Laptops en videobewerken en animatie

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• EgoPro
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-02 22:35

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Mijn vriendin wil een laptop aanschaffen, deze wil ze gebruiken voor de kunstacademie. Dingen die ze ermee wil doen zijn onder andere videobewerking (Adobe Premiere) en Animatie (momenteel Flash).

Er zijn al een heleboel topics over geweest, deze heb ik doorgelezen maar het wordt me niet helemaal duidelijk. Is het mogelijk om op een laptop van rond de 1000euro goed te kunnen videobewerken? Of blijft het een lachertje en moet je echt een desktop PC hebben?

Zijn er mensen die zelf ervaring hiermee hebben?

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Nu online

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Rond de 1000 euro zal krap worden, voor videobewerken heb je toch wel een beetje cpu kracht nodig, en een snelle harde schijf (7200rpm). Plus een externe (liefst firewire) snelle 7200rpm schijf. Ik denk dat je budget toch wat krap is.

Hier stond een dode link.

Verwijderd

Zowel Video als animatie vereisen een laptop met 7200 rpm harddisk van op z'n minst een redelijk storage formaat. 5400 rpm disk zou ik echt afraden.

Hoewel ie krachtig is, zou ik ook de Pentium 4 in een laptop vermijden. Neem Pentium M of Turion.

Wbt videokaart ; Radeon Mobile X600 op z'n minst of Geforce6600Go.

Tussen de 900 en 1200 Euro totaalplaatje denk ik.

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Hmmz, het belang van een snelle HDD heb ik inderdaad al op veel plaatsen gelezen, 7200 heeft dan ook mijn voorkeur.
Een laptop die ik op het oog had was de Asus Z92K (bij mycom) deze heeft een GeForce6200 TurboCache (256MB) komt deze een beetje overeen met de 6600? (op niet-3d gebied)
Ik ben dus helemaal niet thuis op laptop gebied.

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jrutjes schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:07:
Hmmz, het belang van een snelle HDD heb ik inderdaad al op veel plaatsen gelezen, 7200 heeft dan ook mijn voorkeur.
Een laptop die ik op het oog had was de Asus Z92K (bij mycom) deze heeft een GeForce6200 TurboCache (256MB) komt deze een beetje overeen met de 6600? (op niet-3d gebied)
Ik ben dus helemaal niet thuis op laptop gebied.
Voor niet 3d gebied wel, maar daar voldoet een geïntegreerde intel extreme graphics2 ook wel aan :P

Op 3d gebied totaal niet, met een 6600GO 128MB kan je cod2/nfs mw/q4 nog op medium settings goed spelen, met een 6200 TC bij lange na niet. Een 6200TC heeft zelf waarschijnlijk 32MB ofzo dedicated, en de rest wordt er van het ram gesnoept. Maar als je hem alleen voor 2D windows werk gebruikt voldoet ie ruim :)

• EgoPro

EgoPro

Time is an illusion.

Topicstarter
Ik verwacht niet dat mijn vriendin binnen een paar jaar aan extensive 3d moddeling gaat doen. Volgens meneer mycom was de 256 dedicated en werd er niks van het werkgeheugen "gesnoept" wat ikzelf heel belangrijk vindt, omdat ik toch minstens een Gig werkgeheugen beschikbaar wil hebben.
Gamen doet mijn vriendin niet en ik vraag me af hoe je naar een videokaart moet kijken voor de eerder genoemde applicaties. Kleur-echtheid lijkt me belangrijk wat zijn nog meer belangrijke dingen voor video bewerking/ Is de video kaart echt zo belangrijk?

• Hoedje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09:51
jrutjes schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:32:
Ik verwacht niet dat mijn vriendin binnen een paar jaar aan extensive 3d moddeling gaat doen. Volgens meneer mycom was de 256 dedicated en werd er niks van het werkgeheugen "gesnoept" wat ikzelf heel belangrijk vindt, omdat ik toch minstens een Gig werkgeheugen beschikbaar wil hebben.
Gamen doet mijn vriendin niet en ik vraag me af hoe je naar een videokaart moet kijken voor de eerder genoemde applicaties. Kleur-echtheid lijkt me belangrijk wat zijn nog meer belangrijke dingen voor video bewerking/ Is de video kaart echt zo belangrijk?
Kort gezegd nee! Hooguit dus voor het afsnoepen van het intern geheugen, en wat de mycom medewerker daarover zegt klopt niet, dus ik zou het zeker nog even nakijken. Daarnaast moet je je afvragen of je daar de laptop wel wilt kopen. Het is duur en qua service is Mycom ook niet geweldig.

Voor videobewerken is de grafische kaart niet belangrijk, je moet een snelle harde schijf hebben, je moet veel ruimte hebben en CPU is belangrijk.

Kortom het blijft een lachertje, je bent veel beter af met een desktop, je budget is gewoon te klein voor een goed laptop. Daar moet ik wel de kanttekening bij maken, dat ik niet kan inschatten hoe professioneel zij bezig gaat zijn. Voor kleinere projecten voldoet ook een computer met mindere specs; een tragere CPU en tragere harde schijf zorgt er in beginsel alleen maar voor dat je (veel) langer moet wachten.

"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Bartjuh

Hej

jrutjes schreef op zondag 22 januari 2006 @ 15:32:
Ik weet wel 100% zeker dat een TC ( TurboCache ) versie van een Geforce 6200 van het geheugen wegsnoept. Meneer de mycomverkoper heeft daarover ongelijk. (of het is geen TC versie.). Lijkt me al sterk dat een 6200 met 256MB dedicated geheugen wordt geleverd in een desktop (misschien bestaan ze :p ), laat staan in een laptop.

Zie; nieuws: Test kraakt grafische kaart met TurboCache

En het belang van de videokaart voor 2d is niet groot. Helemaal als alles gebeurd op de lcd van de laptop, want die zit intern toch wel digitaal aangesloten.
Pagina: 1