Toon posts:

[probleem] Inspiron 9300 Harware malfunction error

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik teken nogal vaak in 3D studio max versie 7. Momenteel ben ik een kart aan het tekenen voor m'n werk. Het is nu al een paar keer (10min. geleden, eergisteren, begin deze week) dat wanneer ik aan het tekenen ben opeens m'n systeem blokeert en een blauw scherm geeft nl:

Hardware malfunction
call your hardware vendor for support
NMI: parity check / memory parity error

*** The system has halted ***

De crash kwam ook eens terwijl ik m'n laatste nieuwe spel was aan het spelen (Prince of Persia 2thrones).

Aangezien de error is dit blijkbaar een hardware probleem, de support site van MS geeft een kleine troubleshooting om de oorzaak te achterhalen: geheugenbankje verwisselen enz.. maar dat is niet zo evident met een laptop.. en ik doe dat beest niet open ook nt voor geheugen...

Zijn er nog mensen die dit tegenkomen met hun Dell laptop? Ik vind dit op zich zeer vervelend en vooral bezorgend voor later... Ik grijp liever op tijd in nu ik nog garantie heb (1j CAR).

Contacteer ik van de eerste keer Dell of kan dit opgelost worden? Denk wel dat het beter is om nog wat garantie bij te kopen nu ik nog kan...

m'n systeem:
1,86Ghz centrino
1 x 1024Mb RAM geheugen
7200rpm 60 GIG HDD - slechts 14gig vrije ruimte
XP Pro licentie

bedankt voor de reacties die komen!

mvg
wouter, een gefrustreerde dell klant

• dribbel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-02 16:33
"call your hardware vendor for support"

waarom doe je dat niet gewoon, je hebt nu nog garantie? Ja, je wilt m natuurlijk niet een week kwijt zijn, maar als er een simpele oplossing voor is zullen ze je dat bij dell ook wel vertellen, zodat je t zelf op kunt lossen.

trouwens je kan toch echt wel even dat geheugen eruit halen hoor, is gewoon zo'n klepje onderop wat met een schroefje vastzit, daar hoef je je hele laptop niet voor open te breken.

[ Voor 37% gewijzigd door dribbel op 22-01-2006 11:36 ]

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-02 22:32
NMI = None Maskable Interrupt

Is een hardware interupt (verbonden met de geheugen controller op een CPU pen).
Ik denk dat er iets mis met je geheugenlatje, doe eens een memory check.

Verwijderd

Topicstarter
weet iem. waar ik zo'n gratis diagnostic tool kan vinden aub? eentje waarop ik kan vertrouwen.

• Pixal
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Pixal

Mijn poes popelt.

Als je NU DELL belt dat je deze fout krijgt zou ik als ik jou was nog geen garantie bijkopen al was het gratis. (en dat is het verre van). Ze registreren in hun systeem dat je een probleem hebt met deze laptop en ze gaan het proberen op te lossen. Ook als je daarmee een beetje voorbij je garantie bent na een tijdje zien ze dat er een probleem van binnen de garantie loopt in hun computer. Ik ken dit soort fouten maar al te goed, en uit ervaring weet ik dat je max 10 telefoontjes verder nog niet weet waar het aan lag maar je moederbord, videokaart en geheugen modules zijn tegen die tijd vervangen, windows is 8 keer opnieuw geinstalleerd en je hebt al 2 keer Dell Diagnostics uitgevoerd en het probleem is opgehouden.

Overigens, bereid jezelf een beetje voor, zoek een klein kruiskop schroevendraaiertje voordat je DELL belt. Als jij je probleem hebt verteld willen ze als eerste gaan proberen je geheugen te reseaten. Ze gaan je waarschijnlijk ook vragen of je met één geheugen module in de computer en de andere eruit zware applicaties wil draaien. Als het probleem dan weg blijft lag het aan die module. Dat is een test die je in het slechte geval 3 of 4 keer moet uitvoeren. Je hebt namelijk 2 banken en 2 modules (waarschijnlijk). En alle combinaties moeten getest zijn. Bespaar jezelf nog wat moeite en doe die tests alvast want daar verloopt je garantie niet door. Het geheugen zit onder klepje M.

Als dit het probleem niet oplost, haal dan de draadloze kaart en het modem eruit (luikje C), haal de cd-rom eruit (schroefje met een slotje).

Alle opgenoemde apparaten moeten voor de tests van Dell uit het systeem gehaald zijn en teruggeplaatst, (reseated).

Hier vind je terug hoe dat moet maar je kan het ook met een muts aan de telefoon doen:

http://support.euro.dell....tems/ins9300/sm/index.htm

In ieder geval is het een kutprobleem en gaan ze je ook vragen (als niks van alles hierboven heeft geholpen) Windows opnieuw te installeren. Als je dat hebt gedaan en hij geeft nog steeds blauwe schermen zullen ze eerst geheugen naar je toe sturen. Helpt dat niet, ligt eraan wat voor garantie je hebt maar dan komt er iemand langs met een nieuw moederbord of hij wordt opgehaald voor reparatie.

Succes met je Dell, hopen dat het alleen het geheugen is :)

Overigens, waarom voer je Dell Diagnostiscs niet uit, die checkt al je hardware (dus ook geheugen). Bij het opstarten F12 drukken en dan Dell Diagnostics kiezen. Doe de custom test op het geheugen, komt er niks uit, draai dan ook even de extended test.

[ Voor 11% gewijzigd door Pixal op 23-01-2006 00:17 ]