Zojuist heb ik drie DM9 120GB 2 DM10 200GB Sata schijven gekocht voor een leuke raid0 setup. Al een tijd was ik niet tevreden met mijn enkele DM10 200GB ata133. Ik wil er echter wel voor zorgen dat ik geen extra kans loop op dataverlies omdat een van de HD's het begeeft. Meer dan 200GB harde schijf heb ik niet nodig, maar helaas is een Raid 0+1 niet mogelijk met 32xsata en 1xata(toch?) ook lever ik dan iets in qua schrijfsnelheid ten opzichte van een raid 0, omdat alles 2x geschreven moet worden.
raid 5 is ook geen optie, omdat de pariteits berekeningen veel tijd kosten maar vooral omdat die controllers zo rete duur zijn...
Kan ik op een of andere manier de 3 2 Sata schijven in raid 0, backuppen op de ene 200gb ata? en dan wel zo, dat mocht de raid setup kapot gaan ik alleen maar de data van de 200GB disk teruf hoef te zetten op de raid setup(zonder de kapotte schijf) om weer een werkende computer te hebben. dus inclusief OS backuppen.
Ik heb norton Ghost tot mijn beschikking, maar ik weet niet of 3x120gb(360GB) 2X 200GB(400GB) wel op een 200GB harde schijf gekopierd kan worden...ik heb het programma nog nooit gebruikt, dus geen idee hoe het werkt. kan ik dan backuppen per partitie van de raid array? als er bijvoorbeeld 150GB van de 360400GB volgeschreven is, wordt er dan ook maar 150GB gekopierd?
Iedere andere oplossing die de financien en veiligheid betrekken is welkom.
edit: De 200GB ata disk staat nu 100GB data opgeschreven, verdeeld over 2 partities. deze kan ik toch met norton ghost naar de raid array kopieren? van welke schijf(raid array of ata schijf) gaat hij dan booten?
Edit 2: dit is wat ik wil: Kan raid0 plus trage backupschijf?
edit 3: Hoe zit het hier mee: Raid0 Maxtor 200GB hangt na clone in windows opstartscherm betekent dat, dat windows xp en alle data op de ata schijf niet met norton ghost naar de raid array kunnen? AHH!! ik heb geen zin in een schone windows install!!!
edit 4: Systemspecs:
p4p800 e-deluxe met een vt6410 ata controller
intel p4 3.4ghz prescott
asus v9999gt (6800gt)
tagan 480w u22
(moet ik voor hardwarematige sata raid0 nog wel een controller kopen? of zit er een op het mobo?)
op de Asus sit staat dit:
Multi-RAID
raid 5 is ook geen optie, omdat de pariteits berekeningen veel tijd kosten maar vooral omdat die controllers zo rete duur zijn...
Kan ik op een of andere manier de 3 2 Sata schijven in raid 0, backuppen op de ene 200gb ata? en dan wel zo, dat mocht de raid setup kapot gaan ik alleen maar de data van de 200GB disk teruf hoef te zetten op de raid setup(zonder de kapotte schijf) om weer een werkende computer te hebben. dus inclusief OS backuppen.
Ik heb norton Ghost tot mijn beschikking, maar ik weet niet of 3x120gb(360GB) 2X 200GB(400GB) wel op een 200GB harde schijf gekopierd kan worden...ik heb het programma nog nooit gebruikt, dus geen idee hoe het werkt. kan ik dan backuppen per partitie van de raid array? als er bijvoorbeeld 150GB van de 360400GB volgeschreven is, wordt er dan ook maar 150GB gekopierd?
Iedere andere oplossing die de financien en veiligheid betrekken is welkom.
edit: De 200GB ata disk staat nu 100GB data opgeschreven, verdeeld over 2 partities. deze kan ik toch met norton ghost naar de raid array kopieren? van welke schijf(raid array of ata schijf) gaat hij dan booten?
Edit 2: dit is wat ik wil: Kan raid0 plus trage backupschijf?
edit 3: Hoe zit het hier mee: Raid0 Maxtor 200GB hangt na clone in windows opstartscherm betekent dat, dat windows xp en alle data op de ata schijf niet met norton ghost naar de raid array kunnen? AHH!! ik heb geen zin in een schone windows install!!!
edit 4: Systemspecs:
p4p800 e-deluxe met een vt6410 ata controller
intel p4 3.4ghz prescott
asus v9999gt (6800gt)
tagan 480w u22
(moet ik voor hardwarematige sata raid0 nog wel een controller kopen? of zit er een op het mobo?)
op de Asus sit staat dit:
Multi-RAID
geen losse controller dus...De P4P800-E Deluxe biedt de meest complete RAID-oplossing. Een Promise RAID-controller biedt RAID 0, 1 en 0+1 functies met max. 2 UltraATA 133-poorten en 2 SATA HD-poorten, zodat gebruikers een RAID-array kunnen bouwen met naar keuze 2, 3 of 4 van de poorten. Via de unieke multi-RAID functie kunnen RAID 0 en RAID 1 arrays naast elkaar bestaan.
[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 21:43 ]