[Repost: Hoge resolutie] Krijg niet hogere res dan 1600x1200

Pagina: 1
Acties:

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Hallo iedereen,

Bij deze een repost van mijn vorige otpic over het vorige onderwerp. Bij deze mijn excuses voor het lakse gedrag op het forum omtrent het gevel van belangrijke informatie. Ik snap ook wel dat het nodig is, maar ik dacht misschien had iemand hetzelfde probleem als ik, en kan diegene mij zo de oplossing geven.

Ik ben er na de tips in het originele topic die gesloten is voor bovenstaande reden nog steeds niet uit, en ik zal nu even de topic op de juiste manier posten.

Het probleem is het volgende: Ik heb sinds deze week een nieuwe CRT monitor, de Philips Brilliance 201B (model nummer 21b582bh volgens de achterkant). Ik wil deze aansluiten op de vga ingang van mijn Asus X850XT 256 AGP videokaart, en dan een hogere resolutie instellen dan 1600x1200. Als ik zo'n res instel, dan krijg ik niet de gewenste resolutie maar een beeld van 1600x1200 formaat, welke ik met de muis kan verschuiven.

Als reactie op dit probleem heb ik de volgende acties ondernomen:
- Ik heb de omega drivers geinstalleerd op mijn XP pro systeem, maar dit mocht volgens mij weinig baten (nog steeds weinig resultaat). Het enige dat veranderd is in mijn opinie is de icoontjes in beeldschermeigenschappen, en 2 keer de wizard nieuwe hardware gevonden (een apparaat zonder naam), waarvan geen stuurprogramma's gevonden kunnen worden.
- Ik heb gekeken naar de drivers van mijn beeldscherm, welke nog op standaardbeelscherm ingesteld stonden ( dit was op deze manier automatisch gedetecteerd ). Ik heb toen de juiste drivers geinstalleerd voor deze monitor welke meegeleverd zijn met Windows.

Als resultaat heb ik nu:
- Nog steeds niet het gewenste resultaat, dat ten eerste.
- Windows weet welke refreshrates de monitor aankan (modi welke dit beeldscherm niet aankan verbergen optie).
- Ik kan minder resoluties kiezen dan eerst (dit zijn dus waarschijnlijk de resuloties die het beeldscherm aan kan, ik weet dit niet zeker, iemand anders had een lijst gepost die van de philips site af zouden moeten zijn gekomen, maar ik kan niets vinden op die site!)
- Ik heb nog steeds het schuif effect bij hogerer resoluties dan 1600x1200, ook op 60 hertz.

Het moet toch mogelijk zijn om grotere resuloties te kiezen zonder allerlei programma's als Powerstrip en zo ( ik bedoel een hogere res dan 1600x1200 is normaal op een 21 inch toch).

HELP!

Alvast bedankt
Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
hij moet (iets) hoger kunnen, nl 1920x1440 (max resolutie), maar dan issie niet flickerfree, de optimale resolutie staat aangegeven als 1600 x 1200 bij 92 Hz.
Als je probeert om de refreshrate omlaag te krijgen, moet de resolutie iets hoger kunnen ... denk ik

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 02-08 21:29

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Waarschijnlijk kan je ATI-kaart de optimale resolutie niet uitlezen. Als je het oude ATI control panel hebt moet je naar het tabblad dispalys (weergave) gaan en op je monitor klikken, dan kun je daar de max resolutie en refreshrate instellen. Hoe dat bij het Catalyst Control Center zit weet ik niet. :)

Tesla Model Y RWD (2024) ▪︎ Daikin Altherma 3 6kW (300L SWW) ▪︎ 20x AIKO NeoStar 2S+ 465Wp ▪︎ Sigenergy SigenStor EC 10+10 (12kW + Gateway HomePro TP)

• Dark Wanderer
Ja dat wil die gewoon niet !

Ik krijg alles boven de 1200x1600 gewoon schuifbeeld.

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je moet de DDC waardes uitzetten, dat is hetgeen wat plug&play van je monitor doorgeeft, wordt bij meer monitors fout gedaan, op je ati kaart kan dat zoals hierboven beschreven staat.
je kan anders ook met ATI Tray Tools proberen.
Icoontje aanklikken met rechtermuis->Display->Settings->DDC->Use DDC Information (vinkje weghalen) ->gewenste resolutie + refreshrate invullen, klaar :)
zorg er ook voor dat je de (originele) monitor drivers installeerd, en niet via de plug&play drivers werkt...

[ Voor 5% gewijzigd door BiG-GuY op 22-01-2006 22:09 ]

Home Assistant Configuratie V&A

• Dark Wanderer
Nou ik kan dat vinkje niet vinden. Dit zijn me beeldscherm eigenschappen:

Afbeeldingslocatie: http://www.marcobrouwer.net/tweakersimages/omegadrivers.png

Ik kan t vinkje echt niet vinden

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:01

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb zelf ook een 201b, de 201b40 om precies te zijn (exacte nummer weet ik zo even niet, monitor is iets te lomp (36kg :X ) om er "even" achter te kruipen. ;)
Ik draai zelf op een Radeon 9800 pro, en in eerste instantie had ik ook die zelfde problemen als die jij beschrijft. De monitor werd prima herkend, maar hoge reso's ho maar. uiteindelijk de meegeleverde drivers van de monitor geinstalleerd et voila: probleem opgelost :)
Verder zie ik dat je Omega-drivers gebruikt: Zou je het niet eerst eens proberen met de standaard Ati-drivers voor je begint te klagen dat iets het niet met getweakte drievrs doet? ;) Bij een deinstall wel even drivercleaner gebruiken voor je opnieuw installeert - anders blijft er een hoop zut achter die je niet wilt hebben.
Tot slot: hoe heb je je monitor aangesloten? Met verloop via DVI of gewoon op de analoge VGA-aansluiting? In het eerste geval zou ik hem eens op de andere aansluiting gooien - dat wil best wel eens schelen :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• BiG-GuY
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:34

BiG-GuY

Moderator Wonen & Mobiliteit
je moet het tabblad weergaves hebben, daar je monitor aanklikken.. en daar kan je die ddc uitzetten als het goed is.. anders moet je de losse ati drivers installen (eerst de oude eraf gooien he) en ATI Tray Tools installeren voor de settings (heeft alles wat CCC heeft en meer, en trekt zo goed als geen resources)...

Home Assistant Configuratie V&A

Pagina: 1