[Eigen domein] Kom uit in router config en niet op site

Pagina: 1
Acties:
  • 716 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dark Wanderer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-08-2024
Ik heb een probleem

Ik heb thuis een webserver draaien, en www.marcobrouwer.net is hierop gehost. Het probleem is dat als ik vanuit hetzelfde netwerk als dat de server draait dat domein bezoek, ik in mijn configuratie scherm van mijn router terecht kom in plaats van op mijn site.

Ik heb een wanadoo livebox als router, en gebruik iis6 als webserver.

Ik heb al een beetje op internet net goegel zitten neuzen maar ik kom geen nuttige tips tegen.

Is het mogelijk om iets zo in te stellen dat ik wel op mijn site uitkom als ik vanuit het zelfde netwerk als de server het domein wil bezoeken?

Alvast bedankt
Marco

hand·te·ke·ning (de ~ (v.))

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:01

edwardVdV

I shall say this only once!

Voeg een statische route toe die het externe (domein)-IP omzet naar het locale LAN-ip waarop de site gehost wordt.

Instructies hoe dit te doen voor verschillende OS-en vind je op Google.

Overigens kun je dit meestal ook in de router-config instellen (static route table oid, meestal onder advanced settings)

Knockwurst.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-02 11:02
Het gemakkelijkste is het toevoegen van een simpele hostfile regel.. Maar mooier is het om het op een wat hoger niveau te regelen (router) als die het aankan.

c:\winnt\system32\drivers\etc\hosts

• edwardVdV
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09:01

edwardVdV

I shall say this only once!

c:\winnt\system32\drivers\etc\hosts
...of in /etc/hosts op Linux of course.

Knockwurst.

• Dark Wanderer
Ik ben een beetje aan het klooien gewens in de routing van me livebox, maar t lukt me niet. Ik heb dit scherm in de livebox:

Afbeeldingslocatie: http://www.marcobrouwer.net/tweakersimages/livabox.png

Wat moet ik precies invullen? Me internet ip is 85.144.93.112 en het netwerk ip van de server is 192.168.5.100

edit:
Ik zie dat mensen nogal happig waren op mijn site, heb maar even de beveiliging aangezet:D

[ Voor 15% gewijzigd door Dark Wanderer op 26-01-2006 23:01 ]

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09-2025
Als je binnen je eigen netwerk naar de domeinnaam gaat en je het verkeer over poort 80 naar de server doorgelust hebt is het logisch dat je in je router terecht komt als je de domeinnaam in internetexplorer of een ander webbrowser invult. Je router host namelijk op poort 80 zijn configuratie gebeuren, als je vanuit je eigen netwerk via een dns server je domeinnaam in een browser invult moet je via je livebox bij je server terechtkomen. Je livebox ziet echter dat je vanuit het lokale netwerk komt en neemt aan dat je [doordat je op poort 80 zoekt naar site en hij als het ware eerst je router configuratiescherm tegenkomt] dat je dan in je router terecht wilt komen. Andere mensen zullen wel op je site terecht komen, zolang ze maar naar je domeinnaam gaan van buiten jouw lokale netwerk. Je kan dit inderdaad aanpassen door het hosts bestand te bewerken, dan pas je handmatig aan dat als je je domeinnaam opzoekt in een browser je niet via je dns server in je router terecht komt. Je forceert namelijk dat ie dan opzoek gaat naar een lokaal ip adres [van je webserver.

Je moet dus OF het hosts bestand aanpassen OF je moet ipv je domeinnaam het lokale adres van je server gebruiken in je browser[ bv http://192.168.5.100]

• Dark Wanderer
Jah ok want het is nogal irritant

Voorbeeld, ik host een plaatje op mijn server, en gebruik deze in een topic hier op GoT. Omdat mijn router een login heeft, krijg ik dan steeds als ik een topic open met een afbeelding die op mijn server gehost is, een login script welke ik moet annuleren.

Dat is een voorbeeld, kom wel meer dergelijke irritante dingen door dit probleem. Ik zit in principe alleen achter mijn eigen pc, dus een hosts file aanpassen kan ook. Kan iemand me uitleggen wat ik moet toevoegen / aanpassen, en, kan ik dan nog wel bij mijn routermenu?

• Qman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 31-07-2021

Qman

Tha Lup

Bij mijn weten ondersteunt de LiveBox (nog) geen TCP Kickback.
Als jij een dns request doet voor www.marcobrouwer.net, krijg jij het IP adres van jouw ADSL pijpje (aaa.bbb.ccc.ddd) terug van de LiveBox (cached/proxied DNS).

Jouw pc wil dan naar dat IP adres (aaa.bbb.ccc.ddd) toe connecten op port 80. Via IP routering komt je request terecht in de router van de LiveBox, op het mer0 interface. Aangezien de LB dit herkent als een "intern" request, zal het jou de webinterface voorschotelen. Dit is geen probleem, dit is geen fout, zo is het ontworpen.

Een mogelijke oplossing is inderdaad om de hosts file aan te passen (www.marcobrouwer.net intern.ip.adres.hier). Stoeien met DNS (een zonefile met marcobrouwer.net) op je eigen server is ook een mogelijkheid, maar ik vermoed dat je dat niet wilt.
Tot slot zou het ook mogelijk zijn om een zgn "static route" in te brengen naar jouw server. Dit vereist echter wel dat je pc en de server op een apart subnet staat. Dit is technisch gezien de meest gecompliceerde mogelijkheid.

Zelf zou ik ervoor gaan om een hosts entry aan te maken of mijn eigen DNS zone voor marcobrouwer.net ook thuis te hosten (moet je ook mee uitkijken als je meerdere A records hebt, is dus ook goed nadenken!)

S6

• SyS_ErroR
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08:34
Het kan nog veel gemakkelijker.. zet de webinterface van je router op een ANDERE poort dan 80.. Ik had hier met een Draytek 2600 hetzelfde probleem ;)

• Johny_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 30-09-2025
OK, probeer dit eens:
start>run:
C:\WINDOWS\system32\drivers\etc\hosts
selecteer notepad als ie vraagt welk prog je moet gebruiken.

als het goed is zie je nu dit :

# Copyright (c) 1993-1999 Microsoft Corp.
#
# This is a sample HOSTS file used by Microsoft TCP/IP for Windows.
#
# This file contains the mappings of IP addresses to host names. Each
# entry should be kept on an individual line. The IP address should
# be placed in the first column followed by the corresponding host name.
# The IP address and the host name should be separated by at least one
# space.
#
# Additionally, comments (such as these) may be inserted on individual
# lines or following the machine name denoted by a '#' symbol.
#
# For example:
#
# 102.54.94.97 rhino.acme.com # source server
# 38.25.63.10 x.acme.com # x client host

127.0.0.1 localhost

Volg het voorbeeld en voeg de volgende regel toe:
192.168.5.100 www.marcobrouwer.net

nou zou ie het verkeer naar die pagina niet over het internet moeten zenden, maar direct naar jouw server. Laat even weten of het werkt en anders welke fouten je tegen komt...

• Dark Wanderer
Dit werkt opzich wel,

Alleen treedt er het volgende probleem op:
- Ik kan beveiligde mappen, virtuele mappen en bestanden niet meer openen. Ik krijg in een keer een error 401.2. Dit is het gevolg van het feit dat ik geen inlog script voor me kiezen krijg.

Ik heb al geprobeerd om in mijn beviligingsinstelling de boel zo te zetten dat ie er wel om vraagt, maar dit werkt dus niet.

Wat kan ik er nog meer aan doen?

Groeten Marco

• BN
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-10-2024

BN

Probeer eens via de proxy van je ISP te connecten.....

"Grandma was slow, but she was old....!!"

• Dark Wanderer
Soory het ligt ergens anders aan, bij www.marcobrouwer.net/index.php krijg ik em wel. Heeft iets met die k*t security te maken van IIS. Ik heb wel als "default contact page" van een map altijd index.php bovenaan staan. Op dit bestand heb ik basic windows authentication aanstaan. Alleen op de root van die map niet, dus niet op www.marcobrouwer.net omdat het progje IISpassword dat liever niet wil.

Hoe los ik dit dan weer op ? :S

• FlowDesign
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:06
Qman schreef op vrijdag 27 januari 2006 @ 15:08:
Bij mijn weten ondersteunt de LiveBox (nog) geen TCP Kickback.
Als jij een dns request doet voor www.marcobrouwer.net, krijg jij het IP adres van jouw ADSL pijpje (aaa.bbb.ccc.ddd) terug van de LiveBox (cached/proxied DNS).

Jouw pc wil dan naar dat IP adres (aaa.bbb.ccc.ddd) toe connecten op port 80. Via IP routering komt je request terecht in de router van de LiveBox, op het mer0 interface. Aangezien de LB dit herkent als een "intern" request, zal het jou de webinterface voorschotelen. Dit is geen probleem, dit is geen fout, zo is het ontworpen.

Een mogelijke oplossing is inderdaad om de hosts file aan te passen (www.marcobrouwer.net intern.ip.adres.hier). Stoeien met DNS (een zonefile met marcobrouwer.net) op je eigen server is ook een mogelijkheid, maar ik vermoed dat je dat niet wilt.
Tot slot zou het ook mogelijk zijn om een zgn "static route" in te brengen naar jouw server. Dit vereist echter wel dat je pc en de server op een apart subnet staat. Dit is technisch gezien de meest gecompliceerde mogelijkheid.

Zelf zou ik ervoor gaan om een hosts entry aan te maken of mijn eigen DNS zone voor marcobrouwer.net ook thuis te hosten (moet je ook mee uitkijken als je meerdere A records hebt, is dus ook goed nadenken!)

S6
Inderdaad, volgens mij valt dit niet te omzeilen.

Tenzij iemand weet hoe je de poort van de Livebox configuratie pagina verandert in iets anders dan poort 80 ?

Als ik proxy.orange.nl:8080 gebruik werkt het wel, dus dat is op zich een mooie work-around :)

Mustang Mach-E SR RWD | MINI Countryman (F60) Cooper S

Pagina: 1