Toon posts:

Western Digital 200 GB maakt krassend geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb reeds een paar maanden een Western Digital 200 GB die z'n werkt zeer naar behoren vervult. Maar hij maakt sporadisch een soort krassend geluid tijdens het zoeken. Na een tijdje gaat dat over en is er enkel het doffere 'normale' zoekgeluid. Dit is reeds enkele weken zo, en gebeurt vooral na het opstarten en duurt een minuut of twee.

Ik vroeg me dus af of anderen dit fenomeen ook tegenkomen, en of ik er mij zorgen om moet maken. Zou dit te verklaren zijn door een vorm van 'acoustic management'? Dat het eerst snelle zoekbewerkingen maakt die een krassend geluid produceren, en na een tijd de bewekingen gedempt worden om stiller te zijn? Of is deze schijf reeds aan het aftakelen?

Alle hulp welkom,

Nicolas

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:45:
[..]

Zou dit te verklaren zijn door een vorm van 'acoustic management'? Dat het eerst snelle zoekbewerkingen maakt die een krassend geluid produceren, en na een tijd de bewekingen gedempt worden om stiller te zijn?

[..]
Dat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Je kunt het beste even de support sectie op de site van western digital bekijken en een programma downloaden om de integriteit van je drive te checken.

edit: WD ipv maxtor ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 13:54 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alle diagnoses zijn positief. Maar tijdens de test ging hij wel afwisselend 'krassen' en gedempt zoeken. Dus ik heb echt geen idee wat ermee gaande is.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:46

The Third Man

The Third Jellyfish

Check eens met de Feature Tool van Hitachi of Accoustic Management toevallig uit staat.

Verwijderd

Topicstarter
Acoustic Management stond volledig uit. Na het aanschakelen is de schijf vele malen stiller tijdens het zoeken. Maar eigenlijk stoorde mij dat niet; het was het extra luide krassende geluid dat me zorgen baarde. Ik heb het nog niet gehoord vandaag, maar het is vrij willekeurig dus ik zal er op blijven letten. In ieder geval bedankt voor de tip! Is dat standaard dat Acoustic Management uit staat? En scheelt dat veel op de performantie?

Verwijderd

Topicstarter
Even melden dat ik de laatste dagen geen krassend geluid meer heb gehoord!

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

Lekkere Kwal schreef op maandag 23 januari 2006 @ 17:19:
Check eens met de Feature Tool van Hitachi of Accoustic Management toevallig uit staat.
Dat kan toch gewoon ook met de WD tools ???

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Dan meld ik dat het uitzetten van AM betekent dat de zoek- en schrijfsnelheid behoorlijk wordt verhoogd. De schijf wordt dus trager.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 29-01-2006 01:29 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

hallo,
Hier een soort gelijke situatie:

Sinds een week heb ik twee Western Digital 200 GB SATA2 schijven (WD2000JS) in RAID(0) op een Gigabyte K8N pro-sli (nForce4 sli chipset) met XP-pro SP2.
Nu hoor ik bij alle schrijf activiteiten zeer duidelijk de lees/schrijf armen bewegen (luid geratel) en sporadisch tikkende geluiden, vooral bij aan en uit zetten.

Omdat ik graag van dat geratel af wil heb ik het programma "Data Lifeguard Diagnostic for Windows" geinstallateerd om de status en het Acoustic Management te bekijken, en eventueel aanpassingen te doen.

Echter kan ik geen schijf selecteren/aanklikken onderin en krijg daarom de melding Please highlight...

Mijn vragen zijn dus eigenlijk:
  • Is dat luide geratel een defect?
  • Wat kan ik doen aan het geratel van de schijven? Hoe acoustic management in schakelen?
  • Is de RAID(0) schijven set wel goed geinstalleerd? Windows geeft ook op diverse plaatsen SCSI weer? Ik heb de Nvidia SATA RAID Driver geinstalleerd tijdens XP installatie met F6 toets mbv een diskette.
Alle hulp en reacties welkom.
mvg Walter

Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wdebruijn/WD%2001.GIF
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/wdebruijn/WD%2002.GIF
Pagina: 1