Toon posts:

[2000] Wat voor server heb ik nodig?

Pagina: 1
Acties:
  • 338 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Situatie is als volgt: Op onze firma hebben we een server gekregen van mijn schoonbroer, die moet dienen voor de volgende taak. Wij hebben een hoop data, die we nu centraal willen opslaan, en niet meer op elk onze eigen pc. Dit is uiteraard geen probleem, we hebben gewoon een shared folder data. Het probleem is dat we ook van thuis uit aan deze gegevens willen kunnen. We zouden dus gewoon bestanden van de server moeten kunnen halen, wijzigen en terugzetten van thuis uit. Wat heb ik hiervoor precies nodig? Een terminal server? Ik heb geen idee...

• Vizorium-5
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-02 21:43

Vizorium-5

Framerate = Life

Er zijn hiervoor verschillende mogelijkheden. Eerst moet je zorgen dat er vanuit thuis veilig het bedrijfsnetwerk op kunt.

Hiervoor is het makkelijk op een VPN server op te zetten. Verder is een Radius server ook aan te raden om de gegevens te beveiligen. Een firewall is ook zeker aan te raden

Als je terminal server wilt draaien is dat zeker een goede optie. Immers heeft de gebruiker thuis alle programma's van het werk tot zijn beschikking. Misschien zou je dan zelfs Citrix Metaframe kunnen draaien, maar standaard MS terminal server werkt ook wel.

Edit:
Misschien handig om te vermelden om hoeveel thuiswerkers het gaat. En hoe de situatie momenteel eruit ziet. Iets meer info kan geen kwaad.

[ Voor 13% gewijzigd door Vizorium-5 op 23-01-2006 10:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je snelle reactie! Het gaat om 4 gebruikers die van thuis uit willen werken, het is niet nodig om software van op het bedrijf te gebruiken, het enige wat nodig is, is aan de bestanden kunnen. Email en dergelijke moet niet via server. Ik heb inderdaad al gehoord van een VPN verbinding, ik weet hoe ik van thuis uit een verbinding moet maken, maar weet niet hoe ik de server daar hier voor moet instellen. Ik vermoed dat ik een soort account moet maken voor elk van de 4 gebruikers, en dat die dan aan de data op de server kunnen. Hoe doe ik dat op vlotte en toch veilige manier? Bedankt voor de hulp!

Verwijderd

Topicstarter
Misschien handig te vermelden: van de 4 gebruikers zijn er 3 die thuis een telenet verbinding hebben, en 1 met een adsl van belgacom.

• mutsje
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-02 13:21

mutsje

Certified Prutser

Ik zou gaan voor een VPN verbinding. Een terminal server opzetten is veel duurder en gezien het slechts voor 4 gebruikers is is het eigenlijk overkill om een apparte server aan te schaffen ts licenses etc.

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-02 17:07
Kijkend naar je situatie zou het misschien beter zijn om een linux fileserver op te zetten. Je kan dan met behulp van bijvoorbeeld een applicatie zoals WinSCP, beveiligd je bestanden overzetten en binnenhalen.

Just my 2cent, scheelt je misschien het nodige aan tijd/geld tbv VPN oplossingen.

Verwijderd

of gewoon een simpele ftp-server.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de talrijke reacties. Aan de hand van jullie tips denk ik inderdaad dat we hier best een file server zetten, en dan via vpn daarop werken. Nu enkel nog uitzoeken hoe ik dat het beste doe...
Pagina: 1