Toon posts:

Kan buggy ASP code andere netwerk shares mounten(lezen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wat al ik heb gedaan gezocht op Google, GoT, diverse microsoft en IIS forums.

Ik heb een IIS 6 server draaien onder windows 2003. Deze server haalt de data van een samba(linux) share. Op de samba server heb ik ingesteld dat de share bijvoorbeeld naar gebruiker "kevin" word geforceerd dus zodat je geen password hoeft in te geven om bij deze share te komen. De IUSR_COMPUTERNAAM kan van deze share lezen. Dit is vrij logisch omdat anders anonymous niet werkt. De dingen die ik niet wil doen is namelijk gebruikers aanmaken op de windows 2003 bak omdat alles onder linux loopt. Deze windows 2003 machine moet dus alleen ASP serveren voor het internet. Als je dus meerdere virtualhosts hebt worden deze in hun eigen share met hun eigen username geforced in hun share. Als je dus via de normale explorer gaat kan je zien dat de usernames "kevin" en "piet" in hun eigen share mogen schrijven, lezen, executen.

Bijvoorbeeld: gebruiker "kevin" heeft de homedirectory van de vhost mekker.test.nl is ingesteld op \\192.168.1.2\webdata-mekker De samba server forceerd dan altijd gebruiker "kevin" die dan kan lezen, schrijven en executen de gebruiker IUSR_COMPUTERNAAM kan alleen lezen uit dir. Nu is er ook bijvoorbeeld een gebruiker "piet" met de homedirectory \\192.168.1.2\webdate-woei deze heeft de vhost woei.test.nl .Bij deze share wordt dan gebruiker "piet" geforceerd om te kunnen lezen,schrijven en executen en IUSR_MACHINENAAM kan alleen lezen.

Nu is mijn vraag: Is het mogelijk dat buggy ASP code andere shares kan zien? Of blijven de shares de working directory's van de virtualhosts? Of zit er in IIS 6 zelf zo'n beveiliging.

Ik wist niet precies waar ik dit draadje moest openen. Op verzoek van sfj _/-\o_ heb ik deze hier gepost :)

• kalechinees
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-04 21:15
mbv het FilesystemObject is het idd mogelijk om de shares te raadplegen van de server.
IIS ziet de shares gewoon als een absoluut directory path

ik denk dat je er zo uit ben met een beetje googlen :) g'luck :Y)

[ Voor 3% gewijzigd door kalechinees op 23-01-2006 20:51 ]

Verwijderd

Ik weet niet zeker of ik je vraag goed begrijp, en ik heb verder ook niet veel verstand van asp, maar als je asp code zodanig buggy is dat iemand arbitraire code kan includen in jou code, of dingen executeren, dan lijkt het me dat je in kan loggen op een andere user, zonder dat jou code daar verder toe doet.

Verwijderd

Topicstarter
Ik vroeg mij af of de IIS server de data share als working directory houd. Dus dat deze sowieso niet buiten zijn eigen directory kan ivm security redenen. Een soort chroot dus.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:23

ThunderNet

Flits!

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 01:36:
Ik vroeg mij af of de IIS server de data share als working directory houd. Dus dat deze sowieso niet buiten zijn eigen directory kan ivm security redenen. Een soort chroot dus.
Dit kan wel, doormiddel door de gebruiker waarin IIS draait geen rechten buiten deze directory te geven. (met ASP.NET is dit nog makkelijker, omdat asp.net altijd als een eigen gebruiker draait).
Maar je zou de IIS service dus vanuit een gebruiker kunnen starten met minder rechten :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Pagina: 1