Toon posts:

[all] Mixen van Windows languages*

Pagina: 1
Acties:
  • 219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hoi *,

het is bekend dat het mixen van verschillende talen (bv windows .NL en een stel tools in een andere taal) rare effecten met zich mee kunnen bregnen.

Als je mazzel hebt, staat het een beetje maf, Als je pech hebt, breekt de boel af en toe compleet af.

Al googlen'd kom ik wel tegen dat het absoluut niet 'recommended" is, dat mixen maar bij MS kan jer er niks over terug vinden (of de zoektermen zijn niet goed).

Iemand die er ervaring mee heeft en/of links weet van MS waarin e.e.a. wordt aangemoedigd cq afgeraden ?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik nooit gezeik heb gezien met een NL Windows maar engelstalige software. Het staat misschien niet altijd even goed, maar het werkt verder prima is mijn ervaring. Zelfs als je 2 talig je OS installeert . Dat hebben we ooit eens bij mijn oude werk gedaan, halverwege een franstalige windows install cd eruit halen en een nederlandse cd erin doen. Zelfs dat werkt gewoon.

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
zou op zich niet meer moeten uitmaken (vanaf 2000/xp>>) maar als je het echt goed wilt doen installeer je een US versie van XP en installeer je daarna een MUIP (Multilangual User Interface Pack) dan krijg je een NL schilletje :) (of andere taal naar smaak)

voordeel: het onderliggende OS blijft dan US en heb je sneller patches/servicepacks

A wise man's life is based around fuck you

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 17:29:
hoi *,

het is bekend dat het mixen van verschillende talen (bv windows .NL en een stel tools in een andere taal) rare effecten met zich mee kunnen bregnen.

Als je mazzel hebt, staat het een beetje maf, Als je pech hebt, breekt de boel af en toe compleet af.
Wazig verhaal.

Voorbeelden graag.
Al googlen'd kom ik wel tegen dat het absoluut niet 'recommended" is, dat mixen maar bij MS kan jer er niks over terug vinden (of de zoektermen zijn niet goed).

Iemand die er ervaring mee heeft en/of links weet van MS waarin e.e.a. wordt aangemoedigd cq afgeraden ?
Dat was volgens mij alleen bij 9x zo, daar kon je updates en IE in een andere taal op een NL doos gooien.

Office in een andere taal is nooit een probleem geweest

Zonder duidelijke voorbeelden van jouw kant dat het problemen veroorzaakt denk ik dat deze vraag weer een typisch indianenverhaal kan gaan opleveren.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Ik ben het helemaal eens met de mensen hierboven. Leg je verhaal eens iets beter uit? Vermeld ook nog even je OS, dan kunnen we dat in de topictitel zetten :)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 22 januari 2006 @ 18:34:
Ik ben het helemaal eens met de mensen hierboven. Leg je verhaal eens iets beter uit? Vermeld ook nog even je OS, dan kunnen we dat in de topictitel zetten :)
het OS: windows (anders had ik het wel specifieker gezet ;-))

De reacties bekijkend: oude versies van windows hebben het zowiezo, met de nieuwe(re) zoals XP is het allemaal niet zo'n punt.

In dit specifieke geval gaat het om een .NL windows XP waar een canadees stuk software op gezet moet worden maar het bedrijf dat de software levert, sluit deze config expliciet uit.

Hoe zit het dan met DLL's en andere code dat anders is ? Daarnaast is de hoofdreden natuurlijk de patches die uitgebracht worden.

het is allemaal zo wazig -- er zijn meer bedrijven die bijvoorbeeld zo'n config niet ondersteunen. Mijn vader heeft bijjvoorbeeld XP PRO (US) en kreeg een nederlands grammofoonplaat-opnamesoftware en die heeft hij op aanraden van de makers omgeruild voor de US versie.

Al die gasten zullen toch niet helemaal uit hun nek zwetsen ? Punt is natuulijk ook dat 'het werkt bij mij goed' niet een garantie is dat het overal goed werkt.

Ik kan er gewoon weinig over vinden. MS zegt er zelf ook zo weinig van. Ik kan ze morgen bellen wat hun standpunt natuurlijk is maar MS bellen en antwoord krijgen zijn twee dingen die niet hetzelfde zijn.

kortom, sorry dat het wazig is, maar erg duidelijk is het ook niet. Zegt MS expliciet dat het kan ? of dat het niet kan ? en met welke versies dan wel en niet ?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:00:
[...]
In dit specifieke geval gaat het om een .NL windows XP waar een canadees stuk software op gezet moet worden maar het bedrijf dat de software levert, sluit deze config expliciet uit.
Vaak is het voldoende om landinstellingen/taal te wijzigen, ik ken diverse programma's die bijv. niet lekker regaeren of willen installeren als de landinstellingen niet op VS staan, Vaak onstaan er probleem met bijv. het datum-formaat (Nederland dd-mm-yy, Amerikaans mm-dd-yy), niet netjes geprogrammeerde programma's kunnen daar problemen mee hebben.
Overigens kennen veel software leveranciers de term "Not supported", wat niet wil zeggen dat het programma niet werkt onder een bepaald OS (bijv. XP-home) maar alleen dat ze het niet ondersteunen

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:00:
het OS: windows (anders had ik het wel specifieker gezet ;-))
Als je even om je heen kijkt zie je dat er nogal veel versies zijn, en je in het Windowsforum zit dus als je iets anders gebruikt zit je hier fout. Geef dus even aan welk Windows OS je gebruikt. jouw soort opmerkingen zitten we hier niet op te wachten ;)

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het hier hebt over niche applicaties die door de maker niet eens volgens de guidelines voor internationalisation zijn in elkaar geprakt.

Meestal van die maatwerk dingen.

Een beetje goed in elkaar gedraaide app heeft er geen last van en werkt gewoon netjes zoals het hoort mét unicode support op meerdere taalplatforms.

offtopic:
Zo kwam ik afgelopen week nog een nieuw van de grond af gemaakt progsel tegen wat userinstellingen in HKEY_LOCAL_MACHINE wil zetten 8)7
Over brakke software gesproken....

[ Voor 27% gewijzigd door alt-92 op 22-01-2006 23:56 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
sanfranjake schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:31:
[...]

Als je even om je heen kijkt zie je dat er nogal veel versies zijn, en je in het Windowsforum zit dus als je iets anders gebruikt zit je hier fout. Geef dus even aan welk Windows OS je gebruikt. jouw soort opmerkingen zitten we hier niet op te wachten ;)
zal ik het nog een keer uitleggen: het betreft om een mix van windows versies. w98, w2k, wxp en w2k3.

Wat het met *mijn* sitiatie te maken heeft vat ik niet zo.

Verwijderd

Topicstarter
BackSlash32 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 23:54:
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je het hier hebt over niche applicaties die door de maker niet eens volgens de guidelines voor internationalisation zijn in elkaar geprakt.

Meestal van die maatwerk dingen.

Een beetje goed in elkaar gedraaide app heeft er geen last van en werkt gewoon netjes zoals het hoort mét unicode support op meerdere taalplatforms.

offtopic:
Zo kwam ik afgelopen week nog een nieuw van de grond af gemaakt progsel tegen wat userinstellingen in HKEY_LOCAL_MACHINE wil zetten 8)7
Over brakke software gesproken....
Het zijn inderdaad 'niche' applicaties. Probleem is dat niet alle details losgelaten kunnen worden (zoals bijvoorbeeld de exacte software) omdat het om werkplekken gaat die niet van ons zijn.

We willen gewoon geen gezeur hebben en proberen de meeste problemen op voorhand uit te sluiten door geen dingen te doen die eventueel voor problemen kunnen zorgen.

Als iemand een link weet te googlen (en daar gaat het om, niet om de discussie of het wel of niet raar, dom, clumsy of whatever is) waar gewoon in staat dat MS het wel of niet recommend(s), dan kan dat onder de neus geschoven worden van diegene(n) die de taalkeuze maken voor de systemen. wat ons betreft is het duidelijk: US versie gebruiken en geen andere software. Deze vrfaag is ook bij een aantal collega's uitgezet (bedrijven) en ze raden het stuk voor stuk af en _als_ ze het doen, dan is het "you're on your own".

Vandaar dus de vraag: staat ergens hard geschreven door MS dat het geen probleem is of juist wel ? In die brei van data kan ik weinig vinden die 't me vertelt.

Voor wat het waard is: het gaat om een mix van w98, w2ks, wxp en w2k3s. Is de moderator ook tevreden (?).

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 22:31:
[...]

Vaak is het voldoende om landinstellingen/taal te wijzigen, ik ken diverse programma's die bijv. niet lekker regaeren of willen installeren als de landinstellingen niet op VS staan, Vaak onstaan er probleem met bijv. het datum-formaat (Nederland dd-mm-yy, Amerikaans mm-dd-yy), niet netjes geprogrammeerde programma's kunnen daar problemen mee hebben.
Overigens kennen veel software leveranciers de term "Not supported", wat niet wil zeggen dat het programma niet werkt onder een bepaald OS (bijv. XP-home) maar alleen dat ze het niet ondersteunen
Ik weet wel wat ze meestal met not supported bedoelen maar dit bedrijf stelt gewoon dat het prima is, en dat als je 't installeert en 't breekt in twee stukken, dan ben je de trotse eigenaar van twee losse brokstukken.

maar 't is dan wel zoiets als :niet bellen, want we doen niks er aan. ook niet als in de US config dezefde fout zou optreden.

om dus een beetje inschatting te kunnen maken hoe groot de kans is....

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

De wat oudere apps (met VB6 geschreven bijvoorbeeld) willen nog wel eens DLL's overschrijven (al dan niet met bevestiging). Wanneer je meerdere van deze applicaties draait in verschillende talen, kan dit inderdaad vreemde resultaten geven.

Bijvoorbeeld dat je standaard Open/Save/Print/Color dialoogvenster ineens in een andere taal is (comdlg.ocx).

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 23-01-2006 11:05 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

"Taal afhankelijkheid" kan van veel gekke dingen afhangen - zo zijn sommige Nederlandse teksten gewoon veel langer dan Engelse teksten wat dan weer problemen kan geven met schermen die niet meer lijken te passen. Taal instellingen (punten die opeens komma's worden en andersom) is ook iets wat vaak niet goed werkt, en dan hebben we het nog niet eens over hele ranzige software de bv. op andere gebieden er van uit gaat dat een bepaalde string altijd in het Engels is ;)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 23 januari 2006 @ 12:50:
"Taal afhankelijkheid" kan van veel gekke dingen afhangen - zo zijn sommige Nederlandse teksten gewoon veel langer dan Engelse teksten wat dan weer problemen kan geven met schermen die niet meer lijken te passen. Taal instellingen (punten die opeens komma's worden en andersom) is ook iets wat vaak niet goed werkt, en dan hebben we het nog niet eens over hele ranzige software de bv. op andere gebieden er van uit gaat dat een bepaalde string altijd in het Engels is ;)
dat soort dingen dacht ik dus ook en kan zomaar rare zaken teweeg brengen. ondertussen is het bedrijf overtuigd van de noodzaak om niet te mixen..

wellicht dat dit soort stringproblemen buffer overruns etc teweeg kan brengen ook. anyways:
thx iedereen voor de support.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 10:12:
Ik weet wel wat ze meestal met not supported bedoelen maar dit bedrijf stelt gewoon dat het prima is, en dat als je 't installeert en 't breekt in twee stukken, dan ben je de trotse eigenaar van twee losse brokstukken.

maar 't is dan wel zoiets als :niet bellen, want we doen niks er aan. ook niet als in de US config dezefde fout zou optreden.
sow, eigenlijk vertellen ze je dus dat je de software as-is krijgt, zonder support.

Mij niet gezien :P
om dus een beetje inschatting te kunnen maken hoe groot de kans is....
Bij de NT5 series werkt DLLcache prima moet ik zeggen. Dan moet je wel heel bewust de boel vernaggelen om in de problemen te komen.

Maar zelfs win98 heeft nog SFC aan boord die dezelfde methodiek ietwat rudimentair geimplementeerd heeft.

[edit]
Voor linkjes zou je MSDN af moeten struinen, denk dat je daar de meeste kans maakt.

[ Voor 7% gewijzigd door alt-92 op 25-01-2006 20:20 ]

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16-03 12:39

Gé Brander

MS SQL Server

Ik weet niet hoe het met Windows 98 zit, maar alle andere versies die je noemt bestaan ook in een uitvoering die multi-language heet geloof ik. Dat is de engelse versie van Windows 2000, Windows 2003 en Windows XP, waar je een nederlandse, duitse, franse, hebreeuws of andere language pack overheen kan gooien.

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat dat gewoon zou moeten kunnen werken. Dan heb je toch je versie van Windows in de taal die je wil, en toch ondersteuning. De gebruiker kan tijdens of na inloggen de taal wijzigen, en is iedereen tevreden.

Ik weet alleen niet of het voor jou acceptabel is om die machines te herinstalleren met die versie van Windows....

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 10:06:
[...]Vandaar dus de vraag: staat ergens hard geschreven door MS dat het geen probleem is of juist wel ? In die brei van data kan ik weinig vinden die 't me vertelt.
Voor wat het waard is: het gaat om een mix van w98, w2ks, wxp en w2k3s. Is de moderator ook tevreden (?).
Dat hoeft niet "hard geschreven te worden door MS".
Ja het kan met bepaalde software problemen geven als je een niet US-versie gebruikt,
Ja, de kans op problemen is groter met lagere Windows versies;
Ja, ik kan legio voorbeelden gevn van nichesoftware die daar problemen mee geeft.
Ja, ook omgekeerd ken ik ze ook (moet je NL versie gebruiken ipv US)
Ja, als je eigenwijs wilt zijn moet je het zelf weten.
Ja, een gewaarschuwd mens telt voor 2

Waar zoek je nu eigenlijk nog naar?
MS is niet verantwoordelijk voor applicaties die op Windows draaien (of niet) hoor!
Pagina: 1