[Excel2000]Keuzelijst met invoervak met extra output.

Pagina: 1
Acties:
  • 208 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 23:17

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik heb in een Excel bestand waarin ik op één tabblad twee tabellen heb gemaakt. In de eene kolom staan de namen van de afdelingen en in een tweede kolom staan de kostenplaatsen van de afdelingen. Nu heb ik op een ander tabblad een keuzelijst met invoervak gemaakt waaraan de kolom met afdelingen zijn gekoppelt. Nu is het de bedoeling, als de juiste afdeling wordt geselecteerd in een tweede veld de kostenplaats van de afdeling automatisch wordt getoond. Ik heb alleen geen idee hoe ik dat voorelkaar kan krijgen. Hier op GOT heb ik ook gezocht, maar niet echt kunnen vinden wat ik zoek.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:22

Reinier

\o/

Je kan in het tweede veld een vert.zoeken of vlookup formule plaatsen (die uit de tabel de kostenplaats pakt die bij de afdeling in je eerste veld ingevoerd wordt). Vervolgens zorg je dat de afdeling vanuit het keuzemenu d.m.v. een macro'tje in het eerste veld zet.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Ik kan er nogaltijd niet uitkomen... aller eerst wat heb ik nu precies:

1 tabel met twee kolomen, in de eerste kolom staan afdelingen genoemd en in de tweede kolom staan de bijbehorende kostenplaatsen.

Op een ander tabblad heb ik een keuzelijst met invoervak gemaakt, in deze lijst kan ik een afdeling seleceteren. Wanneer ik de gewenste afdeling heb geselecteerd zou in een cel er onder de bijbehorende kostenplaats moeten verschijnen.

Nu heb ik het een en ander geprobeerd met vert.zoeken, maar helaas ik krijg totaal niet het gewenste resultaat. Ik hoop dat iemand misschien een stukje voorbeeld code voor mij heeft, waar ik op verder zou kunnen bouwen.

[ Voor 75% gewijzigd door _Dune_ op 25-01-2006 09:52 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Klein tikje... ik heb mijn voorlaatste post aangepast, misschien is het nu wat duidelijker wat ik probeer te doen en wat ik tot nu toe heb.

Wat ik ook niet helemaal begrijp is het volgende, ik heb mijn keuzelijst op tabblad 1 staan in cel C5 als ik nu de waarde van C5 uitlees in een andere cel door het volgende in een cel te zetten ='blad1'!C5 dan krijg ik daar een getal te zien en niet de afdeling die ik heb geselecteerd. Ik begrijp hieruit dat Excel zelf de cellen in een kolom nummert, maar dit wil ik eigenlijk niet. Volgens mij moet ik gewoon de naam van de afdeling kunnen uitlezen en gebruiken.

[ Voor 63% gewijzigd door _Dune_ op 25-01-2006 10:27 ]

• Blackminister
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-05 18:00
Ok..het is me gelukt een voorbeeldje te maken (maar wel op dezelfde sheet) Je hebt zelfs geen code nodig

1. Maak een combobox aan
2. Creëer uw lijst in dezelfde sheet, laten we zeggen van A7 tot B12 (in A dus afdelingen, B kosten)
3. Zet uw excel-file in Design-mode
4. Rechts-klik op uw Combo en selecteer Properties
5. In linked-cell zet je de waarde die geslecteerd wordt in uw lijst (dus als afdeling C gekozen wordt, komt in die linked-cell de waarde) (zet hier A1)
6. List Fill-range daar zet je dan A7:B12

That's it. Als je dan Afdeling C bvb selecteert, dan zal in cell A1 Afdeling C komen te staan

Dan maak je een vlookup (=vlookup(A1;A7:B12;2;0)....dat zal dan de kost geven......

Veel suc6 :+

Edit: zie ook je mail...even voorbeeldje doorgestuurd.. 8)

[ Voor 5% gewijzigd door Blackminister op 25-01-2006 10:21 ]

Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Dat je je post aanpast is aardig, maar dat je er direct een schop onder zet in minder. :/ Kicken binnen een dag hebben we liever niet.

vert.zoeken / vlookup is ongeveer de meest bevraagde functie van Excel hier. Gebruik de search eens en je hebt een vrachtlading aan informatie. ;)

Probeer eerst eens die vlookup zónder combobox werkend te krijgen door gewoon de afdeling in een cel te tikken. Als dat gelukt is kun je de cel invullen dmv een combobox door de combobox aan die cel te binden.

Stap drie is dan of evenveel comboboxjes maken als je invoercellen hebt of dmv een stukje code het resultaat van de combobox verder te verwerken. Het is nu iig niet helder waar het probleem zit noch hoeveel invoercellen je nodig hebt.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
oke, hartelijk dank voor de reactie... ik ga weer puzzelen met jullie aanwijzingen.

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:54
Als je niet de naam van een afdeling, maar zijn volgnummer in de rij als input hebt (komt uit je combobox), dan kan je eens kijken naar de functie INDEX. Bijv. =INDEX(B1:B100,3,1) levert je de waarde uit de derde rij, eerste kolom van B1:B100, de waarde uit B3 dus.

• _Dune_

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Topicstarter
Hartelijk dank allen, ook voor het toegezonden voorbeeld... dit gaat werken. _/-\o_

Pagina: 1