Toon posts:

[VPN] Modem, Windows en Linux en dan een VPN

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit het goede forum is en ik weet dat mijn topictitel niet helemaal duidelijk is, dus hier de uitleg:

We willen gebruikers van andere lokaties via een VPN toegang verschaffen tot onze hoofdlokatie. We hebben op onze hoofdlokatie een linux router
(suse 9.3) draaien en een windows 2000 server. Al het verkeer komt via de Linux router binnen in de hoofdvestiging.

Op de 3 andere vestigingen staan ZyXel modems (2602HW, Tiscali netwerk) en geen servers alleen via deze modems wordt verbinding via het internet geregeld.

De 3 netwerken moeten verbonden worden met de Windows Server, mijn vragen hierbij zijn:
- Kan ik het beste de VPN opzetten via de Linux of de Windows machine in het hoofdnetwerk?
- Moet het modem of de client PC de verbinding regelen (ik wil graag een constante verbinding, want er moet ingelogd worden op de 2000 server) ?

Wat heb ik al uitgezocht:

1) De 2602HW kan een VPN connectie opzetten
2) Linux heeft een freeswan server, maar ik kan niet duidelijk krijgen hoe de 2602HW dan met freeswan moet communiceren
3) Windows 2000 heeft ook zijn eigen VPN server, maar dat is microsoft, volgens mij kan het modem daar niet direct mee communiceren
4) Via windows kan ik wel op het windows 2000 VPN komen, maar dan moet er zelf een verbinding worden gemaakt, er kan dus niet op het VPN worden aangelogd op die manier (wel via logon via dailup maar ik wil eigenlijk een vaste verbinding waar gebruikers geen invloed op hebben)

Huidige opstelling:

- Modem (extern ip en 172.18.1.1 intern)
- Server ( intern 172.18.0.1)
- PC's (172.18.0.10- 172.18.0.42, maximaal 32 dus in hoofdvestiging)
- Andere vestigingen nu nog 192.168.0.x range

Iemand suggesties?

dit topic helpt me ook al niet

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 13:47 ]

Verwijderd

Volgens mij, kun je via W2k perfect vpn verbindingen bouwen.
Je moet wel even zorgen, dat je de protocollen kiest die je wilt gebruiken.
Kies je een extra protocol, wat niet op de RAS (=VPN server) staat, dan disconnect het gebeuren.
Tevens moet je per groep (of account) opgeven of deze dialin(=vpn) permissie heeft.

Je kunt, tijdens het inloggen op een W2k station aangeven, dat ie via een dialup (=vpn) verbinding moet leggen.

tevens kun je diverse routers kopen/upgraden, zodat er vanuit de router zelf een vpn verbinding wordt gelegd naar de server. (dus per vestiging zo'n ding.)

Heb dit zelf ook draaien, alleen moet ik dit via client-side doen (wel makkelijk, want kan van elke ISP/Internet verbinding contact leggen met mijn thuis-kantoor.)

Ik lees/hoor het wel.

M.v.g.

Sander

Verwijderd

Topicstarter
Microsoft KnowLegde base artikel over VPN
port 1723 staat open, ik kom binnen maar wanneer gebruikersnaam en wachtwoord geveriffieerd worden op de windows 2000 server, zegt de client dat de server niet reageert, blijkbaar moet er meer openstaan, maar wat dan? in het gelinkte artikel wordt over protocol 47 gesproken, ik heb alleen geen idee hoe ik in suse 9.3 aangeef in de firewall dat dat verkeer ook door mag...

oke UPD poorten 500, 1701 en 4500 staan nu ook open, nog steeds hetzelfde probleem

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2006 12:36 ]

Verwijderd

Is het niet makkelijker om ff naar de kringloopwinkel (o.i.d.) te hollen.. daar een paar ouwe P2/P3 machientjes vandaan te halen (tientjeswerk).. Zet daar Clarkconnect op.. heb je rock-solid vaste ipsec VPN verbindingen, en meteen de mogelijkheid om met pptp-vpn eventuele windows-machines te laten inloggen..

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 16:45:
Is het niet makkelijker om ff naar de kringloopwinkel (o.i.d.) te hollen.. daar een paar ouwe P2/P3 machientjes vandaan te halen (tientjeswerk).. Zet daar Clarkconnect op.. heb je rock-solid vaste ipsec VPN verbindingen, en meteen de mogelijkheid om met pptp-vpn eventuele windows-machines te laten inloggen..
Is niet makkelijker, ik denk dat modems minder snel vast lopen dan een server, die alleen VPN moet regelen. Anders moeten we telkens naar de locaties toe om de servers te repareren