Toon posts:

(mobo) Microstar MS-6368 Bios rom error

Pagina: 1
Acties:
  • 300 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,
Ik heb echt overal gezocht, maar vond tot nu toe niet het gewenste resultaat.
Ik heb hier dus een Microstar MS-6368 Moederbord liggen met een Award bios.
met daarop een 1,1Ghz Celeron.
Nu start ik de pc op, en krijg ik een foutmelding: Award bios. Bios rom error.
en daar vlak na krijg ik heel veel piepjes achter elkaar te horen.
Hij geeft ook aan, Loading media from A:/ maar zelfs als ik daar een floppy in doe met de bios flash.
mag dat ook niet baten.

Mijn toetsenbord werkt op dat moment ook niet, dus ik kan niet F1 of wat dan ook intoetsen.
Ik heb de Cmos al verandert, ander batterijtje erin gedaan. maar er gebeurt niets, behalve die irritante foutmelding met die hoge piepen.

Weten jullie wat het probleem eventueel zou kunnen zijn en/of jullie mij een paar tips kunnen geven om het alsnog voor elkaar te kunnen krijgen?

Alvast bedankt. {Als dit te Basic is..hoor ik het wel.}

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
Je moet die bios een bepaalde naam geven. Kijk even in de manual van je mobo welke deze moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:57:
Je moet die bios een bepaalde naam geven. Kijk even in de manual van je mobo welke deze moet zijn.
Maar hoe kan ik dat dan doen?
Het is een kale pc zonder besturingssysteem, en het toetsenbord werkt ook niet.
ik heb net de manual gedownload, maar er stond alleen info in over cmos clearen.
en de bios flash jumper.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Kijk hier ff
http://pages.sbcglobal.net/jefn/bootblock.html

Gaat over Award v6.0, als je bijv v4.51 moet je wellicht ff ergens anders kijken (google: award bootblock)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb Award Bios V1.0
Ik heb het net geprobeerd, maar er gebeurt niets.
ik krijg nog steeds dezelfde foutmeldingen.
Maar nu krijg ik dit dus in beeld,

Award bootblock bios v1.0
Bios rom checksum error
detecting floppy A media .....
Drive A error, System Halt.

dan zou je denken dat er ook iets met de floppy drive aan de hand is,
maar alle kabels zitten goed.enzo

Is nu gewoon de bios dood, en zal ik een ander bord moeten regelen of?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 16:28 ]

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
Probeer je bios eens een reset te geven doormiddel van het batterijtje te verwijderen. Misschien dat dit een oplossing geeft. En had je deze problemen al de gehele tijd, of zijn deze pas na een bepaalde actie gekomen?

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
Viper_4111 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:41:
Probeer je bios eens een reset te geven doormiddel van het batterijtje te verwijderen. Misschien dat dit een oplossing geeft. En had je deze problemen al de gehele tijd, of zijn deze pas na een bepaalde actie gekomen?
Het batterijtje eruit halen had ik al gedaan.
Ik heb dit moederbord gekregen, maar diegene zei dat hij nog werkte. maar dat blijkt dus niet zo te zijn.ik heb de problemen dus meteen al gekregen toen ik hem voor het eerst aansloot.
ik kreeg het moederbord samen met een celeron 1,1Ghz. maar die werkt wel gewoon op een ander moederbord.

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online
check eens of je wat kapotte elcos kan vinden op het moederbord. MSI doet meestal niet moeilijk over het opsturen van een nieuw setje elco's.

Geen informatie beschikbaar

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan niets ongewoons zien.
zien er allemaal heel uit, :'(

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-05 11:34
OK probeer dit eens:
Kijk eens in de manual online (http://download.msi.com.t...exe/mbd_mnu/E6368v6.0.exe) op pagina 32 en zet de BIOS jumper zo, dat de BIOS geupdate kan worden. Staat ie al zo, dan zou dit het probleem kunnen zijn. Staat ie niet zo, dan moet je de BIOS herstellen. Controleer eerst welke revisie jij van het bord hebt. Deze staat meestal tussen de PCI-sloten (achter het type moederbord). Download daarna hier de juiste BIOS.
Daarna maak je een bootdisk van Win98SE (geniet de voorkeur) die je eventueel hier kunt downloaden. Staat er een autoexec.bat op de diskette, wanneer deze gereed is, dan voeg je onderaan deze regel toe:
AWDFLASH BIOS.BIN /py /sb
Staat deze er niet op (niet waarschijnlijk) dan kun je deze alsnog zelf maken en deze tekst erin zetten (met kladblok, let op .bat extensie!). Zet daarna de BIOS-image die je gedownload hebt erop en noem deze (hoe raad je het) BIOS.BIN. Start de computer opnieuw op en alles zou moeten werken :). Wacht wel totdat alles klaar is, anders kun je je moederbord waarschijnlijk helemaal wegggooien! Als het goed is start het systeem vanzelf opnieuw op!

[ Voor 8% gewijzigd door The__Virus op 23-01-2006 21:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
The__Virus schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:11:
OK probeer dit eens:
Kijk eens in de manual online (http://download.msi.com.t...exe/mbd_mnu/E6368v6.0.exe) op pagina 32 en zet de BIOS jumper zo, dat de BIOS geupdate kan worden. Staat ie al zo, dan zou dit het probleem kunnen zijn. Staat ie niet zo, dan moet je de BIOS herstellen. Controleer eerst welke revisie jij van het bord hebt. Deze staat meestal tussen de PCI-sloten (achter het type moederbord). Download daarna hier de juiste BIOS.
Daarna maak je een bootdisk van Win98SE (geniet de voorkeur) die je eventueel hier kunt downloaden. Staat er een autoexec.bat op de diskette, wanneer deze gereed is, dan voeg je onderaan deze regel toe:
AWDFLASH BIOS.BIN /py /sb
Staat deze er niet op (niet waarschijnlijk) dan kun je deze alsnog zelf maken en deze tekst erin zetten (met kladblok, let op .bat extensie!). Zet daarna de BIOS-image die je gedownload hebt erop en noem deze (hoe raad je het) BIOS.BIN. Start de computer opnieuw op en alles zou moeten werken :). Wacht wel totdat alles klaar is, anders kun je je moederbord waarschijnlijk helemaal wegggooien! Als het goed is start het systeem vanzelf opnieuw op!
erg bedankt :) ik ga daar even mee aan de slag, maar voordat ik dat ga doen heb ik nog steeds dat probleem met die floppy drive.
hij geeft nog steeds die melding:
detecting floppy A media .....
Drive A error, System Halt. en daarna hoor ik weer die piepen

Maar ik heb nu 3 verschillende Werkende floppy drives geprobeert, maar geen van alle geef ie aan.
de kabels van de floppy drives heb ik ook goed aangesloten dus het kan gewoon volgens mij daar niet aan liggen.

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Denk dat die error niet te maken heeft met de floppydrive zelf, eerder met disk met incorrecte inhoud (niet de juiste filenames ofzo)

Maar goed, verschillende floppydrives geprobeerd, probeer ook nog ff een andere floppy kabel dan :)

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
limoentje schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:41:
Denk dat die error niet te maken heeft met de floppydrive zelf, eerder met disk met incorrecte inhoud (niet de juiste filenames ofzo)

Maar goed, verschillende floppydrives geprobeerd, probeer ook nog ff een andere floppy kabel dan :)
nee, ik heb net al me floppy kabels geprobeerd maar het mag niet baten.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb het voor elkaar gekregen.
We hebben op school een paar dozen vol met moederborden en nu lag er een zelfde moederbord in als dat stuk was.
Ik vroeg of ik dat moederbord mocht hebben, en dat mocht.
met goede bios chip uiteraard :), dus die prikte ik in mijn kapotte bord.
en hij deed het wonderbaarlijk :P
nu draait hij al 7 uurtjes stabiel.

toch erg bedankt voor de reactie's :>
Hier kan een Slotje op.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2006 15:55 ]

Pagina: 1