PC langzaam ondanks stevige upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 628 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BBenedictus
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 29-04 08:01
Oke mensen.. ik heb al een beetje zitten zoeken op dit forum, om erachter te komen wat een goede pc is. Dus ik denk dat ik met mijn kassie wel in de buurt kom.

AMD Athlon64 X2 3800+
Asus A8V Deluxe
1024 GeIL ddr400 in dual channel
Asus V9999 Geforce 6800 TD AGP 8x met alle pixel en vertex shaders succesvol geunlocked. Memory 800 Engine 392 zonder artifactjes
Hdd Maxtor Diamondmax 8 40Gb 2mb cache Ide
Hdd Maxtor Diamondmax 10 200Gb 8mb cache
DVDRW 16x +/-
en de nodige onboard rommel als 8ch geluid etc.

Maargoed.. voordat je denk.. hij komt hier om te patsen.. Fout!
Want ik irriteer mij ENORM aan deze spullen. Met deze zooi zou je toch wel kunnen verwachten dat je Battlefield 2 op op 1024x768 met alles op hoogst zonder AA toch wel de gladjes zou mogen draaien?

Dat doet ie dus niet. Mijn oude Celeron 1200 met sdram 512mb pc133 en ATI Radeon 9000 kon dat spel zelfs draaien op 1024 met (bijna) alles op gemiddeld!

Wat kan mijn bottleneck zijn? Hoe kan ik het oplossen?

En voor de kenners.. hoe zorg ik er met Quickpar voor dat ik niet op een lullige 30mb/s schrijf? Dat deed mijn oude systeempje ook namelijk...

Bij voorbaat dank! Bernd

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Op je ram geheugen na zie ik geen bottleneck voor bf2, is je 3dmark score wel een beetje zoals het hoort :?

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:33
Videokaart en chipset drivers goed geinstalleerd? Doen andere spellen het wel naar behoren? En zoals hierboven al werd gezegd, je 3dmark score? :)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Eerste blik ziet er goed uit. Alleen die Agp videokaart, gaat dat wel passen op de moederbord :P.
Is het niet verstandiger om een Pci-e moederbord met een behorende Pci-e videokaart te nemen?
Die 40 Gb harde schijf is neem ik aan voor Windows alleen?

[ Voor 27% gewijzigd door O.D.Smolik op 23-01-2006 13:08 . Reden: beter lezen ]

• Spixo
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08:04
Kan het zijn dat de 40GB disk misschien die slechte performance veroorzaakt in Quickpar?

Heb je daarnaast al je drivers juist geinstalleerd? Ook die van je chipset?

Verwijderd

Drivers allemaal gecheckt? Nieuwe install gedaan? Molex op videokaart aangesloten? Wat betreft quickpar, komt denk ik door de diamondmax 8.

• wouter37
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 26-05 16:02
heb je alles wel goed ingesteld udma enz bekijk dat eens met een programma staat dat neit op ata 33
en heb je alle drivers wel (goed) geinstalleerd?

kijk voor mijn kitcar project hier: http://wouters-stekkie.synology.me/joomla/

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Hmm, geheugen is misschien ook nog niet eens je bottleneck. Ik denk dat het een driverkwestie is. Want BF draait ook nog wel op 512MB DDR :)
Staan je harde schijven ook op PIO ipv DMA? Als dat zo is, moet je ze even omzetten.

Wauw, een sig!

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

Dat van Quickpar, is dat met repairen? Want dat is sterk afhankelijk van de mate waarin er gerepaired moet worden imho. Als ik van een film 1 blockje moet repareren duurt dat ook 10 minuten @ weinig MB/s. Als er veel meer beschadigd is gaat ie wel op 500-700 MB/s.
En dat andere: wat voor voeding heb je?

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 24-05 14:08
Quickpar geeft soms 30mb/sec aan en soms 600 etc.... het ligt eraan hoeveel hij moet repareren. Maak je hier niet druk over, dit heeft iedereen.

Verwijderd

PilatuS schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:03:
Op je ram geheugen na zie ik geen bottleneck voor bf2, is je 3dmark score wel een beetje zoals het hoort :?
omg, is een Geil 1gig dual channel kit al niet meer voldoende voor een spel tegenwoordig?

kom op man. 8)7

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06:41
Het is wel genoeg, maar meer geheugen kan vaak geen kwaad. Bij sommige spellen is er een goede prestatieverbetering merkbaar bij het toevoegen van 512 MB (dus 1024 MB » 1536 MB), maar dat betekend niet dat het bagger speelt op 1024 MB ;)

The devil is in the details.

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-05 06:38
ik ken bf2 niet, maar zijn de hoogste settings niet bedoeld voor pc's met 2 gig geheugen en een 512mb videokaart?? Misschien zijn je verwachtingen gewoon te hoog..

anders zie ik die 40gig schijf als bottleneck, oudere schijven zijn toch vaak een stuk trager dan nieuwe schijven, knal windows gewoon eens op die 200gig en test dan nog een keer

[ Voor 12% gewijzigd door dribbel op 23-01-2006 13:13 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:09:
[...]

omg, is een Geil 1gig dual channel kit al niet meer voldoende voor een spel tegenwoordig?

kom op man. 8)7
BF2 draait met 1.5GB of 2GB stukken beter dan met 1 GB.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

December schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:10:
Bij sommige spellen is er een goede prestatieverbetering merkbaar bij het toevoegen van 512 MB (dus 1024 MB » 1536 MB), maar dat betekend niet dat het bagger speelt op 1024 MB ;)
En hoppatee, daar gaat je dual channel :P
Dat is dus iets wat je zeker niet moet gaan doen, zomaar wat geheugen toevoegen.
PilatuS schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:20:
BF2 draait met 1.5GB of 2GB stukken beter dan met 1 GB.
Vast wel, maar het ging erom dat z'n celeron nog beter draait dan z'n nieuwe bak.

Ik houd het voorlopig op een driver probleem.
BerndWeusthof, heb je wel de chipset drivers geinstalleerd?
Videokaart drivers van nvidia.com gehaald ipv de bijgeleverde cd?

[ Voor 34% gewijzigd door job op 23-01-2006 13:27 ]

Verwijderd

Ik heb bijna dezelfde specs. Alleen drie raptors ipv.waarvan 2 in raid 0 en ander geheugen, wel net zoveel geheugen trouwens. Ik draai BF2 op 1280-1024 met alles bijna alles op high en zonder AA. De vidkaart is ook iets gekieteld naar de ong. dezelfde snelheden als die van jou.

Laden gaat snel en geen last van ingame lag. Alleen als ik ergens sta met heel veel rook ed. krijgt ie het zwaar. Nvidia 81.85 drivers en Via 5.XXX drivers

• BBenedictus
Zelf zou ik zweren dat ik die 4 in 1 drivers heb geinstalleerd... maar dat doe ik dan voor de zekerheid nog een keer :)

Overigens draaien me schijven in UDMA mode 6 en dvdrw en dvd in UDMA mode 4

Voeding is QTechnology 17dBA,120mm Fan,460W,SATA,ATX ofzo.

Overigens was de score in 2006 ook brak. VGA test ging nog wel.. maar CPU test was 0,5 fps precies !!! Laatste test spacede die em echt hard.. maar ik denk dat de videokaart daar niet tegen opgewassen is.

goed.. 1363 punten in 3dmark06

Mijn 40gb schijf is idd mijn Windows schijf, en hierop installleer ik tevens programmas en games, aangezien mijn 200gb heel veel data bevat die ik niet wil risceren :Y)

De vraag hoe het reageerd bij andere spellen. Bf1942 loopt in het begin al helemaal vast. Halo gaat (natuurlijk) als een trein.Flatout ook trouwens. en meer staat er nog niet op omdat Windows net is geinstalleerd (SP2 XP Pro)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Die 40GB schijf met 2MB cache is ongetwijfeld een prehistorische 5400rpm schijf met een maximum STR snelheid van ~20MB/s. En al mogen jouw CPU, geheugen en overige randapparatuur 2x sneller zijn dan voorheen, deze harddisk, waaruit juist alle cruciale data éérst moet worden ingelezen, wordt er echt niet sneller van op.

Ergo: je hebt de primaire bottleneck laten staan tijdens de upgrade :) Het schijvensubsysteem is de grootste bottleneck van de huidige PC. Het is het waard om daar extra te investeren. Neem bijvoorbeeld een snelle 10Krpm Raptor of een leuk RAID0 setje voor OS, programma's, games en eventueel als scratchdisk voor audio/video bewerkingen. Een Raptor haalt met gemak 70MB/s en een beetje RAID0 array doet daar nog een flink schepje bovenop. Dat is al gauw een theoretische snelheidsverschil van 4x of meer ten opzichte van de 40GB schijf. Die 200GB schijf kun je gebruiken als langdurige data-opslag (naast de regelmatige backups richting opticals/tapes uiteraard) ;)

[ Voor 16% gewijzigd door BalusC op 23-01-2006 14:50 ]

• B-Buster
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:46
Het is zeker die Maxtor DM8. Ik had precies diezelfde schijf. Daar stond windows op en ik dacht dat laat ik lekker zo omdat dat schijfje heerlijk stil is. Downloads en games zette ik op mn 2e Maxtor DM9 van 120gb / 8mb. Eigelijk dus gewoon hetzeldfe dat jij doet.

Echter ik heb onlangs die 2 schijven vervangen voor 2 s-ata schijven met 16mb cache, en ik kan je verzekeren dat windows 2x zo snel kan laden nu, en gameperformance is er echt op vooruit gegaan. Laden van mappen in BF2 verloopt door die extra cache en gewoon snellere schijf veel sneller nu. Afhankelijk van of je echt snel wilt of gewoon snel kan je t beste die schijf vervangen voor een s-ata schijf, of als je echt heel snel wilt RAID gaan draaien met raptors.

En quickpar is gewoon een traag progsel. Zoals al eerder gemeld, de ene keer is hij langzaam en schrijft ie 20mb/s en de andere keer doet ie 450mb/s.

Specs desktop Specs Laptop Opel Omega Portal

• Marck21
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 14-11-2011
Lijkt me tijd voor een mooie clean install met de nieuwste drivers op je 200 Gieg schijf. Eens kijken of je dan nog steeds dezelfde klachten hebt.

Asus A7V880 | AthlonXP 2500+ | Sapphire 9800 PRO | 2x256MB Kingston HyperX & 2x512MB Twinmos SpeedPremium | 80 GB SATA | 160 + 80 GB IDE

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

Mischien heeft het te maken met je dualcore want ik hoor hele tegenstrijdige berichten hierover wat betreft BF2
Ik draai met mijn geunlockte versie van de 6800LE en een p4 2.4 533 alles op 1024*768 en settings op gemiddeld zonder AA.
Hoeveel frames ik draai durf ik niet te zeggen maar het is prima speelbaar zonder problemen ook niet met rook in de game.

Mijn videokaart is geunlocked op 12 pipes 6 vertex shaders (hoop dat ik het goed zeg want alleen bit 2 gaf artifacts)
de clockspeeds zijn 400 core en 850 mem
zowel mijn cpu als mijn verdere config als HDD en geheugen zijn veruit de mindere van jouw systeem.
Heb je al gekeken of je bios niet de bottleneck is vanwege je betrekkelijk nieuwe cpu icm een wat ouder type moederbord?
Mischien dat hij hem niet goed herkent of iets dergelijks

computer voor alle werkzaamheden

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Ik draai bf2 met mijn dual core 3800+ x2 en dat draai prima. Hoef niet eens affiniteiten in te stellen. Ik heb alleen bij sommige spellen dat ze 2x zo snel gaan draaien maar dat is iets anders. Ikzelf heb een x800rx (gt) met 256 mb. en 2GB ram (oftwel het systeem dat onder mijn reply staat bij signature).en daar draai ik het mee op zijn maximum instellingen. En bf2 is een spel dat als je dat op high wil zetten je echt 1,5 tot 2 GB nodig hebt. zelfs medium is voor 1 GB nog vrij hoog.
Je zou eens het programma win2000launcher kunnen proberen en dan het zo instellen met dit programma dat je maar 1 core gebruikt (oftwel gewoon alleen op processor 1 draait). Dit kan iets verhelpen.

Verder moet je ook eerst de via 4 in 1 drivers installeren voordat je ook maar een andere driver installeert (vooral de videokaart drivers).

Ik hoop dat dit helpt.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 27-05 17:09

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

BerndWeusthof schreef op maandag 23 januari 2006 @ 13:52:

Voeding is QTechnology 17dBA,120mm Fan,460W,SATA,ATX ofzo.
hmmmm qtec? :X wat zijn je voltages?
een snel stabiel systeem begint met een goede voeding. en nee daar valt qtec niet onder..

[ Voor 17% gewijzigd door Hubert op 23-01-2006 16:19 ]

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

ik denk dat je problemen hebt met de textures... en dan moet hij gaan swappen naar je erg langzame schijf.
verder of jouw kaart hem op max aan kan op 1024/768 vind ik een twijfelgevalletje...

en om te zeggen dat dat celly het beter draaide is populistisch geblaat ;)

-edit- je voeding :X als dat echt van die low-budget rommel is haal dan maar snel en nieuwe en gooi deze uit het raam ;)

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 23-01-2006 16:14 ]

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• BBenedictus
Marck21 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 15:49:
Lijkt me tijd voor een mooie clean install met de nieuwste drivers op je 200 Gieg schijf. Eens kijken of je dan nog steeds dezelfde klachten hebt.
Ik zou het heel graag willen. Maar wat er aan data op die 200 staat, is mij veel te gevoelig om zo'n verkracht besturingssysteem op te zetten als windhoos.

Maargoed. Ik heb al heel wat centjes uitgegeven aan dit systeempje, aangezien hiermee dacht klaar te zijn. Maar het is mij nu duidelijk dat die 40gb hdd een grote bottleneck is.
Aangezien ik nog een 4tal sata connectoren waarvan twee raid over heb, en een pataraid connector over heb.. wil ik graag dit laatste weten van de pro's.

Wat is het beste (en natuurlijk het minst prijzige) om dit probleem op te lossen? Twee goedkopere hdds met minder capaciteit met 8mb cache ofzo. Of een grote hdd met 16mb cache?

In elk geval bedankt voor alle antwoorden!

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-05 11:14

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

GoldenSample schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:14:
ik denk dat je problemen hebt met de textures... en dan moet hij gaan swappen naar je erg langzame schijf.
verder of jouw kaart hem op max aan kan op 1024/768 vind ik een twijfelgevalletje...

en om te zeggen dat dat celly het beter draaide is populistisch geblaat ;)
Die kaart kan dat makkelijk aan. Hij is beter dan mijn x800gt en die kan het ook op zijn maximum aan. Ik denk ook dat het het swappen is. Gaat je hardeschijf flink werken als het spel speelt.

Probeer eens je settings op medium te zetten inplaats van high (ja alles op medium en resolutie op 1024x768 ofzo. niet al te hoog en kijk of je hardeschijf dan nogsteeds bezig is. En of het dan nog stoekt.

• daandegoeiste
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
pricewatch: QTechnology QT-03460G/Papst, 460W

Eerst kijken wat voor voeding het is voor gij begint te blaten :) ;)

edit: Ook onze topicstarter weet het, dat is toch algemeen bekend :>

[ Voor 27% gewijzigd door daandegoeiste op 23-01-2006 16:32 ]

• BBenedictus
Hubert schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:12:
[...]

een snel stabiel systeem begint met een goede voeding. en nee daar valt qtec niet onder..
[...]

Volgens mij is er nog wel degelijk verschil tussen Qtec en Qtechnologie

Q-Tec Voeding 500W Big Fan Gold Low Noise, PFC 12 30,00 8)7
QTechnology voeding,17dBA,120mm Fan,460W,SATA,ATX 24 95,00 _/-\o_

Onder andere de prijs.
Voltages: +12V = 11,96
+5V = 5,01
+3.3 = 3,31
-5V = -4,97
-12V = -11,92

Dus dat zit wel goed ;) Ik had het forum hier al geraadpleegd. Q-tec flikker je het raam, net als de goudkleurige sweex voedingen en nog wat. :P

Overigens.. BF2 draaide al een tijdje beter. Op hogere resolutie ook trouwens. Na 30 minuten ging hij erg haperen. Na op esc gedrukt te hebben, en even gewacht te hebben, ging ie weer verder met minder gehaper. Als ik dan toch blijf doorspelen crasht het spel, en me hdd blijft nog 10 min doorratelen.

• SayWhatAgain!
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:58

SayWhatAgain!

I dare you, I double dare you!

BerndWeusthof schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:15:
[...]

Ik zou het heel graag willen. Maar wat er aan data op die 200 staat, is mij veel te gevoelig om zo'n verkracht besturingssysteem op te zetten als windhoos.
Over het algemeen is het de gebruiker die het systeem verkracht, maar dat terzijde.
En je kan die belangrijke data toch op een andere partitie op dezelfde schijf zetten als XP? Je bent die data dan alleen kwijt als de schijf fysiek kapot gaat. En of XP er op staat of niet, daar gaat de schijf niet echt sneller kapot van afaik.
Trouwens maak je van echt belangrijke data een externe backup...

Edit: dat laatste wat je zei, over dat het spelen van BF2 en dat dat langzaam fout gaat en resulteert in een crash; dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat op een gegeven moment het geheugen vol zit en dus de pagefile gebruikt gaat worden. Dus dat zou logisch zijn in combinatie met die trage schijf. Correct me if I'm wrong...

[ Voor 21% gewijzigd door SayWhatAgain! op 23-01-2006 17:00 ]

• BBenedictus
SayWhatAgain! schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:57:
[...]

Over het algemeen is het de gebruiker die het systeem verkracht, maar dat terzijde.
En je kan die belangrijke data toch op een andere partitie op dezelfde schijf zetten als XP? Je bent die data dan alleen kwijt als de schijf fysiek kapot gaat. En of XP er op staat of niet, daar gaat de schijf niet echt sneller kapot van afaik.
Trouwens maak je van echt belangrijke data een externe backup...

Edit: dat laatste wat je zei, over dat het spelen van BF2 en dat dat langzaam fout gaat en resulteert in een crash; dat zou wel eens te maken kunnen hebben met het feit dat op een gegeven moment het geheugen vol zit en dus de pagefile gebruikt gaat worden. Dus dat zou logisch zijn in combinatie met die trage schijf. Correct me if I'm wrong...
Ik zal je dan niet corrigeren over het feit dat het geheugen vermoedelijk vol raakt.
Maar ik heb momenteel het wisselbestand voor windows op mijn 200gb schijf gezet. Nog geen oplossing.

Zou het misschien te maken kunnen hebben dat beide schijven allebei op de primaire ide zitten? 40 gig als master en de 200 staat als slave momenteel.

• Sjaak_Trekhaak
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
[...]

Qtechnology is net even wat anders dan Q-Tec (die gasten hebben wel een slechte naam gekozen imho :p) check deze pagina voor meer info, enige link in pricewatch: http://www.informatique.n...p.cgi?M=I&A=350083&FRS=ON -->> specifiek zijn voeding.

http://www.qtechnology.net/main.htm --> qtechnology
http://www.qtec.info/ --> q-tec

@TS: Ik zou toch echt je goede schijf als master gebruiken en daar windows op installeren!

[ Voor 22% gewijzigd door Sjaak_Trekhaak op 23-01-2006 18:43 ]

• Soyuz
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 25-05 19:10
[...]

QTechnology is wel even wat anders dan Q-Tec hoor! Die QTechnology is echt een eerste klas voeding, daar zal het niet aan liggen :)

• Milenko
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-01-2024
ik denk idd dat dat ook al n fout is. zet beide op primair met n dvd als secundair ofzo.
Pagina: 1