Toon posts:

[XP] Kan HDD met fat-partitie niet defragmenteren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een 40 Gig Seagate ATA -disk (Seagate Barracuda ATA III ST340824A )
met daarop één Fat-partitie, de helft is ongeveer leeg.
Als ik defragmentatie draai, dan geeft analyse aan dat de schijf gedfragmenteerd moet worden,
als ik dat ga doe dan verschijnt in de voorgangs balk één groen blokje, verder komt het programma niet, ook niet als ik een uur wacht, de voortgang in procenten op de statusbalk verschijnt ook niet.
Als ik defragmentatie stop, dan blijft er een process DFRGFAT draaien, die niet te stoppen is, het HDD-ledje blijft ook continue door draaien. De enige manier om dit te stoppen is een reboot.
De andere schijf bevat NTFS-partities, deze kenne dit probleem niet.
Ik heb de schijf al volledig op fouten gecontroleerd, daar wordt niets gevonden, ook met het normale gebruik van de schijf is niets mis, en XP kent hem nog steeds Ultra DMA mode 5 toe (OK dus)
Hoe krijg ik dat ding gedefragmenteerd?

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:28
code:
1
2
3
Als ik defragmentatie stop, dan blijft er een process DFRGFAT draaien,
 die niet te stoppen is, het HDD-ledje blijft ook continue door draaien.
 De enige manier om dit te stoppen is een reboot.
dit programma eens checken met sfc scannow?
misschien is tie corrupt.
of vanaf een bootdiskette / bootcd defragmenteren?

gewaarwordingshorizon

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Geen idee of je die data op die FAT-partitie ergens naartoe kan kopieren, maar ik zou de partitie gewoon weggooien, daarna 2 nieuwe aanmaken, deze formatteren, dan weer weggooien en je oude partitie weer aanmaken en formatteren.

En probeer anders eens een pakket als "Executive Diskeeper"; dat werkt mijns inziens een stuk sneller en efficienter dan de standaard Windows-defragmentatie.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:20:
Ik heb een 40 Gig Seagate ATA -disk (Seagate Barracuda ATA III ST340824A )
met daarop één Fat-partitie, de helft is ongeveer leeg.
Als ik defragmentatie draai, dan geeft analyse aan dat de schijf gedfragmenteerd moet worden,
als ik dat ga doe dan verschijnt in de voorgangs balk één groen blokje, verder komt het programma niet, ook niet als ik een uur wacht, de voortgang in procenten op de statusbalk verschijnt ook niet.
Als ik defragmentatie stop, dan blijft er een process DFRGFAT draaien, die niet te stoppen is, het HDD-ledje blijft ook continue door draaien. De enige manier om dit te stoppen is een reboot.
De andere schijf bevat NTFS-partities, deze kenne dit probleem niet.
Ik heb de schijf al volledig op fouten gecontroleerd, daar wordt niets gevonden, ook met het normale gebruik van de schijf is niets mis, en XP kent hem nog steeds Ultra DMA mode 5 toe (OK dus)
Hoe krijg ik dat ding gedefragmenteerd?
Dat probleem heb ik ook gehad.
Ga maar defragmenteren in veilige modus, dat werkte perfect bij mij.

Verwijderd

Topicstarter
beascob schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:54:
code:
1
2
3
Als ik defragmentatie stop, dan blijft er een process DFRGFAT draaien,
 die niet te stoppen is, het HDD-ledje blijft ook continue door draaien.
 De enige manier om dit te stoppen is een reboot.
dit programma eens checken met sfc scannow?
misschien is tie corrupt.
of vanaf een bootdiskette / bootcd defragmenteren?
Corrupt is hij niet (dfrgfat.exe)
defragmenteren vanaf diskette/CD/USB is natuurlijk een optie, (heb ik nog niet geprobeerd), maar dat is een maar een "work-around" :(
Bestandsysteem is trouwens FAT32

Verwijderd

kan je die fat32 schijf niet converteren naar NTFS? met de optie convert ( drive letter) / ( optie)?
of is dit met een rede gedaan?
Dan kan je hem misschien daarna wel defragmenteren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:30:
kan je die fat32 schijf niet converteren naar NTFS? met de optie convert ( drive letter) / ( optie)?
of is dit met een rede gedaan?
Dan kan je hem misschien daarna wel defragmenteren.
Ik gebruik die partitie altijd om te flashen en om via "Dos" bij NTFS te kunnen, daarom laat ik hem FAT
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:11:
[...]
Dat probleem heb ik ook gehad.
Ga maar defragmenteren in veilige modus, dat werkte perfect bij mij.
20 minuten gedefragmenteerd in veilige modus, helaas de 1% nog niet gezien.
Ik zal eens wat grote gedefragmenteerde bestanden (analyse doet het wel) verplaatsen,
en ander maak ik de hele disk wel leeg.

Nu heb ik de grootste gefragmenteerd bestanden (images) verplaatst, het grootste gefragmenteerde bestand is 5Mb en 16 fragmenten en nog wordt het niets,
Ik zet de rest ook nog over verwijder dan de partitie enmaakt hem opnieuw aan er formateer hem weer als FAT32.
een keer :)

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 23:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
Diskje leeg gemaakt, partitie verwijderd, primaire partitie aangemaakt (volledige disk 37.27GB) kan deze niet formatteren als FAT32!, wel als ik hem 32GB maak.
Ik heb dus XP met SP2 en ben niet met een setup bezig, dan moet ik toch de volledige schijf FAT32 kunnnen maken?
Limitations of the FAT32 File System in Windows XP

Verwijderd

Let er op dat FAT32 gruwelijk langzaam defragmenteerd. Met 20 gig aan data kun je goed 20 uur zoet zijn. Voor elke verplaatste cluster moet hij de FAT's bijwerken die al gauw 5 MB per stuk zijn. (laten we zeggen dat de harddisk 5MB moet verstuwen per 32768 bytes :o )
Hierdoor kan het lijken alsof hij muurvast zit. De actuator is continue heen en weer aan het gaan.
Dit is een limitatie van de NT structuur. NT is gemaakt om optimaal te werken met NTFS en FAT32 support was een secundaire bijzaak.

NTFS houdt een volumebitmap bij dat verwijst naar 1 bit per cluster. Aangzein NTFS metafiles heeft kan het defragmentatieprogramma volluit draaien en gaat het net zo vlug als een copy/paste.

NTFS verdient een weloverwogen voorkeur boven FAT32. De enigste uitzondering is als je een dualboot hebt met een ander OS dat geen NTFS ondersteund.

PS: Wil je echt bij FAT32 blijven maak dan een bootable Windows 98SE CD met defrag erop (gebruik de fixed Windows ME defragmenter) . Gaat stukke sneller.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, dat is duidelijk.
Dan maakt ik er maar een NTFS schijfje van.
Booten/flashen lukt ook wel vanaf USB

Verwijderd

En? Beter hé?

Ik vind persoonlijk dat Windows NT nooit lekker heeft gewerkt met FAT. MicroSoft heeft niet voor niets NTFS in het leven geroepen. FAT16 en FAT32 zijn non-journaled bestandssystemen die gevoelig zijn voor een 'single point of faillure'. Een RAID met FAT is dus ook niet...
Pagina: 1