Toon posts:

Acces formulier zoekfunctie

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben bezig met het opzetten van een database met verschillende gegevens.

Na de invoer van verschillende tabellen heb ik ben ik nu begonnen met het maken van formulieren om snel gegevens terug te vinden.

Ik heb eerst een querie gemaakt die gekoppeld is aan een tabel met projectgegevens.

Deze querie kan sorteren op projectnaam, projectnummer en plaats.

Hierna heb ik een formulier gemaakt waar gezocht kan worden op een van deze 3 eigenschappen.

Nu is het probleem dat wanneer ik bijvoorbeeld Amsterdam ingeef bij projectplaats en vervolegsn laat zoeken, er een record aan de database wordt toegevoegd met daarin een lege projectnaam, een leeg projectnummer en een ingevulde projectplaats.

Dit is omdat ik het eerste reccord van mij database heb leeggelaten, wanneer ik dit niet doe overschrijft Acces het eerste record met de door mij ingevulde zoekcriterium.

Ik heb al in de helpfunctie gezocht en hier op GoT, maar ik kom er niet uit.

Ik hoop op jullie hulp. Alvast bedankt.

Groeten,

Joost

• PaulZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08 21:01
Volgens mij kan je in eigenschappen van het zoekformulier instellen: 'Verwijderingen toestaan' en 'Toevoegingen toestaan'. Als je deze op ''Nee' zet ben je volgens mij van het gezeur af....

Vlinders moet je volgen, niet vangen...

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan hiermee wel de toevoegingen en dergelijke blokeren, het probleem is echt dat ik dan ook niets meer kan invoeren in het veld waarop ik wil zoeken.

Ik hoop dat er een andere oplossing is

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:42
Je gebruikt nu een standaardformulier direct gekoppeld aan een database tabel.

Als je een zoekformulier wilt maken zou ik gaan voor een los formulier met VBA erachter.

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat het formulier moet kunnen is wanneer ik bijvoorbeeld locatie, op projectnummer ingeef alle projecten die daaraan voldoen teruggeven.

Het is slechts een opvraag/zoekfunctie zonder dat er data ingevoerd hoeft te kunnen worden.

Is dit echt niet mogelijk zonder VBA, ik ben daar namelijk helemaal niet bekend mee :?

• A_L
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

A_L

Wat je eventueel zou kunnen doen is het volgende:

Optie 1:
Een query maken met criteria die uit tekstvelden op een formulier worden gehaald.

Maak een query b.v.:
code:
1
2
3
SELECT *
FROM projectgegevens
WHERE Locatie Like "*"+[Forms]![Formulier1]![Tekst0]+"*" AND Projectnummer Like "*"+[Forms]![Formulier1]![Tekst1]+"*";
De namen van je formulier en teksvakjes zullen waarschijnlijk afwijken.

Maak een formulier, zet hier 2 tekst-velden op, 1 voor locatie en 1 voor projectnummer, en een knop. Stel de actie van de knop in op overige > query uitvoeren, en geef je zojuist gemaakte query op.

Als je dan een (gedeelte) van de door jou gezochte gegevens in de vakjes invoert en dan op de knop drukt krijg je in simpele tabel weergave de resultaten. Nadeel is dat als je een tekstvak leeg laat, het niet werkt. Voer dan een * in.

offtopic:
Wat ook leuk is om de query-resultaten in het formulier zelf weer te geven, en deze tijdens het typen automatisch te laten updaten. Maar hier heb je wel vba voor nodig.

Optie 2:
Je kunt trouwens ook gewoon een formulier filter toepassen, heb je ook geen query's nodig.

Dat zijn een paar opties. Maar ik heb er natuurlijk ook geen verstand van! :D
Pagina: 1