Geluid tegelijkertijd afspelen

Pagina: 1
Acties:

• jurp5
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-01 20:52
Hallo

Ik gebruik debian en heb wel wat geprobeerd om geluid tegelijkertijd telaten afspelen(esound) maar dat werkte niet ok.
Errors van skype dat dsp bezet is na op ophangen geklikt te hebben enz.

Wat is een goede daemon voor geluid tegelijkertijd af telaten spelen?

P.s. ik heb ook jackd geprobeerd maar hoe datwerkt :P

Verwijderd

Ben geen expert maar ik draai zelf ook Debian.

Er zijn twee sound deamons die ik ken: esd (gnome) en arts (kde). Ze hebben beiden voor- en nadelen. Dat je /dev/dsp bezet is heeft denk te maken met dat skype je audio direct wil aanspreken terwijl die al bezet is door esd.

Eerste hit op google "skype esd":
http://www.skype.com/help/guides/soundsetup_linux.html

ESD (Enlightened Sound Daemon)

This is GNOME default. Run Skype through esddsp pipe to enable sound. Do it like this (again, assuming you are in the directory where skype executable resides):

esddsp ./skype

Be sure to run esd daemon using "esd -d /dev/dsp" because on some distros (e.g. Gentoo) the esddsp wrapper checks for parameters present to esd daemon and won't detect the daemon if there are no parameters.

voor arts, alsa en OSS zijn de instellingen daar ook te vinden. Hoop dat je der wat aan hebt.

Verwijderd

Alsa kan sinds een tijdje ook geluid mixen zonder een sound daemon. Sinds kernel 2.6.8 geloof ik (of .7)

Werkt hier echt heerlijk geen gezeur meer met crappy daemons waarvan elk programma weer een ander e nodig heeft.

• jurp5
esddsp werkt niet nmaar kan opeens wel tegelijkertijd maar waneer ik onder een gesprek ophang werkt het niet meer(probleem met geluidsapparaat)(maar alle andere geluids-programma's doen het wel) daarna werkt het alleen weer als ik skype uitzet en alsaconf uitvoer .
en trouwens er bestaatr onder debian geen /etc/init.d/esd :S

[ Voor 9% gewijzigd door jurp5 op 22-01-2006 13:11 ]

• jurp5
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:09:
Alsa kan sinds een tijdje ook geluid mixen zonder een sound daemon. Sinds kernel 2.6.8 geloof ik (of .7)

Werkt hier echt heerlijk geen gezeur meer met crappy daemons waarvan elk programma weer een ander e nodig heeft.
Dat wist ik nog niet :) maar ik zal het es proberen en troewens ik krijg de volgende fout bij skype met esd:
/dev/dsp-1: apparaat of bron bezig

Verwijderd

jurp5 schreef op zondag 22 januari 2006 @ 13:13:
[...]

Dat wist ik nog niet :) maar ik zal het es proberen en troewens ik krijg de volgende fout bij skype met esd:
/dev/dsp-1: apparaat of bron bezig
Ik vermoed dat skype direct via alsa wil communiceren met /dev/dsp, deze kan gelocked zijn door een sounddaemon.
Wat je kan proberen is of de sounddaemon stoppen zodat /dev/dsp vrij is of een arts/esd plugin in skype instellen. Ik heb nooit met skype gewerkt dus weet ik niet of dit kan. Ik kan in gaim en xmms in ieder geval kiezen via welke manier hij output (arts,esd of alsa).

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-02 09:59

Valium

- rustig maar -

Wat je waarschijnlijk wilt hebben is software mixing zonder een sound daemon te hoeven draaien. Gebruik daarvoor de howto van gentoo:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_ALSA_sound_mixer_aka_dmix
De kunt direct beginnen bij punt 3, want ik neem aan dat je ALSA al wel hebt op je systeem. Anders had je sowieso al geen geluid.

Let wel op dat niet alle programma's hier mee om kunnen gaan. Maar een beetje googlen kan je meeste vragen wel beantwoorden.

• Joghert
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 05-02 18:30
Skype wil overigens niet _via_ alsa communiceren maar wil naar het (geëmuleerde) OSS platform comminiceren.
Als skype netjes alsa had gebruikt was er geen probleem, maar die lui heben besloten om na testen in de beta de alsa support niet in de release te stoppen ... beetje jammer, maarja.

[ Voor 7% gewijzigd door Joghert op 23-01-2006 10:00 . Reden: spelling ]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Het dmix device is nu het default device: Met een recente kernel en alsa lib werkt softwarematig mixen dus altijd, behalve voor OSS emulatie.
Joghert schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:53:
Als skype netjes alsa had gebruikt was er geen probleem, maar die lui heben besloten om na testen in de beta de alsa support niet in de release te stoppen ... beetje jammer, maarja.
Ja idd. Nu moeten de alsa/kernel hackers maar eens gaan werken aan softwarematig mixen voor OSS emulatie.

Van OSS komen we toch nooit af, want besturingssystemen als FreeBSD hebben geen alsa.

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

• irondog
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-05-2025

irondog

alle dingen moeten onzin zijn

Valium schreef op zondag 22 januari 2006 @ 20:03:
http://gentoo-wiki.com/HOWTO_ALSA_sound_mixer_aka_dmix
De kunt direct beginnen bij punt 3, want ik neem aan dat je ALSA al wel hebt op je systeem. Anders had je sowieso al geen geluid.

Let wel op dat niet alle programma's hier mee om kunnen gaan. Maar een beetje googlen kan je meeste vragen wel beantwoorden.
Je moet gewoon kernel >=2.6.12 hebben en alsa >= 1.0.9_rc2. Pas dan werkt dmix zonder gekke configuratie files e.d. Met deze combo werkt softwarematig mixen zonder verdere instructies en vooral zonder het expliciet te hoeven snappen of supporten. Dit werkt met elk programma dat alsa gebruikt.

Zoals gezegd is OSS een uitzondering op deze ogenschijnlijke zorgenloze, transparante (Windows alike) manier van (softwarematig) mixen. Zodra alsa gebruikt wordt, kun je /dev/dsp niet gebruiken en andersom. OSS moet je dus niet gebruiken!

Skype en andere programma's die OSS willen gebruiken kun je via alsa-oss voor de gek houden. Zoiets moet werken:
code:
1
$ aoss skype

Dit is een LD_PRELOAD truc die er voor zorgt dat programma's stiekum gewoon toch alsa gebruiken.

Sounddaemons, ach ja leuk voor netwerktransparantie e.d, maar ik weet niet of er ook maar één enkel persoon op de wereld is, die dit kan verdedigen als bruikbare softwarematige mixoplossing.

[ Voor 22% gewijzigd door irondog op 23-01-2006 17:24 ]

[P5B deluxe] [Core2Duo 6300] [2 X 1GB DDR2] [GF FX7300] [320 GB WD] [Gentoo] [VISTA]

Pagina: 1