[Mac OSX] Windows certificaat in OSX?

Pagina: 1
Acties:
  • 126 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eaalb
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09-02 20:51
Momenteel zit ik te dubben of ik nou wel of niet een iBook aan ga schaffen, ik heb OSX al enige keren uitgeprobeerd en het werkt in ieder geval heerlijk!
Nu is een belangrijk punt dat ik straks met de laptop op school op het draadloze netwerk kan. Nu heb ik echter van de helpdesk aldaar vernomen dat dit met OSX niet gaat lukken :(
Er moet namelijk een certificaat geïnstalleerd worden voordat je toegang krijgt tot het netwerk. Dat werkt natuurlijk perfect onder Windows met mijn huidige laptop.

Is er ook een mogelijkheid dat ik dat certificaat kan installeren op mijn nog aan te schaffen iBookje??
Het betreft hier trouwens de Hanzehogeschool in Groningen.

Ik heb al een mailtje gestuurd naar mijn sectordirectrice/studievoorzitster/teamleidster/whatever maar als alles via bureacratie moet gebeuren dan zie ik de bui al hangen en zit ik over 3 jaar nog niet met OSX op het netwerk daar.... :|

Verwijderd

Er is een site over studenten en Macs.. eh ik zal hem ff voor je Googlen.. Daar staat hoe je op de unviversiteitsnetwerk op internet kan.. :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
http://www.macstudent.nl/ ;)

edit: volgens deze how-to is het wel mogelijk, dus succes!

[ Voor 74% gewijzigd door Wortelsoep op 23-01-2006 18:04 ]

• eaalb
Ghehe ja die site had ik al afgestruind :+
Alleen daar gaat het over het bekabelde netwerk in de school. Met een iBookje daarop komen zal geen probleem zijn, kwestie van MAC-adres registreren en gaan met de banaan.
Echter voor draadloos moet je een .cer bestandje installeren en naar mijn weten kan dat niet zomaar onder OSX. Verder zijn er nog wat meer instellingen die je moet doen maar dat zal met Airport wel gewoon instelbaar zijn denk ik. Als ik binnenkort tijd heb kijk ik 't even na in m'n laptop wat dat precies allemaal is, wie weet kunnen jullie er wat mee.

• memento__mori
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 21-01 17:48
Bij ons op de Universiteit Antwerpen (België) is er een proefproject bezig met een draadloos UA-netwerk met internetverbinding. Daarvoor moet je je ook aanmelden de eerste keer en een certificaat downloaden. Ik met m'n Windows laptop (en in de grote vakantie hopelijk een MacBook) had problemen op het netwerk te blijven omwille van m'n netwerkkaart. Uiteindelijk wel in orde gekomen dankzij 1 van de mensen die het netwerk onderhouden. Windows wilde het certificaat niet gebruiken, dus maar in Firefox dat certificaat ingesteld en toen werkte het wel. Die man zei me dat Mac's zonder problemen direct op het netwerk zitten en Windows laptops vaak problemen hebben. Dus ik denk niet dat je bang moet zijn om een iBook te kopen. Mac's zijn namelijk zo ontworpen dat ze heel simpel op een Windowsnetwerk aangesloten kunnen worden.
Ik ben hier natuurlijk niet 100% zeker van, maar ik denk wel dat een degelijke school ook rekening houdt met OSX.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

eaalb schreef op maandag 23 januari 2006 @ 17:56:
Er moet namelijk een certificaat geïnstalleerd worden voordat je toegang krijgt tot het netwerk. Dat werkt natuurlijk perfect onder Windows met mijn huidige laptop.

Is er ook een mogelijkheid dat ik dat certificaat kan installeren op mijn nog aan te schaffen iBookje??
Het betreft hier trouwens de Hanzehogeschool in Groningen.
Wat voor certificaat is dit en waar moet dit in geimporteerd worden? Als het een browser-certificaat is, is dit geen enkel probleem (client-side SSL certificaat). Als het iets anders is weet ik het zo niet.

• Wild pigeon
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-02 17:46
Ik weet alleen dat ik op de FEO (Hogeschool Utrecht) ook een certifictaat moest instaleren op mijn iBook... dit was wel een groot gedoe maar werkte wel (als je 10.3 of hoger had).....

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:22

Superflip

*pwiet*

Ik zit op de PHL (Provenciale Hogeschool Limburg - België) dat ongeveer één van de grootste draadlozen netwerken van Europa bezit, en daar is het in ieder geval geen probleem. Ik ben vaak de enigste die geen problemen heeft en het werkt altijd snel en betrouwbaar.

Afgelopen jaren ging de identificatie dmv LEAP en tegenwoordig gaat het met WPA2. Terwijl de andere een soort certificaat moeten installeren en weet ik nog veel welke instellingen moeten aanpassen, moet ik enkel een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.

• Daenney
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09-2016

Daenney

42

aik0n schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:05:
Ik zit op de PHL (Provenciale Hogeschool Limburg - België) dat ongeveer één van de grootste draadlozen netwerken van Europa bezit, en daar is het in ieder geval geen probleem. Ik ben vaak de enigste die geen problemen heeft en het werkt altijd snel en betrouwbaar.

Afgelopen jaren ging de identificatie dmv LEAP en tegenwoordig gaat het met WPA2. Terwijl de andere een soort certificaat moeten installeren en weet ik nog veel welke instellingen moeten aanpassen, moet ik enkel een gebruikersnaam en wachtwoord ingeven.
UT heeft ook een groot draadloos netwerk en daar moet je voor Windows een aparte client erop gooien, maar OS X gebruikers hebben geen problemen om dit met de built-in functionaliteit van OS X te doen \.

't Is meestal TTLS + PAP ofzo...

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Is er ergens een handleiding van hoe het allemaal onder Windows moet worden ingesteld? Daar kun je meestal wel uit afleiden hoe het onder Mac OS X moet. Ik vermoed dat als ze iets met certificaten doen, ze gebruik maken van 802.1x. In dat geval, hoef je eigenlijk alleen nog het certificaat te importeren in Keychain en de ingebouwde 802.1x client te configureren.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Verwijderd

Ik heb zelf ook een iBook, maar het draadloos netwerk op Fontys Eindhoven heb ik nog geen contact mee kunnen leggen. Het certificaat kan ik wel toevoegen aan mijn keychain, maar het wordt niet erkend/herkend; het is geen geldig root certificate. Er wordt gewerkt met LEAP+TTLS als ik me niet vergis. Ook met een paar how-to's ben ik er nog niet uit gekomen.

• eaalb
De Hanzehogeschool is wel zo vriendelijk geweest om in ieder geval een handleiding te schrijven voor Windows XP computers, deze is te vinden op http://www.helo.hanze.nl/...andleidingnlopenXPv31.doc

Ik moet dus eerst een door school geleverd certificaat installeren, waarna je bovenstaande handleiding moet doorlopen.

Ze maken verder gebruik van een Open WEP key, Protected EAP (PEAP) met daarbij als optie "Secured Password EAP MSCHAPv2"

Vervolgens moet ik nog inloggen met mijn studentnummer + wachtwoord, waarna ik toegang heb tot het netwerk.

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Keychain accepteert het certificaat in ieder geval zonder problemen. Ik heb de handleiding ook doorgelezen en alles is in de 802.1x client van Mac OS X in te stellen (met PEAP als protocol, wat EAP MSCHAPv2 is) op één ding na: 3.g, de validatie van het certificaat van de server. Bij mijn weten is hier niks voor in te stellen in de 802.1x client van Mac OS X. Als deze controle alleen voor de client is, dan kun je denk ik wel zonder. Maar om het zeker te weten zul je het óf zelf moeten proberen, óf iemand vinden die het voor je kan proberen (óf het al werkend heeft, dat is nog mooier :)).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Maximus
  • Laatst online: 05:56

Maximus

There is no substitute

eaalb schreef op maandag 23 januari 2006 @ 23:01:
De Hanzehogeschool is wel zo vriendelijk geweest om in ieder geval een handleiding te schrijven voor Windows XP computers, deze is te vinden op http://www.helo.hanze.nl/...andleidingnlopenXPv31.doc

Ik moet dus eerst een door school geleverd certificaat installeren, waarna je bovenstaande handleiding moet doorlopen.

Ze maken verder gebruik van een Open WEP key, Protected EAP (PEAP) met daarbij als optie "Secured Password EAP MSCHAPv2"

Vervolgens moet ik nog inloggen met mijn studentnummer + wachtwoord, waarna ik toegang heb tot het netwerk.
Onthoud wel dat het op onze Hanze Hogeschool wel van belang is dat je zo inlogt:

NAWnummer@hanze.nl. Dat is in mijn geval 200523@hanze.nl dan lukt het wel anders niet.

PhD i.o. | You know what, Stewie, if you don’t like it, go on the Internet and complain.

• eaalb
Onthoud wel dat het op onze Hanze Hogeschool wel van belang is dat je zo inlogt:

NAWnummer@hanze.nl. Dat is in mijn geval 200523@hanze.nl dan lukt het wel anders niet.
Klopt, maar 'HANZE' invullen onder domain werkt ook prima en komt op hetzelfde neer ;)

Ik heb al wel enkele mensen rond zien lopen op school met een iBook, ik zal binnenkort er eens eentje aanschieten of hij/zij op het draadloze netwerk kan. Het is nu helaas wel tentamenperiode dus vrij rustig op school....

De helpdesk op school had het er ook over dat OSX momenteel het inloggen met in dit geval dat studentnummer@hanze.nl + wachtwoord niet ondersteund, en dat het mij dus niet zal lukken om in te loggen. Is dit een 'het kan niet' of een 'ik-heb-geen-zin-het-jou-uit-te-leggen-want-we-ondersteunen het-toch-niet' uitspraak??

Verwijderd

eaalb schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:24:
[...]
De helpdesk op school had het er ook over dat OSX momenteel het inloggen met in dit geval dat studentnummer@hanze.nl + wachtwoord niet ondersteund, en dat het mij dus niet zal lukken om in te loggen. Is dit een 'het kan niet' of een 'ik-heb-geen-zin-het-jou-uit-te-leggen-want-we-ondersteunen het-toch-niet' uitspraak??
Het tweede, tenzij je met van die idiote dingen aankomt als, wel WEP password maar geen WEP encryption dan kan OSX het allemaal. Maar je zal het wel zelf (of een andere mac gebruiker) moeten uitzoeken.

• LocoShady
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-10-2025

LocoShady

blaap..

een flinke schop, maar is het nog gelukt ?

• eaalb
Zie ik waarempel m'n eigen topic nog eenst terug ook ;)

Connecten op het netwerk is appeltje-eitje! (als ik me tenminste nog kan herinneren hoe ik het heb gedaan...) Ik zal eens een poging wagen:

Klik op je airport icoontje en klik op "Open Internetverbinding".
Ff een screenshotje van hoe het er dan uit komt te zien en wat je in moet vullen.

Afbeeldingslocatie: http://www.ellart.nl/Foto/Hanzehogeschool/Hanzehogeschool.jpg

Je moet dus 802.1x selecteren en in het gedeelte wat geblurt is komt je studentnummer te staan (niet je NAW-nummer!) Klik op verbind en er volgt een melding over een certificaat. Klik op "Ga door" en voilá! Er is verbinding :)

Wat ik wel gemerkt heb is dat bij het uit sleep ontwaken van de iBook, de connectie soms/vaak niet hersteld wordt en je opnieuw je wachtwoord in moet voeren en op "ga door" moet klikken als de certificaat melding komt. Maar verder werkt het perfect! Mooi tijdens saaie colleges msnen en dergelijke ;)

[ Voor 4% gewijzigd door eaalb op 02-07-2007 14:24 ]

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

De volgende keer als je die certificaat melding krijgt, moet 'ns het venster openklappen. Als het goed is kun je ergens een vinkje zetten om certificaat altijd te accepteren. Anders kun je proberen om het certificaat eruit te slepen. Vervolgens kun je dit certificaat aan via Sleutelhangertoegang toevoegen aan X509-roots.

• WFG
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 10-02 15:01

WFG

Als ik me niet vergis zou op helo.hanze een handleiding moeten staan hoe het certificaat te installeeren onder OSX. Ik heb het iniedergeval gedaan volgens een officeele handleiding en dat werkt perfect.

Spin, magic wheel of bullshit! Spin!

• domi235
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-12-2021

domi235

Magic!

Ik weet niet naar welke school je gaat, maar op de Hogeschool Zuyd (Heerlen / Sittard / Maastricht) maken ze gebruik van een Certificaat, wat je van een microsoft certificate server afhaalt, je kunt echter via OpenSSL ook je eigen certificaat geneneren en dit laten activeren, hiervoor heb ik toen een howto geschreven die HIER te vinden is. Succes :)
eaalb schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 10:24:
Ze hebben er gewoon geen zin in :) Studiegenoot van me ging het vragen en daar kwamen ze met hetzelfde smoesje. Ik vond een tijdje later een guide voor Linux en heb deze een beetje omgeschreven voor OSX. Vervolgens naar die helpdeskers geweest om het te laten activeren, en ze merken het verschil niet eens :)

[ Voor 57% gewijzigd door domi235 op 03-07-2007 10:40 ]

Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic.

Verwijderd

eaalb schreef op maandag 02 juli 2007 @ 14:21:
Zie ik waarempel m'n eigen topic nog eenst terug ook ;)

Connecten op het netwerk is appeltje-eitje! (als ik me tenminste nog kan herinneren hoe ik het heb gedaan...) Ik zal eens een poging wagen:
offtopic:
Apple-tje eitje 8)7
Pagina: 1