Stereo set opbouwen

Pagina: 1
Acties:
  • 943 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13:35
Hey,

Ik wou in de komende maanden een stereo set gaan opbouwen. Helaas weet ik niet echt veel van speakers af, omdat ik tot nog toe mij (vooral vanwege de hoge prijzen) aan koptelefoons hield. Na wat minder McDonalds voer ( :+ ), en wat meer supermarkt voer, heb ik ongeveer 1000 euro bij een weten te schrapen. Hieruit wou ik set toveren dat bestaat uit een cd speler, versterker/receiver, en speakers.
Ik zat te denken aan een Marantz of NAD CD speler, Marantz receiver, en een paar vloerstaanders. Bookshelves kunnen ook, als het geluid er niet onder te lijden heeft. Reden voor de merken Marantz en NAD voor cd speler is dat ze beidden leuk spul bieden voor het geld. Helaas wordt een NAD receiver een beetje prijzig, als ik het binnen mijn budget wil houden.
Qua speakers geld natuurlijk: ga luisteren, en dit zal ik ook zeker gaan doen in de komende tijd. Ik zat al te kijken naar de Qef i-Q serie, wat erg populair lijkt te zijn.
Reden van deze post is, wat zou jij kopen als jij nu een stereo set op zou bouwen? Zelf gaan luisteren is natuurlijk het meest logisch, maar dan krijg ik een beetje een idee in welke richting ik het zoeken moet... Oh, over een subwoofer, liever niet, tenzij het binnen het budget past, en de speakers het nodig hebben. Het gaat trouwens niet om een al te grote kamer, een meter of 4 x 5 is alles dat het hoeft te bereiken.

Ik luister zo'n beetje alles. Ongeveer 50/50 met house, techno, trance, en oudere rock, zoals Pink Floyd. Dit zal het er denk niet makkelijker op maken :D

Groet,
Rik

[ Voor 7% gewijzigd door digitalmind op 23-01-2006 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143763

Ik heb ongeveer hetzelfde afgelopen zomer gedaan. Wat denk ik erg belangrijk is, bij een niet al te groot budget, is dat je je componenten 2e hands zoekt. Dat soort apparatuur gaat hartstikke lang mee.
Ik heb een nad c350 gekocht, en een marantz cd72 mkII se met wat aanpassingen. Enige nadeel is dat ik meerdere afstandbedieningen heb, en dat de kleurtje niet overeen komen. Overigens zeg je dat je naar een receiver kijkt, er zijn weinig high-end receivers kwam ik achter. Komt bij dat je niet veel geld aan een tuner hoeft uit te geven aangezien de kwaliteit van de antenne of kabel toch niet zo denderend is(naar mijn mening).

Ook heb ik me speakers zelf gemaakt, iets wat zeer veel kan schelen in prijs. Ik heb tijdje getwijfeld om zoals jij al zei een speakerset uit de q-serie te kopen, de q-5 viel toen binnen mijn budget, toch voor zelfbouw gegaan daar het gewoon voller klonk en het mij een uitdaging leek om te maken. Winkels als speaker enco bieden zelfs complete bouwpakketten, kwestie van inelkaar lijmen en je eigen kleurtje kiezen(plus klein beetje handigheid). Komt bij dat je ze daar van te voren kan luisteren.

Waar je echter op moet letten waar ik mij erg in heb vergist is de aanschaf van kabels en interconnects. Beetje fatsoenlijke interconnect is al gauw 50 euro.

www.speakerenco.nl

Edit:
koopjeskelder van correct is uiteraard ook ideaal:
www.correct.com

[ Voor 7% gewijzigd door Anoniem: 143763 op 23-01-2006 18:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159816

Ik heb via etronics een Cambridge Audio 540a + 540c besteld, dat was samen 640 euro. En toen tweede hands mordaunt-short 906 speakers voor 250,- (waren 3 maanden oud, nieuwe internetprijs is 430,-). Toen profigold interlink + gamma speaker kabel en ik was er klaar voor. Alles bij elkaar 930 euro :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-04 13:46
Cambride audio heeft inderdaad een goede prijs/prestatie verhouding, dat is een leuk startsetje. Anders een Denon DCD-485 cd-speler en een DRA-295 reciever, dan ben je qua electronica voor 600 euro klaar. Een setje mission M33i vloerstaanders van 199 p/st. erbij, en als je alles bij 1 stereowinkel koopt kan je er nog wel een interlink en wat ls-kabel bij onderhandelen gok ik zo.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:20
Cambridge of NAD apparatuur en een setje Quad 11Ls.

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Dr. Strangelove schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 14:16:
Cambridge of NAD apparatuur en een setje Quad 11Ls.
Jah dat zijn ook heeele fijne speakertjes :). Maar dan is die 1000 euro net wat aan de krappe kant denk ik..

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Idd. Die quads zijn 250 p/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-02 22:42
Maar wel een van de mooiste speakers in die klasse in mijn ogen. Bezuinig niet op je speakers, deze zijn toch het belangrijkste onderdeel van je set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 13284

mlevd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 23:06:
[...]

Maar wel een van de mooiste speakers in die klasse in mijn ogen. Bezuinig niet op je speakers, deze zijn toch het belangrijkste onderdeel van je set.
Mhaw, zeker belangrijk, maar met een slechte versterker en een slechte cd-speler heb je nog niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
Kan best hoor. Een vriend van me heeft de 320BEE en 521BEE voor 400 euro gekocht bij de dumpshop van Correct (als nieuwe showmodellen), en dan hou je met de Quads nog genoeg over voor wat kabelspul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
Anoniem: 13284 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 23:28:
[...]

Mhaw, zeker belangrijk, maar met een slechte versterker en een slechte cd-speler heb je nog niets.
Uiteraard, je set is zo goed als de zwakste schakel in je set.
Echter het belangrijkste en waar ook de meeste winst mee valt te behalen zijn je speakers, de plaatsing hiervan en de akoestiek in de ruimte.
Daarna komen pas zaken als cd-speler, waarin je DAC nog bijna belangrijker is dan je loopwerk, voorversterker en eindversterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
mlevd schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 00:20:
[...]

Uiteraard, je set is zo goed als de zwakste schakel in je set.
Echter het belangrijkste en waar ook de meeste winst mee valt te behalen zijn je speakers, de plaatsing hiervan en de akoestiek in de ruimte.
Daarna komen pas zaken als cd-speler, waarin je DAC nog bijna belangrijker is dan je loopwerk, voorversterker en eindversterker.
Eea hangt ook af van wat de OP in de toekomst nog wil, als hij het geheel nog wil gaan verbeteren, zal hij meer aan wat betere speakers hebben, anders zou hij iets van 1/3 van zijn budget per onderdeel aan kunnen houden. Dus 1/3 voor de bron, 1/3 voor de versterking, 1/3 voor de speakers en de laatste 10 procent voor de kabels. En gezien zijn voorkeur voor vloerstaanders zijn die mission's wel leuk, of anders een stel mordaunt-short luidsprekers met een maranz setje, dat maakt ook geweldig muziek! Op de VAD show hadden ze de marantz PM11-S1/SA11-S1 combo draaiend op een setje mordaunt short zuiltjes die echt maar een fractie van die CD-speler kostten, en daar stonden veel mensen (waaronder ikzelf) die hun tenen niet stil konden houden, zo muzikaal was het!

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Welke zuiltjes :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
De avant 906 als ik het me goed herinner. Veel mensen verbaasden zich over de goede klank, en die marantz lui stonden met een grijns op het gezicht erbij :9

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tukkie_3
  • Laatst online: 08-05 21:01
Digitalmind,

Ik weet niet of het een optie voor je is maar als je iemand kent die naar Engeland gaat :

http://ws1.richersounds.c...da=static&cst=hifisystems

Deze complete cambridge set (Azur 640A en 640C) inclusief 2 Cresta speakers voor minder dan 500,-

Ik heb vorige week daar 2 Azur 540R Av receivers met extra optische kabels (ook van cambridge) gekocht voor 804,- inclusief verzenden via een pakket dienst.

Richer sounds verstuurd niet zelf, je zult er dus naar toe moeten of er iemand naar toe moeten sturen. Neem voor de resterende 500,- een paar Quad 11Ls (heb geen ervaring met deze speakers).

Oja, Cambridge heeft echt een super prijs / qualiteit verhouding.

Verstopte wc's zijn moeilijk te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Uncle sjohie schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:36:
De avant 906 als ik het me goed herinner. Veel mensen verbaasden zich over de goede klank, en die marantz lui stonden met een grijns op het gezicht erbij :9
Ik vind ze ook erg relax O-). Staan hier te draaien op Cambridge Audio 540a en 540cV2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConZito
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 09-05 00:13
Als je een NAD C320BEE op de kop kan tikken kan je die altijd nog uitbreiden met een extra eindversterker van NAD als je naderhand meer vermogen tot je beschikking zou willen hebben.
Dit kan natuurlijk ook met andere merken, dit is gewoon een voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:32

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 13284 schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 23:28:
[...]

onzin, met goede speakers en een simpele versterker en cd speler heb je een veel beter resultaat dan met mindere speakers en dan zogenaamde hele goede versterker en cd speler. Dat kan je gewoon horen en ik snap nog steeds niet dat mensen zo op die electronica lopen te hameren...

Een pioneer receivertje + cd speler van 200 euro met twee hele mooie luidsprekers van 400 euro per stuk gaat veel beter klinken dan een NAD tuner + versterker + CD speler van 600 euro met twee minder mooi klinkende luidsprekers van 200 euro per stuk.

De keten is inderdaad zo zwak als de zwaktste schakel. Dat is wel een heel mooi cliché, maar als je dan verder nadenkt, dan kom je tot de conclusie dat de zwakste schakel welhaast altijd de luidsprekers zijn. Een cd speler en een versterker is al bijna technisch perfect, ook die cheap ass dingen van 150 euro. Die klinken onderling dan ook bijna niet verschillend. Een speaker daarentegen is technisch eigenlijk gewoon een matig ding, vervormt, trilt, geeft een eigen klank mee aan het geluid, heeft last van akoestiek, vieze pieken en dalen (jaja, ook de hele goeie in een normale kameropstelling in bijna alle gevallen), dus daar valt de winst te halen van je zogenaamde zwakste schakel van de ketting dus daar investeer je logischerwijs het meeste geld in.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
Hartstikke bedankt voor de replies allemaal.

Ik zal zeker ook 2e hands gaan kijken... wat mij opvalt is dat er 2e hands heel veel spul te krijgen is, een stuk meer dan ik had verwacht. Ik ga zeker marktplaats en ebay een tijdje in de gaten houden.

Zelfbouw lijkt mij minder geslaagd. Hoewel het me wel een leuke uitdaging lijkt, denk ik dat ik het voorlopig bij kant en klaar houdt. :)

Wat mij wel opvalt is dat op veel forums toch wel dezelfde speakers worden aangeraden als startersetje. Bijna altijd zijn er wel een paar mensen die de Mordaunt-short 906 en Mission M33i's aanraden, dus ik ga maandag eens kijken of ik een winkel kan vinden waar ik ze kan beluisteren.
Tukkie_3 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 14:50:
Digitalmind,

Ik weet niet of het een optie voor je is maar als je iemand kent die naar Engeland gaat :

http://ws1.richersounds.c...da=static&cst=hifisystems

Deze complete cambridge set (Azur 640A en 640C) inclusief 2 Cresta speakers voor minder dan 500,-

Ik heb vorige week daar 2 Azur 540R Av receivers met extra optische kabels (ook van cambridge) gekocht voor 804,- inclusief verzenden via een pakket dienst.

Richer sounds verstuurd niet zelf, je zult er dus naar toe moeten of er iemand naar toe moeten sturen. Neem voor de resterende 500,- een paar Quad 11Ls (heb geen ervaring met deze speakers).

Oja, Cambridge heeft echt een super prijs / qualiteit verhouding.
Ik ken wel iemand die in Engeland woond, dus het zou eventueel wel mogelijk. Echter krijg je hierdoor ook zo goed als geen garantie meer, en dit schrikt toch wel een beetje af. Iig, bedankt voor de link en informatie.

quote]Uncle sjohie schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 09:24:
[...]
Eea hangt ook af van wat de OP in de toekomst nog wil, als hij het geheel nog wil gaan verbeteren, zal hij meer aan wat betere speakers hebben, anders zou hij iets van 1/3 van zijn budget per onderdeel aan kunnen houden. Dus 1/3 voor de bron, 1/3 voor de versterking, 1/3 voor de speakers en de laatste 10 procent voor de kabels. En gezien zijn voorkeur voor vloerstaanders zijn die mission's wel leuk, of anders een stel mordaunt-short luidsprekers met een maranz setje, dat maakt ook geweldig muziek! Op de VAD show hadden ze de marantz PM11-S1/SA11-S1 combo draaiend op een setje mordaunt short zuiltjes die echt maar een fractie van die CD-speler kostten, en daar stonden veel mensen (waaronder ikzelf) die hun tenen niet stil konden houden, zo muzikaal was het![/quote]

Mijzelf kennende zal ik wel in de toekomst willen verbeteren. Echter niet binnen het eerste jaar... Wel is het begrijpelijk om eerder betere speakers te kopen dan betere source met slechtere speakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 16:22:
[...]

onzin, met goede speakers en een simpele versterker en cd speler heb je een veel beter resultaat dan met mindere speakers en dan zogenaamde hele goede versterker en cd speler. Dat kan je gewoon horen en ik snap nog steeds niet dat mensen zo op die electronica lopen te hameren...

Een pioneer receivertje + cd speler van 200 euro met twee hele mooie luidsprekers van 400 euro per stuk gaat veel beter klinken dan een NAD tuner + versterker + CD speler van 600 euro met twee minder mooi klinkende luidsprekers van 200 euro per stuk.

De keten is inderdaad zo zwak als de zwaktste schakel. Dat is wel een heel mooi cliché, maar als je dan verder nadenkt, dan kom je tot de conclusie dat de zwakste schakel welhaast altijd de luidsprekers zijn. Een cd speler en een versterker is al bijna technisch perfect, ook die cheap ass dingen van 150 euro. Die klinken onderling dan ook bijna niet verschillend. Een speaker daarentegen is technisch eigenlijk gewoon een matig ding, vervormt, trilt, geeft een eigen klank mee aan het geluid, heeft last van akoestiek, vieze pieken en dalen (jaja, ook de hele goeie in een normale kameropstelling in bijna alle gevallen), dus daar valt de winst te halen van je zogenaamde zwakste schakel van de ketting dus daar investeer je logischerwijs het meeste geld in.
Hehe, ik wist wel dat die zou komen :). Je voorbeeld zal zeker kloppen, maar het zegt helemaal niets."Mooier" betekend nog niet mooi.

Meneer kan bijv. 2de handse reference 3a speakers halen van 500 euro (beetje zoeken) en daar een "goedkope" Rotel versterker achterhangen. Erg leuk, maar ondanks de top speakers, zal ik het niet mooi vinden klinken.

Jij hoort dan wellicht niet het verschil tussen versterkers, maar ik wel (en vele andere). Je gaat me toch niet zeggen dat er geen verschil zit in het geluid tussen een Rotel en een ouwe, 10x zo mooie (mijn mening dan) Mcintosh, van dezelfde prijsklasse...kom op zeg. Als jij het niet hoort, erg fijn voor jou, maar maak mensen niet wijs dat er geen klank verschil in zit.

Maar je hebt me nergens zien zeggen dat ik ook niet het meeste geld aan speakers zou geven, want dat ben ik met je eens. Ga daarop niet bezuiningen, het meeste verschil zit daar (en een goede dac).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik ben zelf nog van plan up te graden (mn speakers als eerste) maar mn versterker + cd-speler waren nieuwe samen 640 euro en mn speakers 2dehands 250 euro. Maar de nieuwwaarde daarvan is 430 euro internetprijs 500 euro winkelprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 13284 schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 17:15:
[...]
Hehe, ik wist wel dat die zou komen :). Je voorbeeld zal zeker kloppen, maar het zegt helemaal niets."Mooier" betekend nog niet mooi.
Nee, maar binnen een budget zit de meeste kwaliteitstoename in betere luidsprekers. Dus dan is het misschien naar een mening van iemand die perse mcintosh wil hebben wel niet mooi, maar mijn punt is dat in luidsprekers altijd de meeste verschillen zitten en dat daar de focus op moet liggen en niet daarop besparen om een "mooie" versterker te kopen.

Dus sowieso nooit 1:1:1 op luidsprekers/cdspeler/speakers doen, en ook niet met die lullige "het begint bij de bron" en "de keten is zo zwak als de zwakste schakel", want die argumenten zijn echt puur retorisch, want ze kloppen gewoon niet (an sich kloppen ze wel, alleen zijn luidsprekers altijd de beperkende factor) :).
Jij hoort dan wellicht niet het verschil tussen versterkers, maar ik wel (en vele andere). Je gaat me toch niet zeggen dat er geen verschil zit in het geluid tussen een Rotel en een ouwe, 10x zo mooie (mijn mening dan) Mcintosh, van dezelfde prijsklasse...kom op zeg. Als jij het niet hoort, erg fijn voor jou, maar maak mensen niet wijs dat er geen klank verschil in zit.
Waar zeg ik dat ik geen verschil hoor tussen luidsprekers? Nu kan ik wel weer een relaas houden over blind testen enzo (want bij blinde testen horen mensen ineens nog maar amper verschillen, er is geen enkele test te vinden waarin dat wel aangetoond wordt ;)), maar jij kan gewoon keihard beweren dat er enorme verschillen tussen zitten en dat mijn oren te slecht zijn om het te horen :P. (overigens heb ik oren die goed genoeg zijn om in een hifi zaak te werken en mensen daar goed te adviseren, maar inderdaad, ik hoor sinds ik blind getest heb geen verschillen tussen bekabeling soorten en amper tussen versterkers....

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 27-01-2006 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

JvS schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 18:16:
[...]
Nee, maar binnen een budget zit de meeste kwaliteitstoename in betere luidsprekers. Dus dan is het misschien naar een mening van iemand die perse mcintosh wil hebben wel niet mooi, maar mijn punt is dat in luidsprekers altijd de meeste verschillen zitten en dat daar de focus op moet liggen en niet daarop besparen om een "mooie" versterker te kopen.

Dus sowieso nooit 1:1:1 op luidsprekers/cdspeler/speakers doen, en ook niet met die lullige "het begint bij de bron" en "de keten is zo zwak als de zwakste schakel", want die argumenten zijn echt puur retorisch, want ze kloppen gewoon niet (an sich kloppen ze wel, alleen zijn luidsprekers altijd de beperkende factor) :).
Met de eerste alinea ben ik het wel eens. Mcintosh was maar een voorbeeld van een versteker die ik mooi vind klinken. En voor iemand die er veel vanaf weet, wist je waarschijnlijk ook dat Mcintosh nou niet bepaald geliefd is bij "audiofielen". (Met een "mooie" versterker bedoel ik natuurlijk klankmatig.)

De tweede alinea, tja. Ik neem aan dat je niet mij bedoeld, want dat waren niet mijn argument. Alles telt gewoon mee, luidsprekers meer dan de rest, maar het is ook niet alles.
Waar zeg ik dat ik geen verschil hoor tussen luidsprekers? Nu kan ik wel weer een relaas houden over blind testen enzo (want bij blinde testen horen mensen ineens nog maar amper verschillen, er is geen enkele test te vinden waarin dat wel aangetoond wordt ;)), maar jij kan gewoon keihard beweren dat er enorme verschillen tussen zitten en dat mijn oren te slecht zijn om het te horen :P. (overigens heb ik oren die goed genoeg zijn om in een hifi zaak te werken en mensen daar goed te adviseren, maar inderdaad, ik hoor sinds ik blind getest heb geen verschillen tussen bekabeling soorten en amper tussen versterkers....
Het woord "Luidsprekers" in je eerste zin moet "versterkers" zijn toch? Haal aub liever niet de bekabeling er weer bij want dat wordt weer niks :P.

Tevens geef je op mij af dat ik vanwege mijn mening een conclusie trek en dat die fout is. En waar baseert meneer zich op...op zijn eigen mening. (vul hier het bekende spreekwoord in).

Ik kan het maar moeilijk geloven dat jij bijna geen verschil hoort tussen bijv. een goede buizenversterker (bijv. audio research) en een goedkope nad. Want ik ben van mening dat de verschillen erg groot zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
overigens heb ik oren die goed genoeg zijn om in een hifi zaak te werken en mensen daar goed te adviseren, maar inderdaad, ik hoor sinds ik blind getest heb geen verschillen tussen bekabeling soorten en amper tussen versterkers....
Als ik in een hifi-zaak zou werken dan zou ik jou zéker niet inhuren als je het verschil tussen verschillende versterkers niet kan horen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digitalmind
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:56:
[...]

Als ik in een hifi-zaak zou werken dan zou ik jou zéker niet inhuren als je het verschil tussen verschillende versterkers niet kan horen ;)
En vanaf deze onnodige opmerking vind ik dat het weer tijd is om on topic verder te gaan :)

Ik heb zelf weinig ervaring met stereo versterkers, maar met koptelefoon versterkers merk ik hetzelfde als JvS.. met blind testen hoor ik weinig verschil meer tussen koptelefoon versterkers (buiten de budget varianten om natuurlijk... zodra we over goed spul spreken is de marge van verschil erg klein naar mijn mening, zeker als dat vergeleken wordt met de verschil in prijs)

Hieruit maak ik dus op dat het verstandig is om ongeveer 2/3e van mijn budget in speakers te steken, lijkt mij een aardige verhouding. Maargoed, ik ga binnenkort eens luisteren, en zal zeker posten over mijn bevindingen.

[ Voor 4% gewijzigd door digitalmind op 27-01-2006 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

digitalmind schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 20:31:
[...]

En vanaf deze onnodige opmerking vind ik dat het weer tijd is om on topic verder te gaan :)

Ik heb zelf weinig ervaring met stereo versterkers, maar met koptelefoon versterkers merk ik hetzelfde als JvS.. met blind testen hoor ik weinig verschil meer tussen koptelefoon versterkers (buiten de budget varianten om natuurlijk... zodra we over goed spul spreken is de marge van verschil erg klein naar mijn mening, zeker als dat vergeleken wordt met de verschil in prijs)

Hieruit maak ik dus op dat het verstandig is om ongeveer 2/3e van mijn budget in speakers te steken, lijkt mij een aardige verhouding. Maargoed, ik ga binnenkort eens luisteren, en zal zeker posten over mijn bevindingen.
Je hebt gelijk. Iedereen is overtuigt van zijn/haar eigen mening, dus een verdere discussie is onnodig. Ik zou advieseren om voor voor 2de handse speakers te gaan, de kwaliteit die je er voor terug krijgt is vele malen groter dan bij nieuwe speakers. Ik noemde het merk Reference 3A al, en zo zijn er veel meer merken van top speakers die niet zo duur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dr. Strangelove schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 19:56:
[...]

toen ik in de hifi zaak werkte hoorde ik nog wel verschillen hoor :). Ook tussen luidsprekerkabels en interlinks enzo. Sterker nog, ik heb toen ook nog dure kabels gekocht. Ik was niet kritisch, verwachte verschillen en hoorde ook verschillen :).

Nu ben ik het wat wetenschappelijker gaan aanpakken (blind testen) en daarmee hoorde ik dus geen enkel verschil tussen kabels, en tussen versterkers hoor ik in een luisterruimte (op verkeerd ingestelde volumes na) ook niet echt verschil :). Ow en ik ben niet de enige, ik heb nog nooit ergens gelezen dat bij blinde test iets gehoord werd.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 27-01-2006 21:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abbadon
  • Laatst online: 09-05 23:00
Ik zou me idd met name op de speakers oriënteren. Ik zeg niet dat versterkers onderling geen verschil uitmaken (dat kunnen ze wel degelijk, zeker onder bepaalde omstandigheden) maar het verschil tussen verschillende speakers is naar mijn ervaring minstens 10 maal zo groot, dus daar valt gelijk in één keer relatief simpel de allergrootste winst te halen (samen met hoe je ze in de kamer zet).

Wat dat betreft sluit ik me volledig bij JvS aan; liever twee speakers voor € 800 en € 200 aan versterking plus cd-speler dan € 400 aan speakers en € 600 voor versterker en cd-speler.

Maar uiteindelijk moet je nemen waar je jezelf het fijnst bij voelt, dus beluister wel het een en ander goed.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Abbadon schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 22:01:
Ik zou me idd met name op de speakers oriënteren. Ik zeg niet dat versterkers onderling geen verschil uitmaken (dat kunnen ze wel degelijk, zeker onder bepaalde omstandigheden) maar het verschil tussen verschillende speakers is naar mijn ervaring minstens 10 maal zo groot, dus daar valt gelijk in één keer relatief simpel de allergrootste winst te halen (samen met hoe je ze in de kamer zet).

Wat dat betreft sluit ik me volledig bij JvS aan; liever twee speakers voor € 800 en € 200 aan versterking plus cd-speler dan € 400 aan speakers en € 600 voor versterker en cd-speler.

Maar uiteindelijk moet je nemen waar je jezelf het fijnst bij voelt, dus beluister wel het een en ander goed.
€ 200 voor reciever én CD-speler? Dan zal hij dus zeker alles 2e hands moeten kopen, wat alles tesamen luisteren dus lastig maakt. Gezien het feit dat het zijn 1e set gaat worden is dat wel wat tricky, sommige versterker-luidspreker combo's bijten elkaar aardig, daar kan je een aardige bok mee schieten. Met bijvoorbeeld die nieuwe mordaunt shorts kan hij nog jaren vooruit, en dan zal er nog een kleine €500 overblijven voor wat nieuwe electronica.

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mlevd
Uncle sjohie schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 23:37:
[...]

€ 200 voor reciever én CD-speler? Dan zal hij dus zeker alles 2e hands moeten kopen, wat alles tesamen luisteren dus lastig maakt. Gezien het feit dat het zijn 1e set gaat worden is dat wel wat tricky, sommige versterker-luidspreker combo's bijten elkaar aardig, daar kan je een aardige bok mee schieten. Met bijvoorbeeld die nieuwe mordaunt shorts kan hij nog jaren vooruit, en dan zal er nog een kleine €500 overblijven voor wat nieuwe electronica.
OK, lees het dan als 80-20 of 40-60, het gaat om het principe.
Hiermee aangevend dat zoals ik ook al vermeldde de meeste winst te halen valt met speaker, akoestiek en plaatsing, veel meer als met electronica.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Haha, als het inderdaad maar klinkt... Ik weet niet of er ook een vrouw/vriendin in het spel is, anders zou de WAF wel eens roet in het eten kunnen gooien. (ik als vrijgezel heb mijn kamer om mijn stereo heen ingericht, en niet andersom)

uncle_sjohie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

:X Dus hoe duurder de luidsprekers des te beter dat die klinkt :?
Ik snap helemaal niks van jullie prijs verhoudingen.
Een luidspreker van 400 euro klinkt niet elktijd beter dan eentje van 200 euro, hij kan zelfs lechter klinken.

Ga veel luisteren naar verschillende luidsprekers om te weten wat je mooi vind klinken. Het is nogal persoonlijk wat men mooi vindt. Ga dan pas kijken of de des betrefde luidspreker in je budget valt of dat je moet gaat zoeken naar een goedkopere luidspreker.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 91634 op 28-01-2006 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 11:01:
:X Dus hoe duurder de luidsprekers des te beter dat die klinkt :?
Ik snap helemaal niks van jullie prijs verhoudingen.
Een luidspreker van 400 euro klinkt niet elktijd beter dan eentje van 200 euro, hij kan zelfs lechter klinken.
Nee natuurlijk is dat niet zo zwart wit (ik wist dat iemand zo letterlijk mogelijk ging interpreteren).

Het is wel zo dat betere luidsprekers vaak duurder zijn, of andersom: dat je met een hoger budget betere luidsprekers kan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

Het is dan wel handig om eerst te gaan luisteren wat je het mooist vind klinken zodat je daarna kan kijken hoeveel je nog overhoud voor de andere compeneten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 12:10:
Het is dan wel handig om eerst te gaan luisteren wat je het mooist vind klinken zodat je daarna kan kijken hoeveel je nog overhoud voor de andere compeneten.
Precies, ik had eerst ook alleen maar goedkopere speakers beluisterd maar toen ik speakers hoorde van 200 euro boven mn budget wist ik dat ik die wilde. Gelukkig heb ik die 2de hands kunnen vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uncle_sjohie
Anoniem: 159816 schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 12:34:
[...]

Precies, ik had eerst ook alleen maar goedkopere speakers beluisterd maar toen ik speakers hoorde van 200 euro boven mn budget wist ik dat ik die wilde. Gelukkig heb ik die 2de hands kunnen vinden :)
Is mij ook eens gebeurd, helaas heb ik die accuphase-esl combo nog niet voor een leuke 2ehands prijs kunnen vinden ;). Ik ben benieuwd of de OP al eea heeft kunnen luisteren aan apparatuur van het weekend?

uncle_sjohie

Pagina: 1