Canon of Olympus en waarom?

Pagina: 1
Acties:
  • 796 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MDsign
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-12-2025
Hoi allemaal,

Ik zal me eerst even kort voorstellen:
Ik ben Marco, 27 jaar en woonachtig in Zeeuws Vlaanderen.
Ik ben gek op auto's, computers en alles wat met techniek te maken heeft.

Ik lees al heel wat jaartjes mee op dit forum omdat het gewoon erg duidelijk en informatief is. Ik had ook ooit een account, maar geen idee meer welke, dus helaas een nieuwe aan moeten maken.

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kon niet echt een bevredigend antwoord vinden. Dus nu dan toch maar mijn vraag:

Ik wil nu een nieuwe digitale camera kopen. Ik heb al heel wat uurtjes gezocht op internet e.d. maar heb er nu nog 2 over.
Canon A610 en de Olympus C765.

De "grootste" verschillen tussen de 2 toestellen zijn in het voordeel van de Canon de kortere sluitertijd (1/2500 tegenover 1/1000 voor de Olympus) en in het voordeel van de Olympus de zoomcapaciteit (10x tegenover 4x voor de Canon).

In eerste instantie had ik er een heleboel andere bij, en na een tijdje vergelijken en wegstrepen bleven ook nog de Canon A620 en Olympus C770 over, maar zag niet echt de enorme meerwaarde in die 2 tegenover de meerprijs.

Nu is na een ietwat lange intro mijn vraag:

De Canon A610 of de Olympus C765 en waarom?

Alvast heel erg bedankt!

_/-\o_

Verwijderd

MDsign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:20:

Canon A610 en de Olympus C765.

De "grootste" verschillen tussen de 2 toestellen zijn in het voordeel van de Canon de kortere sluitertijd (1/2500 tegenover 1/1000 voor de Olympus) en in het voordeel van de Olympus de zoomcapaciteit (10x tegenover 4x voor de Canon).
Nu moet ik toegeven dat ik niet bekend ben met één van de twee toestellen. Maar het verschil tussen 1/2500 en 1/1000 zul je denk ik in de praktijk niet zo gauw merken, de 10x vs. 4x zoom wel :). Je moet je dus af gaan vragen of je daar wat aan hebt.

• MDsign
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:30:
[...]

Nu moet ik toegeven dat ik niet bekend ben met één van de twee toestellen. Maar het verschil tussen 1/2500 en 1/1000 zul je denk ik in de praktijk niet zo gauw merken, de 10x vs. 4x zoom wel :). Je moet je dus af gaan vragen of je daar wat aan hebt.
Voor zover mijn miniscule kennis reikt is een kortere sluitertijd beter voor aktiefoto's e.d. Dus hoe hoger het getal achter de 1/..... hoe sneller je een foto kunt maken (nogmaals: dacht ik)
10x zoom kan m.i. nooit kwaad.

• Justawitte
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
MDsign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:41:
[...]

Voor zover mijn miniscule kennis reikt is een kortere sluitertijd beter voor aktiefoto's e.d. Dus hoe hoger het getal achter de 1/..... hoe sneller je een foto kunt maken (nogmaals: dacht ik)
10x zoom kan m.i. nooit kwaad.
Je vergeet 1 ding en dat is dat je het ook nog een vertraging hebt tussen het indrukken van het knopje en het nemen van de foto. Ik denk dat ik voor de olympus zou gaan, omdat deze veel meer zoom heeft, wat zeer relaxed is.

Verwijderd

MDsign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:41:
[...]
Dat is wel zo, maar met 1/1000 bevries je al bijna elke aktie. Ik zou dan voor de 10x zoom gaan, daar heb je veel meer aan :)

• MDsign
Ok, dus tot nu toe geniet de Olympus de voorkeur.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten eigenlijk? Iets wat ik misschien over het hoofd zie ofzo...

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online
MDsign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:16:
Ok, dus tot nu toe geniet de Olympus de voorkeur.

Zijn er nog dingen waar ik op moet letten eigenlijk? Iets wat ik misschien over het hoofd zie ofzo...
Zoals eerder genoemd de afdrukvertraging, maar ook de beeldkwaliteit zou je kunnen vergelijken. Er zijn van beide toestellen vast wel testfoto's te vinden. Ook het soort geheugen en de hoeveelheid/soort batterijen of accu kan je vergelijken.

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

• devvy
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 29-01 20:55
Kleine opmerking bij die 10x zoom:

Ik hoor daar altijd iedereen over juichen, maar het heeft 1 heel groot nadeel. De 4x zoomlens van canon is imho scherper en de kwaliteit is gelijkmatiger verdeeld over het zoombereik. De 10x optische zoomlenzen hebben vrijwel allemaal last van CA en onscherpte in de hoeken, vooral op groothoek en max. tele.

Voor mij een reden om te concluderen: Leuk, dat 10x zoom, maar als ik er dweilfoto's mee neem dan heb ik liever minder zoom en meer kwaliteit.

https://photune.blogspot.com/

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:11

The Legend

*Plop*

De Canon heeft een groter scherm en de Olympus gebruikt een lithium batterij vs. 4x AA van Canon.

Ik ben toch malle pietje niet!

• Peppi78
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-08-2025
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:30:
[...]
Maar het verschil tussen 1/2500 en 1/1000 zul je denk ik in de praktijk niet zo gauw merken, ......
Toen ik twee jaar geleden in Portugal was, en op het strand foto's probeerde te maken, had ik toch echt de sluitertijd op 1/2000s, diafragma op F8.0 en de ISO op 50 (Canon A70), om vervolgens een overbelichte foto te kunnen maken. Ik ben het met je eens, dat dit een niet dagelijks voorkomend geval was. Maar als je op vakantie gaat naar een warm land, met veel zon kan het dus zijn dat je met een minimale sluitertijd van 1/1000s geen goed belichte foto's kunt maken.

Verwijderd

Ik zou nooit een camera kopen omdat de "spekjes" goed zijn, Zoek een winkel die ze beide heeft en probeer ze! Neem het liefst nog een laptop mee om de foto's te bekijken.

• Grrrrrene
  • Niet online
Ik zou ze zeker proberen, allebei, maar even een tegenreactie op het verhaal over die sluitertijden: als je midden op de dag in de volle zon een foto wil maken met weinig ruis (ISO 50 of ISO 100), en je diafragma is al een eind dichtgeknepen, kan nog 1/1000e te kort zijn om een goede belichting te krijgen. Zodra je dus op minimale ISO en diafragma zit, houdt het op met 1/1000e sluitertijd. Ik vind het in ieder geval bijzonder lang voor een kortste sluitertijd.

Verder is 10x zoom best aardig, maar in de praktijk zul je merken dat er meer CA optreedt met een lange lens. Daarom zou ik persoonlijk voor de Canon gaan, ook al vanwege de batterijen die gewoon veel goedkoper en flexibeler zijn.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MDsign
Oei, jullie maken het me wel erg moeilijk om te kiezen nu ;)

Ik ben wel al een stuk wijzer geworden. Dus de zoomlens van Canon zal over het algemeen minder scherpte verliezen dan die van Olympus (in deze gevallen dan) en de sluitertijd van de Canon (1/2500) geeft over het algemeen een beter resultaat als je daar aanspraak op maakt.
Er zijn van beide toestellen vast wel testfoto's te vinden.
Ja daar heb ik dus een hele tijd naar gezocht, maar zonder resultaat...
Laatst stond er in zowel een Engels als Nederlands als Belgisch computerblad een testverslag over digitale camera's, maar niet met deze modellen... Helaas :'(
Ik zou nooit een camera kopen omdat de "spekjes" goed zijn,
Dat doe ik ook nooit. Mede daarom ben ik hier beland. Om jullie kennis/ervaringen/meningen te peilen :*)
als je midden op de dag in de volle zon een foto wil maken met weinig ruis (ISO 50 of ISO 100), en je diafragma is al een eind dichtgeknepen, kan nog 1/1000e te kort zijn om een goede belichting te krijgen. Zodra je dus op minimale ISO en diafragma zit, houdt het op met 1/1000e sluitertijd. Ik vind het in ieder geval bijzonder lang voor een kortste sluitertijd.
1/1000e te kort? Te lang dan toch juist?? :/

Rest mij nog te vertellen dat de adviesprijzen van de Canon enkele tientjes goedkoper ligt, maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. Heb liever een goed toestel waar ik nog een paar jaar plezier aan kan beleven dan steeds te hoeven denken "had ik maar...." Toch?

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Je kunt altijd misschien een ND filter gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door begintmeta op 23-01-2006 12:13 . Reden: Ik had wat snel gepost, weet niet of je filters kunt gebruiken. ]

• sjonie100
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15-10-2025
Ik heb zowel een Olympus E-100RS (10x zoom) als een Canon A95 gehad. 10x zoom is leuk, zeer leuk zelfs als er IS oftewel Image Stabelizing op zit. Uit de hand foto's maken met 10x zoom zonder IS is bijna onmogelijk en vaak meer geluk dan wijsheid.
De Canon A610 heeft wel een feature die ik erg ben gaan waarderen, namelijk de uitklapbare lcd. Je kunt hierdoor foto's maken uit de meeste onmogelijke hoeken. Deze feature, naast compactheid, kwaliteit, toch nog 4x zoom (en geen IS nodig) zou mij nu doen kiezen voor de A610.
Wanneer je veel zoom wilt: IS. (Wat mij betreft ALTIJD)
En de tip van proberen in een winkel ben ik het mee eens. Neem wel de tijd.
Succes.

• Justawitte
  • Niet online
MDsign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:48:

[...]

Te kort om een goed belichte foto te krijgen.

Grrrrrene bedoelt dat als je een foto maakt op 1/1000e dat je dan een ondebelichte foto krijgt. Dus dat je in praktijk het soms niet kunt gebruiken en je eerder aan 1/500e moet denken of langer.

• MDsign
justawitte schreef op maandag 23 januari 2006 @ 14:03:
[...]

Te kort om een goed belichte foto te krijgen.

Grrrrrene bedoelt dat als je een foto maakt op 1/1000e dat je dan een ondebelichte foto krijgt. Dus dat je in praktijk het soms niet kunt gebruiken en je eerder aan 1/500e moet denken of langer.
Ah ok, op die manier. Ok, weet ik dat ook weer...

Even een Noob vraag hoor: die waardes van 1/1000 en 1/2500 die fabrikanten opgeven kunnen dus op de camera enkel naar beneden aangepast worden zeg maar. Dus als een fabrikant 1/1000 opgeeft kun je dat bijstellen naar 1/500 en 1/100 bijvoorbeeld. Of is het juist andersom?

Ben tot nu toe iig al een heel stuk wijzer dan voorheen waarvoor mijn oprechte dank!

_/-\o_

Verwijderd

Peppi78 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:52:
[...]
Toen ik twee jaar geleden in Portugal was, en op het strand foto's probeerde te maken, had ik toch echt de sluitertijd op 1/2000s, diafragma op F8.0 en de ISO op 50 (Canon A70), om vervolgens een overbelichte foto te kunnen maken. Ik ben het met je eens, dat dit een niet dagelijks voorkomend geval was. Maar als je op vakantie gaat naar een warm land, met veel zon kan het dus zijn dat je met een minimale sluitertijd van 1/1000s geen goed belichte foto's kunt maken.
Ik doelde op bewegingsonscherpte :)

• MDsign
Aha, ok 8)7

Ja, zoals gezegd: ikke noob hoor ;)

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:06
Peppi78 schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:52:
[...]

waarschijnlijk was je tegen de zon in aan het fotograferen.. 1/2000e uit normale reflecties op iso 50 is hoogst onwaarschijnlijk.

|>

• Justawitte
  • Niet online
MDsign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:12:
[...]

Ah ok, op die manier. Ok, weet ik dat ook weer...

Even een Noob vraag hoor: die waardes van 1/1000 en 1/2500 die fabrikanten opgeven kunnen dus op de camera enkel naar beneden aangepast worden zeg maar. Dus als een fabrikant 1/1000 opgeeft kun je dat bijstellen naar 1/500 en 1/100 bijvoorbeeld. Of is het juist andersom?

Ben tot nu toe iig al een heel stuk wijzer dan voorheen waarvoor mijn oprechte dank!

_/-\o_
Als je het kan aanpassen (dat is afhankelijk van de camera) kan dat dus alleen op die manier.
Wat jij aangaf is de kortste sluitertijd die de camera kan halen. 1/1000 is dus een duizendste van een seconde. En dat loopt dus op tot het maximum van bijvoorbeeld 15 sec(ook afhankelijk van de camera), en daartussen zitten nog een heel hoop stapjes.

Verder word je belichting ook nog geregeld door de iso waarde, en door de diafragma.

• MDsign
Ok, dan klopte het (gelukkig) toch wat ik dacht ;)

Nu kwam ik net nog wat tegen hoor:

Canon PowerShot A610 NON 5Mpix 2.0" LCD
268.40 (excl BTW) 319.40 (incl BTW)

Canon Powershot A610 5.0MegaPixel 4x optical zoom FlexiZone 2.0iLCD VGA movi
243.50 (excl BTW) 289.76 (incl BTW)

Zowel de tekst als de technische gegevens komen exact overeen, maar toch zit er een prijsverschil in.

Er zijn bij hardware bulk versies van de meeste spullen, maar is dat hier ook zoiets of bestaat dat bij digicams niet?

Ja ik wil de site niet plaatsen, want volgens mij mag dat niet. Mailen was geen optie, want die functie werkt niet :'(

• The Legend

The Legend

*Plop*

MDsign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:06:
Ok, dan klopte het (gelukkig) toch wat ik dacht ;)

Nu kwam ik net nog wat tegen hoor:

Canon PowerShot A610 NON 5Mpix 2.0" LCD
268.40 (excl BTW) 319.40 (incl BTW)

Canon Powershot A610 5.0MegaPixel 4x optical zoom FlexiZone 2.0iLCD VGA movi
243.50 (excl BTW) 289.76 (incl BTW)

Zowel de tekst als de technische gegevens komen exact overeen, maar toch zit er een prijsverschil in.

Er zijn bij hardware bulk versies van de meeste spullen, maar is dat hier ook zoiets of bestaat dat bij digicams niet?

Ja ik wil de site niet plaatsen, want volgens mij mag dat niet. Mailen was geen optie, want die functie werkt niet :'(
Dude je zit op GoT, pak de Tweakers Pricewatch erbij en zie dat je de camera veel goedkoper kunt krijgen :)

• MDsign
The Legend schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:40:
[...]

Dude je zit op GoT, pak de Tweakers Pricewatch erbij en zie dat je de camera veel goedkoper kunt krijgen :)
Andere dude, dat weet ik. Ik kom hier wel meer... maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen die 2 ;)

Maar thanx voor de reminder :P

• The Legend

The Legend

*Plop*

MDsign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 21:44:
[...]

Andere dude, dat weet ik. Ik kom hier wel meer... maar ik vroeg me af wat het verschil is tussen die 2 ;)

Maar thanx voor de reminder :P
Het verschil tussen die twee is compleet irrelevant als je de camera bij een degelijke winkel goedkoper kan krijgen :P

Tussen de twee die jij noemt zit geen verschil, enkel de benaming die de webshop er aan geeft.

• MDsign
The Legend schreef op maandag 23 januari 2006 @ 22:06:
[...]

Het verschil tussen die twee is compleet irrelevant als je de camera bij een degelijke winkel goedkoper kan krijgen :P

Tussen de twee die jij noemt zit geen verschil, enkel de benaming die de webshop er aan geeft.
Hahaha, je kan er mooi omheen praten :P

Ik kan ook geen verschil ontdekken, maar ik vond het "apart" dat er dan een dergelijk prijsverschil in zit... niet dat ik daar wilde bestellen, maarja, je wilt soms wel eens iets weten he 8)

• The Legend

The Legend

*Plop*

Check nu de prijsverschillen is van Sandisk SD kaartjes, de ene winkel rekent 130 euro voor een kaartje van 1GB en een andere winkel 80. Scheelt echt veel soms, daarom loont goed zoeken ook altijd :*

• Homer.J
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Ik heb nu een dikke anderhalf jaar een Olympus C-765 UZ en ben er zeer tevreden mee! De camera maakt mooie, scherpe foto's en de 10x zoom is fantastisch. Ook vind ik de bediening prettig, maar dat kan heel persoonlijk zijn.

Sure, op volle zoom kun je (als je er naar zoekt) chromische abberatie (CA) vinden. Maar zelf vind ik die echt totaal niet storend, je ziet het alleen als je er naar zoekt. De Olympus maakt prima scherpe foto's en de 10x optische zoom is zoals ik net zei, echt geweldig. Als je eenmaal een camera met een hoge zoom hebt gehad, wil je nooit meer 3x zoom hebben.
Doordat hij op 10x zo sterk vergroot, worden de trillingen van je hand ook versterkt. Daardoor is het lastig om bij weinig licht scherpe foto's te maken met volledige zoom. In de buitenlucht heb ik echter nog nooit een probleem gehad om met volledige zoom uit de hand een scherpe foto te maken.
Een nadeeltje van de camera is dat hij moeite heeft om scherp te stellen bij weinig licht. Hij heeft geen hulp lampje daarvoor, dus het kans soms lang duren om in de avond scherp te stellen. Maar goed, aan partypics stel ik niet zulke hoge eisen.
Het hangt er dus een beetje vanaf waar je je camera het meest voor gaat gebruiken, binnenhuis (reizen, etc.) of buitenhuis.
Van een te lange sluitertijd heb ik trouwens nog nooit last gehad.

Ik weet alleen niet of de Olympus C-765 nog te krijgen is. Hij is geloof ik niet meer in productie, en sommige winkels hebben hem al niet meer.

• MDsign
@The Legend, ja dat was me ook al opgevallen eigenlijk. Vraag me toch echt af waar dat verschil in zit. Zie ook dat er erg veel prijsverschil zit in de verschillende merken. Maar wil wel een goed kaartje en niet zo'n baggerkaartje zodat je nar 10x gebruiken je foto's kwijt bent. Want dat wil je echt niet meemaken...

@Homer.J, dank je voor je uitgebreide toelichting. Daar kan ik zeker wat mee. Maar heb jij ook enige last van ruis bij schemerige omstandigheden? Want die ontdek ik wel bij de Canon... Maar misschien kan je daar niet van buiten en is het altijd zo...

Pfff, lastig hoor. Ik denk ik koop 'even' een goede camera, zo lastig kan dat niet zijn. Maar ik ben er toch al even zoet mee. En als er nou eentje duidelijk bovenuit steekt is het niet zo moeilijk. Al scheelt het 50 euro, maar dat is dus niet zo.....

8)7

Verwijderd

MDsign schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 17:59:
Pfff, lastig hoor. Ik denk ik koop 'even' een goede camera, zo lastig kan dat niet zijn. Maar ik ben er toch al even zoet mee. En als er nou eentje duidelijk bovenuit steekt is het niet zo moeilijk. Al scheelt het 50 euro, maar dat is dus niet zo.....

8)7
Welkom in de wondere wereld van fotografie ;)

• MDsign
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:07:
[...]

Welkom in de wondere wereld van fotografie ;)
Hahahaha, ja dat blijkt. Toen ik mijn eerste digicam kocht was het makkelijk (2000 of 2001). Toen kocht ik een 2 mpx camera zonder zoom en dat was het. Dat was toen helemaal "HET" zeg maar. Maar nu, pffff, goeiedag zeg.

Die eerste digitale camera was trouwens een Kodak en één ding weet ik zeker. Noooooooit meer een Kodak. Wat een rotzooi is dat zeg... Maar goed, ontopic, daar ging het hier niet om namelijk. Canon of Olympus ;)

• MDsign
Nou, ik heb de knoop doorgehakt. Gisteren de Canon A610 besteld. Als het meezit heb ik em vandaag in huis.

Iedereen bedankt voor de reacties, tips en commentaar.

_/-\o_

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
MDsign, ok, als ik naar de topictitel kijk, heb je nu een vraag beantwoord. het is Canon geworden. De voor anderen met name interessante vraag waarom je in jou specifieke geval voor die Canon hebt gekozen, blijft helaas nog onbeantwoord. :)

• MDsign
begintmeta schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 11:13:
MDsign, ok, als ik naar de topictitel kijk, heb je nu een vraag beantwoord. het is Canon geworden. De voor anderen met name interessante vraag waarom je in jou specifieke geval voor die Canon hebt gekozen, blijft helaas nog onbeantwoord. :)
Ok, de doorslaggevende argumenten voor mij:

Merk - veel mensen die er echt verstand van hebben neigen meer richting Canon
De after-sale service - ervaringen van mensen uit mijn omgeving waren unaniem over de service en de kosten achteraf
Kantelbaar display - erg handig voor sommige hoeken en om eens 'anders dan anders' foto's goed in beeld te krijgen
Instelmogelijkheden - de Canon biedt erg veel instellingen en die zijn niet alleen leuk om te proberen, maar soms ook erg bruikbaar

En van minder belang, maar toch meetellend - gevoelsmatig de beste keus. Ik kan na de eerste foto's niet anders zeggen dan volmondig ja.

Heb alleen wel meteen 1 probleempje ontdekt.... Er zit een dood pixel (of hoe noem je dat) in iedere foto, dus de service mag zich meteen bewijzen helaas.

Ik heb em overigens gekocht bij Digitalstreet.nl. Kan ik meteen peilen hoe zij hier mee omgaan. Dit zal ik indien gewenst natuurlijk met alle plezier ook hier plaatsen...

Wordt vervolgd......

Verwijderd

MDsign schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 19:12:
[...]

Merk - veel mensen die er echt verstand van hebben neigen meer richting Canon
De after-sale service - ervaringen van mensen uit mijn omgeving waren unaniem over de service en de kosten achteraf
Kantelbaar display - erg handig voor sommige hoeken en om eens 'anders dan anders' foto's goed in beeld te krijgen
Instelmogelijkheden - de Canon biedt erg veel instellingen en die zijn niet alleen leuk om te proberen, maar soms ook erg bruikbaar
M.b.t. merk: dat geldt voor reflexcamera's wellicht, maar voor een compactje vind ik dit argument wel erg vergezocht. Je moet gewoon kijken welke camera binnen een bepaalde klasse de beste prestaties biedt tegen een goede prijs. Daarnaast speelt ergonomie een heel belangrijke rol.

M.b.t. service: ik kan je melden dat de meeste camera's die ter reparatie worden aangeboden van het merk Canon zijn. Zij hebben dan wel het grootste marktaandeel, maar hoe vaak ik niet Err18 tegenkom, daar gaan mijn haren van overeind staan. Gelukkig voor de meeste klanten gebeurt dit tussen de 15 en 18 maanden, want op die manier hebben ze iedere anderhalf jaar een nieuwe camera.

M.b.t. instelmogelijkheden: ik daag je uit om een serieus veel gebruikte instelling te noemen die wel op de Canon zit, maar niet op de Olympus.
En van minder belang, maar toch meetellend - gevoelsmatig de beste keus. Ik kan na de eerste foto's niet anders zeggen dan volmondig ja.
Hoe wil je in hemelsnaam "gevoelsmatig de beste keus" als argument voor een andere koper aandragen? Als je serieus op basis van alle bovenstaande argumenten een keuze hebt gemaakt, dan kom ik tot de conclusie dat je alleen op basis van een kantelbaar scherm een keuze hebt gemaakt....

• MDsign
De voor anderen met name interessante vraag waarom je in jou specifieke geval voor die Canon hebt gekozen, blijft helaas nog onbeantwoord.
Hoe wil je in hemelsnaam "gevoelsmatig de beste keus" als argument voor een andere koper aandragen? Als je serieus op basis van alle bovenstaande argumenten een keuze hebt gemaakt, dan kom ik tot de conclusie dat je alleen op basis van een kantelbaar scherm een keuze hebt gemaakt....
Er werd gevraagd om mijn keuze nader toe te lichten. Ik ben geen professional, ik heb niet de kennis noch de ervaring. Mede door de adviezen en ervaringen van andere gebruikers, mijn "gevoel" bij de naam Canon en de mogelijkheden van de Canon deden mij besluiten de Canon te nemen. Dat "gevoelsmatig de beste keus" geen reden is voor anderen om mijn keuze als bepalend argument te kiezen om ook een Canon A610 te nemen is voor mij totaal niet ter sprake. Er werd mij gevraagd waarom ik de Canon heb gekozen boven de Olympus en die heb ik genoemd. That's it. Ik kan er een mooi geweldig interessant verhaal omheen breien, maar daar schiet niemand wat mee op als ik dat niet baseer op bovenstaand. Daarom mijn "simpele" beargumentering...

Helaas, ik kan je niet blij maken met een overdosis aan technische bla bla :X

Verwijderd

Akkoord, fair enough. Verder blijf ik wel bij mijn conclusie, waarbij het mij niet zozeer gaat om het technisch bla bla. Het is meer dat ik een hetze :P ben begonnen tegen het klakkeloos kopen van Canon producten, omdat er vaak producten zijn met een veel betere prijs/ kwaliteitverhouding dan de Canon producten. Veel mensen gaan ervan uit dat Canon producten per definitie de beste producten zijn die zij voor zichzelf kunnen kopen, zonder hun behoeften na te gaan.

Rest mij nog te zeggen dat ik je wellicht iets te hard heb aangepakt, maar dat mijn uitdaging nog steeds open staat ;)

• MDsign
@Mig29, no hard feelings. Ik ben nu eenmaal geen prof, dus ik baseerde mijn aankoop ook grotendeels op ervaringen en feedback van andere camera-gebruikers. Ik kan heel goed niet de beste keus gemaakt hebben hoor. Maar als ik de kwaliteit van mijn eerste paar foto's zo zie ben ik er tot nu toe al happy mee.

Enne, ik was al een paar maanden losjes bezig met camera's te selecteren. Er bleven er de laatste paar weken steeds minder over en uiteindelijk dus de Canon en Olympus... Dus om te zeggen dat ik per definitie er vanuit ging dat de Canon de betere keus was.... Nee...

Wel een nobel streven van je trouwens ;)

• Grrrrrene
  • Niet online
MDsign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 11:48:

[...]

Rest mij nog te vertellen dat de adviesprijzen van de Canon enkele tientjes goedkoper ligt, maar eigenlijk maakt me dat niet zoveel uit. Heb liever een goed toestel waar ik nog een paar jaar plezier aan kan beleven dan steeds te hoeven denken "had ik maar...." Toch?
OK, je hebt dus je keuze al gemaakt, maar ik zal het nog ff uitleggen omdat iemand m'n post later nog verkeerdom uitlegt :P

Wat ik zeg is dat hij voor een kortste sluitertijd van de cam een beetje lang is. Misschien moet je m'n post nog 's goed lezen, want ik zeg precies wat jij hier probeert te verbeteren ;) En ja, daar heb je ND filters voor, maar da's toch weer een filter wat je mee moet slepen en op je cam moet schroeven, als je cam het gewoon direct snapt door een kortere sluitertijd mogelijk te maken dan 1/1000e, is dat gewoon handiger :)

Dus als je zelfs met de minst gevoelige ISO setting en je diafragma zo klein mogelijk met 1/1000e sluitertijd niet uit kunt, zit je met de Olympus vast, maar met de Canon kun je nog een stapje verder gaan tot 1/2500e...

[ Voor 11% gewijzigd door Grrrrrene op 29-01-2006 20:34 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• MDsign
@Grrrrrene, dank je voor je toevoeging. Al die instelling omtrent de ISO waarden en sluitertijden e.d. moet ik allemaal nog onder de knie krijgen, maar door je uitleg ben ik het wel al wat meer gaan snappen. Daar kan ik iig wat mee en dat is altijd handig. Ik ben nu een beetje aan het 'spelen' met de automatische en handmatige scherpstellingen en lichtbronnen e.d. en zelfs dat is soms al lastig... maar goed, ik heb de tijd ;)

Ben benieuwd hoe digitalstreet mijn 'klacht' afhandelt en zodra dat duidelijk is zal ik dat natuurlijk ook plaatsen. Is misschien ook wel handig voor de rest om te weten. Daarnaast zal ik dan ook een dealer-review invullen natuurlijk.

To be continued.

P.S. ik ga jullie nog niet vermoeien met mijn zwaar amateuristische foto's. Dat bewaar ik voor de tijd dat ik een en ander wat beter onder de knie en uit mijn camera heb...

• MDsign
Nou de eerste mededeling over Digitalstreet kan ik al doen:

Mijn camera moet terug (logisch), maar de verzendkosten zijn voor de klant (mij dus) en dat vind ik dan weer minder. Principieel gezien. Zelfs Kodak haalde mijn camera destijds gratis op...

Wordt vervolgd...

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:06

Tarin

Just plain weird.

Je kan je ervaringen met de shop (en met de camera overigens ook) ook melde in de Shop- en Productsurveys op de frontpage :).

[mosterd-na-de-maaltijd]Overigens heb ik qua compactcams betere ervaring met Olympus dan met Canon, maar zal ook wel liggen aan het feit dat ik m'n cam (C-2040Z, heerlijk lichtsterk lensje) al 4,5 jaar heb en er erg aan gewend ben geraakt, waardoor de (vooral) A*5's die ik in mn handen heb gehad wat onhandig aanvoelden. Hij is wel aan vervanging toe, en dat gaat toch een Canon worden (350D).

[ Voor 11% gewijzigd door Tarin op 30-01-2006 12:55 ]

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:58:
Ik zou nooit een camera kopen omdat de "spekjes" goed zijn, Zoek een winkel die ze beide heeft en probeer ze! Neem het liefst nog een laptop mee om de foto's te bekijken.
Je hebt hebt helemaal gelijk. Ik heb een jaar of 3 gelede een 2 mp camera gekocht (canon a60), terwijl er voor die prijs ook 3.2 mp camera's waren voor dezelfde prijs. Maar ik heb die camera aangeschaft omdat de lens supergoed was en de foto's een stuk beter waren dan de andere ookal had die ik gekocht heb minder zoom en minder mp. Bij aanschaf van een DSLR camera heb ik heel GoT rondgezocht en reviews gelezen over verschillende camera's en ben ik uitgekomen op de d70s, terwijl er voor dat geld natuurlijk ook 9mp camera's te krijgen zijn. Maar mp zegt niet alles, het gaat mij om de kwaliteit foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door darkdesign op 30-01-2006 13:01 . Reden: tiepvouten ]

• MDsign
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Daarbij heeft iedereen andere wensen en voorkeuren. Logisch ook, anders zou er maar 1 type verkocht worden....

Over Digitalstreet: mijn camera gisteren aangeboden via TPG. Vandaag al mail terug dat er vandaag alweer een nieuwe opgestuurd is die ze eerst getest hebben...

Tot zover netjes afgehandeld.

Wordt vervolgd ;) ....

• MDsign
Vandaag mijn nieuwe camera ontvangen. Ze hebben hem getest alvorens op te sturen en hij doet het zo te zien ook prima nu. Geen defecte pixels te herkennen tot zover.

Wel apart dat de bestandsnamen nu veranderd weergegeven worden. Eerst stonden ze in een standaad directory "100CANON" genaamd en heetten de bestanden ook IMG_00.... met het nummer van de foto.

Nu heten de files IMG_56... met het fotonummer en staan ze onder de directory "156CANON".

Maakt voor het toestel natuurlijk geen zier uit, maar het viel me op.

Tot zover, keurige service bij Digitalstreet.nl
Pagina: 1