Toon posts:

Werkgroep- en domeinnaam hetzelfde, masterbrowser conflict?

Pagina: 1
Acties:
  • 775 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
We hebben 1 DC, voor het domein bedrijfsnaam.nl We gebruiken deze vooral vanwege Echange (het is een SBS 2003), dus alle PC's en overige servers zitten in werkgroepen. Nu is er voor de werkstations de werkgroep met de naam bedrijfsnaam

Als ik nu het netwerk ga bekijken (volledig netwerk), dan zie ik een werkgroep bedrijfsnaam, maar daarin zie ik alleen die DC. Vorige week zag ik nog alle werkstations. Het lijkt erop dat er een conflcit ontstaat, maar dat de uitkomst varieert. Vandaag heeft de DC gewonnen, en presenteert iedereen met een 'werkgroep' bedrijfsnaam, terwijl dat stiekem het domein is, en dus zie je daarin geen werkstations. Volgende week wordt er weer gewoon een werkstation masterbrowser, en dan is er een (echte) werkgroep bedrijfsnaam waarin je alle werkstations gewoon vindt.

Hoe los ik dit op?

Verwijderd

Waarom? waarom gerbruik je werkgroepen als je ook een domein tot je beschikking kunt hebben

[ Voor 88% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 13:55 ]

Verwijderd

Die snap ik ook niet helemaal.

Werken in een domein heeft zoveel meer voordelen.
Zo'n vergelijkbaar probleem heb ik ook eens meegemaakt. Na een halfuurtje speuren op internet zonder oplossing, heb ik gauw alle werkstations lid gemaakt van het domein.

Werkt als een speer.

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Nog afgezien van het feit dat het gebruik van een werkgroep wanneer je een dc hebt getuigt van verkeerde zuinigheid, is je probleem logisch. Je kunt geen twee browsing-domains hebben met dezelfde NetBIOS naam.

Wat nog zou kunnen doen, maar net zo'n hoerige oplossing is als het draaien van een workgroup voor je domain-clients is één van de twee een NetBIOS scope ID meegeven (eventueel via je DHCP server).

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-04 19:43

Gé Brander

MS SQL Server

Volgens mij kan je in SBS2003 prima als domeinnaam domein.local gebruiken voor intern gebruik, en domein.nl of domein.com voor je externe communicatie met Exchange...

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• McMiGHtY
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21-04 15:58

McMiGHtY

- burp -

Dat is idd gewoon een kwestie van het goed instellen van je Recipient Policy binnen Exchange.

NEW - Het Grote - 2026 Tweakers Social Ride- Topic!

Verwijderd

Topicstarter
We hebben een dc, maar gebruiken nog werkgroepen omdat we gewoon nog niet aan toe zijn gekomen over te gaan op alleen het domein. Maar het domein is wel domein.nl, dus het verbaasde mij dat je dan een browsing-domein krijgt met de naam domein, dus zonder .nl. Dat is dan dus de NetBIOS naam waar StevenK het over heeft.

Als ik met browstat vroeg wie de masterbrowser was, was dat niet de DC maar een werkstation van een collega, ook de backups waren werkstations. De DC staat ook in een ander subnet.

Ik heb serieus problemen om dit soort 'problemen' te begrijpen, ook ik zoek veel op internet naar oplossingen, maar omdat de uitgangspositie (Werkgroep én domein) niet is zoals het hoort, kan ik daar ook moeilijk info over vinden.

Ik wil graag over naar een domein, maar we hebben ook veel Macs, dus dat moet ook eerst uitgezocht worden, vandaar dat we voor het gemak werkgroepen hebben (ook met Services for Mac). De DC is nu alleen voor Exchange.

Overigens, wat c70070540 suggereert lijkt mij niet de oplossing. Want het is de NetBIOS naam die het conflict veroorzaakt.

Wat ik nu eerst gedaan heb, is de koppeling tussen de subnetten via WINS opheffen. Kijken of dat het probleem de wereld uit helpt. Bedankt iig!

• StevenK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07:30
Dat je lokale machine master-browser wordt is logisch, als je DC in een ander subnet staat.

Voor de vragen waar jij mee zit, kan ik van harte een Microsoft TCP/IP cursusboek aanbevelen. Maakt niet zoveel uit of het er één over Windows NT 3.51 is of over 2003 Server. Ik weet iig zeker dat wanneer je er één van Windows NT pakt (die ongetwijfeld bij de slechte of op internet te vinden zijn) dat daar zo goed als alles in staat wat je wilt weten over NetBIOS.

Let op: ik bedoel dus ook echt een boek van Microsoft Press, gericht op het Micrsoft TCP/IP examen.

Was advocaat maar vindt het juridische nog steeds leuk. Doet tegenwoordig iets in de metaal.

Verwijderd

nbtstat -n
Pagina: 1