Toon posts:

[XP] Hoe goed DOS games te draaien? *

Pagina: 1
Acties:
  • 159 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde wat dingetjes onder DOS doen, maar dan zonder dat windows ook draait.
dus niet via windows naar de opdrachtprompt, maar echt alleen dos.
tot mijn verbazing kan ik er maar niet komen.
ik heb al bootdiskettes geprobeert, dan kom ik wel in dos maar kan ik niet daar mijn HD.
ik heb al een opstartdiskette van windows geprobeerd, maar daar heb ik hetzelfde of hij doet het helemaal niet.
ook op F5 drukken tijdens het opstarten van de computer heeft geen enkele zin.

iemand een idee wat ik moet doen? moet ik het installeren op een manier ofzow?

ik draai windows xp proffesional

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:12 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Welke Windows draai je?

DOS is er volgens mij alleen in Win95/98, als je XP draait kan je óf DOSBox downloaden, of proberen een DOS6.22 bootdiskette te zoeken :)
ik heb al bootdiskettes geprobeert, dan kom ik wel in dos maar kan ik niet daar mijn HD.
Aha, dan heb je waarschijnlijk XP en zijn je harde schijven in NTFS, er is een programmaatje onder DOS waarmee je NTFS-partities kan benaderen, weet even niet hoe het heet.

Maarre... Waarom wil je in DOS?
Voor oude spelletjes en dergelijke kan je veel beter DOSBox gebruiken, imho :)

[ Voor 54% gewijzigd door anandus op 22-01-2006 12:13 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Draai je FAT32 of NTFS?

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
DOS ondersteunt het NTFS bestandssysteem niet waar je HDD waarschijnlijk in geformatteerd is. Dus, formatteer je HDD als FAT32 of gebruik een programma dat een oude computer en DOS emuleert.

DOSbox was de naam die ik zocht :) Werkt heel goed hier.

[ Voor 14% gewijzigd door Admiral Freebee op 22-01-2006 12:14 ]

Verwijderd

Als je c: schijf NTFS is kan dos het niet zien/lezen

• potatox
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-10-2025

potatox

unz unz unz

Denk dat je NTFS draait.. DOS kan die niet lezen.. daar heb je NTFS4DOS (ofzo) voor nodig. Een virtual machine (vmware) gebruiken en daarin dos installeren, is dat geen oplossing?

[ Voor 34% gewijzigd door potatox op 22-01-2006 12:14 ]

--

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-08 13:28
Ik gok dat ie 2000/XP draait, gezien t feit dat ie zn HD niet kan lezen. Dos kan nl. niet met ntfs overweg. Er is geloof ik wel een speciale bootdisk die dat wel kan maar ik weet niet welke.

edit:

spuit 15

[ Voor 8% gewijzigd door EvilWhiteDragon op 22-01-2006 12:15 ]

LinkedIn
BlackIntel

• Hoaxbe
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-06 12:39

Hoaxbe

Revived his 9500

DOS en NTFS gaan toch ook niet zo goed samen :P
Zoek eens op google naar dos en ntfs, mss kom je daar wel een of ander dos progje tegen om een NTFS te mounten...

NTFS dus...

[ Voor 9% gewijzigd door Hoaxbe op 22-01-2006 12:17 ]

Intel 386 33Mhz - 8MB RAM - VGA en Geluid - 120MB HDD - 14" monochroom - Vergeelde plastic case

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DOS is een antiek operating system, dus onder Windows heb je zowiezo al geen DOS (als je een NT smaakje draait iig, win 9x had nog een uitgeklede DOS onder zich). Bootdiskettes bevatten ook niet het complete OS, het zijn, zoals de naam al zegt, puur diskettes om je computer mee op te starten. F5 indrukken bij het booten heeft afaik geen nut, F8 wel, dan kan je ervoor kiezen om naar een opdrachtprompt te booten, maar ook dat is weer geen DOS.

Als je echt DOS wilt moet je het kopen en installeren, helaas kan het niet samen met Windows op 1 PC (tenzij je Windows later installeert) en is het een crime om aan de gang te krijgen.

Sole survivor of the Chicxulub asteroid impact.

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 12:46
Windows XP heeft alleen een 16-bit emulator (Windows 9x) met een command prompt, onvoldoende voor MS-DOS ondersteuning.

Zoals al eerder wordt aangegeven, kun je DOSBox (MS-DOS emulator) gebruiken:
http://dosbox.sourceforge.net

Voor DOSBox bestaan ook weer verschillende front-ends, zoals D-Fend:
http://members.home.nl/mabus/

[ Voor 3% gewijzigd door STING op 22-01-2006 12:15 ]

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Het zou wel handig zijn als je vermeld welk OS je draait (w9x / NT/ 2k / xp) en hoe je schijven geformatteerd zijn (fat, fat32, ntfs)

DOS (en dan bedoel ik geen command prompt, maar echt DOS) kun je alleen onder bepaalde omstandigheden starten.

Je zou in ieder geval moeten kunnen booten van een DOS flop, als je pc nog een floppy drive heeft. Of van een memory stick die op de juiste manier geprepareerd is.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb inderdaad NTFS, en draai inderdaad Windows xp pro, zoals ik al zei
oke ik ga even DOSbox proberen dan maar

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:16 ]

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 18:13

ralpje

Deugpopje

Iemand toevallig al vermeld dat DOS geen NTFS ondersteunt? :+

[serieus]
Genoeg tips lijkt me zo, hoewel je dit ook via een search wel had kunnen vinden

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

DOSbox is ook een emulator, die in Windows draait. Daar heb je dus ook niets aan. Wat je eventueel kunt doen is DR DOS of FreeDOS downloaden en installeren, dat zijn volgens mij volwaardige open-source DOS clones. Als je even snel iets moet doen op je HDD dat gewoon niet in Windows lukt en je hebt geen zin om heel je systeem overhoop te gooien kan je ook gewoon een Linux live CD gebruiken, de CLI van Linux is vele malen krachtiger dan die van DOS/Windows.

Verwijderd

Topicstarter
DOSbox blijkt te werken, al moet ik wel een C: mounten.
kan ik ook niet gewoon een partitie van mijn HD maken voor dos, zodat ik wel een normale dos kan draaien?
zo'n optie kreeg ik een keer toen ik het probeerde met een windows-bootdiskette
of lukt dat niet omdat mijn HD dus NFTS is?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:22 ]

• STING
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 12:46
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:20:
DOSbox blijkt te werken, al moet ik wel een C: mounten.
kan ik ook niet gewoon een partitie van mijn HD maken voor dos, zodat ik wel een normale dos kan draaien?
zo'n optie kreeg ik een keer toen ik het probeerde met een windows-bootdiskette
http://www.computing.net/windows31/wwwboard/forum/11477.html
you need 2 partitions or drives.
win 3.1 MUST be on drive c:
xp on drive d:
xp sets up the dual boot during its install.
its the only way that works.
in order to keep the existing windows, you must use a partition manager to load 3.1 and setup a boot menu
Betekent dus, dual-boot is mogelijk. Maar je moet dan eerst MS-DOS op de C: schijf hebben staan (weet niet zeker of dat ook zonder Win3.1 moet) en daarna XP installeren op de D: schijf.
Andersom gaat in ieder geval niet werken, mits je expert kennis hebt van partities en boot sectors

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, oke bedankt allemaal _/-\o_ . ik kan in ieder geval dingen doen onder dos. :*)
STINGnl schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:23:
[...]
Betekent dus, dual-boot is mogelijk. Maar je moet dan eerst MS-DOS op de C: schijf hebben gestaan (weet niet zeker of dat ook zonder Win3.1 moet) en daarna XP installeren op de D: schijf.
Andersom gaat in ieder geval niet werken, mits je expert kennis hebt van partities en boot sectors
zoiets had ik op mijn oude computer. daar draaide ik Windows 95 en OS2 warp.
maar het gaat dus gewoon niet werken om dus echt dos zonder windows te draaien. nouja, helaas. bedankt!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:53 ]

• AtleX
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Zoals ik al eerder zei: FreeDOS :)

• itsRay
  • Laatst online: 06-08 17:31
Natuurlijk kan dat wel.
Maar je zult wel van voor af aan moeten beginnen.

M.a.w.
1. Alle partities eraf gooien.

2. Dos installeren en met FDISK partities maken. 1 primaire (C:\) waarop je DOS gaat installeren (van zeg max 4GB FAT Limiet). De overige lege ruimte laat je even voor wat het is. Nu kun je na installatie gewoon naar DOS booten. Klaar.

3. Daarna WinXP opnieuw installeren. Tijdens de setup de vrije ruimte op je HD kiezen (dus niet die 4GB partitie) voor waar je XP op wilt hebben draaien. Dit kun je gerust als NTFS formateren.

4. Eenmaal klaar met de setup dan heb je een Bootloader bij de opstart en kun je kiezen tussen Previous OS (DOS dus) en Windows XP.

Dus, wil je iets in DOS doen, dan kies je de Previous optie. Heb je 4GB tot je beschikking en is het een echte DOS omgeving. Anders kies je XP.

Ik zie het probleem niet ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet eens hoe ik partities eraf moet gooien en ik heb ook niet zoveel tijd dat ik windows er eerst af ga halen enzovoort. ik draai nu DOSbox en dat draait prima.
ik krijg trouwens een foutmelding. ik probeer een programma te draaien onde DOSbox dus.
en ik heb het programma geinstalleerd waardoor er een map is: c:\desert.
die heb ik gemount zodat Die als C: word gezien.
als ik dan het programma open, dan heb je een cd rom nodig. ik heb de cd rom gemount.
dus ik open weer het programma. hij lijkt het te doen maar dan zegtie:
Not running from CD-rom
wat gaat er fout?

dit staat er:
c:\>desert

c:\>E:\Desert HD
Not running from CD-ROM.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:47 ]

• itsRay
  • Laatst online: 06-08 17:31
zou je niet eerst intypen:

c:\>cd /d c:\desert
c:\desert>desert.exe

het lijkt er namelijk op als je de executable 'desert' zomaar intypt dat je pc ook de CD in zijn path heeft staan en daar ook gaat zoeken voor die executable. Die probeert ie dan te draaien en klaagt ie met 'Cannot run from CD-ROM' of iets dergelijks.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

er is ook een proggie/drivers die ntfs ondersteuning in dos inbouwd weet alleen ff de naam niet.

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik ga even je topictitel aanpassen; XP draait niet op DOS en er is dus ook geen DOS 'terug' te krijgen ;)

MS Dos weg? > [XP] Hoe goed DOS games te draaien? *

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1