kleine fotostudio

Pagina: 1
Acties:
  • 2.653 views sinds 30-01-2008

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik ben 18 jaar en ben bezig met het eerste jaar van een 4 jarige MBO opleiding fotografie. Voor mijn gevoel is wat ik daar krijg niet genoeg. Ik wil zelf ook iets doen buiten school. Een soort van eigen project. Waar ik aan zat te denken is een kleine fotostudio.

Ik heb de mogelijkheid kwa ruimte om een fotostudio'tje te bouwen. Dat zou mij erg leuk lijken, een eigen fotostudio met mijn eigen spulletjes. Ook omdat het op school altijd druk is in de fotostudio. Wat helemaal mooi zou zijn is dat ik de kosten eruit zou kunnen halen door af en toe tegen een kleine vergoeding een reeks portret foto's te maken (erbij gezegt dat ik een fotograaf in opleiding ben).

Mijn camera is trouwens een Nikon d70s

Ik zat al een beetje te zoeken op internet en daar zag ik dit te staan:

Falcon Eyes flitsset SS150B

NU tijdelijk met 2 gratis instellampen t.w.v. 13,00 euro

Door het lichte gewicht en de zeer compacte afmeting van de flitskop is deze set ideaal voor studio of op locatie te gebruiken.

Specificaties
Richtgetal 32
Traploos instelbaar 1/8 tot full
Ingebouwde slave
150 Ws
Instellamp 60Watt
Test knop
180x107x107mm
Softbox zit in een meegeleverde etui.

Wordt geleverd;
2x flitser SS150B
2x statief 2.30 meter
1x softbox 45x45cm incl. opberg etui
1x paraplu 60cm wit
4x Kleuren filters
Incl. Synchrokabel

Afbeeldingslocatie: http://www.fotosg.nl/images/FalconEyes/FalconEyes-FlitsSetSS110-2.jpg

Dat lijkt me wel wat, alleen is het ook krachtig genoeg om mijn wensen te vervullen? Wat voor extra kosten komen erbij? Ik zal toch doeken enzo moeten hebben? En zit er bij dit setje een generator of zit dat in de lamp gebouwd?

Kan iemand mij zeggen of dit rendabel is en of het te verwezelijke is? En of mensen uberhaupt geintreseert zijn in portret foto's voor weinig geld gemaakt door een eerste jaars student fotografie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 11:17:
Dat lijkt me wel wat, alleen is het ook krachtig genoeg om mijn wensen te vervullen? Wat voor extra kosten komen erbij? Ik zal toch doeken enzo moeten hebben? En zit er bij dit setje een generator of zit dat in de lamp gebouwd?

Kan iemand mij zeggen of dit rendabel is en of het te verwezelijke is? En of mensen uberhaupt geintreseert zijn in portret foto's voor weinig geld gemaakt door een eerste jaars student fotografie?
Misschien is het handig als je ook even een linkje plaatst naar de winkel waar je dit tegen kwam, of in ieder geval ook even de prijs vermeldt :)
Nu heb ik niet superveel verstand van studiofotografie, maar met een richtgetal van 32 heb je hier voor normale protretten meer dan genoeg aan. Je moet natuurlijk geen stadion willen uitlichten, maar dat heb je zelf ook wel in de gaten :+

edit: al gevonden http://www.fotosg.nl/prod...h=24_127&products_id=1195
prijs 235 euro

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2006 12:09 . Reden: link en prijs gevonden ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 22 januari 2006 @ 12:04:
[...]

Misschien is het handig als je ook even een linkje plaatst naar de winkel waar je dit tegen kwam, of in ieder geval ook even de prijs vermeldt :)
Nu heb ik niet superveel verstand van studiofotografie, maar met een richtgetal van 32 heb je hier voor normale protretten meer dan genoeg aan. Je moet natuurlijk geen stadion willen uitlichten, maar dat heb je zelf ook wel in de gaten :+

edit: al gevonden http://www.fotosg.nl/prod...h=24_127&products_id=1195
prijs 235 euro
Dat heb ik zelf wel in de gaten inderdaad ;)

Maar is mijn idee uitvoerbaar en rendabel zodat ik de kosten eruit kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 19:24

YellowCube

Wait...what?

of je de kosten eruit kunt halen ligt uiteraard aan jezelf.
Maar stel dat je 25 euro voor een portretsessie vraagt, dan hoef je er maar 10 te doen en je bent binnen.

overigens wel een erg leuke set. Falconeyes kun je jezelf over het algemeen geen buil aan vallen.
Verder zijn instellampen wel heel erg prettig.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EEKthecat
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-12-2024
Deze site kreeg ik gister ook voor m'n neus; http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181/0 erg leuk om te zien wat die gasten allemaal bouwen, ik zelf zou denk ik gaan voor die Falcon Eyes DE-300b. Maar kijk daar eens rond, dan zie je ongeveer wat nodig is :)

[ Voor 4% gewijzigd door EEKthecat op 23-01-2006 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
EEKthecat schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:35:
Deze site kreeg ik gister ook voor m'n neus; http://www.fredmiranda.com/forum/topic/144181/0 erg leuk om te zien wat die gasten allemaal bouwen, ik zelf zou denk ik gaan voor die Falcon Eyes DE-300b. Maar kijk daar eens rond, dan zie je ongeveer wat nodig is :)
Daar staan veel mooie studio's en er komen erg mooie foto's uit! Ik denk dat ik een setje ga kopen. Volgens mij valt er veel meer te leren als ik gewoon zelf dingen probeer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 09:47:
[...]
Daar staan veel mooie studio's en er komen erg mooie foto's uit! Ik denk dat ik een setje ga kopen. Volgens mij valt er veel meer te leren als ik gewoon zelf dingen probeer.
Vergeet vooral niet om je bevindingen/resultaten hier te posten, dan heeft iedereen er wat aan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12:01

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:51:
[...]

Vergeet vooral niet om je bevindingen/resultaten hier te posten, dan heeft iedereen er wat aan :)
Ja, over studio-setups heb ik hier nog maar weinig langs zien komen, terwijl ik het zelf ook zeer interessant vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
MartijnGizmo schreef op maandag 23 januari 2006 @ 19:57:
[...]

Ja, over studio-setups heb ik hier nog maar weinig langs zien komen, terwijl ik het zelf ook zeer interessant vind.
Over een maand krijg ik mijn studiefinanciering, ook van deze maand want er was iets fout gegaan. Als ik er dan nog zo over denk koop ik dat setje en post ik natuurlijk mijn bevindingen! ;)

Iemand die wil ingaan op de andere vragen in mijn startpost? 8)

[ Voor 35% gewijzigd door darkdesign op 23-01-2006 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:54:
[...]

Over een maand krijg ik mijn studiefinanciering, ook van deze maand want er was iets fout gegaan. Als ik er dan nog zo over denk koop ik dat setje en post ik natuurlijk mijn bevindingen! ;)

De vraag is natuurlijk: hoe haal je je investeringen eruit en wil je winst maken? Of gaat het je vooral om te leren etc. Ik weet dus niet wat je totale kosten zullen zijn , maar wellicht dat je heel veel shoots moet hebben om het eruit te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op maandag 23 januari 2006 @ 20:54:
[...]
Ik vraag me bijvoorbeeld ook af of je met zo een set gelijk klaar bent, of dat je nog een hele berg kabels, voedingskasten... enz. nodig hebt, waardoor het verhaal in eens twee keer zo duur wordt :/

Dus maar ff hopen dat iemand met zo'n soort set toevallig mee leest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 23:44
Met zo'n setje ben je er natuurlijk niet meteen :

- Achtergrond stof/papier?
- Eventuele support voor het eerste puntje
- De softbox is te klein voor een full-body shot....
- Heb je een D70/350D..? Dan ook effe een radio of IR-trigger kopen

Zomaar wat puntjes waar je rekening mee moet houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ursamajor
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 29-09 13:32

Ursamajor

Astrofotograaf

Attributen zoals stoelen, bankjes, spiegel, ventilator...

Gadgets FTW!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-10 19:24

YellowCube

Wait...what?

GerardHenninger schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 00:36:

waarom een radio of IR-trigger. Imo een beetje onnodig kosten maken.
de remote draad die erbij zit is over het algemeen lang genoeg. Het enige voordeel van een draadloze trigger is dat je niet op je draad kunt gaan staan.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
GerardHenninger schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 00:36:

Als je dat gaat meerekenen ben ik meteen een heel stuk meer kwijt. Ik weet niet in hoeverre ik extra dingen nodig heb?

Doek is bijvoorbeeld erg duur op die site, maar op de markt hebben ze ook stof en doek. Even als support, dat kost 100 euro ofzo, Terwijl ik bij de boerenbond ook een soort van constructie kan kopen en aan het plafond kan ophangen. Ik mag hopen dat ik bij dat setje geen generator hoef bij te kopen want die dingen kosten veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij werkt die flitsset zonder generator, stekker in het stopcontact en gaan die met die banaan. Ik heb zelf een keer een Bowens flitsset gehuurd en die werkte ook gewoon op het lichtnet. Je kunt er wel een generator bij kopen, maar dat is eigenlijk alleen bedoeld voor plekken waar geen lichtnet is, zoals buiten. En inderdaad, het zijn dure krengen.

Ik heb het nu een paar keer geprobeerd met een stuk stof van de markt als achtergrond. Het gaat wel, maar je moet behoorlijk wat ruimte hebben tussen ob-/subject en doek. En je moet je DOF zo aanpassen dat het doek er niet scherp op komt. Heb je die mogeiljkheid niet en je achtergrond komt scherp op de foto, dan zie je elke vouwtje en plooitje. En da's niet altijd fraai. Dat is het grote voordeel van papier, dan heb je geen vouwen en plooien. Mocht je toch voor stof van de markt gaan, dan is het misschien een idee om wat dikkere, stuggere stof te nemen (zoals bijvoorbeeld bedoeld voor overgordijnen), dat plooit minder snel en is makkerlijker strak te trekken. En als je toch op de markt bent, kijk dan of je wat van die grote klemmen kunt kopen waarmee marktkooplui de doeken van hun kramen vastzetten. Die klemmen zijn erg handig om je doek vast te zetten op je zelf getimmerde frame en zijn op de markt vaak maar een euro per stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YellowCube schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 08:45:
[...]

waarom een radio of IR-trigger. Imo een beetje onnodig kosten maken.
de remote draad die erbij zit is over het algemeen lang genoeg. Het enige voordeel van een draadloze trigger is dat je niet op je draad kunt gaan staan.
Als je geen apart X-Sync poort hebt, let er dan wel even op dat je digitale camera soms niet meer dan 5 of 6 volt spanning op je flitsvoetje kan hebben. In dat geval heb je een speciaal flitsvoetje nodig, die de onnodige spanning afvoert. Elke studioflitser geeft een andere spanning terug, sommige minder dan 6 Volt, maar sommige ook wel meer dan 200 volt! En zeg dan maar dag tegen je camera!

Wein maakt deze voetjes, en ik weet dat ze te koop zijn bij de elinchrom importeur, volgens mij fotoflits.nl. Dit kleine voetje kost wel 70 euri, bijna zo duur als een goedkope ir of radio trigger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op zondag 22 januari 2006 @ 11:17:
Ik denk dat dit krachtig genoeg is. Zelf hebben we hier drie elinchrom 250 flitsers, en die zorgen voor genoeg licht om met f/5.6 op 1/200-ste te flitsen als ik 1 lamp op een afstand van 4 meter plaats. Verdubbeling of halvering van de afstand van de lamp scheelt een stop licht, dus het jij zult met die lampen hetzelfde effect hebben als je de lamp op 2 meter afstand plaatst.

Als ik je een tip mag geven, als je toch een paar lampen koopt, neem ook een reflectiesetje mee. Werkt erg goed om de schaduwen op te lichten, en kost maar een paar tientjes.
Een fotograaf vraagt voor een portretserie toch al gauw zo'n 60 euri, met een paar foto's erbij. Dat is best een bonk geld. Mijn vrouw doet hetzelfde als jij nu overweegt, en vraagt de helft. Daarnaast geeft ze een tevredenheidsgarantie, indien de klant niet tevreden is, doet ze de shoot gewoon over... er is nog nooit iemand terug gekomen om daar gebruik van te maken.

Neem voor jezelf gewoon de tijd om alles uit te proberen, fotografeer je vrienden en familie helemaal lens (kon het niet laten :+ ), en probeer de foto's uit de tutorials op het internet zoveel mogelijk na te maken. Wees heel kritisch op jezelf, een ander zal het nog veel meer zijn.

Op deze manier bouw je voor jezelf ook een portfolio op. En uiteindelijk kan het best heel rendabel zijn. Je moet het vooral van mond op mond reklame hebben, maar dat is de beste reklame. Niemand kan het een barst schelen hoeveelste jaars je bent, hoe duur je camera of achtergronddoek was. Als ze maar wel die mooie foto uit je portfolio kunnen krijgen met hun gezicht erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 13:55:
[...]

Als je geen apart X-Sync poort hebt, let er dan wel even op dat je digitale camera soms niet meer dan 5 of 6 volt spanning op je flitsvoetje kan hebben. In dat geval heb je een speciaal flitsvoetje nodig, die de onnodige spanning afvoert. Elke studioflitser geeft een andere spanning terug, sommige minder dan 6 Volt, maar sommige ook wel meer dan 200 volt! En zeg dan maar dag tegen je camera!

Wein maakt deze voetjes, en ik weet dat ze te koop zijn bij de elinchrom importeur, volgens mij fotoflits.nl. Dit kleine voetje kost wel 70 euri, bijna zo duur als een goedkope ir of radio trigger.
Dit snap ik niet helemaal, nog niet geleerd op school :D Kan je me dit uitleggen?
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 14:22:
[...]

Ik denk dat dit krachtig genoeg is. Zelf hebben we hier drie elinchrom 250 flitsers, en die zorgen voor genoeg licht om met f/5.6 op 1/200-ste te flitsen als ik 1 lamp op een afstand van 4 meter plaats. Verdubbeling of halvering van de afstand van de lamp scheelt een stop licht, dus het jij zult met die lampen hetzelfde effect hebben als je de lamp op 2 meter afstand plaatst.

Als ik je een tip mag geven, als je toch een paar lampen koopt, neem ook een reflectiesetje mee. Werkt erg goed om de schaduwen op te lichten, en kost maar een paar tientjes.

[...]

Een fotograaf vraagt voor een portretserie toch al gauw zo'n 60 euri, met een paar foto's erbij. Dat is best een bonk geld. Mijn vrouw doet hetzelfde als jij nu overweegt, en vraagt de helft. Daarnaast geeft ze een tevredenheidsgarantie, indien de klant niet tevreden is, doet ze de shoot gewoon over... er is nog nooit iemand terug gekomen om daar gebruik van te maken.

Neem voor jezelf gewoon de tijd om alles uit te proberen, fotografeer je vrienden en familie helemaal lens (kon het niet laten :+ ), en probeer de foto's uit de tutorials op het internet zoveel mogelijk na te maken. Wees heel kritisch op jezelf, een ander zal het nog veel meer zijn.

Op deze manier bouw je voor jezelf ook een portfolio op. En uiteindelijk kan het best heel rendabel zijn. Je moet het vooral van mond op mond reklame hebben, maar dat is de beste reklame. Niemand kan het een barst schelen hoeveelste jaars je bent, hoe duur je camera of achtergronddoek was. Als ze maar wel die mooie foto uit je portfolio kunnen krijgen met hun gezicht erop.
Ahh dit wilde ik horen! Het is dus mogelijk! Ik heb de keuze gemaakt. Ik ga een plan maken, wat ik wil hebben en hoe ik het wil gaan doen. Zou ik misschien met jou kunnen mailen om wat informatie uit te wisselen?

Mijn doel van dit projectje is om iets in gang te zetten waar ik na mijn schooltijd profijt van heb. Iets wat ik op dit moment iniedergeval nog niet leer op mijn school is echte praktijk ervaring.

Het zou me ook leuk lijken om hetgeen in een bedrijfje te stoppen. Dus mijn eigen inschrijven bij de KVK met al mijn plannen. Maar waar ik dan bang voor ben is dat ik daar "verlies" op lijd, ik wil mijn studiefinanciering niet mislopen.

[ Voor 16% gewijzigd door darkdesign op 24-01-2006 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:20
darkdesign schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:40:
[...]

Dit snap ik niet helemaal, nog niet geleerd op school :D Kan je me dit uitleggen?
Sommige flitsers geven meer dan 6 volt 'terug'. De 300D (en sommige andere, niet de 350D en 20D) kunnen niet meer dan 6 volt aan. Anders zou je je flits voet/electronica kunnen 'opblazen' (verwacht niet teveel vuurwerk :P).
[...]

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Simon schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 19:29:
[...]

Sommige flitsers geven meer dan 6 volt 'terug'. De 300D (en sommige andere, niet de 350D en 20D) kunnen niet meer dan 6 volt aan. Anders zou je je flits voet/electronica kunnen 'opblazen' (verwacht niet teveel vuurwerk :P).

[...]
Ahh zit dat zo, ik snap het.

Ik heb het met mijn ouders erover gehad en die vinden het een goed idee. Mijn vader gaat me uitleggen hoe alles in zijn werk gaat. Dus hoe ik mijn bedrijfje moet opstarten en moet aanmelden bij de kamer van koophandel. Verder ga ik me verdiepen in de studio benodigd heden. Hulp is altijd welkom.....heeeeeeeeel welkom!

Ik heb er echt heel erg veel zin in, alleen moet ik ook tutorials enzo gaan lezen over studio fotografie.

Mischien als alles een beetje opgang gaat komen en ik eruit ben hoe ik alles ga doen maak ik er een appart topic over (als dat mag). Een soort van WIP. Maar eerst moet ik de informatie opdoen die jullie mij geven.

Nogmaals, ik heb er superveel zin in. Eindelijk iets wat ik wil, zelf iets opzetten. Een nieuwe uitdaging. De uitdaging die op in mijn opleiding niet krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-10 21:38
Misschien is het aan het begin handiger om je niet meteen an te melden bij de kamer van koop kandel, eerst maar eens lekker oefenen en om leren gaan met je spullen. Eventueel van vrienden of wat potretten maken en die alvast in je portfolio stopen.

Als je er echt geld voor wil gaan vragen kan je je altijd nog bij de kvk aanmelden en een "eigen bedrijfje" opzetten.

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 24-01-2006 20:40 ]

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
fotograaf kan een vrij beroep zijn en een vrije beroepsbeoefenaar kan zich niet inschrijven in het handelsregister, tenzij je je beroep uitoefent in een rechtspersoon. en om je in te schrijven als rechtspersoon lijkt me in jouw geval niet heel eenvoudig.

ik zou me als ik jou was - voorlopig in ieder geval - niet inschrijven bij de KvK. besef ook dat wanneer je je inschrijft, dat je vestingslokatie (je ouderlijk huis?) niet in overeenstemming kan zijn met het gemeentelijk bestemmingsplan, je kan je dan niet eens vestigen.

verder zou ik geen btw heffen, geen btw-nummer aanvragen bij de belastingdienst en dus ook geen btw-afdragen aan de belasting. eventuele inkomsten wel bij de belastingdienst bij overige inkomsten opgeven, dat hoeft trouwens ook geen probleem te zijn, want je hebt een belasting vrije voet, ook voor je overige inkomsten.

met dat setje wat je voor ogen hebt, kan je uitstekend 'borstbeeld' portretten maken, maar portretten 'ten voeten uit' zal misschien wat moeilijker worden. maar ik neem aan dat je - gezien je opleiding - wel weet wat je met een flitser met richtgetal 32 aankan en daarnaast heb je een d70, die niet lager kan dan iso200 dus je hebt als het ware een richtgetal van 64, daar kun je toch een heel eind mee komen. verder zou ik niet al te veel dure apparatuur kopen, maak zelf reflectieschermen met piepschuim, zwartgeverfd piepschuim, aluminiumfolie, etc. wees creatief! zo ook met het vinden van attributen, ga naar een kringloop winkel, tweedehandszaak, etc. verder zou ik zeker proberen een paspop te vinden, je kan daar zonder enig probleem je belichting op proberen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je 'model' gek flitst.

succes iig met de start!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

darkdesign schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 18:40:
[...]
Het zou me ook leuk lijken om hetgeen in een bedrijfje te stoppen. Dus mijn eigen inschrijven bij de KVK met al mijn plannen. Maar waar ik dan bang voor ben is dat ik daar "verlies" op lijd, ik wil mijn studiefinanciering niet mislopen.
Naast je studiefinanciering mag je in 2006 in totaal € 10.527,57 netto bijverdienen. Als je meer bijverdient, heeft dat gevolgen voor je studiefinanciering.

Mocht je er serieus werk van gaan maken, zou ik toch doorsparen voor wat krachtigere units dan 150Ws. Daarmee ga je denk ik wel problemen krijgen als je meer dan alleen een portret wilt. Je kunt beter een krachtigere flitsset hebben en die wat terugregelen, dan kracht tekort komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

lateef schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 21:59:
erder zou ik zeker proberen een paspop te vinden, je kan daar zonder enig probleem je belichting op proberen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je 'model' gek flitst.
Of voor €5 een piepschuim kop waar je pruiken op kunt bewaren. Kun je prima je portret-verlichting op testen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hoeft je inderdaad niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. De bestemmingwet is altijd lastig in dit geval, net zoals bij iemand die kapper is, en die thuis, of bij de klanten thuis, mensen knipt. In feite zo mobiel, dat er niet echt van vestiging sprake is.

Trouwens, zolang je je klanten binnen krijg door mond-op-mond, mag je desnoods zelfs een winkel runnen vanuit je eigen woonhuis! Zolang er maar geen zichtbare reklame buiten de deur staan, of je adverteert met adres. Zo werkt bijvoorbeeld Crown International in Woudenberg ook. (Dat is een verkoper van Canon apparatuur)

Daarnaast zal de belastingdienst je in het eerste jaar in ieder geval als te klein beschouwen. Ze noemen dit een hobbybedrijf. Je hoeft dat inderdaad geen BTW af te dragen, zoals lateef al aangeeft, en je mag dit dus ook niet aan je klanten in rekening brengen. Je kunt in het eerste jaar een leuk bedragje belastingvrij verdienen, in ieder geval ruim voldoende om je kosten te dekken, en een potje voor nieuw apparatuur aan te leggen.

Ik zag hele zinnige tips langs komen om niet te beginnen met veel geld in allerlei spullen te stoppen. Een lichte muur is al een mooi achtergrond, En met een laken kom je ook een heel eind.

Voor de lampen zou ik je aanraden om met een van de twee te beginnen. Zet er een paraplu op, en ga dan proberen. Speel met diafragma, sluitertijd, iso, plaatsing, afstand, hoogte, en richting van de lamp, en analyseer dit.

Pak dan een reflector. Dit kan een groot vel wit papier zijn, oid. Ik hoorde pas van iemand die een autodekje tegen het bevriezen had gepakt. Die is vrij groot, en van gekreukeld aluminiumfolie. Helemaal perfect. 1,50 euro bij de Action, en 3,50 euro bij de Halfords. Een overgebleven stukje isolatiemateriaal van een laminaatvloer kan ook heel goed. En je kunt het ook helemaal zelf maken. Zoek een groot stuk karton, en plak er gekreukeld aluminiumfolie op. Kun je ook rond of ovaal maken. Met een reflector kun je een zacht licht terug kaatsen om schaduwen op te lichten. Speel hiermee uitgebreid, en probeer om een aantal verschillende belichting onder de knie te krijgen.
Google maar eens op "broad lighting", "short lighting", "butterfly" of "glamour lighting", en "rembrandt lighting". Genoeg te vinden. Mijn favorieten zijn de eerst paar links als ik google op "studio lighting".

En dan is het pas tijd om de tweede lamp erbij te pakken! Deze manier leert je om met licht te leren werken, te leren hoe je het kunt vormen, buigen, kaatsen, en hoe je het kunt gebruiken om een object te belichten zoals jij het wilt.

Een tip, als je een leuke belichting hebt gevonden, maak een foto van je opstelling. Kun je het later weer gemakkelijk opzetten.

Nog een tip, de D70 heeft volgens mij een flitssynchronisatiesnelheid van 1/500ste sec. Korter dan dat kan de camera zich niet aan de flitser aanpassen, en krijg je een half-zwarte foto. Even op letten.

Er is heel veel te leren, maar het is ontzettend leuk. In een studio creeer je zelf je licht, en ben je niet afhankelijk van de bestaande belichting. Het geeft een extra dimensie aan het fotograferen, waar ik erg van geniet.

Hou ons op de hoogte van je vorderingen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:04:
[...]

Of voor €5 een piepschuim kop waar je pruiken op kunt bewaren. Kun je prima je portret-verlichting op testen!
Werkt inderdaad perfect om de licht- en schaduwpartijen uit te testen. Nadeel daarvan is dat de kop wit is. en kun je de kleuren niet zo mooi beoordelen. Even een huidskleurtje geven met wat foundation, en dat is ook opgelost :) . Een karnavaalsmasker werkt ook behoorlijk goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:21:
Pak dan een reflector. Dit kan een groot vel wit papier zijn, oid. Ik hoorde pas van iemand die een autodekje tegen het bevriezen had gepakt. Die is vrij groot, en van gekreukeld aluminiumfolie. Helemaal perfect. 1,50 euro bij de Action, en 3,50 euro bij de Halfords. Een overgebleven stukje isolatiemateriaal van een laminaatvloer kan ook heel goed. En je kunt het ook helemaal zelf maken. Zoek een groot stuk karton, en plak er gekreukeld aluminiumfolie op. Kun je ook rond of ovaal maken. Met een reflector kun je een zacht licht terug kaatsen om schaduwen op te lichten. Speel hiermee uitgebreid, en probeer om een aantal verschillende belichting onder de knie te krijgen.
Google maar eens op "broad lighting", "short lighting", "butterfly" of "glamour lighting", en "rembrandt lighting". Genoeg te vinden. Mijn favorieten zijn de eerst paar links als ik google op "studio lighting".
Uit die categorie: reddingsdeken uit een EHBO-doos, 1 kant zilver, 1 kant goud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MartijnGizmo schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 00:57:
[...]

Uit die categorie: reddingsdeken uit een EHBO-doos, 1 kant zilver, 1 kant goud.
Ook los te kopen bij de ANWB-winkel: 2,00 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
martijn_tje schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 20:39:
Misschien is het aan het begin handiger om je niet meteen an te melden bij de kamer van koop kandel, eerst maar eens lekker oefenen en om leren gaan met je spullen. Eventueel van vrienden of wat potretten maken en die alvast in je portfolio stopen.

Als je er echt geld voor wil gaan vragen kan je je altijd nog bij de kvk aanmelden en een "eigen bedrijfje" opzetten.
Dat lijkt me inderdaad het beste. Tegen de tijd dat ik het onder de knie begin te krijgen denk ik dat ik mijn eigen toch wil inschrijven, daarvan leer ik ook de zakelijke kant.
lateef schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 21:59:
met dat setje wat je voor ogen hebt, kan je uitstekend 'borstbeeld' portretten maken, maar portretten 'ten voeten uit' zal misschien wat moeilijker worden. maar ik neem aan dat je - gezien je opleiding - wel weet wat je met een flitser met richtgetal 32 aankan en daarnaast heb je een d70, die niet lager kan dan iso200 dus je hebt als het ware een richtgetal van 64, daar kun je toch een heel eind mee komen. verder zou ik niet al te veel dure apparatuur kopen, maak zelf reflectieschermen met piepschuim, zwartgeverfd piepschuim, aluminiumfolie, etc. wees creatief! zo ook met het vinden van attributen, ga naar een kringloop winkel, tweedehandszaak, etc. verder zou ik zeker proberen een paspop te vinden, je kan daar zonder enig probleem je belichting op proberen, zonder dat je bang hoeft te zijn dat je je 'model' gek flitst.

succes iig met de start!
Dat klopt inderdaad en ik heb in mijn opleiding er wel al wat over gehad. Alleen zou ik niet beter meteen gelijk een iets "zwaarder" setje kopen? Al heb ik een redelijk krap budget. Die tips die je geeft over dingen zelf maken ga ik zeker gebruiken!
MartijnGizmo schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:02:
[...]

Naast je studiefinanciering mag je in 2006 in totaal € 10.527,57 netto bijverdienen. Als je meer bijverdient, heeft dat gevolgen voor je studiefinanciering.

Mocht je er serieus werk van gaan maken, zou ik toch doorsparen voor wat krachtigere units dan 150Ws. Daarmee ga je denk ik wel problemen krijgen als je meer dan alleen een portret wilt. Je kunt beter een krachtigere flitsset hebben en die wat terugregelen, dan kracht tekort komen.
10.500 euro.......dat denk ik niet te gaan verdienen...only in my sweet dreams :+

Hiermee bevestig je mijn twijfels over het flitssetje wat ik nu in gedachten heb. Alleen die andere setjes zijn gelijk zoveel duurder.
MartijnGizmo schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 22:04:
[...]

Goed idee! Dat onthoud ik.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 januari 2006 @ 23:21:
Je hoeft je inderdaad niet in te schrijven bij de kamer van koophandel. De bestemmingwet is altijd lastig in dit geval, net zoals bij iemand die kapper is, en die thuis, of bij de klanten thuis, mensen knipt. In feite zo mobiel, dat er niet echt van vestiging sprake is.
Ik denk dat ik me nu ook nog niet inschijf bij de KVK. Als ik verder ben en al veel geoefend heb dan ga ik alles uitzoeken hoe het zit met de bestemingswet zoals je hierboven beschrijft.
Ik zag hele zinnige tips langs komen om niet te beginnen met veel geld in allerlei spullen te stoppen. Een lichte muur is al een mooi achtergrond, En met een laken kom je ook een heel eind.
Veel geld heb ik ook niet. Wat raad jij me aan: een iets duurder flitssetje, of beginnen met degene die ik in me hoofd heb? Verder ga ik inderdaad zelf aan de slag met lakens/papier en zilverfolie enz enz.
Voor de lampen zou ik je aanraden om met een van de twee te beginnen. Zet er een paraplu op, en ga dan proberen. Speel met diafragma, sluitertijd, iso, plaatsing, afstand, hoogte, en richting van de lamp, en analyseer dit.
Dat lijkt me eerlijk gezegt ook het verstandigste, en jij hebt er ervaring mee dus volg ik jou tips op.
Ik heb erg veel handige links gevonden met die zoekwoorden.
Een tip, als je een leuke belichting hebt gevonden, maak een foto van je opstelling. Kun je het later weer gemakkelijk opzetten.

Nog een tip, de D70 heeft volgens mij een flitssynchronisatiesnelheid van 1/500ste sec. Korter dan dat
Een foto ervan maken lijkt me inderdaad handig. En korter dan 1/500 lijkt me met mijn wensen niet nodig, maar als ik een zwarte foto krijg dan weet ik nu waar het aan ligt ;)
Hou ons op de hoogte van je vorderingen!
Dat ga ik cker doen!
Verwijderd schreef op woensdag 25 januari 2006 @ 10:14:
[...]

Ook los te kopen bij de ANWB-winkel: 2,00 euro
Dat word eventjes langs de ANWB winkel! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Als je je inschrijft als freelancer (in plaats van ondernemer dus) hoef je geen BTW. af te dragen, maar je mag wel al je kosten aftrekken en BTW. terugvragen :)

Over de flitsers: is 150 watt niet heel erg weinig? Ik heb in de studio tot nu toe alleen 500 watt gloeilampen gebruikt (die zullen minder efficient zijn dan flitslampen denk ik?), maar zelfs met 3 of 4 lampen had ik vaak te weinig licht voor lange sluitertijden (als ik weer eens op 200mm schoot).

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Gizz schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:30:
Als je je inschrijft als freelancer (in plaats van ondernemer dus) hoef je geen BTW. af te dragen, maar je mag wel al je kosten aftrekken en BTW. terugvragen :)

Over de flitsers: is 150 watt niet heel erg weinig? Ik heb in de studio tot nu toe alleen 500 watt gloeilampen gebruikt (die zullen minder efficient zijn dan flitslampen denk ik?), maar zelfs met 3 of 4 lampen had ik vaak te weinig licht voor lange sluitertijden (als ik weer eens op 200mm schoot).
Dat is wel een slim idee om als freelancer te werken.

Ik weet niet of dat genoeg licht is? Als ik meer licht wil kost het me gelijk zoveel meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

darkdesign schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:34:
[...]
Ik weet niet of dat genoeg licht is? Als ik meer licht wil kost het me gelijk zoveel meer.
Maar een kleine set kopen, die met verlies verkopen en iets sterkers halen kost je nog veel meer. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ik zat zelf te kijken naar een DE-300b setje.. Is wel iets duurder, maar ook wat krachtiger en met koeling : http://www.fotosg.nl/prod...h=24_127&products_id=1180

Misschien later aangevuld met een DE-600b flitskop.....

Het vervelende is, dat als ik het leuk vind, dat ik dan niet kan stoppen en als een gek alles erbij ga kopen..... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Ehm zo'n ir ontspanner is maar 10 euro ofzo... :) Zie niet helemaal in waarom dat nou die extra kosten zou leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MicDis schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 15:39:
Ehm zo'n ir ontspanner is maar 10 euro ofzo... :) Zie niet helemaal in waarom dat nou die extra kosten zou leveren.
Daar heb ik wel oren naar, waar heb je zo'n ontspanner dan gezien voor die prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Micha
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 17:35:
[...]

Daar heb ik wel oren naar, waar heb je zo'n ontspanner dan gezien voor die prijs?
Hmm ik heb duidelijk ergens iets fout opgeslagen in hersens :+

Falcon Eyes Flitsontspanner TR-I Infrarood 30 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkdesign schreef op donderdag 26 januari 2006 @ 10:34:
[...]

Ik heb drie lampen van 250 w/s. Ik gebruik er meestal twee van de drie. Deze zet ik meestal terug naar de 1/2 of zelf op 1/4, anders heb ik teveel licht. Ook vinden de klanten het helemaal niet plezierig als er zulk fel licht van de flitsers af komt, en dat zie je direct terug in de foto's.

De Elinchrom 250 flitsers zijn heel oud, zo'n 15 tot 20 jaar, en hebben geen koelventilator. Ik heb nog nooit gemerkt dat ik me in moet houden, omdat ze anders warm worden. Lekker stil, en snel, in .6 sec. opgeladen op volle sterkte, en als ze zachter staan, kun je maar doorflitsen.

Ik moet wel zeggen dat ik weinig full-body shots doe, meestal torso, of gezicht. Voor een gezinsportret moeten de lampen verder weg staan, en schuif ik het licht harder.

Iso staat altijd op 100. Sluitertijd varieert dan meestal tussen de 1/100ste en 1/200ste, en diafragma meestal tussen de f3.2 en de f11.

Dit licht lijkt me me vooral in het begin genoeg om hele mooie foto's mee te maken. En ga je hier seriues mee verder dan kun je je set uitbreiden met grotere lampen, aangezien je eerste lampen als slave kunnen fungeren. Dan houd je die lampen aan als backgroundlight, of als je een snoot hebt, als hairlight. (een snoot is gemakkelijk ook zelf te maken!).

Je zult soms misschien wel een lamp dicht bij je model moeten zetten, maar dat is geen probleem. Met de camera op een statief heb je toch een heel breed bereik om met je sluitertijd en diafragma te spelen. Tussen 1/60ste en 1/500ste, en tussen de f 3.2 en f 11 is waarschijnlijk wel gedekt. Hoger met het diafragma wil je met een d70 toch liever niet gaan, omdat je dan aan scherpte inlevert.

Het lijkt me, zeker voor portretwerk, voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Dan denk ik toch dat ik dat setje uit mijn startpost ga aanschaffen. Het gaat nu vooral om het leren, en ik wil niet meteen erg veel geld uitgeven, ook omdat ik dat geld niet heb.
Je zult soms misschien wel een lamp dicht bij je model moeten zetten, maar dat is geen probleem. Met de camera op een statief heb je toch een heel breed bereik om met je sluitertijd en diafragma te spelen. Tussen 1/60ste en 1/500ste, en tussen de f 3.2 en f 11 is waarschijnlijk wel gedekt. Hoger met het diafragma wil je met een d70 toch liever niet gaan, omdat je dan aan scherpte inlevert.
Dat vind ik netjes voor een setje wat over het algemeen niet zoveel kost. Als ik dat doormiddel van shoots terug ga verdienen kan ik op een gegeven moment nieuwe dingen bijkopen om mijn studio uit te bereiden. En ik krijg tevens elke maand studie financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Weet iemand waar ik dat setje het beste kan bestellen? Het liefst waar het setje de laagste prijs heeft, en een winkel die redelijk bekend staat voor zijn goede service?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
darkdesign schreef op zaterdag 28 januari 2006 @ 08:36:
Weet iemand waar ik dat setje het beste kan bestellen? Het liefst waar het setje de laagste prijs heeft, en een winkel die redelijk bekend staat voor zijn goede service?
FotoSG ? Konijnenberg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Ik denk dat ik dat setje het beste bij fotoSG kan bestellen.

Ik heb eens zitten rondkijken, maar is het niet vestandiger om lampen te kopen die continue branden? Die zijn goedkoper en veel sterker. Dus dan heb ik meer licht voor minder of evenveel geld.

voordelen:
-Meer (watt) voor minder
-Geen synchonisatie kabel en blokje nodig
-Je ziet het licht wat je op de foto krijgt

nadelen:
-Warm
-niet fijn voor het model
-lampen gaan snel stuk en hebben een beperkt aantal branduren (?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

darkdesign schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:37:
voordelen:
-Meer (watt) voor minder
Een hoger verbruik betekent niet meteen meer licht. Een 500 watt gloeilamp met een rendement van 5% geeft heel wat minder licht dan een 150 watt flitser met een rendement van 50%.
Nou weet ik niet het rendement van een flitser, dus daar kan ik niks over zeggen, maar bij een gloeilamp wordt 95% van de energie omgezet in warmte.

Warme lampen zijn trouwens ook irritant voor de fotograaf, niet alleen voor het model kan ik je vertellen. Als bij ons op de fotoacademie de airco het een keer niet doet wil je eigenlijk niet eens 1 500 watt lamp aanzetten.

Met het instellicht van de flitsers zie je toch ook het licht dat je op de foto krijgt?

[ Voor 28% gewijzigd door Gizz op 30-01-2006 12:52 ]

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• darkdesign
  • Niet online
Gizz schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:50:
[...]

Met het instellicht van de flitsers zie je toch ook het licht dat je op de foto krijgt?
Ja dat klopt wel maar dat licht is een stuk minder sterk. Maar je hebt wel gelijk.

[ Voor 5% gewijzigd door darkdesign op 30-01-2006 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• G1itch
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:26
Het grootste verschil in lichtopbrengst is niet het rendement, maar dat de capaciteit van flitsers in Ws (watt maal seconde) wordt aangegeven.

Dat betekent dat een 300Ws flitser in een flits (1/20.000s ofzo) evenveel energie gebruikt als een 300W lamp in een seconde. Als je normaalgesproken met sluitertijden van een seconde fotografeert heb je er qua lichtopbrengst ongeveer evenveel aan, maar bij 1/60s levert de flitser al een stop of zes meer licht op dan de lamp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
darkdesign schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:37:
Ik denk dat ik dat setje het beste bij fotoSG kan bestellen.

Ik heb eens zitten rondkijken, maar is het niet vestandiger om lampen te kopen die continue branden? Die zijn goedkoper en veel sterker. Dus dan heb ik meer licht voor minder of evenveel geld.

voordelen:
-Meer (watt) voor minder
-Geen synchonisatie kabel en blokje nodig
-Je ziet het licht wat je op de foto krijgt

nadelen:
-Warm
-niet fijn voor het model
-lampen gaan snel stuk en hebben een beperkt aantal branduren (?)
Hou met continu-lampen ook rekening mee dat er minder accesoires voor te krijgen zijn. Ga nou maar gewoon voor een flits-setje :)

Heel even een linkje naar een topic van een ander bekend forum, maar hierin staat veel informatie voor de TS. DPZ - Flitsset Falcon Eyes SS110B

Vooral leuk dat FotoSG zelf in dat topic het een en ander zegt...

[ Voor 17% gewijzigd door GerardHenninger op 30-01-2006 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
darkdesign schreef op maandag 30 januari 2006 @ 12:54:
Ja dat klopt wel maar dat licht is een stuk minder sterk.
maar je hoeft toch geen foto te maken met dat instellicht? je gebruikt het alleen om te zien hoe het licht valt.

afhankelijk van de ruimte waarin je zit, raad ik lampen die continue branden sterk af. zeker wanneer je ergens in een garage of een woning met een plafond van minder dan 3 meter hoog zit, wordt het echt verschrikkelijk warm met die lampen. maar ook in een hogere ruimte is het zeker geen pretje; ik zit hier met twee van dat soort lampen in een ruimte van zo'n viereneenhalve meter hoog en die enkele keer dat ik ze gebruik voor een 'fotoshoot' wordt het toch erg warm. op zich zijn het verder wel handige lampen om te hebben; ik heb ze ooit eens voor niet zo veel geld gekocht en ik gebruik ze - op laag vermogen, met daglichtlampen - als verlichting in mijn werkruimte. maar als je met enige regelmaat dat soort lampen voor fotoshoots wilt gebruiken, is dat echt niet prettig, zeker niet in het begin als je erg veel met je lichtopstellingen moet experimenteren. dus zeker meer geld investeren en flitslampen kopen!

• GerardHenninger
Even een kickje, maar ik heb zojuit een studio-setje aangeschaft.
Het was een kleine bom-duiten, maar m'n halve 1DMK2N of m'n 16-35L + pola kan wel wachten :)

Het is het volgende geworden uit de Bowens fabriek :
- 2x 250watt flitskop (traploos instellbaar tot 1/32, auto flitsontlading, ventilatie, etc etc)
- 3x statief 3meter
- 1x softbox 60x90cm
- 1x paraplu wit 82 cm
- 1x paraplu zilver 82 cm
- 1x 5-in-1 reflector 82cm
- 1x honingraat met kleurenfilters en kleppenset
- 1x radiografische ontspanner
- 1000x boel vreugde :P

Heb nog niet heel veel tijd gehad om te spelen, maar in het Mensen / Portretten topic laat ik m'n eerste resultaat zien.

Niet dat ik nu iets mis, maar ik denk dat ik er volgende week nog een boom arm en nog een 400watt flitskopje bijneem..... (ik wil graag compleet zijn :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Dat is zeker een mooi setje! Ik zit ook voor zoiets te kijken, maar Bowens is toch wel prijzig. Het is goed spul, daar niet van, maar het zit net ff boven m'n budget helaas. Ik zit te kijken voor een Falcon Eyes DE-300b setje. Ik denk dat ik daar wel aardig mee kan beginnen. Iemand ervaring daarmee? Ik las ergens (of was t hier?) dat de bevestigingen van de units op de statieven af en toe nog al te wensen overlaat, dingen die afbreken enzo. Heeft iemand daar meer info over?

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn er eigenlijk nog vereisten kwa ruimte voor zo'n kleine fotostudio ? Ik heb hier bijvoorbeeld een grote kamer met daarin een ruimte van 4 x 4,5 meter waar nog geen meubels staan of wat dan ook, en wil weten of dat voldoende is voor een kleine setup voor portret foto's (dus half torso en gezichts portretten). Full body portretten gaat zoiezo niet lukken met zo'n kleine ruimte denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnGizmo

MartijnGizmo

Supercalifragilistic

Ligt er een beetje aan hoe creatief je bent en wat voor lenzen je wilt gebruiken. Een portret kun je bij wijzen van spreken nog in het toilet schieten als de deur open staat. :) Ik denk dat je een heel eind komt met 4 x 4,5.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Ik schiet in een kamer van 5 x 4,5 x 2,7 en het werkt prima. Kan fullbody schieten, alleen niet met m'n 50mm 1.8.

@Nose
Heb ook zitten kijken naar het 300B setje van Falcon Eyes maar helaas is hij nergens meer op voorraad. Kon voor een koopje (kuch, 16-35L) een Bowens setje kopen dus heb dat toen maar gedaan. Maar de statieven van de 300B zijn gewoon goed hoor, ik heb er zelf ook twee. De statieven van de 150B en lager zijn wel bagger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Okee dan. Misschien toch maar es kijken binnenkort dan :) Mooi setje van je trouwens hoor, zag je op FM voorbij komen ;)

P R N D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GerardHenninger schreef op woensdag 01 maart 2006 @ 02:13:
Ik schiet in een kamer van 5 x 4,5 x 2,7 en het werkt prima. Kan fullbody schieten, alleen niet met m'n 50mm 1.8.
Fullbody lukt dus ook in zo'n ruimte... hmm dat zou erg mooi zijn. Fullbody doe je dan met de 28-75 lens neem ik aan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
Verwijderd schreef op vrijdag 03 maart 2006 @ 07:59:
[...]

Fullbody lukt dus ook in zo'n ruimte... hmm dat zou erg mooi zijn. Fullbody doe je dan met de 28-75 lens neem ik aan ?
Ja, of de 17-35, maar daar vind ik de kleuren weer wat minder van. Maar op 28 mm kan ik fullbody schieten (met als extra opmerking : achtergrond -> 2m -> model -> 1 a 2 meter -> fotograaf).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.