Toon posts:

waarom kreunt de hdd van mijn dell inspiron 9300 steeds zo?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Pas een Dell inspiron 9300 gekocht (Pent M 2 GHz,1920x1200,80Gb Hdd,2Gb RAM, xp pro sp2) ; hardstikke tevreden over maar ik snap niet waarom de hdd om de seconde moet worden aangesproken wat een irritant nagging geluid oplevert tov de voor de rest zalig fluisterstille laptop. En dit was al zo uit de doos.
Ook begint de hdd genadelood te ratelen als de screensaver start alsof er een soort routine schijf controle plaats vindt of zo.

Ik heb de indexing service uitgezet.
Ik heb system restore uitgezet.
De geplande taken zijn leeg.
Ik heb het programma Actmon geinstalleerd en alle lopende services behalve de systeemkritische uitgeschakeld.
Ik heb de swap file een vaste grootte gegeven (4Gb)
Ik heb automatische updates uitgezet.
(Er zitten vast wel onzinnige dingen in dit rijtje maar daar gaat het niet om)

..t gaat maar door

Wat heeft ook het tijdgestuurd uitzetten van hdd bij inactiviteit voor zin als er iedere seconde weer een lees/schrijfactie plaatsvindt?
Ik heb 2Gb intern dus me dunkt dat de computer de hdd af en toe best met rust zou kunnen laten.
Wie o wie, wat o wat?

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:42
De indexing-service?

Die indexeert je HD als die niks aan het doen is zodat je sneller kan zoeken

mmm, beter lezen

[ Voor 12% gewijzigd door OnTracK op 23-01-2006 13:48 ]

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals eerder vermeld heb ik de indexing service uitgezet.
Als ik nu computerbeheer open en met rechts op indexing-service klik is 'starten' enabled en 'stoppen' disabled.
Ik neem aan dat het beestje dan verder koest is?

• Mysteryman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01:44

Mysteryman

kan jij wat ik kan...

je kan met 2 gig ook eens overwegen om je swap file uit te zetten... daar wordt windows ook een stuk sneller door...

daar komt bij dat al je applicaties in het geheugen geladen worden en het allemaal nog sneller gaat...

mijn ervaringen zijn iig goed met windows zonder swap file! (bf2 laad echt veeeel sneller :))

Everybody happy??? I soon change that here we go...

Verwijderd

Topicstarter
Uitgezet.... geluid blijft.

• sarlo
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:29
offtopic:
Hoe zet je swap file uit :P?

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:59

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

gfo schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:59:
offtopic:
Hoe zet je swap file uit :P?
offtopic:
klik Daar heb je genoeg informatie aan denk ik :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• Speedswitch
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Hmm... ik zou proberen je schijf te defragmenteren.

Klikkerdeklik 1

Klikkerdeklik 2

Deze tools zijn allebij erg handig hiervoor, en veel beter dan de standaard windows XP defrag.

Als dit het niet is kan je mischien even kijken of er niet toevallig een of andere toepassing/service zit te kloten.

Verwijderd

Ik heb zelf een Inspiron 6000 met een "clickend" geluid om de x minu(u)t(en). Ik ben toevallig een patch tegengekomen op Dell support website (downloads) waar een firmware patch staat voor bepaalde Western Digital schijven. Heb net even gechecked, deze staan ook genoemd als ik als systeem Inspiron 9300 kies.

Echter, ik heb de firmware patch zelf nog niet geprobeerd (ik ben gewend aan het geclick, en ben wat huiverig voor HD firmware upgrades), maar wellicht is het de oplossing voor jou? Ik weet overigens niet of het ook om jou type HD gaat, dat moet je dan eerst even checken. Er staan waarschijnlijk meer details bij de omschrijving van de updates. De firmware updates staan onder de categorie "IDE and EIDE". :/

Verwijderd

Ik heb hier ook last van, zei het met een andere laptop. Dit is een 'feature' die eigen is aan je schijf, vraag me niet wat het ding doet en of het nodig is, maar het zit erin...

Het snellere ratelen terwijl er een screensaver aanstaat is een eigenschap van Windows: die moet zijn zaken wat op de rij zetten denk ik...

Mijn hd die geluid maakt is een Hitachi TravelStar 60GB 5400 RPM (denk ik toch). Ik heb er een firmware upgrade op gedaan die verlopen is zonder problemen, maar die het probleem toch niet echt opgelost heeft... Een beetje het 'probleem' is wanneer een pc / laptop echt goed stil is, is dat je werkelijk alles hoort... Mocht er zo'n hd zitten in mijn vaste pc zou ik het niet eens merken denk ik...

Post mss eens je type + merk HD hier, zodat we eens opzoek kunnen gaan naar upgrades en of ervaringen ermee. Betreft het hier een 7200RPM model?

Mocht het geluid echt te erg zijn, stuur hem op naar Dell!

Verwijderd

Topicstarter
Het betreft een Toshiba MK8026GAX (80Gb) 5400 rpm
http://www.toshiba-europe...t/MK8026GAX_Datasheet.pdf

[ Voor 55% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2006 08:56 ]

• Mentox
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
Windows heeft een service dat je schijf "licht" wordt gedefragementeerd wanneer windows niks te doen heeft. Dat is dus het geval met een screensaver. Ik heb geen idee hoe deze service heet maar ik ben het via nLite tegen gekomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Mentox op 26-01-2006 09:23 ]

Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.

• SIMPY.be
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 04-02 15:41
notbook hardware control installeren...
SMART status checken
en eventueel acoustic bijregelen?!
Anders es bellen naar Dell !
Pagina: 1