit met draden van 10m. Dan loopt er door de weerstand van 4 ohm 2x zoveel stroom dan door die van 8 ohm. En dus verschilt het amperage ook tussen de aanvoerdraden, en daarmee het electrisch veld van deze aanvoerdraden en evt. saturation.

Voor de bron (versterker) maakt het geen bal uit, want die ziet exact dezelfde belasting, maar voor verschillende impedanties verschilt (de stroom van) het signaal over de draden wel degelijk per frequentiespectrum.

Wat die gast stelt is dus ook waar voor gewoon bi-wiring

[ Voor 4% gewijzigd door raphidae op 24-01-2006 10:01 ]

Every morning is the dawn of a new error.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

What happens is that the drivers will work less good together than when their filter halves were fed with equal signals
Dennog is het argument onzin, aangezien de beiden filterhelften in de normale situatie exact de zefde signalen krijgen al met twee kabels. Waar je de splitsing legt maakt namelijk geen drol uit. Verder over dat fase plaatje: de fase veranderingen die je ziet in de drivers zelf zijn veel malen groter dan die paar graden die je daar ziet (als het al ueberhaupt klopt). Knap als je dit gaat horen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

@raphidae: je punt dat er een verschillende stroom door de draden loopt kan ik volgen, maar dan - wat betekent saturation in deze context (term ken ik zo niet)? Toch niet dat de kabel het signaal niet meer zou kunnen bijhouden omdat hij 'volloopt'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deepspace schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:20:
Dennog is het argument onzin, aangezien de beiden filterhelften in de normale situatie exact de zefde signalen krijgen al met twee kabels.
Dan zit volgens jou geen verschil tussen bi en singel wiring als jij beweert dat bij beide helften exact het zelfde singaal aankomt.

Het is heel simpel de één persoon gelooft dat bij bi-wiring bij beide helft van het filter nog steeds exact het zelfde singaal aankomt bij beide filter helften terwijl de andere beweerd dat het singaal niet meer het zelfde is bij beide helften.

Maar heeft dat posetiefe invloed op het geluid ??
Nee, behalve dat je de kabel opverlakte vergroot.

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 24-01-2006 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

AleXtc schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:28:
Stel;

Vergeet niet dat het opgenomen vermogen van hoogfrequent geluid VÉÉÉÉL lager is dan laagfrequent. Dus een optelsommetje kun je vergeten. Zeker gezien het feit dat een 7.1 setje echt niet 1 op 1 130 watt kanalen heeft, tenzij je een echt goed merk pakt en kwaliteitsspul wat niet goekoop is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Fairy schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:54:
[...]

Vergeet niet dat het opgenomen vermogen van hoogfrequent geluid VÉÉÉÉL lager is dan laagfrequent. Dus een optelsommetje kun je vergeten. Zeker gezien het feit dat een 7.1 setje echt niet 1 op 1 130 watt kanalen heeft, tenzij je een echt goed merk pakt en kwaliteitsspul wat niet goekoop is.
onzin, 90db 30Hz is evenveel watts als 90db 5Khz bij gelijk gevoelige speakers. Laag piekt alleen makkelijker zonder dat het pijn aan je oren doet en gebruikt daarom meer vermogen. Even hard geluid (in meet db's) kost evenveel vermogen, zowel voor hoog als laag.
John_Glenn schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 12:49:
@raphidae: je punt dat er een verschillende stroom door de draden loopt kan ik volgen, maar dan - wat betekent saturation in deze context (term ken ik zo niet)? Toch niet dat de kabel het signaal niet meer zou kunnen bijhouden omdat hij 'volloopt'?
Het zou me niet verbazen ;). De audiofiele wereld is echt verbazingwekkend goed in het verzinnen van niet werkende, extreem vergezochte en flink dure "oplossingen" voor niet bestaande problemen (denk aan dure kabels omdat deze vollopen :P, audioracks die anders zouden klinken etc) en het verguizen van het gebruik van wel nuttige zaken zoals equalizing, (omdat dit bij een echt goede set niet nodig zou zijn 8)7. Nooit van ruimte invloed gehoord gok ik) of ruimte correctie of gewoon betere luidsprekers gebruiken.

[ Voor 43% gewijzigd door JvS op 24-01-2006 16:06 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

JvS schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:02:
onzin, 90db 30Hz is evenveel watts als 90db 5Khz bij gelijk gevoelige speakers. Laag piekt alleen makkelijker zonder dat het pijn aan je oren doet en gebruikt daarom meer vermogen. Even hard geluid (in meet db's) kost evenveel vermogen, zowel voor hoog als laag.
Dit klopt allemaal perfect, toch zat er een kern van waarheid in het verhaal van Fairy: bij muziek zit namelijk het overgrote deel van alle energie in het laag, vandaar dat de tweeter veel minder voor zijn kiezen krijgt dan een subwoofer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Anoniem: 91634 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 15:11:
[...]

Dan zit volgens jou geen verschil tussen bi en singel wiring als jij beweert dat bij beide helften exact het zelfde singaal aankomt.

Het is heel simpel de één persoon gelooft dat bij bi-wiring bij beide helft van het filter nog steeds exact het zelfde singaal aankomt bij beide filter helften terwijl de andere beweerd dat het singaal niet meer het zelfde is bij beide helften.

Maar heeft dat posetiefe invloed op het geluid ??
Nee, behalve dat je de kabel opverlakte vergroot.
als je er logisch naar kijkt kan een speaker electriciteit genereren, doordat de lucht tegendruk kan uitoefenen. Dit is een soort feedback en de versterker dient dit gewoon kort te sluiten.
Bi-wiring wordt gebruikt om te voorkomen dat de feedback van de basspeaker in de tweeters terechtkomen. Ten opzichte van normaal aansluiten moet het signaal dus eerst langs de versterker waardoor het beter geneutraliseerd kan worden.
Om dit effectief te laten zijn moet de versterker natuurlijk wel goed de eventuele feedback neutraliseren, de eerdergenoemde dempingsfactor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

bigfoot1942 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:49:
als je er logisch naar kijkt kan een speaker electriciteit genereren, doordat de lucht tegendruk kan uitoefenen. Dit is een soort feedback en de versterker dient dit gewoon kort te sluiten.
Bi-wiring wordt gebruikt om te voorkomen dat de feedback van de basspeaker in de tweeters terechtkomen. Ten opzichte van normaal aansluiten moet het signaal dus eerst langs de versterker waardoor het beter geneutraliseerd kan worden.
Om dit effectief te laten zijn moet de versterker natuurlijk wel goed de eventuele feedback neutraliseren, de eerdergenoemde dempingsfactor.
Als het al waar was wat je zegt, klopt je verhaal nog niet: want het signaal hoeft niet eerst door de amp, de kabels zitten immers nog steeds vast aan elkaar, alleen schuit je het punt waar ze vastzitten een stuk richting amp.

Verder zal die speaker geen electriciteit terug sturen naar je amp, maar zal de impedantie dalen op de freqenties waar je de meer demping hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:58:
[...]

Als het al waar was wat je zegt, klopt je verhaal nog niet: want het signaal hoeft niet eerst door de amp, de kabels zitten immers nog steeds vast aan elkaar, alleen schuit je het punt waar ze vastzitten een stuk richting amp.

Verder zal die speaker geen electriciteit terug sturen naar je amp, maar zal de impedantie dalen op de freqenties waar je de meer demping hebt.
ik zeg ook niet "door de amp" maar "langs de amp", ik zei dus precies wat jij ook zegt. :P

en als je het gewoon als electriciteit ziet is het veel makkelijker te begrijpen, en het effect is hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Waarom zou het beter geneutraliseerd worden als het "langs" de versterker gaat? Wie zou dat moeten neutralizeren dan?

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 24-01-2006 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
deepspace schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:46:
Waarom zou het beter geneutraliseerd worden als het "langs" de versterker gaat? Wie zou dat moeten neutralizeren dan?
de versterker, wanneer deze een goede demping heeft.

een duidelijk PDF'je: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door bigfoot1942 op 24-01-2006 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

deepspace schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 16:37:
[...]

Dit klopt allemaal perfect, toch zat er een kern van waarheid in het verhaal van Fairy: bij muziek zit namelijk het overgrote deel van alle energie in het laag, vandaar dat de tweeter veel minder voor zijn kiezen krijgt dan een subwoofer.
Als je zegt dat er boven de 5KHz (beetje arbitrair natuurlijk) weinig energie zit, dan ben ik het met je eens. Maar in het middengebied en zeker ook het midlaag (150 - 500Hz) zit een hoop energie. Met mijn set, met ongeveer gelijke voltage sensitivity voor het laag en midden met het crossoverpunt op 220Hz, zie je de signaal LEDjes van de MF amp echt veel vaker aan dat die van de LF. Alleen bij films zie je wel eens de LF eerder aanschieten dan de MF, maar daar wordt het sublaag als effect gebruikt.
En van pieken is ook niet echt sprake: bij hedendaagse muziek speelt alles zich af in de laatste 10dB en het maximum is strak gedefinieerd, namelijk 0dBFS. En harder kan gewoon niet.
bigfoot1942 schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:52:
[...]

de versterker, wanneer deze een goede demping heeft.

een duidelijk PDF'je: http://www.crownaudio.com/pdf/amps/damping_factor.pdf
Deepspace weet wel wat de dempingsfactor inhoudt, maar die is hier niet echt relevant.

Op zich heb je wel gelijk als je zegt dat de electriciteit die door de woofer wordt opgewekt als er geen signaal opstaat door een twee keer zo lange kabel heen moet vergeleken met single wiring. Maar ja, de tweeter heeft een crossover filter dat laagfrequente signalen tegenhoudt. Ik zie het probleem niet zo.
En die amp sluit wel het signaal van de woofer kort, maar dat doet ie ook bij single wiring. En hij gaat echt geen voorbijlopende signalen neutraliseren ofzo :).

Maar goed, allemaal moeilijk theoretisch gel*l dit. Doe maar eens een goede blinde luistertest, ik geloof er geen barst van dat je de ge-biwirede speaker er tussenuit haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Als je ervan uitgaat dat de weerstand van de kabels klein is verandert er volgens mij niks aan je dempingsfactor. De uitgangsimpedantie van de versterker blijft immers hetzelfde en die van de high-pass+tweeter ook. Er gaat dus evenveel dempingsfactor "verloren" door de crossovers als in het single wire geval.

En als je er niet vanuit mag gaan dat de weerstand van de kabels klein is, dan helpt biwiring inderdaad wel, maar een enkele dikkere kabel ook...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

allemaal moeilijk theoretisch gel*l dit. Doe maar eens een goede blinde luistertest
gel*l is veel minder moeilijk dan goede blinde luistertest. Dus laat ons lekker l*llen :)

iig had de topic starter al door denk ik dat er een hoop mensen hier kiezen voor "...of niet?".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

John_Glenn schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:18:
Als je ervan uitgaat dat de weerstand van de kabels klein is verandert er volgens mij niks aan je dempingsfactor. De uitgangsimpedantie van de versterker blijft immers hetzelfde en die van de high-pass+tweeter ook. Er gaat dus evenveel dempingsfactor "verloren" door de crossovers als in het single wire geval.

En als je er niet vanuit mag gaan dat de weerstand van de kabels klein is, dan helpt biwiring inderdaad wel, maar een enkele dikkere kabel ook...
Dat laatste gaat dus niet eens op. Het punt is dat je de ene kabel alleen maar voor het HF deel van het signaal gebruikt (als geleider) en de andere kabel alleen voor het LF deel. Je wint daar dus niks mee, je hebt net zoveel impedantie van je kabel als met single wiring.
John_Glenn schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:22:
[...]

gel*l is veel minder moeilijk dan goede blinde luistertest. Dus laat ons lekker l*llen :)

iig had de topic starter al door denk ik dat er een hoop mensen hier kiezen voor "...of niet?".
Theoretisch lullen is niet zo erg (helemaal niet zelfs), maar dit onderwerp gaat zo ontzettend nergens over. Met heel veel moeite kan je een mogelijk marginaal voordeel verzinnen, het is een beetje geneuzel bi-wiren. Heb het dan over bi-ampen ofzo (actief), dat geeft tenminste reeele verschillen (wellicht nog steeds subtiel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• E-razor1984
Om deze hele discussie van wel of niet doen te sussen, probeer ik 't gewoon uit. Dat was ook in eerste instantie mijn vraag, of het mogelijk was om te bi-wiren zonder dat er iets kapot gaat. Dit kan ik dus doen maar of ik verschil merk is een tweede. Momenteel ben ik in australie dus dat testen gaat nog niet lukken. Maar ik heb in ieder geval een antwoord op mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Jag schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:10:

Als je zegt dat er boven de 5KHz (beetje arbitrair natuurlijk) weinig energie zit, dan ben ik het met je eens. Maar in het middengebied en zeker ook het midlaag (150 - 500Hz) zit een hoop energie. Met mijn set, met ongeveer gelijke voltage sensitivity voor het laag en midden met het crossoverpunt op 220Hz, zie je de signaal LEDjes van de MF amp echt veel vaker aan dat die van de LF. Alleen bij films zie je wel eens de LF eerder aanschieten dan de MF, maar daar wordt het sublaag als effect gebruikt.
Hmm, andere bronnen tonen toch een ander beeld:

Afbeeldingslocatie: http://sound.westhost.com/lrp-f71.gif
bron: http://sound.westhost.com/tweeters.htm#2

Zelfs bij een X-over 3000 Hz zo slechts 15% van het vermogen naar de tweeter gaan. Waarom het signaal ledje van je mid amp dan meer oplicht weet ik niet. Geen idee hoe dat LED'je zou moeten werken... Natuurlijk is het ook niet bij alle muziek zo, maar dit blijkt een redelijk gemiddelde te zijn.
En van pieken is ook niet echt sprake: bij hedendaagse muziek speelt alles zich af in de laatste 10dB en het maximum is strak gedefinieerd, namelijk 0dBFS. En harder kan gewoon niet.
Ontneem de mensen niet de ilussie dat hedendaagse muziek pieken en dynamiek bevat, he ;)

[ Voor 26% gewijzigd door voodooless op 24-01-2006 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Jag schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:29:
Theoretisch lullen is niet zo erg (helemaal niet zelfs), maar dit onderwerp gaat zo ontzettend nergens over. ...
...was als grap bedoeld, ik zal volgende keer de smiley in bold neerzetten :P ... ik wou alleen zeggen dat jij nou ook nog eens met zoiets gecompliceerds als blind testen op de knoppen kwam :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bigfoot1942
  • Niet online
Jag schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:10:
[Op zich heb je wel gelijk als je zegt dat de electriciteit die door de woofer wordt opgewekt als er geen signaal opstaat door een twee keer zo lange kabel heen moet vergeleken met single wiring. Maar ja, de tweeter heeft een crossover filter dat laagfrequente signalen tegenhoudt. Ik zie het probleem niet zo.
En die amp sluit wel het signaal van de woofer kort, maar dat doet ie ook bij single wiring. En hij gaat echt geen voorbijlopende signalen neutraliseren ofzo :).
als je m bi-wired hebt aangesloten en je hebt 10 meter kabels tussen je versterker en je speaker, dan is de weerstand van de kabel niet helemaal verwaarloosbaar, en kan je je voorstellen dat eventuele door de woofer opgewekte electriciteit voor een aanzienlijk groter deel richting de tweeters gaat bij single-wiring dan bij bi-wiring. Dit natuurlijk het filter buiten beschouwing gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zelfs bij 10 meter is dat behoorlijk verwaarloosbaar . Heb ff snel getest met zo'n 10 meter 4mm kabel: multimeter zegt netjes 0.0 ;) dus het zal maximaal 0.04 Ohm zijn oid (er even van uitgaande dat de multimeter redelijk exact is).

Anoniem: 10300

Omdat ik geen eigen topic over hetzelfde wil starten..

Modbreak:Dus ga je offtopic in een ander topic door????

[ Voor 70% gewijzigd door JvS op 01-09-2006 00:02 ]

Anoniem: 159816

Nee, je moet roze kabels nemen. Iedereen weet dat roze kabels beter klinken.

• Ray

Ray

hehe als je er niet in geloofd moet je hier niet posten lijkt me. Je kan het beste de bovenste aansluitingen nemen. Deze zijn voor het hoog en het meest 'gevoellig' voor de kabel. Meestal zijn de bruggen namelijk van een slechtere kwaliteit dan je kabel. Als trouwens een losse kabel gebruikt die gewoon te strippen is volg dan dit advies:

Strip voldoende kabel om zowel onder als boven aan te kunnen sluiten
haal de bruggen weg
sluit onder aan
breng weer wat afscherming aan op de kabel tot bovenste aansluiting
sluit boven aan

let wel dat dit alleen enig nut heeft bij redelijk tot goede apparatuur (of bij high end natuurlijk :P )

Anoniem: 159816 schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:34:
Nee, je moet roze kabels nemen. Iedereen weet dat roze kabels beter klinken.
ik weet dat de kabelmythe bestaat en dat kabels alleen een signaal oversturen, als er geen hoorbare storing op voorkomt en de kabel is goed afgeschermd is dat je dan een goede kabel hebt. En dan kan deze er van de buitenkant nog zo lelijk en gewoon uitzien, dat maakt niks uit. Kabels blijven accesoires.

maar die bi-wire is best wel een mindfuck, want als het compleet niks uitmaakt waarom maakt een betrouwbaar merk als B&W er dan gebruik van? Die aansluitingen suggereren namelijk dat het nog beter kan en dan vraag ik me altijd af of dat puur marketing technisch is.. of dat het wel degelijk verschil uitmaakt :)
StuiTeR schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:41:

let wel dat dit alleen enig nut heeft bij redelijk tot goede apparatuur (of bij high end natuurlijk :P )
De 602/s3 is redelijk middenklasse dacht ik..

maar als ik het goed begrijp heb je het met 1 kabel nu ook kruislinks zonder de bruggen, of bedoel je met boven / onder gewoon een willekeurige aansluiting boven en onder?

[ Voor 32% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 31-08-2006 20:02 ]

• powerflux
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16-07 20:03

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

@ beathoven en de rest met die vraag:

als je 2 aparte versterkers hebt, een voor hoog en een voor laag heb je er merkbaar veel aan :)

[ Voor 21% gewijzigd door powerflux op 31-08-2006 20:03 ]

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

powerflux schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:58:
@ beathoven en de rest met die vraag:

als je 2 aparte versterkers hebt, een voor hoog en een voor laag heb je er merkbaar veel aan :)
ah.. dat is dus waarschijnlijk ook het grote idee achter die dubbele aansluiting, bedankt.. het kwartje is eindelijk gevallen ;)

Ik krijg zo'n idee dat Biwire ontstaan is bij iemand die net als ik de Bi-amp mogelijkheid er niet in zag :+

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 10300 op 31-08-2006 20:15 ]

• Ray

Ray

ik bedoel eingelijk heel simpel dat je de bruggen door speakerdraad vervangt. Dus onder plus en boven plus gewoon op dezelfde draad. Vaak is die brug maar gewoon een stukje messing of een andere legering. Een beetje redelijke speakerkabel is koper / zilver etc dus hoogwaardiger.

Daarnaast heeft bij sommige speakers bi wire wel zeker nut (heb er goede ervaringen mee) maar dan wel vanaf de versterker en niet alleen de laaste 50 cm wat de meeste standaard kabels hebben.

Biampen is ook leuk echter in de praktijk moeilijk uitvoerbaar (wat je wel ziet is een transistor voor laag en een buis voor hoog. Echer geeft dat praktisch behoorlijk veel problemen)

• John_Glenn

John_Glenn

verdeelt de whooping.

StuiTeR schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 19:41:
hehe als je er niet in geloofd moet je hier niet posten lijkt me
_O-

Doe het lekker toch :P Dat weghalen van de bruggen en dan je speakerdraad splitten verhoogt namelijk de weerstand van de draad. Als je toch al veel te dikke draad had gekocht is dat niet erg, maar ik zou niet een gewoon paar dunne draadjes gaan splitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 08:16

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dit is echt een oude koe en het gaat totaal offtopic door. Hoe kom je erbij dat het beter is in een oud topic een vraag te stellen dan in een nieuw topic als je vraag niet over de disucssie gaat???

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.