Toon posts:

[Win98] Op een NTFS partitie

Pagina: 1
Acties:
  • 168 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hier nu een 120GB schrijf en die ziet er nu zo uit

[c:\] - 60gb - NTFS - Windows
[d:\] - 55gb - NTFS - Data
[e:\] - 05gb - FAT32 - Leeg

Nu wil ik graag op die lege e: schijf windows98 zetten, alleen ik weet alleen niet hoe ik dat moet aanpakken, omdat 98 en NTFS niet samenwerkt.

Ik heb geprobeert gewoon via bootdisk en cd, maar dan zegt hij dat de schrijf niet compatibel is. Ook heb ik geprobeert de cd naar die partitie te rippen en dan gewoon vanaf de schrijf de setup runnen maar gaf hetzelfde resultaat.

Kan iemand helpen...?

Verwijderd

Dat gaat niet werken, je zult eerst 98 en dan de nieuwere versie moeten installleren.

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-11-2025

Roelof

Illustrious Wolf

Als je in de Bios instelt dat je van de e-schijf wilt opstarten (moet de schijf wel een primaire partitie hebben), kun je win98 installeren.
Je krijgt echter geen bootmenu en zult dus steeds in de bios moeten om van OS te switchen.

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Roelof schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:32:
Als je in de Bios instelt dat je van de e-schijf wilt opstarten (moet de schijf wel een primaire partitie hebben), kun je win98 installeren.
Je krijgt echter geen bootmenu en zult dus steeds in de bios moeten om van OS te switchen.
Ik vind het knap van je om in je bios in te stellen van welke partitie hij moet starten, ik heb iig nog nooit zon moederbord gezien die dat kan.

In de bios kan je instellen welke fysieke hd hij mag starten en niet welke partitie.

Verwijderd

Dat is niet zo'n probleem, via een microsoft tooltje kan je boot.ini van Windows XP opnieuw aan laten maken waarmee het bootmenu tevoorschijn zou moeten komen.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
andreict schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:34:
[...]
Ik vind het knap van je om in je bios in te stellen van welke partitie hij moet starten, ik heb iig nog nooit zon moederbord gezien die dat kan.

In de bios kan je instellen welke fysieke hd hij mag starten en niet welke partitie.
Ik heb er letterlijk 100den gezien..

• Reptile209
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

Reptile209

- gers -

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:08:
[c:\] - 60gb - NTFS - Windows
[d:\] - 55gb - NTFS - Data
[e:\] - 05gb - FAT32 - Leeg
Dit gaat hoe dan ook niet werken voor '98: de partitie van win98 moet binnen de eerste 8 GB van je schijf vallen (correct me if i'm wrong), anders kan hij er niet bij. Win98 ondersteunt dit soort grote schijven gewoon voor geen meter. Dus zou je een aparte partitie vooraan (voor je C) van bijvoorbeeld 8 GB moeten maken voor '98. En dan, zoals al wordt gezegd, eerst 98 installeren en dan pas latere OS-en.

Zo scherp als een voetbal!

• Roelof
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 29-11-2025

Roelof

Illustrious Wolf

[quote]andreict schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:34:
[...]

Je hebt gelijk, ik had niet goed gelezen ('t is nog vroeg hé ;) ) en was inderdaad uitgegaan van fysieke schijven. :o

Ik ben niet nieuwsgierig; ik ben alleen maar benieuwd.

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
kan helaas geen screenshots maken van bios, maar ik kan keurig logical drives selecteren in mijn bios (siemens/nixdorf). Nadeel is dat je wel moet 'proberen' omdat je van te voren niet de 'telling' weet.
Pagina: 1