Coolermaster Coolviva op Radeon X700 Pro koelt niet goed

Pagina: 1
Acties:
  • 170 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Ik heb eergisteren de stock koeling van mijn X700Pro vervangen door een (een jaar geleden in Taiwan aangeschafte) Coolermaster Coolviva.

Ik heb de GPU core eerst goed schoongemaakt met papier en toen nieuwe koelpasta erop, toen de koelblokken en ook tussen de koelblokken en de heatpipe koelpasta gedaan.

1e Probleem was dat het geheel een beetje los zat, dat heb ik opgelost door met een blokje hout het achterste koelblokje een beetje op te tillen zodat het geheel stevig geklemd zit.

Het probleem is nu, met mijn stock koeling werd de core (volgens ATI tray tools) idle rond de 45 graden en tijdens 3Dmark/Battlefield 2 72 graden.

Met de Coolviva erop word hij idle round de 39 ~ 43, en stressed rond de 80 - 85.

Ik heb al geprobeerd er een andere ventilator op te zetten, maar het heeft niet geholpen. Heeft iemand misschien nog een idee? Bij voorbaat dank!

Verwijderd

Welke andere fan dan? Ik heb een zalman op mn vader zijn pc en die is lekker cool. Raat de cooler de chip uberhaupt wel en geleid die wel goed?

Verwijderd

Idd, voel al eens of het grote koelblok warm wordt, onder stress (zowel met als zonder fan).

• Dutch_Razor
Ok, thx, ik zal straks de pc open maken en onder stress eens voelen.

Ik heb gewoon een 80mm fan met omplug stekker op de HDD voeding aangesloten, als het goed is draait die dan hard genoeg.

Toen ik vanmorgen de vidkaart uit de pc haalde was t koelblok redelijk warm, toen de pc al een tijdje uitstond.

Maar zou het niet kunenn dat die koelpasta gewoon te oud is geworden?

• drooger
  • Laatst online: 08:22

drooger

Falen is ook een kunst.

Het lijkt me sterk dat de koelpasta te oud is, misschien dat het niet goed verdeelt is. Heb je de koelpasta vervangen tijdens het vervangen van de koeler? Als je dat niet hebt gedaan, dan is er lucht tussengekomen(ofzo) en koelt hij niet meer optimaal.

Waarschijnlijk maakt hij wat slechter contact met het oppervlak dan eerst.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

• Dutch_Razor
Ik heb t vervangen en toen gelijk de koeling erop gezet.

Ik heb eens aan de koelribben gevoelt (blokje kom ik niet aan), maar ze voelen niet echt warm aan. De lucht in de kast voelt warmer eigenlijk.

Ook heb ik de ventilator eens uitgezet, de temperatuur bleeef precies hetzelfde. dus volgends mij zit ie toch te dicht op de tv kaart, dus ik denk dat ik nog maar wat van de zijkanten van de fan afzaag zodat er meer lucht bij kan.

Bedankt voor alle replies!

Verwijderd

Ey mischien moet je toch een zalman kopen bij mij werkt dat toppie! 9800 pro maar toch. En wat betreft de koel[asta het wordt nooit oud hoogstens dat het er te dik opzit. Suc6! ;) Als het er te dik opzit isoleert het namelijk meer dan dat het geleid! Bonuskaart bied uitkomst :P

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 22:28 ]

Verwijderd

Ik vind die Coolviva zowiezo maar een raar dingetje. Had meteen een Zalman gekocht :)

• Dutch_Razor
Die hadden ze daar niet, en deze zag er toen wel goed uit....

In benchmarks geven ze t over t algemeen wel rond de 8 dus dan zou het bij mij toch eigenlijk ook moeten werken?

Maar ik zal er eens wat minder koelpasta op doen.

Verwijderd

Heb je nu al getest of het grote blok warm wordt of niet? Als het blok goed warm wordt, is er allenszins al een goed warmteoverdracht van de core naar het blok.

• Dutch_Razor
Dutch_Razor schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:26:
Ik heb eens aan de koelribben gevoelt (blokje kom ik niet aan), maar ze voelen niet echt warm aan. De lucht in de kast voelt warmer eigenlijk.
Het grote blok, de koelribben dus. Ze voelen nog steeds niet echt warm, een beetje lauw. Niet iets wat ik zou verwachten van een blok dat 70 - 80 graden afvoert, al heb ik niet zoveel ervaring met koelblokken.

Ik heb de kast nu open staan en de lucht die eruit komt voelt redeljk koel. Ik heb een paar keer de bench van tray tools gedaan en de temperatuur is niet boven de 75 graden.

• Gianni Rombios
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
http://www.tech-mods.net/...ews&file=viewreview&id=31 de fan doet niet veel maar het blok zou toch beter moeten kunnen... Zit vast nog niet goed dus.

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:51:
[...]

Het grote blok, de koelribben dus. Ze voelen nog steeds niet echt warm, een beetje lauw. Niet iets wat ik zou verwachten van een blok dat 70 - 80 graden afvoert, al heb ik niet zoveel ervaring met koelblokken.

Ik heb de kast nu open staan en de lucht die eruit komt voelt redeljk koel. Ik heb een paar keer de bench van tray tools gedaan en de temperatuur is niet boven de 75 graden.
Is dat met of zonder fan erop?

• Dutch_Razor
Met 80mm fan met ijzerdraad erop gezet, en de zijkant van de fan een beetje uitgehold zodat er meer lucht langs kan.

Misschien zou ik de fan aan de boven-zijkant ook nog wat moeten uithollen, want hij zit wel erg dicht op de tv kaart.

Btw de link in 2 posts boven mij werkt niet :S

Ik denk dat ik vanavond of morgen andere koelpasta de koelblok-core verbinding doe, zodat ik zeker weet dat er niet teveel op zit.

Bedankt voor alle replies!

[ Voor 32% gewijzigd door Dutch_Razor op 24-01-2006 17:03 ]

Verwijderd

NP suc6 koop er ook een goedkoop still fannetje bij van zalman http://www.mycom.nl/MyCom...uctID=67715&productType=1 heb je tenminste iets;)

Verwijderd

Dutch_Razor schreef op maandag 23 januari 2006 @ 18:09:
Ik heb eergisteren de stock koeling van mijn X700Pro vervangen door een (een jaar geleden in Taiwan aangeschafte) Coolermaster Coolviva.

Ik heb de GPU core eerst goed schoongemaakt met papier en toen nieuwe koelpasta erop, toen de koelblokken en ook tussen de koelblokken en de heatpipe koelpasta gedaan.

1e Probleem was dat het geheel een beetje los zat, dat heb ik opgelost door met een blokje hout het achterste koelblokje een beetje op te tillen zodat het geheel stevig geklemd zit.

Het probleem is nu, met mijn stock koeling werd de core (volgens ATI tray tools) idle rond de 45 graden en tijdens 3Dmark/Battlefield 2 72 graden.

Met de Coolviva erop word hij idle round de 39 ~ 43, en stressed rond de 80 - 85.

Ik heb al geprobeerd er een andere ventilator op te zetten, maar het heeft niet geholpen. Heeft iemand misschien nog een idee? Bij voorbaat dank!
Je moet het schoonmaken met wasbenzine, probeer het daarna nog maar eens.

Verwijderd

Mja ik blijf bij mijn mening: de temperatuur van het grote koellichaam in het oog houden is de key tot het achterhalen van het probleem.
Voel de temp van het blok zonder fan erop, en blijf voelen terwijl je de pc opstart. Monitor dan de temp op je pc van de GPU. Begin dan met stressen van de GPU, en houdt zowel de temp op de pc in de gaten, als blijven voelen aan het blok. Als je GPU 80 graden wordt, dan zou je blok ook heet aan moeten voelen. Als je blok amper warmer wordt is er dan al en probleem met de overdracht van de warmte van de gpu naar het blok. Terwijl het stressen bezig blijft, richt dan de fan op het blok. dit zal nu gaan afkoelen. Houdt wederom de temp van de gpu in de gaten. Als je deze voldoende ziet zakken nadat je dan fan op het blok hebt gericht, dan weet je dat de warmteoverdracht van de gpu naar het blok min of meer in orde is.
Als je telkens keer merkt dat er geen/nauwelijks overeenkomst is tussen de temp van de gpu die je van het scherm afleest, en de temp die je bij het blok aanvoelt, dan is er een probleem met de warmteoverdracht.

Doe dit alles met een open sidepanel en zorg dat de warme lucht naar buiten de case kan.

Als er wel een goede overeenkomst is tussen de temp van de gpu die je van het scherm afleest, en de temp die je bij het blok aanvoelt, dan betekent dit waarschijnlijk dat de warme lucht uit je case niet goed afgevoerd wordt wanneer de case gesloten is, en het blok dus ook niet goed gekoeld kan worden.

Probeer eerst te analiseren waar het probleem zich net voordoet, voordat je zomaar de koeler gaat opnieuw liggen installeren.

• Dutch_Razor
Aangezien ik geen verschil voelde bij het koelblok tussen net opgestart, idle en stressed, heb ik het maar opnieuw erop gezet, maar dan met koelpasta. Verder versterkt met 2 ijzerdraadjes (geïsoleerde).

Ik kreeg rond de 55 graden idle een rond de 80 stressed, toen ik eens goed naar de kaart keek en zag dat deze krom stond door 1 van de draadjes. Ik heb deze weggeknipt, en nu is hij idle rond de 29-38, stressed rond de 60 (OCed naar 470Mhz aangezien hij zeer koel bleef :) )

Bedankt voor jullie hulp, en ik ben zeer blij dat het eindelijk goed zit :D

Verwijderd

Mooi zo moge je veel plezier ermee beleven ;)
Pagina: 1