vergelijking sluitertijd/manual focus

Pagina: 1
Acties:

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:25

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Ik zit weer 3 weken bij mijn vriendin in singapore, mooi moment om (goedkoper :P) een opvolger van mijn Mju-400 digital te kopen :) Na wat foto's hier te hebben gemaakt in de onderwater dierentuin ben ik deze camera helemaal zat. Voorbij zwemmende vissen zijn 1 grote veeg geworden (met tri-pod) en macro schijnt altijd op de verkeerde objecten te focusen. Qua sluitertijd en focus heeft deze camera minimale instellings-mogelijkheden, dus ik ben maar opzoek gegaan.

Ik moet dus een stapje hoger gaan in de "consumer->prosumer" reeks, mijn budget zal zo'n 300-400 euro zijn, keuze genoeg denk ik zo ;)

Nu kom ik enorm veel reviews/websites tegen waar je camera's tegen elkaar kunt vergelijken, echter vind ik dus nooit mijn cruciale punten.. instelbare sluitertijd, manuele focus en image stabilazor. Ik heb even mogen spelen met de Olympus SP-500 UZ, maar nog te kort om te kijken wat deze allemaal kan. Nu vind ik de image stabilazor niet echt belangrijk, echter merk ik op aantal reviews dat dit wel een hele mooie feature is.

Weet iemand een website waar deze punten wel te vergelijken zijn met elkaar, zodat ik in iedergeval een start kan gaan maken voor het uitzoeken van een nieuwe camera.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-01 17:38

Ursamajor

Astrofotograaf

Als je camera op een statief staat, heb je niet veel aan een stabilisator. Dat zorgt er alleen voor dat trillingen van de camera gestabiliseerd worden. Heeft dus niets te maken met het feit dat voorbij zwemmende vissen strepen worden. Dat ligt aan de sluitertijd en dus is meebewegen (pannen) een must. Het is vrij lastig om goeie foto's te maken vanwege het zwakke licht. Focussen is door zo'n ruit ook niet echt jofel. Dat is ook erg lastig met een slr.
Om je sluitertijd kort te houden, heb je een hoge filmgevoeligheid nodig (>800 asa).
Al met al is het een lastig onderwerp om te fotograferen.

Ik neem aan dat je op www.dpreview.com al hebt gekeken?

[ Voor 7% gewijzigd door Ursamajor op 23-01-2006 08:36 ]

Gadgets FTW!

Verwijderd

Koop een dslr als je zo druk bent met fotograferen...... dan heb je in een keer wat je wilt een 350d canonof een d70 nikon... dan kun je heel wat kanten op.

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:41

Zoefff

❤ 

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:41:
Koop een dslr als je zo druk bent met fotograferen...... dan heb je in een keer wat je wilt een 350d canonof een d70 nikon... dan kun je heel wat kanten op.
En zit je 2 tot 3 keer boven je budget :z

Nee, de keus van de TS om een goede Prosumer te kopen vind ik helemaal niet verkeerd. Op die manier hoef je geen bakken geld aan een camera (en objectieven) uit te geven, maar kan je wel op een goede manier kennis maken met fotografie, omdat de Prosumers tegenwoordig qua mogelijkheden behoorlijk uitgebreid zijn. Iedereen die maar een beetje met fotografie bezig is meteen een dSLR aanraden vind ik eigenlijk een beetje te makkelijk :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Zijlma
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 01-03-2016
Ik heb een paar maanden de Konica Minolta Z5 in bezit en ik moet zeggen dat ik super tevreden ben. Naast de mooie zoom en super macro's is stabilisatie erg goed en nuttig in schemerige omgeving. Naast automatische instellingen kan je ook veel onderdelen handmatig instellen of alles op manual zetten. Aangezien deze camera ook in je prijsklasse valt is het een goede optie denk ik.

Over de ruis op donkere foto's hoor je wel eens klachten, maar m.i. valt het heel erg mee. Enig minpuntje vind ik wel dat ie in het donker een beetje langzaam scherp stelt. Hoewel je dat ook handmatig kan doen, werkt dat niet helemaal optimaal.

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Sorry voor de late reply, weer lange dag gehad in bloedhete singapore :) Ik haal nu inderdaad meeste informatie van dbreview.com, waar ik dus net ook zag dat minolta ook de Z6 inmiddels heeft. Buiten de meer MP's zag ik alleen weinig meer opties erbij, buiten de kleur dan :) Omdat ik al een setje XD-kaarten heb (512 en 2x 256) was mijn logische keuze weer een olympus, scheelt natuurlijk kosten. Maar die Z5/Z6 blijkt toch ook hele mooie opties te hebben en inderdaad in mijn prijsklasse, echter scored de Z6 in dbreview een fractie lager dan de Z5.

Nu heb ik via dbreview met wat spelen met de voorkeuren mijn favo 4 camera's (mede door topics hier op het forum alsmede mijn voorkeur naar een "grote" lens). Allemaal netjes tussen 300-350 euro snel gezien, deze wil ik deze week een beetje gaan testen:
Minolta Z5
Minolta Z6
Fujifilm S5200 (zelfde als S5600?)
Olympus SP-500

Mijn voorkeur lijkt bij de S5200/SP-500 te zitten, gezien de kosten qua geheugen. Omdat ik de rest van de 400 die ik overhou wil gebruiken voor een mooie camera-tas, deze toestellen kan je niet echt meer meenemen in je broekzak :P Ook ISO-waarde zijn hun wat hoger dan de broertjes minolta, wat met standaard in schemering betere foto maakt? Echter omdat ik niet altijd met standaard fotografeer (kost zo'n tijd dat ding uit te klappen) blijft dus de Z5/Z6 met stabilisatie dus ook een erg mooie optie, maar iets duurder ivm met geheugen.

En ik maar denken dat een nieuwe camera kopen makkelijk was ;( Maar in iedergeval meer in het nederlands hierover te weten gekomen (technisch engels blijf ik aardig op hangen) :) Mijn dank alvast.

Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

• Pinin
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2025

Pinin

Historie | Luxe | Duurzaam

Ik denk dat je voorbeeld met vissen nooit goed zal gaan met dit butget, dit is gewoon erg lastig ook met dslr! Je hebt veel licht nodig en focussen is ook niet alles. Let wel op de garantievoorwaarden! (geldt het ook in NL) Invoerkosten?

www.casarodriguillo.com

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
De vissen was puur een voorbeeld, zelfs stil hangende vissen was gewoonweg een ramp. Van de 40 foto's zijn er snel gezien een 10 matig-redelijk scherm, rest is vrij wazig. Kan natuurlijk ook aan mijn foto-talent liggen :P

Qua invoerrechten wordt hier altijd zelfde advies gegeven, camera kaal meenemen het vliegtuig in en de handleiding/garantie later per post opsturen ;) Harvey Norman's is zeer gerespecteerde winkel daar waar je ook zo'n garantie-certificaat bij krijgt, wat via de fabrikant gaat neem ik aan.

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
IS is ook geen wonder middel. zeker niet bij de dimage z5 en z6. Die camera's geven zo veel ruis dat je bijna verplicht ben om op iso 80 te blijven. Dat levert zo'n hoge sluitertijd op dat IS daar nooit tegen op kan (uit de hand fotograferend, en ja ik heb van de winter met een middag met een Z5 mogen spelen conlusie daarvan was dat het met een camera waarbij iso 400 wel acceptabele foto's oplevert het beter doed bij weinig licht). IS scheelt in de meeste gevallen 2 stops. Iso 400 in plaats van 80 scheelt al veel meer.

Ruis begint bij de s5200/s5600 pas een probleem te worden op iso 800 en 1600. Dus tot en met 400 is goed te gebruiken. Daarmee heb je dan al veel meer winst te pakken als wat je ooit met IS kan compenseren

[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 25-01-2006 10:38 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:35:
IS scheelt in de meeste gevallen 2 stops. Iso 400 in plaats van 80 scheelt al veel meer.

... Daarmee heb je dan al veel meer winst te pakken als wat je ooit met IS kan compenseren
Tussen ISO 400 en 80 zit een verschil van net iets meer dan 2 stops (400 vs 100 is 2 stops), dus je overdrijft met die ' al veel meer'. Er zijn IS systemen die wel voor net iets meer dan 2 stops compenseren, dus je laatste opmerking met ' ooit' erin gaat nu al niet meer op.

{signature}

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 30-01 19:14
Voutloos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:45:
[...]

Tussen ISO 400 en 80 zit een verschil van net iets meer dan 2 stops (400 vs 100 is 2 stops), dus je overdrijft met die ' al veel meer'. Er zijn IS systemen die wel voor net iets meer dan 2 stops compenseren, dus je laatste opmerking met ' ooit' erin gaat nu al niet meer op.
Z5 begind op iso 80 en dat is zelfs niet echt schoon te noemen. Het grootste nadeel is dan wel dat je onderwerp moet stilstaan, anders heb je ook niks aan je IS. Als je druk bewegende neefjes op de foto wil zetten is 1/5 echt te lang, met 1/20 sluiter tijd kom je dan al een heel stuk meer in de buurt.

Het voorbeeld van de TS met vissen die een vage streep worden heeft ook niks te maken met het wel of niet kunnen stilhouden van de camera (die stond op tripod). Het is het onderwerp dat beweegt. Bij een onderwerp dat beweegt heb je niks aan IS. Dan moet je wel kortere suitertijden gebruiken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

• SinergyX

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Topicstarter
Daar ben ik weer, teveel hier te doen, te weinig tijd :P Mijn keuze is de S5600 geworden na uitvoerig reviews en een singapore/malaysia forum te hebben gelezen over deze cam. Mede dat hij er "SLR" achtig uitziet werkt deze ook met XD kaarten, dus scheelt geld :)

Het blijkt dat je een volledige set hier (tripod/tas/256mb) voor rond 300 euro kan kopen, morgen dus een lange tocht langs diverse camera zaken (met wat mensen voor hulp :P) om die camera te krijgen (het is al avond nu hier). Klein nadeel dat hij hier ook onder de naam S5200 wordt verkocht, dit gaf al wat problemen bij een zaak waar ik net ben geweest, echter was hij daar veel te duur.

Het is goed te weten dat dus voor bewegende objecten IS niet veel nut heeft, eenmaal de camera wordt het denk ik 10x de FAQ doorlezen wat nu precies wat doet :) Nogmaals bedankt alvast voor de tips, morgen meer nieuws.

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
martijn_tje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:00:
[...]
Z5 begind op iso 80 en dat is zelfs niet echt scoon te noemen. Het grootste nadeel is dan wel dat je onderwerp moet stilstaan, anders heb je ook niks aan je IS.
Dat weet ik ook allemaal, ik corrigeer je alleen maar op de gequote opmerking. :)

{signature}

Pagina: 1