Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
Om je sluitertijd kort te houden, heb je een hoge filmgevoeligheid nodig (>800 asa).
Al met al is het een lastig onderwerp om te fotograferen.
Ik neem aan dat je op www.dpreview.com al hebt gekeken?
[ Voor 7% gewijzigd door Ursamajor op 23-01-2006 08:36 ]
Gadgets FTW!
Verwijderd
En zit je 2 tot 3 keer boven je budgetVerwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 08:41:
Koop een dslr als je zo druk bent met fotograferen...... dan heb je in een keer wat je wilt een 350d canonof een d70 nikon... dan kun je heel wat kanten op.
Nee, de keus van de TS om een goede Prosumer te kopen vind ik helemaal niet verkeerd. Op die manier hoef je geen bakken geld aan een camera (en objectieven) uit te geven, maar kan je wel op een goede manier kennis maken met fotografie, omdat de Prosumers tegenwoordig qua mogelijkheden behoorlijk uitgebreid zijn. Iedereen die maar een beetje met fotografie bezig is meteen een dSLR aanraden vind ik eigenlijk een beetje te makkelijk
Over de ruis op donkere foto's hoor je wel eens klachten, maar m.i. valt het heel erg mee. Enig minpuntje vind ik wel dat ie in het donker een beetje langzaam scherp stelt. Hoewel je dat ook handmatig kan doen, werkt dat niet helemaal optimaal.
Nu heb ik via dbreview met wat spelen met de voorkeuren mijn favo 4 camera's (mede door topics hier op het forum alsmede mijn voorkeur naar een "grote" lens). Allemaal netjes tussen 300-350 euro snel gezien, deze wil ik deze week een beetje gaan testen:
Minolta Z5
Minolta Z6
Fujifilm S5200 (zelfde als S5600?)
Olympus SP-500
Mijn voorkeur lijkt bij de S5200/SP-500 te zitten, gezien de kosten qua geheugen. Omdat ik de rest van de 400 die ik overhou wil gebruiken voor een mooie camera-tas, deze toestellen kan je niet echt meer meenemen in je broekzak
En ik maar denken dat een nieuwe camera kopen makkelijk was
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.
www.casarodriguillo.com
Qua invoerrechten wordt hier altijd zelfde advies gegeven, camera kaal meenemen het vliegtuig in en de handleiding/garantie later per post opsturen
Ruis begint bij de s5200/s5600 pas een probleem te worden op iso 800 en 1600. Dus tot en met 400 is goed te gebruiken. Daarmee heb je dan al veel meer winst te pakken als wat je ooit met IS kan compenseren
[ Voor 19% gewijzigd door martijn_tje op 25-01-2006 10:38 ]
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Tussen ISO 400 en 80 zit een verschil van net iets meer dan 2 stops (400 vs 100 is 2 stops), dus je overdrijft met die ' al veel meer'. Er zijn IS systemen die wel voor net iets meer dan 2 stops compenseren, dus je laatste opmerking met ' ooit' erin gaat nu al niet meer op.martijn_tje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:35:
IS scheelt in de meeste gevallen 2 stops. Iso 400 in plaats van 80 scheelt al veel meer.
... Daarmee heb je dan al veel meer winst te pakken als wat je ooit met IS kan compenseren
{signature}
Z5 begind op iso 80 en dat is zelfs niet echt schoon te noemen. Het grootste nadeel is dan wel dat je onderwerp moet stilstaan, anders heb je ook niks aan je IS. Als je druk bewegende neefjes op de foto wil zetten is 1/5 echt te lang, met 1/20 sluiter tijd kom je dan al een heel stuk meer in de buurt.Voutloos schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 11:45:
[...]
Tussen ISO 400 en 80 zit een verschil van net iets meer dan 2 stops (400 vs 100 is 2 stops), dus je overdrijft met die ' al veel meer'. Er zijn IS systemen die wel voor net iets meer dan 2 stops compenseren, dus je laatste opmerking met ' ooit' erin gaat nu al niet meer op.
Het voorbeeld van de TS met vissen die een vage streep worden heeft ook niks te maken met het wel of niet kunnen stilhouden van de camera (die stond op tripod). Het is het onderwerp dat beweegt. Bij een onderwerp dat beweegt heb je niks aan IS. Dan moet je wel kortere suitertijden gebruiken.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Het blijkt dat je een volledige set hier (tripod/tas/256mb) voor rond 300 euro kan kopen, morgen dus een lange tocht langs diverse camera zaken (met wat mensen voor hulp
Het is goed te weten dat dus voor bewegende objecten IS niet veel nut heeft, eenmaal de camera wordt het denk ik 10x de FAQ doorlezen wat nu precies wat doet
Dat weet ik ook allemaal, ik corrigeer je alleen maar op de gequote opmerking.martijn_tje schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 12:00:
[...]
Z5 begind op iso 80 en dat is zelfs niet echt scoon te noemen. Het grootste nadeel is dan wel dat je onderwerp moet stilstaan, anders heb je ook niks aan je IS.
{signature}